[IND] India

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [IND] India

Bericht door Vinny » ma 18 jul 2011, 21:30

Die in- en uitvoegende tapers zijn wel een beetje *kuch* scherp...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 sep 2011, 17:54

In India hebben ze een interessant project, de Ganga Expressway.

Omdat de regio's langs de rivier de Ganges jaarlijks overstromen (30 miljoen mensen worden daardoor getroffen), is de Indiase overheid van plan een dijk langs de rivier aan te leggen. Men maakt van de dijk gebruik om meteen ook maar een 2x4 rijstroken tellende snelweg aan te leggen, met een lengte van 1.047 kilometer. Deze zal vanaf Delhi (Noida) tot aan Khagaria lopen. De snelweg verloopt dan grotendeels door de staat Uttar Pradesh (200 miljoen inwoners) en een stukje door Bihar. Het nadeel van het tracé over de dijk is dat het sommige grote steden juist net niet ontsluit, zoals Patna (verkeerde kant rivier), Lucknow (te ver van de rivier) en Kanpur (verkeerde kant rivier). De snelweg moet de drukke NH2 ontlasten.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 08 sep 2011, 19:29

Dat zal dan een brede dijk gaan worden. Hoe lossen ze het met afslagen op? Een kant van de weg heeft afslagen die dan aan de rivierkant zitten en dus een redelijke kans op overstromingen hebben.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 sep 2011, 19:32

^^ Trompetje, zou ik verwachten. Waarbij de afrit uiteraard over de snelweg heen wordt geleid.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 nov 2011, 9:20

Ze hebben in India in 2010 een nieuw systeem voor de nummering van National Highways afgekondigd. Het oude systeem van sequentiële nummering (waarin de belangrijkste corridors de laagste nummers hadden) is vervangen door een grid. Oneven nummers lopen oost-west, oplopend naar het zuiden toe. Even nummers lopen noord-zuid, oplopend naar het westen toe. Gelukkig is men vrij flexibel geweest bij het toekennen van nummers aan belangrijke corridors die niet recht in één windrichting lopen. De aloude Grand Trunk Road van Delhi naar Calcutta (voorheen NH2) bijvoorbeeld loopt noordwest-zuidoost, maar draagt toch het nummer NH19. Anyway, het schema (afkomstig van Wikipedia) staat hieronder. Vind het een heel net grid geworden.

Afbeelding

Van de Indische staten die ik tot nu toe heb bezocht (trip report met foto's volgt) heeft Uttar Pradesh de nieuwe nummers al heel redelijk op de borden staan. Madhya Pradesh daarentegen nog helemaal niets.

Volledige lijst met nummers op http://dorth.gov.in/writereaddata/subli ... 316640.pdf

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 19 nov 2011, 13:22

Heel interessant. Dan ben ik blijkbaar net te vroeg in India geweest.
Vind het een heel net grid geworden.
Ik vind de keuze van het nummer 48 maar vreemd. Dat had beter bijv. 70 kunnen zijn. En waarom gaat het maar tot 68?

Interessant ook dat even noord-zuid loopt, tot voor kort waren er maar twee systemen in de wereld die dat hadden (Israel en Venezuela), en tientallen andere met even oost-west. Het nieuwe systeem in Ghana heeft het echter ook.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 nov 2011, 14:38

De Belgische provincie Limburg heeft ook een grid met even noord-zuid en oneven oost-west genummerde wegen:
http://maps.google.nl/maps?q=Neerpelt,+ ... B&t=m&z=11
Je ziet duidelijk: N 74, 76, 78 oplopend in oostelijke richting en N 71, 73, 75 oplopend in zuidelijke richting. In het driecijferige nummers heb ik nog geen patroon kunnen ontdekken.
Dan ben ik blijkbaar net te vroeg in India geweest.
Je hebt de oude nummering nog meegemaakt 8-)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 19 nov 2011, 14:51

Vinny schreef:Je ziet duidelijk: N 74, 76, 78 oplopend in oostelijke richting en N 71, 73, 75 oplopend in zuidelijke richting.
Ja, daar had ik niet aan gedacht, maar dat zijn alleen een paar wegen en geen heel systeem van een wegklasse.
Je hebt de oude nummering nog meegemaakt 8-)
Ja zo kun je het natuurlijk ook zien ...

Zien de borden er eigenlijk wel hetzelfde uit?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 nov 2011, 15:03

^^ De schildjes zijn nog steeds geel met zwarte letters. Ik werd daarom ook pas op het spoor van de omnummering gebracht toen ik het op twee wegen in Uttar Pradesh meemaakte dat er steeds een ander nummer stond bewegwijzerd dan dat er op de kaarten stond. Dat zette me aan het denken of er wellicht een omnummering was geweest die in Uttar Pradesh nog niet was verwerkt. Maar de situatie bleek omgekeerd.

Wat betreft de gekozen nummers: ik heb nog niet de tijd genomen om te kijken naar het nummer voor iedere individuele corridor. Bij mijn eerdere opmerking "goed systeem" doelde ik eerder op de gekozen corridors; dat ze een logische noordwest-zuidoost-corridor als Delhi - Calcutta toch van één nummer hebben voorzien. Er zijn veel grids waarin zo'n verbinding problemen zou hebben opgeleverd (meerdere nummers zoals vroeger de Australische verbinding Brisbane - Darwin of iets driecijferigs zoals de Belgische E411). Inzetten op wat rondere nummers voor de belangrijkste corridors zou inderdaad wel welkom zijn. Al vind ik 44 een heel mooi rond nummer voor deze doeleinden ...
Laatst gewijzigd door Pino op zo 20 nov 2011, 3:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 19 nov 2011, 16:09

Dus de belangrijkste wegen van het land hebben de nummers 16, 19, 27, 42, 44 en 48 gekregen.
Nou, daar schiet het land echt een boel mee op.
Echt een goede reden om veel geld te steken in een omnummering... :facepalm:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 19 nov 2011, 16:13

^^Eens. Het doet mij een beetje denken aan de al even onzinnige hernummering van E-wegen in de jaren '80. Waarom sommige landen per se een grid willen hebben is mij ook een raadsel. Dat werkt volgens mij enkel bij landen die een rechthoekige of vierkante vorm hebben. Maar misschien spelen politieke motieven een rol? Een gridsysteem is natuurlijk wel het meest neutrale omdat lage nummers in dat systeem manier geen prestige inhouden.

Zijn alle lijnen op bovenstaande kaart trouwens autosnelwegen?
Laatst gewijzigd door Alfa op za 19 nov 2011, 16:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 nov 2011, 16:15

Een systeem waarbij elke 5e nummer belangrijk is zijn logischer (bijvoorbeeld het Amerikaanse en Zuid-Koreaanse systeem) maar is in landen met de vorm van India slecht in te passen. De nummering is inderdaad matig. Het had beter een gezoneerd systeem kunnen worden waarbij weg 1 t/m 9 uit Delhi en Mumbai beginnen en de rest gezoneerd of geclusterd is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 nov 2011, 17:08

De National Highway 7 die loopt bij Hyderabad is absoluut geen autosnelweg. Deze weg wordt dus nu NH 44.

Wegnummers in India worden sowieso niet of nauwelijks gebruikt. Al staan ze wel op aparte schildjes aangegeven soms. Het vervangen van kilometersteentjes lijkt me een mooi werkgelegenheidsprojectje, niet dat het veel toegevoegde waarde heeft...

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 19 nov 2011, 17:38

Rene schreef:Dus de belangrijkste wegen van het land hebben de nummers 16, 19, 27, 42, 44 en 48 gekregen.
Nou, daar schiet het land echt een boel mee op.
Hoezo 42?
Ik had inderdaad liever 10, 40 en 70 gezien i.p.v. 16, 44 en 48. Vooral 48 vind ik vreemd (past eigenlijk niet).
Alfa schreef:Zijn alle lijnen op bovenstaande kaart trouwens autosnelwegen?
Nee, hoogstens 1 of 2 procent. Het zal wel gepland zijn een flink deel uit te bouwen.
Vinny schreef:Wegnummers in India worden sowieso niet of nauwelijks gebruikt.
Valt wel mee voor nationale wegen. Staatswegen wat minder inderdaad (al ben ik alleen in Andhra Pradesh geweest).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 19 nov 2011, 17:40

marcel schreef: Nee, hoogstens 1 of 2 procent. Het zal wel gepland zijn een flink deel uit te bouwen.
Zelfs als alle wegen op bovenstaand kaartje omgebouwd worden tot snelweg zou dat voor een land met die dichtheid nog altijd een beperkt snelwegennet zijn.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 19 nov 2011, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 nov 2011, 17:41

Veel snelwegen hebben volgens mij ook geen eens een nummer. Bijvoorbeeld de Delhi - Gurgaon Expwy of de Yamuna Expwy, hebben die nummers?

India zou een E-nummersysteem vergelijkbaar met Maleisië voor Expressways kunnen invoeren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 nov 2011, 17:44

Wellicht is dat de reden waarom SH een relatief hoog nummer hebben, dat houdt de ruimte over voor laaggenummerde autosnelwegen...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 nov 2011, 4:30

Met name van de dikker aangezette verbindingen op de kaart is het de bedoeling om ze uit te bouwen naar 2x2. Voor zover ze dat niet al zijn. Van alle rest hoef je voorlopig niet zoveel te verwachten. Behalve dan bepaalde snel- en expreswegen in de steden. Maar omdat het nationale belang daarvan gering is, vind ik het niet heel vreemd dat die buiten het systeem vallen. Ze zijn ook in decentraal beheer. Van de door Chris genoemde wegen zou ik echter verwachten dat ze "gewoon" onderdeel worden van NH44 en NH48.

Nog over de keuze voor een grid: ik denk dat India zich daar redelijk goed voor leent, ondanks het feit dat het land niet echt een rechthoekige vorm heeft. Belangrijker is hoe de (belangrijkste) wegen verlopen. Dat binnen een grid vervolgens een nummer als 44 voorkomt voor de belangrijkste noord-zuidverbinding, dat hoort een beetje bij het systeem en moet dan maar worden opgelost door ervoor te zorgen dat die routes in ieder geval een mooi rond nummer krijgen (of iets simpels als 44).

Overigens had ik het ook prima gevonden om de voornaamste nationale assen van de nummers 1 tot 10 te voorzien en verder regionaal te clusteren. Maar laat wel duidelijk zijn dat in het oude systeem nou niet echt sprake was van lage nummers = belangrijke route. Dat werkte voor routes 1 en 2 en voor het zuidelijke deel van route 7. Maar route 7 loopt naar het noorden heel raar weg, terwijl de cruciale verbinding van Delhi naar Hyderabad en verder verliep via routes 2, 3 (een weinig gebruikte route tussen Delhi en Mumbai), 75 en 26 alvorens eens een keer op NH7 uit te komen. Het oude systeem was in mijn optiek dus hoe dan ook aan vervanging toe, en die ene NH44 van Delhi naar het zuiden vind ik hoe dan ook beter dan hoe het voorheen was. Dus ja, René, laat ze die kosten van omnummering vooral maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 nov 2011, 20:41

Nu is in India sowieso niet heel veel Intercity verkeer. Maar als je bijv. de regio Hyderabad neemt dan loopt de NH 7 juist dwars door de stad terwijl de ongenummerde "Elevated Highway" en de "Outer Ring Road" veel beter zijn voor het doorgaand verkeer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 nov 2011, 13:17

Dat is feitelijk een wereldwijd dilemma. Bij veel Amerikaanse steden moet doorgaand verkeer vaak even van wegnummer wisselen om even verderop weer op dezelfde Interstate terecht te komen. Zo vermijd je het centrum en vaak is zo'n bypass in kilometers nog korter ook. En wat te denken van de Duitse A8 bij München of met E-nummers op Belgische ringwegen? Belangrijk verschil met India: daar hebben de bypasses geen nummering en zal het ook ontbreken aan goede bewegwijzering om doorgaand verkeer over de bypass te geleiden ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 nov 2011, 18:04

Ik heb ook geen flauw idee wat het doorgaand verkeer dan zou moeten zijn. Hyderabad is nou niet bepaald een klein stadje en het platteland eromheen is echt "middle of nowhere in het kwadraat'. Lemen hutjes zonder dak enzo. Een gewone reiziger zal naar Mumbai bijv. eerder gewoon het vliegtuig nemen. Er staan trouwens wel doelen aangegeven op de bewegwijzering. Ik denk niet dat veel weggebruikers wakker liggen van het feit dat de NH 7 voortaan NH 44 heet, maar ze zullen wel moeten wennen... , voor het regionale verkeer is het veel belangrijker dat de eerder genoemde ringroads en elevated highways gewoon genummerd worden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 nov 2011, 6:08

^^ Het vliegtuig als intercity-vervoersmiddel is voor de "gewone reiziger" niet bereikbaar. Die pakken eerder de trein. Het doorgaand verkeer dat langs Hyderabad naar Mumbai, Chennai of Bangalore wil rijden zal vrijwel volledig bestaan uit vrachtverkeer. En dat geldt niet alleen voor Hyderabad. Op de weg van Delhi naar Mumbai kom je tussen de steden in ook vrijwel alleen maar vrachtwagens tegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 nov 2011, 13:47

Het vliegtuig als intercity-vervoersmiddel is voor de "gewone reiziger" niet bereikbaar
Ik denk dat dit toch een redelijk achterhaald statement is. Volgens mij kan de Indiase middenklasse zich wel een binnenlandse vlucht veroorloven. De onderklasse vanzelfsprekend niet, maar die zullen ook wel niet echt veel auto rijden...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 22 nov 2011, 13:52

Je hebt hier ook te maken met een land dat een dichtheid heeft die hoger is dan in België. 'Middle of nowhere' lijkt me dus niet zo een goede woordkeuze. Die ring zal zeker zijn nut hebben als de Indische economie én het autoverkeer wat groeit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 nov 2011, 14:06

Ik nodig je uit om op het platteland van India rond te rijden, als je eenmaal buiten de stad bent kom je geen dorpen meer tegen met fatsoenlijke stenen huizen...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 22 nov 2011, 14:07

^^Dat zal wel veranderen als de economie van India wat groeit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 nov 2011, 14:10

Nou ruim de tijd om de genoemde ringwegen van het nummer A 1 en A 2 te voorzien :rofl2:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 nov 2011, 14:12

Het zegt al genoeg dat de Italiaanse economie groter is dan die van India, ondanks dat India 20 keer zoveel inwoners heeft. Zelfs een ontwikkelend land als Brazilië met 6 keer zo weinig inwoners heeft een grotere economie dan India. India is simpelweg nog een zeer arm land. Dat er veel verkeer in de steden is, komt vooral door de omvang van die steden. Als 5% van de inwoners van Delhi een auto bezit heeft dat al hoge verkeersintensiteiten tot gevolg. Infrastructuur is dan ook één van de grootste (zo niet de grootste) uitdaging voor India in de komende 20 jaar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 nov 2011, 15:24

Ik denk dat het probleem vooral verstedelijking is. Hyderabad heeft als stad bijna 7 miljoen inwoners. Tja, voor luxe infrastructuur is geen ruimte, zelfs voor gewone goedkope huurappartementen is geen ruimte en geld. Dus dat is wel een probleem ja.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 nov 2011, 15:30

India heeft ook 45 steden met meer dan 1 miljoen inwoners. 53 agglomeraties hebben meer dan 1 miljoen inwoners. Delhi en Mumbai hebben meer dan 20 miljoen inwoners. En dan moet de echte urbanisatie eigenlijk nog plaats vinden, 72% van de bevolking woont in dorpjes.