[PRC] China

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » do 17 mei 2018, 19:40

De snelweg tussen Jingxi en de grens met Vietnam bij Longbangzhen in de autonome regio Guangxi. In december moet het geopend worden. Ik denk dat het een onderdeel (of verlengstuk) van de G69 Yinbai Expressway is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [PRC] China

Bericht door waldo79 » zo 20 mei 2018, 12:42

Een werkelijk spectaculair landschap :)<>:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » wo 23 mei 2018, 17:06

Ik heb weer een groot verbredingsproject gevonden. Een 216 kilometer lang traject van de G42 Hurong Expressway (Shanghai - Chengdu Expressway) wordt verbreed van 2x2 naar 2x4 rijstroken, tussen Nanchong en Chengdu in de provincie Sichuan. De verbreding kost 28 miljard RMB (€ 3,75 miljard) en duurt 3 jaar. Het tracébesluit is nu vastgesteld.

Afbeelding

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: [PRC] China

Bericht door LagunaIII » za 26 mei 2018, 15:08

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met het rijden in China?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [PRC] China

Bericht door Pino » za 26 mei 2018, 21:05

^^ Forummer Ronny Forgeron woont er. Ik heb er op enkele reizen de nodige kilometers gemaakt als passagier, dus kan mogelijk ook helpen. Geloof dat dat laatste ook wel geldt voor enkele andere forummers. Kortom, wat wil je weten?

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: [PRC] China

Bericht door LagunaIII » za 26 mei 2018, 21:30

Ervaringen m.b.t. het halen van het theorie examen (heb me ingelezen in de procedure en i.c.m. visum) en het rijden aldaar. Ook de mogelijkheden van het huren van een auto zonder chauffeur. Daar is nauwelijks iets over te vinden.
Ik vertrek eind augustus naar Shanghai voor een halfjaar. Nu heeft het weinig zin om in de stad rond te rijden maar ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden daarbuiten en om zelfstandig de omgeving te kunnen ontdekken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [PRC] China

Bericht door Alfa » za 26 mei 2018, 23:24

^^Als je uit België komt is dat examen zelfs niet eens nodig. Een Belgisch rijbewijs is ook geldig in China.

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: [PRC] China

Bericht door LagunaIII » zo 27 mei 2018, 7:47

Dat las ik ja, maar daar heb ik niets aan helaas ;)

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » zo 27 mei 2018, 10:28

Een chinees rijbewijs kun je middels een theorie examen in een taal naar keuze, bv Engels of Spaans, behalen op grond van een geldig rijbewijs van je eigen land met notariele vertaling. Mits je een visum of verblijfsvergunning hebt van minimaal een jaar.
Alle 1400 vragen met de mogelijke 4 antwoorden stonden op internet toen ik in 2010 ermee bezig was.
Inmiddels zijn het 900 vragen waarvan 200 met twee mogelijk antwoorden en de rest met vier. Examen en vragen zijn ook aangepast. (Maar nog steeds 100 vragen op een computerscherm waarvan je er 90 goed moet hebben, geen tijdslimiet zoals in NL) De vragen staan niet meer op internet omdat de autoriteiten vinden dat het niet gaat om antwoorden memoriseren maar om het bestuderen van de verkeersregels. Hier http://www.chinesedrivingtest.com/ kun je wel wat hulp vinden, maar tegen betaling.
Of vreemde vragen als : mag je roken tijden het rijden? Antwoord: Ja wanneer je vermoeid bent! nog van toepassing zijn weet ik niet.
Voor toeristen is bij autohuur een tijdelijk rijbewijs mogelijk. Al wordt het Internationale Rijbewijs niet erkend (wegens ondertekening van het verdrag in 1949 door de ROC oftewel Taiwan nu) het is wel handig in gebruik hier. Dus meenemen.

Op deze sites info over autohuur https://www.enterprise.com/en/car-renta ... china.html https://www.avis.com/en/locations/cn
Het is in China ook heel gebruikelijk om een auto met chauffeur te huren. Voor ik een rijbewijs had deden we dat regelmatig. Vaak door met een taxi chauffeur te onderhandelen tijdens een ritje of hij je wil rondrijden een dag. Was meestal maar een tientje per dag. Zal nu wel flink duurder zijn. Een goede optie is ook DiDi, de chinese Uber. App downloaden en vertaalapp .

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: [PRC] China

Bericht door LagunaIII » zo 27 mei 2018, 11:33

Dank. Vond je het examen goed te doen?

M.b.t. de eis van het visum, volgens deze website http://www.nvshanghai.com/je-chinese-rijbewijs-halen/ is het minimaal 90 dagen.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » zo 27 mei 2018, 13:36

Uitleg van in principe nationale regels kan in China lokaal verschillen. In Guangzhou waar mijn hukou is gold het rijbewijs na behalen 6 jaar en na verlengen 10 jaar. Dat is al tot mijn 79e terwijl ik Nederland ik bij 75 jaar al gekeurd moet worden. Toen ik het rijbewijs haalde gold er nog een absolute leeftjdsgrens van 70 jaar. Nu is het zolang je nog "gezond" bent. Elke twee jaar is er een " medische" test die alleen een ogentestje inhoudt. De verblijfs eis is hier 12 maanden. De maximale duur van de residence permit verschilt ook per plaats.
Het examen vond ik niet moeilijk. Had de 1400 vragen en antwoorden drie keer doorgelezen. Het meeste sprak voor zich, sommige dingen wijken af van Europe zoals links afbuigend verkeer heeft voorrang. Had paar jaar daarvoor nog taxi examen in NL gedaan dus zat nog in de sfeer. Mijn puntenaantal was 97.
Ben in 7'jaar twee maal aangehouden en op rijbewijs gecontroleerd. Men belt wel direct met afgifteburo in Guangzhou,er zijn veel valse/gekochte rijbewijzen onder buitenlanders in omloop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » di 12 jun 2018, 17:34

De Hong Kong - Macao - Zhuhai Bridge:

Afbeelding
A♠️ by Mike Leung, on Flickr

Afbeelding
The Cobra by Mike Leung, on Flickr

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » di 12 jun 2018, 18:32

Op de laatste foto is de door de typhoon Hato in augustus 2017 beschadigde beschoeing van het oostelijke brug tunnel eiland goed te zien.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [PRC] China

Bericht door sven_engelen » wo 13 jun 2018, 0:18

Zo te zien is China keihard op weg het meest snelwegdichte land ter wereld te worden...
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » wo 13 jun 2018, 9:18

^^ https://www.wegenwiki.nl/Lijst_van_expressways_in_China

Maar in de westelijke helft van China zijn maar een klein aantal expressways. 90% van de snelweglengte ligt vermoedelijk in de oostelijke helft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018, 8:20

De provincie Guizhou:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » di 26 jun 2018, 21:57

Chinese nieuwswebsites melden vandaag dat 1 juli de Hongkong Zhuhai Macau brug open gaat.
In Hongkong wordt er niets over gezegd.
Het is dus echt een Chinese zaak, over de gehele brug, ook het Hongkong gedeelte, moet rechts gehouden worden en de tol moet, ook met Hongkong autotoll transponders en bankcards in renminbi/yuan afgerekend worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » za 30 jun 2018, 21:29

De Daxiaojing Bridge in de provincie Guizhou. Met een overspanning van 450 meter is het een top 10 boogbrug in de wereld. Het is onderdeel van een oost-westsnelweg van Pingtang naar Luodian in het zuiden van Guizhou.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » zo 01 jul 2018, 21:12

Guizhou is ambitieus, ze willen de komende 5 jaar nog voor $ 75 miljard aan nieuwe autosnelwegen aanleggen, zodat er in 2022 10.000 kilometer autosnelweg ligt. Ter vergelijking: er is momenteel nog geen enkele provincie in China die zoveel kilometers autosnelweg heeft, inclusief de zeer bevolkingsrijke provincies als Guangdong, Shandong, Jiangsu of Hebei. Guizhou is met 35 miljoen inwoners niet zo dichtbevolkt. En het terrein is extreem lastig, er zijn weinig plekken in China waar het bouwen van wegen en spoorlijnen zo complex is als in Guizhou.

Xinhua schreef:Southwest China's Guizhou Province will invest more than 500 billion yuan (75.6 billion U.S. dollars) in constructing expressways in the next five years.

The province has vowed to make its total length of expressways reach 10,000 kilometers by 2022, according to a Guizhou action plan for expressway construction, released by the provincial department of transportation.

Transportation in the mountainous province was previously backward due to its rugged terrain. Guizhou has made efforts to improve its transportation system in recent years. All counties in the province were connected by expressway as of 2015, and asphalt roads had been built for all villages by 2017.
http://www.xinhuanet.com/english/2018-0 ... 293130.htm

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » zo 01 jul 2018, 21:44

De brug is vandaag niet geopend. De chinese en hongkong pers zwijgen als het graf, de websites van de brug zijn niet bijgewerkt.
Er zijn problemen, in China wijt men die aan Hongkong...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » vr 06 jul 2018, 21:44

Er is een nieuwe luchthaven in aanbouw aan de zuidkant van Beijing, op de grens met de provincie Hebei. Er wordt ook een expressway naar toe gebouwd, het lijkt grotendeels een gecombineerde snelweg / spoorlijn te zijn. Het hele ding loopt op viaducten. Het viaduct van de snelweg is bijna 30 kilometer lang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » di 10 jul 2018, 12:33

In de provincie Sichuan is de 21 kilometer lange snelweg van Chengdu naar Pengzhou (Chengpeng Expressway) van 2x2 naar 2x4 rijstroken verbreed. De snelweg is daarbij gewoon gesloopt en op een breder platform herbouwd. De snelweg is oorspronkelijk in 2004 geopend.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » wo 11 jul 2018, 11:58

Er is dit jaar ook een gedeeltelijke hernummering van de nationale expressways doorgevoerd.

In 2013 zijn nummers geïntroduceerd met een suffix van de windrichting voor routes die op langere afstand parallel aan een hoofdroute lopen. Zoals G1N, G3W, G4E, G50S. Deze windrichtingen zijn nu alweer geschrapt en vervangen door een 4-cijferig nummer, vergelijkbaar met de andere regionale expressways. De nummers met een windrichting hebben nu een nummer gekregen in de GXX2X serie. Nummers gebaseerd op een 1-cijferig nummer kregen een voorlopnul.

De G1N werd dus de G0121 en de G15W werd de G1522.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » do 16 aug 2018, 20:21

Men is voornemens om een grote nieuwe stad te ontwikkelen ten zuiden van Beijing in de provincie Hebei: het Xiong'an New Area. De eerste fase omvat 100 km², uitbreidbaar naar 2.000 km². De bedoeling is dat veel kantoren van staatsbedrijven daar heen gaan om de drukte in Beijing te verlichten. Xiong'an ligt ongeveer 90 kilometer ten zuiden van Beijing, ten noordoosten van Baoding. Het gebied bestaat uit laagland met dichtbevolkt platteland, typisch voor Oost-China. Er lopen al een aantal expressways in dat gebied maar er zijn er meer gepland. Het ligt ongeveer net zo ver van de nieuwe luchthaven van Beijing als Beijing zelf (50 km).

Afbeelding

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » do 23 aug 2018, 12:57

Nadat ik in het voorjaar al wegversmallingen en werk in de middenberm van de S268 nabij Zhongshan gezien had, gisteren en vandaag werkzaamheden verspreid over de hele S268 tussen Southern Ringroad Zhongshan en de G105 nabij Zhuhai gezien. Bij navraag: er wordt een elevated expresway over de hele afstand gebouwd vanwege het verwachte drukkere verkeer na openstelling van de Zhongshan Shenzhen tunnel/brug. Bij de S111 in Zhongshan oost is men hiermee ook al bezig. Eigenlijk onlogisch met de opening brug Hongkong Zhuhai in het vooruitzicht, maar blijkbaar is de conclusie nu getrokken dat die brug weinig zal betekenen voor het verkeer tussen Zhuhai en Shenzhen gelet op de vele restricties.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » za 25 aug 2018, 15:12

In het kader van de aanleg van de nieuwe expressweg over de S268 is ook de flyover in een richting waar ik ruim 5 jaar geleden over schreef gesloopt

Re: [N232] De nieuwe N201+ en aansluiting A9
Wijzig Meld dit bericht Citeer
Bericht door ronny forgeron » vr 18 jan 2013, 13:47

Vinny schreef:
Die fly-over in noordelijke richting betekent dat je een groot deel van de conflicterende rijrichtingen op het kruispunt kwijt bent. Natuurlijk ware het beter geweest als er in zuidelijke richting ook een flyover zou worden gebouwd, maar dat past niet. Ik denk dat het wel passend te maken is, maar dan moet Schiphol inschikken (willen ze niet) of de Ringvaart worden opgeschoven. Dat laatste is schreeuwend duur. Dit is de meest efficiënte oplossing op de gegeven ruimte. Het maximaal haalbare denk ik ook wel, tenzij iemand nog iets anders kan tekenen, maar mij is dat niet gelukt. Het levert wel een wereldwijd unicaat op denk ik. Ik ken geen andere kruising die zo geconfigureerd is.

Hm, ik weet er wel zo een, ten noorden van SanXiang in de S268 naar ZhongShan (Guangdong province, PRC). Er is een fly-over in noordelijke richting, het noord-zuid verkeer gaat via een driehoeks rotonde onder/naast het viaduct. Betreft Chenggui Highway (S268) kruising met X579 even ten noorden van ChangPu.
http://goo.gl/maps/siEmb
In het nabij gelegen FuluShou restaurant ga ik wel eens met gasten eten, de volgende keer daar begin mei zal ik proberen een foto te maken

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PRC] China

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 21:08

Men heeft wat statistieken bekend gemaakt van de tolwegen in China.

In 2017 is 8.130 kilometer expressway met tol geopend. Bijna alle expressways in China zijn tolwegen, het netwerk van tol-expressways is 132.638 kilometer lang, het totale netwerk van expressways is 136.500 kilometer lang. De tol-expressways maken 81% van alle tolwegen in China uit, sommige national trunk roads zijn ook tolwegen. Dit is echter gereduceerd, in 2017 werd 15.245 kilometer weg tolvrij, dat was bijna een derde van de tolwegen van de eerste- en tweede klasse wegen die tolvrij werden.

Het tekort op de tolwegen is opgelopen tot € 50,9. Dat is 2,8% minder dan in 2016, vermoedelijk omdat de tolopbrengsten zijn gestegen terwijl er minder tolwegen zijn geopend. De laatste 2 jaar is het aantal nieuwe snelwegen wat gedaald (we praten nog steeds over 8.130 km per jaar). Men plant om in 2018 zo'n 5.000 kilometer expressway te openen.

http://www.xinhuanet.com/english/2018-0 ... 418689.htm

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » di 28 aug 2018, 7:48

http://www.cityofzhuhai.com/2018-08/27/c_266388.htm

Men blijft praten over " soon to open" zonder enige datum te noemen.
Tol voor de brug is $ 23 US voor personenauto's en er zijn 20 tolpoorten, doch slechts een handvol auto's mag over de brug. Alleen die met dubbele nummerplaten, dus China/Hongkong, Hongkong/China en Hongkong/Macau als ze ook een van de driehonderd permits hebben. Dus de potentiele gebruikersgroep is op z'n hoogst een paar duizend..
En met China plaat wordt bedoeld de Guangdong plaat, dus geen verkeer uit de rest van China.
Wel elke tienminuten een shutlle bus.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [PRC] China

Bericht door ronny forgeron » do 30 aug 2018, 9:46

In Zhuhai, Tanzhou en Sanxiang staan veel wegen onder water na de passage gisteren en vannacht van een tropische depressie
(die eerst Myanmar heeft aangedaan). Alleen de motorways zijn vrij te berijden. Onze auto vanmorgen in het water achtergelaten en wadend 1,5km door borstdiep water naar busstation. De bus naar Guangzhou reed wel, maar bagage niet onderin want vanuit Sanxiang slalommend om gestrande personen en vrachtautootjes door 1,5m diep water naar de snelwegoprit Zhuhai Noord van de G0425 Vrienden waren de auto kwijt, konden hun Mercedes niet meer vinden vanmorgen, onder water verdwenen. Onze Roewe oberleeft het wel, gisteravond naar iets minder diepe plaats gereden, water staat tot de helft van de wielhoogte. Net als vorig jaar dus weer duizenden auto's beschadigd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [PRC] China

Bericht door sven_engelen » do 30 aug 2018, 11:07

^^ Hoe zit dat eigenlijk met rijrichting aangezien er in China rechts gereden wordt en in Hong Kong links?
Svenlo

Plaats reactie