[ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » zo 14 okt 2012, 15:28

Leuke foto's 8-)

De verbreding van de Expressway 12 is eind 2008 begonnen en moet eind 2015 gereed zijn. Door het bergachtige landschap moeten nogal wat extra tunnelbuizen worden aangelegd. De intensiteiten zijn met 6.000 - 9.000 voertuigen op dit stuk niet hoog.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Pino » zo 14 okt 2012, 20:04

^^ Ben inderdaad niet veel andere auto's tegengekomen en hoefde op de kruipsporen maar nauwelijks gebruik te maken van de mogelijkheid om anderen in te halen. Anderen mij ook niet. Dat kun je zeggen dat de huidige configuratie redelijk volstaat (al zeg ik dit op basis van één rit - statistisch uiteraard nietszeggend).

De wegwerkzaamheden die je nu ziet lijken sterk gericht op kunstwerken: nieuwe tunnels, nieuwe bruggen. Voor zover de nieuwe baan over land zal gaan, beginnen ze vermoedelijk pas later met bouwen, als de kunstwerken verder gevorderd zijn. Het lijkt erop dat het alignement van de weg op een paar punten licht wordt verlegd of dat ze er een soort Italiaanse A6 van maken, met rijbanen die enigszins uiteen lopen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Pino » do 18 okt 2012, 10:23

Nog even terugkomen op een oeroude post...
Matthijs schreef:Een grappige 'feature' van Koreaans wegwijzers: ook van richtingen waar je NIET in mag wordt vrolijk aangegeven waar ze heen leiden. Zo dus:

Afbeelding

Nou zou het op basis van één bord nog kunnen dat het hier om een nieuwe situatie gaat, en men het bord zo simpel mogelijk heeft aangepast. Maar nee, het lijkt consequent op deze manier gedaan te worden. Mij ontgaat het nut enigszins, ik neem aan dat hier toch betere manieren voor zijn...
Apart als deze borden eruit zien, ik heb het nut toch ervaren. Vrijwel alle borden met dit soort stickers zijn verboden om linksaf te slaan. Dat verbod bestaat niet omdat de weg in kwestie eenrichtingsverkeer heeft, maar puur om de doorstroming op het kruispunt zelf te verbeteren. Even verderop is dan meestal wel een mogelijkheid voorhanden om een U-bocht te maken; teruggekomen op het kruispunt sla je vervolgens rechtsaf in de richting waar je eigenlijk heen had gewild. Een voorbeeld hier.

Je zou kunnen zeggen dat de voorwegwijzer met linksaf-verbod nog steeds een nuttige voorwegwijzer is, in de zin dat verkeer voor die richting wordt verteld dat het naar links moet bewegen om daar de eerstvolgende keermogelijkheid te gebruiken. Bij de keermogelijkheden zelf staat vervolgens niet nog eens een keer een richtinggevend bord. De methode beperkt in die zin ook nog eens een keer een bordenwoud. Kortom, excessen als door Matthijs gepost daargelaten, vind ik de gebruikte borden eigenlijk een zeer elegante oplossing in de gegeven situatie.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Rene » do 18 okt 2012, 13:09

Pino schreef:Een voorbeeld hier.
Dat voorbeeld heb je vast uitgekozen omwille van het linksafdoel... :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Pino » do 18 okt 2012, 13:52

Nee hoor. Dit was bij ons hotel om de hoek, dus ik wist dat ik door te slepen naar dit kruispunt snel een voorbeeld te pakken zou hebben. 8-)

Gangnam is overigens gewoon een stadsdeel van Seoul. Als je het woord vertaalt, betekent het weinig meer dan "zuidelijk van de rivier". En ja, het is het stadsdeel waarover "Gangnam Style" gaat. Maar goed, dat lied was in heel Korea al niet te vermijden ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Rene » do 18 okt 2012, 21:56

Pino schreef:Maar goed, dat lied was in heel Korea al niet te vermijden ...
herstel: heel Zuid-Korea. Ik denk dat het bewind in Pyongyang dergelijke niet-Juche uitingen niet zal toestaan...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Alfa » za 20 okt 2012, 1:28

Afbeelding
Wat me opvalt aan dit bord zijn de Hanja ("Chinese") tekens. Wordt dat veel gedaan en is dat om de Chinezen te faciliteren?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Pino » za 20 okt 2012, 10:38

^^ Zie de posts was Matthijs in deze draad uit juni 2006. Het gebeurt doorgaans niet, maar zo hier en daar komen vermeldingen in Hanja-karakters voor, met name waar de vermelding in die karakters historisch grotere bekendheid heeft. Buiten de bewegwijzering kom je veel Hanja-karakters tegen: in de metro staan stationsnamen regelmatig in het Koreaans, Engels en Chinees vermeld. De bordjes boven een uitgang bevatten regelmatig ook een vermelding in deze drie schriften, enzovoort.

Het is allemaal best sterk gericht op mensen die het Koreaans niet machtig zijn. Daardoor vond ik het erg prettig rondreizen in het land (we deden dat volledig zelfstandig). Maar daar denk jij als Vlaming met forse tegenstand op verwijzingen in andere talen dan de lokale vast anders over?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Pino » do 10 jan 2013, 12:16

Ikzelf schreef:Inmiddels lees ik wel over een lopende wijziging op het OWN. Nota bene ontworpen door het Nederlandse bedrijf Studio Dumbar, dat ook al de nieuwste bewegwijzering op de Zuid-Koreaanse snelwegen (en het bijbehorende lettertype) ontwierp.
Ik kwam onderstaand overzicht tegen van oude snelweg-bewegwijzering naast de nieuwe.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Alfa » do 10 jan 2013, 13:09

Dus de grootste wijziging is dus dat het Latijnse schrift voortaan naast het Koreaanse komt ipv eronder. Is dat werkelijk een verbetering? De borden worden er veel breder door.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Pino » do 10 jan 2013, 15:18

Ikzelf vond het een grote verbetering. Borden zijn veel rustiger dan het springerige van Koreaans - Latijns - Koreaan - Latijns enzovoort, waarbij dan ook niet helpt dat de hoogte van een Koreaans karakter groter is dan die van een Latijnse. Doordat de meeste plaatsnamen in Korea vrij kort zijn, levert het ook niet echt heel brede borden op.

Ook in algemenere zin stralen de nieuwe borden veel meer rust uit. Meer groenvlak, in plaats van dat volgepropte. Kortere pijlen in plaats van lange. Ondanks de kleinere Latijnse lettergrootte kon je de doelen daardoor veel beter lezen. Toch wel mooi om datgene wat hier op het forum bekend is geworden als het Pinoprincipe zo duidelijk in de praktijk te zien ... 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » za 02 feb 2013, 13:13

Een stad waar de tijd niet stil staat is Busan. Het is de tweede stad van Korea en de belangrijkste havenstad.

Ten westen van Busan is een nieuwe haven ontwikkeld.

2006:
Afbeelding

2012:
Afbeelding

In het oude havengebied wordt een nieuwe grote tuibrug gebouwd.
Afbeelding

Over de Nakdong River in het westen van de stad wordt ook een nieuwe tuibrug gebouwd.
Afbeelding

De meest iconische brug is toch wel de Gwangan Bridge, met 7,4 kilometer de op één na langste brug van het land. Opengesteld in 2003.
Afbeelding

Foto's:
Afbeelding
Gwangan Bridge (광안대교) by insung jeon, on Flickr

Afbeelding
Gwangan Bridge, Busan, South Korea by MaddyCow, on Flickr

Een maas van verhoogde snelwegen in het centrum en havengebied.
Afbeelding

Een vierbuizige tunnel in het noorden van Busan.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Pino » zo 03 feb 2013, 21:47

De ligging tussen kust en bergen maakt "makkelijke" infrastructuur in Busan onmogelijk. Ze moeten hun toevlucht nemen tot zwaarder geschut om nog enige kans te hebben op het ontlasten van het verkeer. Verkeer door de stad gaat over viaducten, de door Chris genoemde tuibrug, enzovoort. Ik vond de congestie in Busan overigens aanzienlijk, afgelopen oktober.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » za 04 mei 2013, 10:49

Expressway 153

Ruim een maand geleden opende de nieuwe Expressway 153 als vierde noord-zuidroute ten zuiden van Seoul. Opvallend is dat deze nu al bomvol met vrachtverkeer zit.

[youtube]HSSY5E5_TMg[/youtube]

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Boeck536 » za 04 mei 2013, 13:25

op 2.54-2.56: Die paste er nog net voor langs!

Het versnelde beeld geeft wellicht een vertekening van de werkelijkheid, maar ik vind dat er af en toe gevaarlijk wordt ingehaald. Dat had ik van de gedisciplineerde Koreanen niet zo verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » za 04 mei 2013, 13:41

Van wat ik gezien heb op videos rijden Koreanen stukken "assertiever" dan bijvoorbeeld Japanners. Het aantal verkeersdoden in verhouding tot de bevolking is naar Europese maatstaven ook vrij hoog, volgens mij iets van 70 - 75 doden per 1 miljoen inwoners, wat het tot de onderste 30% van de EU zou maken. Wat je ook veel ziet zijn linksplakkers en rechts inhalen, een beetje Amerikaans.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Pino » za 04 mei 2013, 13:53

^^ Rechtshouden is niet één van de grote Koreaanse deugden, nee. Ze pakken op zijn Amerikaans een rijbaan en blijven daar eeuwig hangen. In die context is rechts inhalen volkomen geaccepteerd, zoals het dat ook in Amerika is. Werkelijke onveiligheid leverde het naar mijn gevoel ook niet op, maar evenals in Europa kom je gewoon met enige regelmaat iemand tegen die wat meer de randjes opzoekt (understatement). Verder natuurlijk de gebruikelijke inefficiëntie van keep your lane, al geldt natuurlijk wel dat met de gangbare maximumsnelheid van 100 km/h en het ontbreken van een speciale limiet voor vrachtwagens de snelheidsverschillen veel lager zijn dan we in Europa gewend zijn. Vind het eerlijk gezegd moeilijk in te schatten waar het hogere aantal verkeersdoden vandaan komt.

Het vele vrachtverkeer op Expressway 153 verbaast me dan weer een stuk minder. Dit is de meest directe route vanuit het zuiden naar de havens en luchthaven van Incheon, dus dat zal vanaf dag 1 verhoudingsgewijs veel vrachtverkeer hebben opgeleverd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 mei 2013, 14:22

De discussie over de kabels boven of onder de grond ging niet echt meer over Zuid-Korea en is derhalve afgesplitst naar het Wegrestaurant.

Met vriendelijke groet,
Moderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » zo 01 sep 2013, 11:55

Stukje in de Korea Times over het feit dat Seoul wel een erg lelijke stad is.

http://www.koreatimes.co.kr/www/news/cu ... 33326.html

Alhoewel Japan en Korea vaak over één kam geschoren worden, zijn er toch wezenlijke verschillen in de stedelijke structuur van beide landen. Japanners wonen veel vaker in eengezinswoningen, al dan niet pal naast elkaar gebouwd. Koreanen wonen massaal in grauwe betonnen flats waarvan er het liefst 20 identieke naast elkaar gebouwd zijn. "commieblocks" zijn in Seoul net zo gangbaar als in Moskou. In Japanse steden zijn veel minder van dit soort appartementencomplexen. Korea lijkt wat dat betreft meer op China dan Japan.

Afbeelding
Seoul Apartment Buildings by fran001@yahoo.com, on Flickr

Afbeelding
Seoul Housing by mathendrix, on Flickr

Het wegennet van Korea is ook anders dan in Japan. Beide landen hebben een zeer omvangrijk netwerk van autosnelwegen, maar het Japanse netwerk heeft meer finesse. Koreaanse snelwegen zijn vaak wat breder, maar chaotischer. Japanse steden hebben meer snelwegen in het centrum, in Korea is dat minder het geval, maar daar tegenover is er met name in Seoul meer sprake van brede boulevards met 8 of 10 rijstroken. In Japanse steden is 2x3 vaak de max, met een snelweg op viaducten er bovenop.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Alfa » zo 01 sep 2013, 13:55

Tsja, de geografie en bevolkingsgrootte indachtig is het gewoon noodzakelijk dat Koreanen dicht op elkaar wonen.

Dat de meeste Koreanen in flats wonen is dus niet verkeerd, het probleem lijkt me eerder bij de architectuur van die flatgebouwen te liggen.

Ik vind trouwens de meeste Aziatische steden lelijk omdat er, in tegenstelling tot Europese steden, nauwelijks sprake is van een historisch centrum. Het enige wat je vaak ziet zijn individuele monumenten in een moderne (lelijke) omgeving. Dat is opmerkelijk gezien de lange geschiedenis van veel van die steden (dikwijls langer dan die van Europese steden).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » di 05 nov 2013, 19:01

Yi Sun-sin Bridge in Yeosu. Het is de op drie na langste hangbrug ter wereld en in 2012 opengesteld. De hoofdoverspanning bedraagt 1.545 meter.

Afbeelding
Yi Sun-sin Bridge (이순신대교) by insung jeon, on Flickr

Afbeelding
Yi Sun-sin Bridge (이순신대교) by insung jeon, on Flickr

Afbeelding
Yi Sun-sin Bridge (이순신대교) by insung jeon, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » do 22 mei 2014, 16:42

In Busan is vandaag de Bukhang Bridge / North Port Bridge opengesteld. Het is een middelgrote tuibrug qua hoofdoverspanning (540 m). De totale lengte is wel erg lang (3.331 meter) om het grote hoogteverschil te overbruggen, het brugdek gaat 60 meter boven het water in verband met de haven van Busan.

Afbeelding
부산 북항대교 Bukhang Bridge by Jens-Olaf, on Flickr

Afbeelding
북항대교 Bukhang Bridge by Jens-Olaf, on Flickr

Afbeelding
Bukhang Bridge Busan 북항대교 by Jens-Olaf, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » vr 14 nov 2014, 14:30

Apart, twee ecoducten over een 2x2 weg die tussen de Noord-Koreaanse grens en de Zuid-Koreaanse grensovergang loopt. Hier zal vast bijna geen verkeer rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Koesj » vr 14 nov 2014, 14:37

Vermoedelijk met voorgeboorde buizen voor springladingen, dat is in West-Duitsland ook veel gedaan bij kunstwerken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » zo 22 feb 2015, 10:10

De hangbrug in Ulsan opent in mei.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Chris » wo 15 apr 2015, 20:39

Een fietspad in het midden van een achtstrooks weg, met een dak van zonnepanelen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Kaaiman » wo 15 apr 2015, 21:14

Gezond fietsen... met mondkapje. :shutup:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Wouter N14 » do 16 apr 2015, 22:45

Hoe kom je dat fietspad op en af :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door keokiracer » do 16 apr 2015, 23:22

Real life Frogger :dyn_hyp:

Je zal er wel bij aansluitingen op/af kunnen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [ROK] Zuid-Korea (South Korea 대한민국 )

Bericht door Wouter N14 » do 16 apr 2015, 23:23

^^ Lijkt mij ook, maar dat zal dan neem ik aan ongelijkvloers moeten gebeuren. En ik ben ook wel benieuwd hoe groot de afstanden tussen de aansluitingen zijn :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie