[OM] Oman

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[OM] Oman

Bericht door Chris » do 26 apr 2007, 12:18

Oman

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 26 apr 2007, 20:04

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

cuoresportivo1985
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 20:45
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Bericht door cuoresportivo1985 » di 26 jun 2007, 0:01

Afbeelding

Weg van Nizwa ri Muscat

Afbeelding

Sultan Qaboos street vanuit een porsche cayenne genomen
Verander wat je niet accepteert, accepteer wat je niet kan veranderen

calrog
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 07 jan 2006, 18:23
Locatie: Californië, VS
Contacteer:

Bericht door calrog » di 26 jun 2007, 18:46

Kühl!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door Palance » do 01 jan 2009, 12:03

Ik ben van 20 tot 29 december in de VAE geweest voor een rondreis. Zie het VAE-topic voor mijn bevindingen aldaar en foto's.
Op één dag (26 december) zijn we naar Oman gegaan (met chauffeur, ik heb niet zelf gereden) naar Khasab op het Musadam-schiereiland. Dit is een enclave van Oman


Album met foto's van de Omaans kustweg van de grens met de VAE naar Khasab. Deze weg ligt er overigens pas 11 jaar.

Daarnaast moet het verkeer van Dubai naar Hatta in de VAE dat gebruik maakt van de E44 zo'n 15 kilometer over Omaans grondgebied rijden, zonder conroleposten te passeren. Hier wat foto's van dat stukje.

Het grensbord.
Afbeelding

De grens is gemarkeerd met een hoog hek.
Afbeelding

Een Omaans mottobord.
Afbeelding

In Oman.
Afbeelding

We zijn in Oman, maar het bord verwijst naar... Oman!
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door Palance » vr 02 jan 2009, 12:57

Overigens zie ik op GE wegnummers staan: Wegnr. 2 op het Musadamschiereiland en wegnummer 5 op de 'transitroute'. Ik ben aan de Omaanse zijde nergens wegnumers op borden of waar dan ook tegengekomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door marcel » zo 04 jan 2009, 17:09


Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OM] Oman

Bericht door Vinny » zo 04 jan 2009, 18:07

Wat je goed kunt zien is dat je het Arabisch van rechts naar links leest, maar de getallen in het Arabisch wel van links naar rechts. Het lijkt mij voor de mensen daar erg verwarrend...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door Matthijs » ma 05 jan 2009, 0:12

^^
Een Arabier zal zeggen:
'Wat je goed kunt zien is dat je het Engels van links naar rechts leest, maar de getallen in het Engels wel van rechts naar links. Het lijkt mij voor de mensen daar erg verwarrend...'

;) Als je begrijpt wat ik bedoel.
Kortom: ik vraag me af of de leesrichting voor getallen uitmaakt, of dat het er enkel van afhangt wat je gewend bent.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door Palance » ma 05 jan 2009, 6:42

Ik moet zeggen dat ik door mijn verblijf aldaar wel de Arabische cijfers heb leren herkennen.

@marcel: dit soort borden heb ik dus nergens gezien. En als ik zo her en der op het internet rondkijk naar borden uit Oman lijkt dit toch een zeldzaamheid te zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door marcel » za 10 jan 2009, 15:47

Palance schreef:@marcel: dit soort borden heb ik dus nergens gezien. En als ik zo her en der op het internet rondkijk naar borden uit Oman lijkt dit toch een zeldzaamheid te zijn.
Ja, al te veel zulke borden heb ik ook niet gezien, ik heb maar twee foto's.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door marcel » di 03 mar 2009, 23:05

Nog wat foto's van een collega:
http://picasaweb.google.com/monterie.roads/Oman

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door Palance » vr 24 apr 2009, 8:48

Ik kwam bij toeval deze foto tegen op internet:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door marcel » za 25 apr 2009, 15:49

Dat was de eerste foto die ik ooit gezien heb met een wegnummer in Oman, vorig jaar.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door Wesso » di 01 mar 2011, 15:48

* grote stofzuiger *

Foto's van verkeersborden in Oman, gemaakt door een fietstoerist-fotograaf:
http://www.cyclingaroundtheworld.nl/oma ... fficsigns/

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OM] Oman

Bericht door Vinny » di 01 mar 2011, 17:44

Leuke foto's :)
Wat voor veel mensen een verrassing is: in de woestijn kan veel regen vallen. Als dat gebeurt, dan heb je dus wel een probleem, want dan spookt het. Het zal niet de eerste keer zijn dat complete wegen en bruggen door het water worden verzwolgen. Zo'n waarschuwing is dus erg serieus, al staat het wat merkwaardig in het midden van droge dorheid...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OM] Oman

Bericht door Coen Tunnel » do 20 feb 2014, 20:26

marcel schreef:Dat was de eerste foto die ik ooit gezien heb met een wegnummer in Oman, vorig jaar.
Ik ben nu in Oman. Langs route 1 tussen As Suwayq en Seeb heb ik ook een aantal borden gezien met een langeafstandsverwijzing naar Salalah, met het wegnummer 1 er bij. Voor de rest heb ik geen wegnummers gezien. De Muscat Expressway is de enige echte snelweg met borden :G1: en afritnummering (nou ja, de afritten zijn niet echt genummerd, maar op de viaducten bij aansluitingen staat "Interchange No. ..."). De andere snelwegachtige wegen zijn meer een soort expresswegen, soms met her en der een rotonde (weg 1 richting Sohar) of met niet bewegwijzerde aansluitingen naar lokale en soms onverharde wegen, waarbij verkeer gewoon in- en uitvoegt via de vluchtstrook (grote delen van weg 17 richting Quriyat). De Sultan Qaboos Street, de belangrijkste expressweg door de agglomeratie Muscat, heeft een Vmax van 100-120 km/u maar op sommige plekken zelfs een stoep! En overal zijn langs de weg Indiërs of Pakistani aan het werk om de bloempjes mooi te houden. ;) Langzaam verkeer ben ik niet tegengekomen, maar op veel wegen is het door een gebrek aan viaducten wel erg gebruikelijk dat voetgangers de weg oversteken en daarbij doodleuk over de vangrail in de middenberm klimmen. Het is dus altijd goed opletten. Voor automobilisten betekent het gebrek aan viaducten en veel ri-ro-aansluitingen, vooral ook in de agglomeratie Muscat zelf, dat je vaak moet omrijden en een U-bocht moet maken. De meeste van die doorgaande wegen zijn dan ook met minimaal 2x2 rijstroken en bij de kruispunten staat goed aangegeven of je wel of niet een U-bocht mag maken. De rijstijl van de lokale bevolking is niet al te best en een richtingaanwijzer lijkt eerder optioneel te zijn, maar het went vanzelf...

De komende dagen zal ik nog wel wat meer van het Omaanse wegennet zien, op zaterdag een groot deel van weg 15 naar het zuiden. :)

Wegkwaliteit is overigens bijna overal goed, alleen op weg 15 ten zuiden van Muscat zit een deel waar de rechterstrook behoorlijk slecht is, omdat iets verderop een cementfabriek zit die veel verkeer genereert. Tevens heb ik veel enorm zware trucks op deze weg (de belangrijkste route door Oman, van Muscat naar Salalah) gezien met beladingen die qua gewicht in Europa niet zouden mogen. :lol:

Handwegwijzers doen soms wat Brits aan, evenals de rotondebewegwijzering. Op iets oudere bewegwijzering (zelfs enkele oude lichtbakjes) meende ik DIN 1451 te herkennen, op zich niet zo raar want dat werd vroeger ook in Irak gebruikt voor de benamingen in het Latijnse schrift. Nog oudere wegwijzers hadden een schrift in enkel kapitalen, maar de meeste bewegwijzering is redelijk nieuw. Alleen komt het nogal eens voor dat verschillende transcripties door elkaar gebruikt worden, zo ben ik al Matrah, Mattrah, Mutrah en Muttrah, en Boshar, Bowsher en Bousher tegengekomen. Goed, de bewegwijzering kan natuurlijk beter en is zeker niet van een Europees niveau maar het is wel beter dan dat ik had verwacht en met een goede kaart er bij vind je de weg in principe ook zonder GPS wel.

Het land is trouwens prachtig, een echte aanrader met heel vriendelijke en zeer tolerante bevolking. Genoeg mensen gezien die er westers bij liepen en daar maakt men gelukkig ook geen probleem van. Alleen voor een bezoek aan de Sultan Qaboos Grand Mosque moesten we gepast gekleed zijn: geen blote schouders (maar dat mag in een Italiaanse kerk ook niet) en voor mijn vriendin een hoofddoek (een dag eerder hadden we in een hypermarkt een leuke hoofddoek op de kop getikt).

Muscat zal overigens één van de kleinste hoofdsteden ter wereld zijn. De agglomeratie telt meer dan 700.000 inwoners, maar het plaatsje Muscat is vrij rustig en klein, vlakbij de kust tussen de bergen verscholen, en telt slechts zo'n 25.000 inwoners. Veel meer mensen wonen in voorsteden als Matrah, Ruwi, Seeb en Qurum. Op weg 17 vanaf Quriyat wordt zelfs consequent naar Matrah verwezen en niet naar Muscat, op weg 1 wordt Muscat wel consequent verwezen. In de agglomeratie zelf, die vooral oost-west gericht is, worden vooral Matrah (voor de oostelijke richting) en Seeb of soms ook Muscat International Airport (voor de westelijke richting) gebruikt.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 21 feb 2014, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door Palance » do 20 feb 2014, 20:35

We verwachten veel foto's :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OM] Oman

Bericht door waldo79 » vr 21 feb 2014, 9:37

Inderdaad Coen Tunnel :yes:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OM] Oman

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 feb 2014, 14:16

Veel wegenfoto's zullen er niet zijn, wel een paar uiteraard.

Ben trouwens ook op weg 13 het wegnummer een paar keer tegengekomen op routebevestigingsborden en daar heb ik ook een verwijzing naar weg 1 gezien.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [OM] Oman

Bericht door marcel » za 22 feb 2014, 19:23

Coen Tunnel schreef:Ben trouwens ook op weg 13 het wegnummer een paar keer tegengekomen op routebevestigingsborden en daar heb ik ook een verwijzing naar weg 1 gezien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OM] Oman

Bericht door Chris » zo 17 apr 2016, 20:47

Het grootste wegenproject van Oman is de aanleg van de 265 kilometer lange Al Batinah Expressway. Deze vervangt de kustroute die door alle plaatsen gaat. De Al Batinah Expressway loopt wat verder landinwaarts, en heeft daardoor als nadeel dat deze snelweg eigenlijk helemaal geen enkele plaats direct aandoet, men moet altijd via kruisende wegen verder om ergens te komen. De snelweg is vernoemd naar de twee governoraten waardoor het loopt, Al Batinah North en Al Batinah South.

Op Google Earth is te zien dat nu het hele traject in aanleg is. Ik heb het op de kaart ingetekend:
Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OM] Oman

Bericht door Peter » ma 18 apr 2016, 4:21

De route zal niet de toeristisch aantrekkelijkste zijn, maar wel 4 keer zo snel. Dat gewurm door dorpjes gaat erg langzaam. Het verlengde deel in het oosten (oranje gekleurd) is ook pas slechts een aantal jaren (8?) oud. Benieuwd of ook de aansluiting naar de Emiritaten (Dubai en Abu Dhabi) vlotjes wordt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OM] Oman

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 apr 2016, 10:09

^^ Dat aansluitende deel is de Muscat Expressway, de enige echte snelweg van Oman (de enige weg met :G1:-borden). Al mag je op veel andere 2x2 wegen ook gewoon 120 km/u rijden.

Ik ken zelf weg 1 tot aan As Suwayq, en dat is gewoon een 2x2 weg. Weliswaar buiten Muscat met rotondes, maar die zijn er ongeveer om de 7 km en ruim opgezet, dus dat valt wel mee. En de hoeveelheid verkeer is ook niet schokkend hoog. Je mag er ook gewoon 120 km/u. Het viel mij prima mee. Het verkeer in de regio Muscat is een stuk drukker en wat chaotischer.

Maar ik zie op Maps dat er verder naar het noorden wel aardig wat bebouwing langs de weg zit, en wellicht zal het daar ook minder goed doorrijden. Een weg door het binnenland zal dan misschien wel sneller zijn, ook al is het in kilometers een omweg. Misschien te vergelijken met de Portugese N125 en A22 langs de Algarve,waar de A22 zo'n 5-10 km noordelijker ligt dan de N125, die wel direct de grotere plaatsen bedient.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OM] Oman

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 22:04

Morgen opent de noordelijkste 18 kilometer van de Al Batinah Expressway, tussen Route 3 en Route 1. Dit deel is met 2x4 rijstroken aangelegd, zoals de gehele Al Batinah Expressway.

Ik ben benieuwd hoeveel verkeer deze snelweg zal trekken. De regio Al Batinah is wel relatief bevolkt, maar bijna iedereen woont binnen 5 kilometer van de kust. De Route 1 is daar voortdurend met 2x2 rijstroken uitgerust. De Al Batinah Expressway verloop echter 20 tot 30 kilometer landinwaarts, verkeer moet dus altijd terugrijden naar de kust, wat de route voor veel verplaatsingen binnen de regio Al Batinah een omweg maakt. Vanaf Muscat kan je wel snel het noorden van Oman bereiken, maar de regio ten noorden van Muscat heeft ook geen duidelijk dominante stad. Sohar telt 140.000 inwoners maar dit is geen echte stad, maar meer verspreide wijken langs de kust.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OM] Oman

Bericht door Coen Tunnel » za 14 jan 2017, 23:08

^^ Sohar is wel een belangrijke industriestad en weg 1 trekt ook nog aardig wat verkeer, waaronder ook het nodige vrachtverkeer van/naar de Verenigde Arabische Emiraten. Ik heb zelf weg 1 gereden van Muscat tot As Suwayq en die weg is weliswaar 2x2 en heeft Vmax 120 km/u, maar er zijn geen ongelijkvloerse kruisingen. De weg loopt wel door redelijk dichtbevolkt gebied waardoor er frequent locals zijn die de weg rennend oversteken en elke ca. 6-8 km zijn er grote rotondes als aansluiting naar de plaatsen aan de kust.

Het voldoet op zich wel, maar al het verkeer dat je van die weg kan halen zal de veiligheid wel ten goede komen.

Daarnaast zijn er op weg 1 een aantal wadi's die de weg gelijkvloers kruist, bij regenbuien is dat natuurlijk een gevaarlijke en onwenselijke situatie op een doorgaande weg. Ik vermoed dat dat wellicht één van de redenen is dat de weg zover naar het binnenland is aangelegd. Plus dat er nu natuurlijk meer ruimte is om de kuststrook verder te ontwikkelen, want dat is voor Omaanse begrippen toch dichtbevolkt gebied, met een aaneenschakeling van dorpen.

Voor verkeer binnen Al Batinah is de weg minder interessant, zeker voor kortere verplaatsingen. Voor verkeer van/naar Muscat en verder naar Salalah, alsmede voor het internationale verkeer van de VAE naar Oman, is dit zeker een interessante route. 2x4 is natuurlijk wel wat overdreven. De aansluitende Muscat Expressway loopt door beduidend dichterbevolkt gebied en is 'slechts' 2x3, wat daar overigens ook voldoet. Die weg is overigens wel beduidend beter en moderner dan de zeer drukke Sultan Qaboos Road die in de agglomeratie Muscat een semi-snelweg is, maar ook daar is het probleem dat de weg voor kortere verplaatsingen net wat te excentrisch ligt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OM] Oman

Bericht door Chris » zo 15 jan 2017, 8:52

De Route 1 wordt wel steeds verder ongelijkvloers gemaakt en heeft meestal ook parallelwegen voor lokaal verkeer. In het noorden zijn er nu zelfs 3 dubbelbaans wegen parallel aan elkaar tussen Liwa en nabij de grens met de UAE: 2x2 + 2x2 + 2x4.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OM] Oman

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jan 2017, 10:57

Chris schreef:De Route 1 wordt wel steeds verder ongelijkvloers gemaakt en heeft meestal ook parallelwegen voor lokaal verkeer.
Volgens mij in de buurt van Sohar wat meer. Op het deel van Muscat tot As Suwayq waar ik drie jaar geleden was waren het buiten de agglomeratie Muscat eigenlijk vooral grote rotondes. Parallelwegen zijn er wel, maar iedereen die minimaal een reis moet maken tussen twee van de rotondes zal niet over langere afstanden van die parallelwegen gebruikmaken.

Tunneltjes/bruggen voor locals zouden heel wat kunnen helpen zodat ze niet een drukke weg waar 120 km/u wordt gereden moeten oversteken. Daarnaast wordt de route 1 ondanks parallelwegen soms ook wel door langzaam verkeer gebruikt. En er zijn een aantal ri-ro-aansluitingen waarvoor je bij zo'n rotonde moet keren om er gebruik van te kunnen maken, of de parallelweg moet gebruiken indien aanwezig (maar dat soort zaken zijn in Oman niet bewegwijzerd).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OM] Oman

Bericht door Chris » ma 07 mei 2018, 21:20

Vandaag is de 270 kilometer lange Al Batinah Expressway helemaal opengesteld. De snelweg verloopt vanaf net buiten Muscat tot in het noorden van Oman, parallel aan de kustweg (Route 1). De Al Batinah Expressway verloopt dieper door het binnenland, om de kustplaatsen te bereiken moet je telkens een stuk van de snelweg af. De hele snelweg is met 2x4 rijstroken aangelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OM] Oman

Bericht door waldo79 » ma 07 mei 2018, 21:54

Hoeveel verkeer wordt hier verwacht?

Plaats reactie