[THA] Thailand

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [THA] Thailand

Bericht door Snelwegfreak » za 28 jan 2012, 20:58

Hoe kan het toch dat zoveel landen Amerikaanse invloeden hebben in hun wegen? Heeft dat allemaal nog te maken met de Koreaanse Oorlog en de Vietnamoorlog?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » za 28 jan 2012, 21:03

Thailand is wel een extreem voorbeeld van Amerikaanse invloed. Nergens rijden buiten de Verenigde Staten/Canada zoveel mensen in pickup trucks als Thailand. Ik meen dat het in absolute aantallen zelfs de tweede pickupmarkt van de wereld is.

De Amerikaanse verkeerskunde stond lange tijd bovenaan in de wereld. De eerste snelweg van Zuid-Korea is naar Amerikaans voorbeeld en zelfs door Amerikaanse ingenieurs gebouwd. De Taiwanese bewegwijzering is vrijwel een kopie van de Amerikaanse. Interessant genoeg hebben de Amerikanen juist weinig invloed gehad in Japan; de weginrichting heeft weinig weg van wat in de Verenigde Staten gebruikelijk is. De eerste Chinese snelwegen zijn ook naar Amerikaans voorbeeld gebouwd, deze werden net zoals in Taiwan ook freeways genoemd, maar men is al vrij snel overgeschakeld, maar een paar korte snelwegen in de regio Beijing zijn naar Amerikaans voorbeeld gebouwd. Wat in Thailand ook opvalt zijn de betonwegen, dit is niet zo heel gebruikelijk in Azië, althans, niet voor het onderliggend wegennet. In Myanmar is de eerste snelweg ook van beton gemaakt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [THA] Thailand

Bericht door Vinny » za 28 jan 2012, 21:33

Ik vind het juist grappig dat er zoveel verschillende stijlen bewegwijzering zijn in de wereld. Je zou toch zeggen dat je langzamerhand naar een optimaal systeem zou groeien, en dus meer universele borden komen. De praktijk laat echter juist een toenemende diversificatie zien. Elk deelrepubliekje ter wereld moet zijn eigen 'stijl' uitvinden en vindt van zichzelf dat het de beste bewegwijzering ter wereld maakt ... :roll:

Heel mooi kun je dat trouwens in ex-Joegoslavië zien: het oude systeem was een vrijwel kopie van het Italiaanse systeem, en nu wijkt dat toch op punten af, en ook in de nieuwe landen is er onderling steeds meer verschil.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [THA] Thailand

Bericht door HAFRABAisfun » zo 29 jan 2012, 10:14

Die Bumhibol-bridge :schrikreactie: Bangkok ziet er écht te gek uit!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » ma 05 nov 2012, 21:01

^^
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [THA] Thailand

Bericht door jelger » ma 05 nov 2012, 21:37

Zulke projecten kunnen in arme landen nog gebouwd worden, die hebben geen last van een meute heikneuters zoals in rijke landen met geld zat die alles afschiet omdat het te megalomaan zou zijn. :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [THA] Thailand

Bericht door Pino » ma 05 nov 2012, 21:50

^^ Bij de echt arme landen hoef je niet aan te komen met dit soort projecten. Maar in opkomende landen / emerging markets zit voldoende geld, bouwcapaciteit én ambitie om dit soort projecten te realiseren. En Thailand valt zonder meer in die laatste categorie.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [THA] Thailand

Bericht door jelger » ma 05 nov 2012, 22:26

Je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. ;-)
Ik ben me zondermeer bewust van het gegeven dat de Thaise staat niet straatarm is, daarvoor heb ik teveel van de wereld gezien om dat niet niet te snappen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [THA] Thailand

Bericht door Pino » di 06 nov 2012, 9:04

Het verbaasde me al om deze post van jou te zien 8-)

Maar goed, teveel mensen vergeten de economische werkelijkheid als dit soort infra-projecten in verre buitenlanden langskomen. Nog niet zo heel lang terug weer een discussietje met een (doorgaans redelijke) Amerikaan op Skyscrapercity over mega-bruggen in de regio Buenos Aires / Montevideo. Ja, zo'n brug kan er voor minder dan een miljard komen, maar begin eens met de economische realiteit in die regio.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » wo 13 mar 2013, 18:02

Bij Aziatische steden denk je vooral aan stedelijke chaos en drukte. Bangkok heeft echter een omvangrijk suburbaan gebied met veel kleine wijkjes die slecht / niet geïntegreerd zijn met elkaar. Een groot deel hiervan ligt in overstromingsgevoelig gebied. Bovendien is er nauwelijks sprake van enig verkeerscirculatieplan en is er nauwelijks hierarchie in het wegennet.

Afbeelding
Bangkok suburbs by -AX-, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding
Bangkok suburbs by -AX-, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [THA] Thailand

Bericht door mavas » wo 13 mar 2013, 21:03

Zijn dat serieus allemaal huizen, met name op die laatste foto? :schrikreactie:
Lijkt me dat weinig huishouden in de getoonde woonblokken een auto hebben, veel zal lopend of fietsend gebeuren. ?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » wo 13 mar 2013, 21:12

Het zijn voornamelijk rijtjeshuizen, kleine appartementenblokken en dicht op elkaar gebouwde vrijstaande huizen. Ik denk dat de meesten wel een auto hebben, al dan niet in een garage naast/onder het huis.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [THA] Thailand

Bericht door marcel » wo 13 mar 2013, 22:31

Je kunt het gewoon met streetview bekijken:
http://maps.google.de/maps?hl=de&ll=13. ... 69,,0,0.11
(de wijk van die foto kan ik niet vinden, maar dit lijkt er sterk op)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [THA] Thailand

Bericht door Kaaiman » do 14 mar 2013, 8:44

Je kunt hieraan wel prachtig aflezen dat het ontwikkelen vooral gebeurt volgens de bestaande verkaveling, hetzij opgekocht, hetzij op eigen grond huisjes bouwen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » do 03 okt 2013, 17:20

Bhumibol Bridge, Bangkok. Opengesteld in 2006.

Afbeelding
Bhumibol Bridge by anekphoto, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [THA] Thailand

Bericht door Mark » do 03 okt 2013, 17:38

Mooie brug blijft dat. Zoiets zie ik ook wel zitten als verbinding tussen Delfshaven en Heijplaat bijvoorbeeld in Rotterdam :p.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [THA] Thailand

Bericht door ronny forgeron » zo 20 okt 2013, 14:39

Brug in de zuidelijke ringweg Bangkok, 7/10/13
Afbeelding

Nadering van een van de vele MP roadblocks in Noord Thailand (drugs..)
Afbeelding

Zo zien de meeste highways in Thailand eruit, de 1016 naar Wat Phra Tat
Afbeelding

Zijtak van de 1089, ook onder nummer 1089, met als bijzonderheid een chinees gekentekende tegenligger. Chinese auto's worden zelden buiten China gezien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » zo 12 jan 2014, 18:23

Bangkok

Afbeelding
Express Way by Natthawat Jamnapa, on Flickr

Afbeelding
Express Way by Natthawat Jamnapa, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » wo 05 feb 2014, 21:21

Spectaculaire foto, 3 niveau's verkeer in contraflow. Ik ken de achtergrond van deze foto niet.
Afbeelding

Bangkok:
Afbeelding
Chao Phraya River Curve by oatjo, on Flickr

Meer Bangkok.
Afbeelding
Baiyok Tower II by Kawinnings, on Flickr

Afbeelding
way by kapuk dodds, on Flickr

Afbeelding
Bangkok Cityscape (จตุรทิศ) by Taweesak Boonwirut, on Flickr

Afbeelding
BTS by kittikorn14, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » do 27 feb 2014, 21:15

Meer Bangkok:
Afbeelding
Light Trails by Kwanchai_K, on Flickr

Afbeelding
X-Cross by Kwanchai_K, on Flickr

Afbeelding
Bangkok hour by Kwanchai_K, on Flickr

Afbeelding
Bangkok Sunset by Kwanchai_K, on Flickr

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [THA] Thailand

Bericht door verfmeer95 » do 27 feb 2014, 21:41

mmm, heerlijk. Sunset with a sence of smog. Die vervuiling is zo goed te zien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » za 03 mei 2014, 11:09

Spectaculaire foto van de Bhumibol Bridge in Bangkok

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [THA] Thailand

Bericht door Pino » zo 21 dec 2014, 20:03

Wat foto's uit Bangkok (en een beetje platteland) van de afgelopen weken. Grotendeels genomen van de achterbank van taxi's. Kwaliteit is dus niet daverend, maar voor de liefhebber wellicht toch leuk. Foto's op volledig formaat via Panoramio.

Afbeelding

Route 7 tussen Bangkok Centrum en Suvarnabhumi Airport
SPOILER: TOON

Afbeelding
De snelwegen in het centrum van Bangkok hebben afritnummering volgens een systeem dat ik niet goed kan plaatsen. Ze beginnen altijd met een 1 of 2, dan een liggend streepje en dan nog een nummer. Op een bepaalde expressway hebben alle afrit een identiek eerste cijfer, maar er zijn meerdere snelwegen waarvan de afritnummers met een 1 dan wel met een 2 beginnen. Vaag. Opvallend is wel dat de afritnummers ook per rijrichting verschillen. Ze lopen altijd op in je rijrichting. Identieke afritnummers per rijrichting zou ook onmogelijk zijn. De snelwegen zijn over bruggen aangelegd (op maaiveld-niveau loopt het lokale wegennet) en volledige afritten zijn uiterst zeldzaam. Je legt zo kennelijk veel efficiënter een snelweg tussen de gebouwen aan.

Afbeelding
Kilometerbordje. Heb in Thailand kilometerbordjes gezien in vele soorten en maten, naast oudere kilometerstenen die je ook nog veel ziet. Op deze zie je de kilometerwaarde en het wegnummer. Op de achtergrond een chique vormgegeven voetgangersbrug.

Afbeelding
De eerste aankondiging van het knooppunt met Route 9, de ringweg van Bangkok. De blauwe achtergrond van het wegnummer geeft aan dat het om een tolweg gaat. Verwijzingen van niet-tolwegen naar tol-autosnelwegen zijn ook volledig in het blauw bewegwijzerd, maar zodra je de bewuste snelweg oprijdt, is het met de blauwe borden gedaan. België staat dus niet volledig alleen met zijn groene verwijzingen naar de snelweg! Het werd me niet helemaal duidelijk welke snelwegen nu precies een blauwe verwijzing krijgen. Ik vermoed de snelwegen met een gesloten tolsysteem. Wegen waar je zo af en toe een tolpoort tegenkomt (zoals Route 9) krijgen die blauwe aankondigingen niet.

Afbeelding
Voorwegwijzers voor afritten zijn doorgaans regelborden, weergegeven in Thais en Engels. Alleen op complexere aansluitingen wil nog wel eens een vertakkingsbord langskomen.

Afbeelding
De daadwerkelijke splitsing tussen Route 7 en Route 9. Bang Pa-In en Bang Na zijn de hoofddoelen van dit deel van Route 9. Op Thaise wegen staat doorgaans één hoofddoel bewegwijzerd: een provinciale hoofdstad of grotere plaats rechtdoor. Alleen in Bangkok zet men liever straatnamen in. De keuze voor twee hoofdddoelen rechtdoor is in die zin uitzonderlijker.
Route 4 in de provincie Prachuap Khiri Khan
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afstandenborden langs wegen in de provincie zijn standaard wit en hebben deze vorm: één bordje per doel, dat staat bewegwijzerd in het Thais en in Romaanse transcriptie. Het gebruik van de kleur wit in de Thaise provincie werd me niet heel duidelijk. In Bangkok zie je niet of nauwelijks witte borden en zijn alle afstandenborden op de snel- en expreswegen groen van kleur. Maar op een hoofdweg als Route 4 (toch dé hoofdroute van Bangkok naar het zuiden en Maleisië) zijn alle afstandenborden wit en kom je ook regelmatig witte wegwijzers naar lokale doelen tegen. Zijn dit wellicht oude borden die nog een keer vervangen moeten worden? Borden geplaatst door lokale autoriteiten? Hoe onbelangrijker de weg waarop je reed, des te groter de hoeveelheid witte borden. Een groen bord op een lokale weg is een grote uitzondering. Iemand enig idee hoe dit onderscheid werkt?

Afbeelding
Blauwe bewegwijzering is er voor toeristische doelen, hoewel individuele resorts vanaf Route 4 dan weer vaak op witte borden stonden bewegwijzerd.

Afbeelding
Dit soort portalen kom je tegen bij belangrijkere splitsingen langs Route 4. Route 4 is een 2x2-route maar met veel gelijkvloerse kruisingen. Vaak mag je vanaf de kruisende wegen alleen linksaf slaan. Om rechtsaf te slaan, moet je dan even verderop een U-turn pakken. In bebouwd gebied wordt daarnaast veel gebruik gemaakt van frontage roads. Deze afrit naar Bang Saphan leid je feitelijk eerst de frontage road op en na een paar honderd meter sla je vervolgens linksaf, de weg naar Bang Saphan op. Wegnummers staan in het algemeen trouwens beter bewegwijzerd dan dit. Op trailblazers komen daarnaast ook meestal keurig de nummers van Asian Highways terug. Het zijn net E-nummers: wel bewegwijzerd, alleen niet op beslissingsmomenten ...

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [THA] Thailand

Bericht door Yoeri » zo 17 mei 2015, 14:31

Toen ik mij voor het eerst aanmeldde bij dit Forum (in 2008) heeft iemand me uitgelegd wat dit verkeersbord betekende. Ik ben de uitleg echter vergeten en kan mijn post helaas niet terugvinden in 'Even voorstellen' en die thread lijkt me ook al sinds 2008 niet meer onderhouden te worden. Hoe dan ook, mijn avatar had altijd erg slecht contrast dus daar heb ik maar eens iets aan gedaan. Hier ook de oorspronkelijke foto, gemaakt in Bangkok.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » do 11 jun 2015, 19:28

In Bangkok wordt een nieuwe snelweg van 17 kilometer lengte aangelegd, als schakel tussen de Sirat Expressway en de ringweg, in het noordwesten van de stad. De snelweg verloopt geheel op viaducten half boven een spoorlijn. Parallel aan de snelweg wordt ook een lightrail op viaducten boven de spoorlijn aangelegd, het is dus nogal een corridor van infrastructuur. De openstelling is in 2559. ( ;) Thaise jaartelling, is medio 2016).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » za 13 jun 2015, 17:27

In het zuiden van Thailand zijn al eeuwen plannen voor een kanaal van de Indische Oceaan naar de Golf van Thailand, zodat de scheepvaart niet meer helemaal rond Singapore hoeft. Het kanaal is nog niet van de grond gekomen, maar Route 44 is wel aangelegd. Bijzonder is dat deze Route 44 twee rijbanen heeft die over de volledige 133 kilometer precies 150 meter uit elkaar liggen, zodat het kanaal tussen beide rijbanen aangelegd kan worden. De Route 44 loopt nog niet tot aan zee, omdat de zeehavens / sluizen niet gebouwd zijn. Een soort mega SNUP. De weg is tussen 1999 en 2003 aangelegd.

De weg doet geen enkele plaats aan, en heeft ook geen reguliere kruispunten, alle kruisende wegen gaan ongelijkvloers of via right in, right out & u-turns.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [THA] Thailand

Bericht door keokiracer » wo 09 sep 2015, 0:09

Beelden van de meteoor die in Bangkok gespot is.
Link
Mijn vraag is echter: is dat een wisselstrook die daadwerkelijk bedoeld is als wisselstrook of hebben er zoveel mensen lak aan de file dat er file ontstaat aan de verkeerde kant van de vangrail?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » di 24 nov 2015, 18:45

Er is een autosnelwegenplan voor de komende 20 jaar ontwikkeld ter waarde van 2100 miljard baht (€ 55 miljard).

* Oranje = bestaand
* Groen = hoge prioriteit
* Blauw = lage prioriteit
Afbeelding

Met wegnummers (helaas slecht leesbaar)
Afbeelding


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [THA] Thailand

Bericht door Chris » do 21 jul 2016, 17:25

Er komen twee viaducten van elk 16 kilometer lang boven de Motorway 7 tussen Bangkok en de luchthaven. Dit deel telt momenteel 2x4 rijstroken plus frontage roads van 2x2 tot 2x3 rijstroken. Er komen tussen de hoofdrijbaan en de frontage road aan weerszijden een viaduct met 3 rijstroken per richting. De snelwegcapaciteit wordt dan vergroot van 8 naar 14 rijstroken. Inclusief de frontage roads komen er dan tot 20 rijstroken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie