[KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Palance » do 27 nov 2008, 6:54

Dan krig je weer de eeuwige discussie over wat wel en wat niet in Europa ligt.

Cyprus bijvoorbeeld hoort geografisch gezien toch echt bij Azië. En hoe gaan 'we' straks eventueel met de Kaukasus om?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Seat Ibiza » do 27 nov 2008, 11:02

^^
Ook Turkije ligt grotendeels in Azië...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door simon » do 27 nov 2008, 11:17

Vele landen liggen deels in een ander continent:
- Rusland (Europa, Azië)
- Georgië (Europa, Azië)
- Spanje (Europa + Afrika)
- Frankrijk (Europa, Oceanië, Zuid-Amerika, Afrika, Antarctica)
- VK (Europa, Antarctica)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Peter » do 27 nov 2008, 11:33

Toevallige (historische) geografische lijnen zouden geen rol mogen spelen. Wat van belang is, zijn goed geregelde buitengrenzen, een vergelijkbaar wet- en bestuurssysteem (valt Marokko direct af) en voldoende wederzijdse handelsbelangen.

Destijds was Griekenland al wat dubieus (geen directe grenzen met de rest van de EU, twijfelachtig rechtssysteem). Men wilde echter het onstabiele Griekenland (na de generaals) meetrekken. Ongetwijfeld waarom landen als Roemenie en Bulgarije mochten toetreden, die eigenlijk niet aan de criteria voldeden.

Daar Israel al decennia met het Euro-songfestival mag meedoen, lijkt een plek in de EU ook haalbaar. Israel bewaakt zijn grenzen erg goed. Goed in de betekenis van streng dan...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Chris » do 27 nov 2008, 21:13

subsidies from Copenhagen (Denmark gives Greenland a subsidy of 3.5 billion kroner ($588 million), which accounts for about two-thirds of the island's economy
Oftewel, Groenland is (nog) nergens zonder Denemarken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenlandi ... ndum,_2008

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Peter » vr 28 nov 2008, 10:17

Pas op: Goed denkbaar dat via winstbelastingen, visopbrengst, etc er weer geld richting Denemarken terugvloeit.

De economie van Groenland zal wel heel afhankelijk zijn van vis en mijnbouw, wat gevaarlijk is tijdens prijzenschommelingen. Ook het aanhouden van een eigen marine, leger en politiemacht zal lastig zijn. Zonder dat ben je niet opgewassen tegen criminele groepen van buiten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 nov 2008, 12:30

Palance schreef:Dan krig je weer de eeuwige discussie over wat wel en wat niet in Europa ligt.

Cyprus bijvoorbeeld hoort geografisch gezien toch echt bij Azië.
Tja, daar heb je gelijk in. Daar zal ongetwijfeld de Griekse cultuur in hebben meegespeeld.
En hoe gaan 'we' straks eventueel met de Kaukasus om?
Azerbeidzjan en Georgië liggen geografisch gezien deels in Europa. Is dus geen bezwaar. Armenië ligt in Azië.
simon schreef:Vele landen liggen deels in een ander continent:
- Rusland (Europa, Azië)
- Georgië (Europa, Azië)
- Spanje (Europa + Afrika)
- Frankrijk (Europa, Oceanië, Zuid-Amerika, Afrika, Antarctica)
- VK (Europa, Antarctica)
Transcontinentale staten. Ook Nederland hoort daar straks bij als Bonaire, Saba en Sint Eustatius bijzondere gemeenten worden. ;) Verder in Europa kun je Italië nog daar toe rekenen (Lampedusa is geografisch gezien Afrikaans), Noorwegen (Bouvet hoort bij Antarctica), Kazachstan (tot aan de Uralrivier is het Europees, het grootste deel is echter Aziatisch) en natuurlijk Turkije.

Cultureel gezien liggen de landen in de Kaukasus dichter bij Europa dan dat Marokko bij Europa ligt. Wat dat betreft zie ik geen bezwaar in uitbreiding met die landen. Maar laten we eerst maar eens wat dichter bij huis blijven. Wat mij betreft komen de ex-Joegoslavische landen er direct bij. Absurd dat Servië zelfs nog geen kandidaat-lid is! :evil: Zwitserland, Noorwegen en IJsland mogen van mij ook direct toetreden, en Oekraïne zou mooi zijn. Wit-Rusland moet kiezen tussen de EU enerzijds en Rusland anderzijds. Het zou mooi zijn als we de betrekkingen met Wit-Rusland zouden kunnen aanhalen en dat land onder de EU-invloedssfeer zou komen te liggen. Ook Georgië zou graag lid worden van de EU; ik voorzie dat ook wel op de middellange termijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Palance » vr 28 nov 2008, 12:54

Coen Tunnel schreef:Wat mij betreft komen de ex-Joegoslavische landen er direct bij. Absurd dat Servië zelfs nog geen kandidaat-lid is! :evil:
Slovenië is dus al lid. Ik denk dat Kroatië ook al klaar genoeg is, in tegenstelling tot Bosnië-Herzegovina wat nog minder een eenheid is dan België en waarvan het nog niet eens zeker of dit land over 3 jaar nog bestaat gezien de interne problemen. Het is m.i. te instabiel om lid te worden, en staat economisch lang niet zo sterk als de grootste buurlanden (mede veroorzaakt door de interne strubbelingen).
Montenegro heeft veel potentie als toeristische bestemming, maar staat ook nog erg zwak. In Servië loopt het best goed, maar men wil het niet uit politiek oogpunt ivm. Srebrenica. Ook totaal bezopen naar mijn mening trouwens.
Dat Servië Kosovo niet erkent moet zeker geen reden zijn, we hebben ook een deel van Cyprus immers toegelaten.

Macedonië is ook niet zo erg sterk en heeft ook nog genoeg interne (etnische) problemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Chris » vr 28 nov 2008, 13:02

Ik denk dat Macedonië samen met Kroatië het eerste lid worden van de nu nog niet-EU landen in die regio. Het welvaartsniveau is namelijk geen strikt punt om wel of niet lid te worden. Kroatië is immers stukken welvarender dan Roemenië en Bulgarije. Ook Albanië verwacht ik toch binnen 10 jaar bij de EU, wellicht nog voor Servië of Bosnië. De structuur van de economie, juridisch systeem en overheid zijn belangrijker voorwaarden dan het welvaartsniveau van een land.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Peter » vr 28 nov 2008, 13:32

Palance schreef: Dat Servië Kosovo niet erkent moet zeker geen reden zijn, we hebben ook een deel van Cyprus immers toegelaten.
Voor Servië zal het erkennen een harde voorwaarde zijn, net zoals Cyprus voor Turkije een struikelpunt is. Je kunt geen bezet land/gebied toelaten, waar je geen zeggenschap hebt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 nov 2008, 13:41

Dat zullen ook struikelblokken zijn voor de eventuele toetreding van Moldavië (Transnistrië) en Georgië (Abchazië en Zuid-Ossetië). Ook voor Azerbeidzjan is dat een issue (Nagorno-Karabach).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Rene » vr 28 nov 2008, 14:02

Ontopic: Groenland
Offtopic: draad ander land opzoeken...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Willem » vr 28 nov 2008, 21:22

Groenland kan na zijn onafhankelijkheid direct EU-lid worden. In het verleden (tot 1985) waren ze dit al. Groenland is daarmee het enige gebied dat ooit uit de EU is gestapt.
Met zo'n lidmaatschap strekt de EU zich uit van Noord-Amerika tot Azie (Cyprus).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Alfa » za 29 nov 2008, 1:21

Verwacht wordt dat Groenland toenadering zal zoeken tot de VS en Canada. De geografische locatie in acht genomen niet eens een slecht idee.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Wesso » zo 14 okt 2012, 17:57

Een ritje door de hoofdplaats van Groenland: Nuuk. Het ziet er niet zo uitnodigend uit dat ik er graag heen wil.
Link

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Palance » zo 14 okt 2012, 18:02

Juist dat eenvoudige trekt mij wel, ik zou er dus wel graag heen willen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Wesso » zo 14 okt 2012, 18:27

Ik lees net dat de enige mogelijkheid om je te verplaatsen per boot of vliegtuig is. Er is geen wegennetwerk (behalve in een paar plaatsjes), dus je kunt ook geen auto huren. Maar gelukkig zijn ze bezig dit wegennetwerk aan te leggen waardoor autoverhuur ook mogelijk zal worden. Ik ben benieuwd ;)

Meer algemene informatie over Groenland hier.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Willem » zo 14 okt 2012, 19:32

Ze schijnen er nu een weg van 175 kilometer aan te leggen. Weet niet meer van waar naar waar die gaat lopen, maar het zal vast wel in de omgeving van Nuuk zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Hajo » do 11 jul 2019, 21:57

^^ Die weg van Nuuk naar Kangerlussuaq is geschrapt: te kostbaar en te ingrijpend voor het milieu. Bovendien zou de weg nauwelijks worden gebruikt, op een paar toeristen na wellicht, aldus mijn broer. Hij is er momenteel met zijn gezin op vakantie.

Nuuk telt 17.000 inwoners en is behalve de hoofdstad van Groenland ook de grootste "stad". Volgens mijn broer komen er zelfs verkeerslichten voor.

Vervoer met motorvoertuigen is nog steeds beperkt tot binnen de nederzettingen en stadjes zelf, alsmede kort daarom heen. Binnen de bebouwde kom zijn de wegen geasfalteerd, daarbuiten van gravel.

Transport van de ene plaats naar de andere kan alleen per boot (alleen in de zomer) of door de lucht met Air Greenland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Chris » do 11 jul 2019, 22:08

Nuuk schijnt ook wat meer te verstedelijken, met name de bouw van Nuuk Center (een shopping mall met kantoortoren) in 2012 wordt gezien dat het een stad aan het worden is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Hajo » vr 12 jul 2019, 12:35

^^ Dat klopt aldus mijn broer. De inwoners beschouwen Nuuk als een grote stad waar je dan ook "stadse dingen" aantreft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jul 2019, 15:27

Hajo schreef: do 11 jul 2019, 21:57 ^^ Die weg van Nuuk naar Kangerlussuaq is geschrapt: te kostbaar en te ingrijpend voor het milieu. Bovendien zou de weg nauwelijks worden gebruikt, op een paar toeristen na wellich
Aangezien de luchthaven van Kangerlussuaq momenteel de enige luchthaven in Groenland is waar widebody's kunnen landen is die essentieel voor transport van en naar Groenland. Vooral voor post en vers voedsel, dat met de dagelijkse Air Greenland-vlucht Kopenhagen-Kangerlussuaq v.v gaat. Het is natuurlijk een stuk goedkoper om eventuele goederen naar Nuuk over te laden op een vrachtwagen dan verder te vervoeren met kleine vliegtuigen, zoals nu gebeurt.

Maar aangezien in Nuuk en Illulisat de landingsbanen van de luchthavens verlengd gaan worden, zullen daar straks ook widebody's kunnen landen en zal Kangerlussuaq op termijn waarschijnlijk niet meer voor internationale vluchten gebruikt gaan worden. De hubfunctie vervalt dan, en daarmee ook de rechtvaardiging voor een eventuele wegverbinding.

Het plan voor een weg van Nuuk langs de kust naar Sisimiut is nog niet van tafel.
Transport van de ene plaats naar de andere kan alleen per boot (alleen in de zomer) of door de lucht met Air Greenland.
Ook in de winter is er in principe wel een bootdienst tussen de kustplaatsen, maar niet met een hele hoge frequentie (ik geloof elke twee weken). Die is essentieel om grotere goederen naar andere plaatsen te vervoeren, aangezien kleine luchthavens zoals in bv. Sisimiut alleen kleine (propellor)vliegtuigen kunnen ontvangen waarin geen grotere objecten/onderdelen in vervoerd kunnen worden. Stel je voor dat bv. de elektriciteitscentrale in Sisimiut in de winter een probleem heeft en met spoed een groot onderdeel nodig heeft, dan zal dat toch echt deels per boot vervoerd moeten worden, want door de lucht krijg je het er niet. In sommige gevallen zal het zelfs vanuit Denemarken of IJsland per boot moeten worden vervoerd. Je kan het misschien wel in Kangerlussuaq krijgen, maar als het te groot is om vanaf daar naar Nuuk te vliegen (ook tussen Kangerlussuaq en Nuuk vliegen slechts Dash 8-turboprops) krijg je het nog niet op de eindbestemming. Daarvoor zou een weg tussen Kangerlussuaq en Nuuk natuurlijk ook wel handig zijn geweest.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Willem » vr 12 jul 2019, 19:09

Kun je 's winters van een vlak stuk ijs eigenlijk geen landingsbaan maken voor grotere toestellen, of werkt dat zo niet?

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door sanderl » vr 12 jul 2019, 19:11

Ja kan. Zo is een Iceland Air 757 eens op Antarctica geland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Chris » wo 14 dec 2022, 19:34

Ik was aan het Streetviewen in Nuuk.

Er is wel een redelijk wegennet van geasfalteerde wegen, maar alle wegen liggen eigenlijk in Nuuk zelf, er zijn geen wegen tot buiten de stad.

Ik heb nergens bewegwijzering kunnen vinden. Ook geen handwegwijzers.

Er is wel een tunnel die deels éénrichtingsverkeer heeft. De tunnel is bijna 400 meter lang.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 dec 2022, 9:27

In Kangerlussuaq zijn overigens wel wat wegwijzers te vinden:
https://www.google.com/maps/@67.0198337 ... 312!8i6656
https://www.google.com/maps/@67.0039267 ... 312!8i6656
https://www.google.com/maps/@67.0197777 ... 312!8i6656

Dat laatste zal een lokaal dingetje zijn, die eerste twee voorbeelden lijken mij legitieme bewegwijzering.

In Kangerlussuaq is rond het vliegveld (waar ook de vluchten van/naar Kopenhagen aankomen/vertrekken) ook nog enige toeristische infrastructuur, en een weg die naar een gletsjer loopt (was ook ooit te zien in het tv-programma Reizen Waes). Een en ander aan wegen ligt er doordat Volkswagen hier ooit een testfaciliteit had om auto's onder extreme omstandigheden te testen, daardoor heeft Kangerlussuaq voor Groenlandse begrippen een uitgebreid wegennet. Volgens mij kan je nergens op Groenland zo ver rijden op openbare wegen als in Kangerlussuaq.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Chris » wo 28 dec 2022, 11:34

Sinds 2022 is er een landsgrens tussen Denemarken en Canada.

Het Hans-eiland ligt in de zeestraat tussen Groenland en Canada (Ellesmere Island). Na het vaststellen van die zeegrens kwam men er achter dat dit eiland precies op de grens lag. Daarna was er een grensdispuut, van wie het eiland is. Het is uiteindelijk 60/40 verdeeld onder Denemarken en Canada.

Zowel voor Denemarken als Canada was dit de tweede landsgrens die die landen hebben. Het is ook de noordelijkste landgrens ter wereld.

Locatie: https://www.google.com/maps/@80.8263137 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Vinny » wo 28 dec 2022, 13:47

Het ziet er wel spectaculair uit moet ik zeggen. De dichtstbijzijnde nederzetting is Alert in Canada. Daar wordt nu een maximumtemperatuur van -36 graden verwacht. Daar moet je net zin in hebben (naast dat het de hele dag donker blijft).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 dec 2022, 14:01

^^ En Alert heeft dan niet eens permanente bewoners. Er is wel altijd bewoning, alleen zit iedereen er maar voor enkele maanden. Het zijn alleen militairen en wetenschappers die er wonen.

Anders is Siorapaluk op Groenland de dichtstbijzijnde normale nederzetting, met 43 inwoners. Overigens niet heel ver meer van het wat grotere Qaanaaq (Thule) waar 646 mensen wonen. Maar dan zit je al wel op zo'n 350 km van Hans Island.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Chris » ma 07 aug 2023, 17:39

Kangerlussuaq is van wat ik heb kunnen vinden, de enige plek op Groenland met conventionele bewegwijzering. Naar Deens model (wit-rood).

Verder is de plaats nogal Amerikaans, het heeft ook een Amerikaanse historie, tussen 1941 en 1992 was het een Amerikaanse legerbasis. Ondanks dat het tegenwoordig maar 500 inwoners heeft is het wel de primaire internationale luchthaven van Groenland (en dus niet Nuuk). Omdat dit ook de enige luchthaven is met een lange landingsbaan.

De straatnamen zijn deels ook Engels (wel is Avenue veranderd naar het Groenlandse 'ip-Aqq'). De namen van geografische plekken rond Kangerlussuaq zijn ook Engels, omdat hier nooit een Groenlandse cultuur was voordat de Amerikanen kwamen.

Coen Tunnel had er al een paar gelinkt, hier wat screenshots van bewegwijzering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maximumsnelheid van 25 km/h
Afbeelding

Bij de luchthaven moet je oppassen voor een Jet Blast.
Afbeelding

Ten westen van Kangerlussuaq is Kellyville, een observatorium dat er wat curieus uit ziet.
Afbeelding

Afbeelding

De twee bruggen zien er ook Amerikaans uit. Het landschap overigens ook...
Afbeelding

Plaats reactie