[PRC] China

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: [PRC] China

Bericht door Pino » do 07 jan 2021, 20:47

Chris schreef:
do 07 jan 2021, 20:34
Maar dan vraag je je af, hoe kan een arme provincie aan meer dan $ 230 miljard aan financiering voor transportprojecten komen?
Uiteindelijk een Chinese overheid die de geldpers hard aanzet. Of ze het nu rechtsteeks investeren of er door de Staat gecontroleerde banken tussen zetten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 jan 2021, 18:38

Rondom Kunming in de provincie Yunnan is een circa 650 kilometer lange ringweg in ontwikkeling.

De snelweg is genummerd als de S8012 en heet de Dianzhong Economic Circle Ring Expressway. Het verbindt allerlei steden in de periferie rond de miljoenenstad Kunming.

Dit zijn de delen die zichtbaar zijn op satellietbeelden (545 km):

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 jan 2021, 20:20

In de provincie Guizhou is de G7611 Duxiang Expressway in aanbouw tussen Duyun en Anshun. Dit omvat ook de Yunwu Bridge, een tuibrug met een hoofdoverspanning van 450 meter en een brugdek dat 235 meter boven het dal ligt. De pylonen zijn 300 en 275 meter hoog.

De locatie: https://www.google.com/maps/@26.1795534 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 11 jan 2021, 20:51

^^ Tis wat, met die tot de verbeelding sprekende bruggen. Zou ik best eens overheen willen rijden, maar dat gaat helaas nooit gebeuren. :(

Maar ik heb altijd je foto's nog. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jan 2021, 21:17

Een interessante provincie met veel nieuws de laatste tijd is de zuidwestelijke provincie Yunnan:

Afbeelding

De provincie heeft een bergachtige geografie, maar tegelijkertijd weer verschillend in karakter.

Het oosten bestaat grotendeels uit een plateau op 1600 - 2000 meter hoogte. Richting de grens met Guizhou en Sichuan bevinden zich grote canyons waar de hoogste bruggen ter wereld liggen.

In het zuiden en zuidwesten bevinden zich zeer grote riviervalleien, onder andere van de Lancang (Mekong) en Yuanjiang (Red River). Kenmerkend aan de snelwegen die hier doorheen gaan zijn de enorme hoogteverschillen. De belangrijkste zijn nu de G56 en G8511, dit zijn bergsnelwegen van de eerste generatie (minder tunnels, maar zeer bochtig en lage ontwerpsnelheid). In deze streek is een groot netwerk van autosnelwegen in aanbouw en gepland.

In het noordwesten bevinden zich de echt hoge bergen, met onder andere de beroemde plaats Shangri-La. Dit zijn de uitlopers van de Himalaya met bergketens tot meer dan 6000 meter. Hier zijn nog geen autosnelwegen, maar de G0613 is hier wel gepland. De regio rond Lijiang was de afgelopen jaren het centrum van de extreme snelwegenbouw.

Afbeelding

In Yunnan is de afgelopen jaren zeer veel kilometer autosnelweg aangelegd. Deze zijn vaak moderner dan de bergsnelwegen van de eerste generatie (grotendeels voor 2008). In 2016 had Yunnan minder dan 4.000 kilometer autosnelweg, per 31 december 2020 was dat meer dan 9.000 kilometer. De autosnelwegen kennen allemaal grote hoeveelheden tunnels, viaducten en her en der mega bruggen. Opvallend aan het nieuws is dat Yunnan de snelwegen in zeer hoog tempo aanlegt, zeer complexe bergtrajecten met veel tunnels en bruggen worden vaak in slechts 3 jaar tijd voltooid.

Sinds de kerst is in Yunnan 893 kilometer nieuwe snelweg in gebruik genomen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 14 jan 2021, 21:43

Dit zijn niet echt de gebieden van China, die echt door Westerlingen bezocht worden ;)

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » do 14 jan 2021, 21:55

^^ Mijn eerste vakantie(rond)reis naar China had juist het zwaartepunt in deze regio liggen. Erg fraai.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 jan 2021, 22:03

Het is mijn laatste grote buitenlandse reis geweest juist... Je zag hier in september 2019 al heel veel snelweg in aanleg, onder meer in die hoek van Lijiang en Shangri-La (een plaats die overigens heel beroemd klinkt, maar pas relatief kort geleden deze mythische naam heeft verkregen).

Mij is indertijd niet echt duidelijk geworden wat de grootschalige snelwegbouw drijft. Kunming is een grote stad, en de route via Kunming en Laos naar Bangkok en diepzeehavens vindt men belangrijk. Maar bij Lijiang de hoogte in valt niet op dat doel terug te voeren. Strategisch belangrijk om voet aan de grond te hebben aan de rand van Tibet wellicht? Controle houden over de vele minderheden in de regio? Angst dat Yunnan weer een centrum wordt van drugshandel zoals het in de vroege twintigste eeuw was?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 14 jan 2021, 22:07

Kijk, dan onderschat ik jullie reislustigheid. Wat dat betreft dateert mijn laatste serieuze trip van 2019 naar Japan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jan 2021, 22:09

Er zijn plannen voor de G0613 van Xining in Qinghai naar Lijiang in Yunnan. Dat zou dus noord-zuid door de oostelijke Himalaya verlopen. In Sichuan worden al snelwegen door dergelijk terrein aangelegd, dus helemaal voor onmogelijk hou ik het niet dat dit er echt van gaat komen.

Zie ook: https://www.wegenwiki.nl/Xili_Expressway

Daarnaast is men in hoog tempo snelwegen naar de grenzen met Myanmar, Laos en Vietnam aan het aanleggen. Met name richting Myanmar en Laos is dat een schril contrast met de buurlanden, waar alleen kronkelige bergwegen verder gaan. Zo is onlangs de G5615 naar de grensovergang Houqiao met Myanmar geopend: https://www.wegenwiki.nl/Tianhou_Expressway

Ik denk dat aansluitende infrastructuur in Laos en Myanmar er alleen komt als een Chinees Belt and Road Initiative project. Die landen kunnen sowieso al amper zelf snelwegen aanleggen en financieren, laat staan door dit soort terrein. Inmiddels zijn er al iets van 6 of 7 snelwegen naar de grens met Myanmar aangelegd, in aanbouw of in de nabije toekomst gepland.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 jan 2021, 22:17

^^ In Laos is China al met die aansluitende infra bezig. Heel Route 13 wordt omgebouwd, zie de draad over Laos. Op deze manier vergroot China natuurlijk ook wel flink de eigen invloed.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 jan 2021, 16:40

In Guangdong is een nieuwe oeververbinding in aanbouw in de Pearl River Delta, tussen Shenzhen en Zhongshan, onderdeel van de G2518. Het project omvat 51 kilometer autosnelweg, waaronder een brug-tunnelcombinatie van 24 kilometer lengte. Het omvat een 6.720 meter lange afzinktunnel en nabij een kolossale hangbrug met een overspanning van 1.620 meter (formaat Grote Beltbrug). De bouw begon in december 2016. In 2024 moet het gereed zijn. Het is de zuidelijkste verbinding over de Pearl River die geheel in Mainland China blijft. De Hong Kong-Macau-Zhuhai Bridge ligt wel zuidelijker maar is niet effectief als verbinding van en naar Shenzhen vanwege de Hong Kong grensrestricties.

Afbeelding

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » ma 18 jan 2021, 2:11

En vanwege dat laatste komt er dus ook een nog zuidelijker brug tussen Zhuhai en Shenzhen. Vele nieuwe toeleidende wegen voor beide bruggen zijn al in aanbouw rond Zhuhai en Zhongshan onder het motto the 10 vertical lines ( Er zijn ook 6 horizontal lines dus Oost west die Zhuhai in aanbouw heeft)
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op do 04 mar 2021, 8:00, 2 keer totaal gewijzigd.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » zo 24 jan 2021, 3:48

Een van de 10 lines is de weg van Zhongshan naar Tanzhou nabij Zhuhai, nu de S268. Vanaf de South outer Ringroad van Zhongshan, die nu bij de G0425 eindigt, maar wordt doorgetrokken naar de Zhongshan Shenzhen brug in aanbouw, loopt de nieuwe weg als elevated expressway boven de huidige dwars door Sanxiang naar de North Tanzhou highway, een km of 35. De opening is voorzien op 30 augustus 2021
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op do 04 mar 2021, 8:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 jan 2021, 19:33

Bijna altijd is er wel ergens een recordbrug in aanbouw in China.

Bij Zhuhai in de provincie Guangdong is de Jinhai Grand Bridge in aanbouw, die van het Hengqin New Area ten westen van Macau naar het Zhuhai Sanzao Airport voert.

Dat is hier: https://www.google.com/maps?ll=22.08883 ... 6&z=14&t=h

Het wordt 's werelds breedste weg/spoorbrug genoemd, met een brugdek van 49,1 meter breed. Ik denk dat het wel eens de breedste tuibrug kan zijn die uit één dek bestaat, bij andere tuibruggen van dergelijke breedte is sprake van twee parallelle dekken naast elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 feb 2021, 22:05

De provincie Yunnan heeft een grote snelheidsverhoging op de expressways doorgevoerd.

* 84 segmenten zijn van 60 naar 100 km/h gegaan (1.000 km)
* 128 segmenten zijn van 80 naar 110 km/h gegaan (1.400 km)
* 84 segmenten zijn van 100 naar 120 km/h gegaan (600 km)

Er moesten exact 5748 verkeersborden gewijzigd worden.

Ik vermoed dat veel bergsnelwegen van de eerste generatie van 60 naar 100 zijn gegaan. Snelwegen als de G56 en G8511 voeren door bergachtig terrein met soms enorme hoogteverschillen, maar men heeft destijds maar weinig tunnels aangelegd waardoor deze snelwegen nogal bochtig zijn. Misschien zijn er nu veel langere stukken van 60 naar 100 verhoogd met alleen nog 60 op echte gevaarpunten.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » di 02 feb 2021, 4:48

In mei 2019 onder meer de G8511 gereden beide richtingen naar en van Laos, zeer bergachtig en bochtenrijk. Snelheid was overal 80 en 100, vrachtwagens soms 60 en een enkele tunnel 60. 120 lijkt me te snel daar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 feb 2021, 16:55

In de provincie Liaoning is gestart met de verbreding van de G1 tussen Suizhong en Panjin, dit deel wordt van 2x3 naar 2x5 rijstroken verbreed over een lengte van 230 kilometer. Het kost 29 miljard yuan (€ 3,75 miljard). Volgens mij is dit het eerste langere stuk met 2x5 rijstroken van de Chinese autosnelwegen.

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 03 feb 2021, 18:12

Zijn dit soort verbredingen naar 2x5 echt nodig? Hoeveel verkeer rijdt er op dit soort verkeersassen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » do 04 feb 2021, 8:18

Hoeveel verkeer reed er in 1939 op de snelwegen den Haag Utrecht en Amsterdam Oegstgeest?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 04 feb 2021, 13:55

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Het lijkt me gewoon nogal een vreemde plek voor de eerste lange-afstands 2x5 van het land.
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 feb 2021, 14:06

Ik weet ook niet wat de intensiteiten zijn, maar Shenyang is de grootste stad van Noordoost-China en de prefecturen ten westen van Shenyang tellen allemaal tussen de 1 en 3 miljoen inwoners en worden hoofdzakelijk via de G1 ontsloten.

De G15 van Shenyang naar Dalian was ook de eerste 2x4 snelweg in China, de provincie Liaoning heeft dus wel een historie van grote wegen. Het traject van de G1 van Shenyang via Changchun naar Harbin is overigens ook naar 2x4 rijstroken verbreed. Westelijker wordt de Jingqin Expressway (Beijing - Qinhuangdao) als tweede snelwegverbinding tussen beide plaatsen aangelegd (voorheen genummerd als de G1N, nu de G0121. Men pakt het hier allemaal groots aan.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » do 04 feb 2021, 14:30

Bovendien is dit het enige stuk Chinese kust dan concaaf verloopt. Dat betekent dat het klassieke Chinese idee, bouw er nog gewoon een snelweg naast, niet werkt. Want een snelweg die langer is gebruikt niemand, en een snelweg die korter is moet grote stukken over zee lopen.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » do 04 feb 2021, 17:14

keokiracer schreef:
do 04 feb 2021, 13:55
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Het lijkt me gewoon nogal een vreemde plek voor de eerste lange-afstands 2x5 van het land.
Ja dat is wel een antwoord op je vraag. Eerst bouw je de wegen , het verkeer komt later. En de grotere economische activiteit. Zoals Nederland al voor de oorlog en de VS in de jaren vijftig dachten, zo ziet men in China het nog steeds. In Nederland zijn de zaken nu omgedraaid, eerst de files dan de nieuwe wegen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 04 feb 2021, 17:20

^^ De vraag was eerder, waarom precies daar?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 04 feb 2021, 17:25

ronny forgeron schreef:
do 04 feb 2021, 17:14
En de grotere economische activiteit. Zoals Nederland al voor de oorlog en de VS in de jaren vijftig dachten, zo ziet men in China het nog steeds. In Nederland zijn de zaken nu omgedraaid, eerst de files dan de nieuwe wegen.
Het gaat niet om een nieuwe weg, het gaat om een verbreding. Het lijkt mij niet dat de Chinese overheid dit voor de lol doet en dat beweer ik ook niet, ik vroeg me gewoon af waarom dat stuk het eerste is met 2x5. Ik weet dat er veel verbreed wordt en kan best begrijpen dat dat nodig is, maar de verbredingen zijn vaak tot 2x4 gezien eerdere posts van Chris in deze thread. Het leek mij gewoon een vreemde locatie voor de eerste 2x5, dat had ik eerder ergens in het laaglandgebied tussen Beijing en Shanghai verwacht en niet hier.
Ik zeg niet dat het niet nodig is, ik ben verbaasd dat dat de locatie is waar het voor het eerst nodig is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 04 feb 2021, 17:39

Ik denk twee redenen;

* het traject is in 1999 direct met 2x3 rijstroken opengesteld en heeft dus toch groot onderhoud nodig
* aangezien er al 2x3 rijstroken liggen is het met de Chinese groeicijfers in het achterhoofd logischer om er meteen 2 rijstroken per richting bij te plakken

Veel andere verbredingen van belangrijke corridors uit de jaren '90 zijn de afgelopen jaren ook veelal direct van 2x2 naar 2x4 rijstroken gegaan. De G1 was één van de relatief weinige die al vanaf het begin 2x3 rijstroken had.

Stroomweg
woonerf

Bericht door Stroomweg » do 04 feb 2021, 18:10

Neem aan dat die 2x5 niet nodig is voor het verkeer wat van het hele stuk gebruik maakt. Wellicht dat er gewoon heel veel verkeer is, tussen steden die aan de snelweg liggen.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » vr 05 feb 2021, 5:29

Er wordt heel veel toekomst gericht gebouwd. Als je kijkt naar de 10 vertical lines die momenteel worden aangelegd tussen Guangzhou/Zhongshan en Zhuhai, die zijn nu helemaal niet nodig, maar met oog op de ontwikkelingen wanneer de bruggen Zhongshan-Shenzhen en Zhuhai Noord- Shenzhen klaar zijn. De 10 lines zijn deels verbredingen, deels elevated expressway boven bestaande wegen en deels nieuw.
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op do 04 mar 2021, 8:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 feb 2021, 20:52

In de provincie Yunnan is een deel van de Dazhen Expressway ten westen van Xinping geopend, die een 206 meter hoge kokerbrug over de Yuanjiang (Red River) omvat.

De locatie van de brug: https://www.google.com/maps/@24.0054477 ... a=!3m1!1e3

Meer info: http://www.highestbridges.com/wiki/inde ... ang_Bridge

Afbeelding