[ROC] Taiwan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door ronny forgeron » zo 17 sep 2017, 9:33

Image 9798
Een van de twee rechtdoorgaande doelen bij uitzondering alleen in chinese karakters aangegeven.

Dat is niet juist. Op het middelste bord staat in het chinees boven Zhu Shan en daaronder Volgende Uitrit
Op het rechterbord staat links van de verticale streep (dat betekent volgende uitrit, rechts van de streep is deze uitrit) in het chinees
Zhu Shan en daaronder in europees schrift Zhushan. Dus alle bestemmingen worden ook voor westerlingen aangegeven.

Het hellingsbord is net als in Mainland China (maar daar is het echt amerikaans, geel) voor van rechts naar links lezers. Het oude chinese karakterschrift zoals tot voor kort nog gebruikt in Hong Kong en Taiwan loopt van boven naar beneden van rechts naar links.
Dus naar beneden loopt de helling van rechts naar links neerwaarts en omhoog omgekeerd.

sommige wegnummers hebben een soort diramirazioni, dir dan worden aangegeven met het wegnummer gevolgd door een Chinees teken (in het Chinees zijn er vaste karakters voor toevoegingen van het slag 12a, 12b etc). Je verlangt spontaan alsnog naar Italië, want dit kon ik in gesprek met mijn vrouw die reed niet anders omschrijven als Route 12 dinges

Die karakters zijn cijfers. Bij Image 9806 bv is het vierkante mattekloppertje onder 14 het cijfer 1
Dit zijn oude karakters in modern chinees op het vasteland is 1 een liggend streepje.
In Image 9803 is de toevoeging links van wegnummer 34 het karakter voor Noord. (Bei zoals in Bei Jing, Noord Burcht)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Hajo » zo 17 sep 2017, 11:08

Mooie rapportage, Pino! :top: Lijkt mij een leuke bestemming om ooit nog eens te bezoeken. Hoe is het verkeersbeeld? Rustig en gedisciplineerd neem ik aan?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Pino » zo 17 sep 2017, 17:56

^^ Zoals elders in Oost Azië. Druk, maar niet het chaotische duiken in ieder gaatje waar Zuid-Azië en Zuid-Oost Azië om bekend staan. Geen hoge snelheden; men vindt 100 snel genoeg. Je zou het gedisciplineerd kunnen noemen, zolang je de discipline om rechts te houden waar mogelijk niet in ogenschouw neemt.
ronny forgeron schreef:Op het middelste bord staat in het chinees boven Zhu Shan en daaronder Volgende Uitrit
Op het rechterbord staat links van de verticale streep (dat betekent volgende uitrit, rechts van de streep is deze uitrit) in het chinees Zhu Shan en daaronder in europees schrift Zhushan. Dus alle bestemmingen worden ook voor westerlingen aangegeven.
Die verticale streep dient toch echt om de twee doeken van de afrit te scheiden; zie ook de afritten in de serie. Zhushan is doel van zowel deze afrit als van de opvolgende afrit 243 (zie hier de voorwegwijzer van afrit 250 - vermoedelijk alleen niet zichtbaar van achter de Great Firewall of China). De plaats ligt tussen beide afritten in. Daarmee is dit toch wel degelijk een onvertaald rechtdoordoel. En een afwijkend rechtdoorbord bovendien, want de tekst "volgende afrit" zie je elders ook niet staan op de besliswegwijzer.
Die karakters zijn cijfers. Bij Image 9806 bv is het vierkante mattekloppertje onder 14 het cijfer 1
Dit zijn oude karakters in modern chinees op het vasteland is 1 een liggend streepje.
Die achtergrond is bekend, maar ik begrijp dat dit soort toevoegingen in deze context in de regel worden getranslittereerd naar 14a ipv 14.1. Dat is ook precies hoe je deze weg in alle Engelstalige teksten ziet omschreven. Maar goed, mijn kennis van cijfer-karakters in traditionele Chinese karakters komt van Wikipedia en het is niet zo dat ik al rijdend alles kan reproduceren. Dus dat wordt 14 met mattekloppertje. Dat zal niet anders zijn voor anderen voor wie het Chinees een vreemd schrift is, en niet voor niets kom je dit soort wegnummers (of prefixen op gemeentelijke wegen) niet tegen in andere landen met Chinese karakters. En volgens mij ook niet in landen met nog andere karakterschriften anders dan Cyrillisch en Grieks. Raakt aan mijn eerdere opmerking dat Taiwan veel minder doet aan tweetalige bewegwijzering dan andere landen in de regio.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door ronny forgeron » ma 18 sep 2017, 10:07

Inderdaad is alles van Google achter de Vuurwal geblokkeerd. Voor mij geen probleem want ik heb facebook en friends niet nodig en voor zoeken en maps gebruik ik Bing. Whatsapp werkt wel en alle westeuropese kranten.
Wat de rechtshouden discipline betreft, in Taiwan en China geldt Keep your lane, je mag rechts inhalen. Bevalt me heel goed overigens.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Pino » ma 18 sep 2017, 11:52

^^ Ik heb geen moeite met rechts inhalen, des te meer met het soort slalom dat nodig is wanneer je wat harder rijdt dan de rest. In Taiwan zelf gereden, maar in China (onvermijdelijk) met chauffeur en ik heb me nogal verbaasd over de wijze waarop deze chauffeur bij het oprijden van de snelweg gewoon meteen naar de linker rijstrook bewoog om daar vervolgens een snelheid aan te nemen die langzamer was dan de meeste (vracht)auto's op de linkerstrook.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door ronny forgeron » ma 18 sep 2017, 15:53

Ja dat is een nare gewoonte in China, direct naar links. Was met chinese vrienden in Thailand en daar deden die dat ook, vanaf tankstop recht oversteken naar in dat geval de rechterstrook waar alles met 120km voorbij raasde. Verder maar zelf gereden... Je kunt wel zelf rijden in China, op de grotere vliegvelden kun je een auto huren en een tijdelijk chinees rijbewijs krijgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » di 01 okt 2019, 18:49

Nabij de stad Yilan is een stalen boogbrug ingestort op het moment dat er een tankauto overheen reed. De brug was 140 meter lang en dateerde van 1998.

Locatie: https://www.google.com/maps/@24.5858943 ... a=!3m1!1e3
Link

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Vinny » di 01 okt 2019, 20:31

Ik zag de beelden daarvan zojuist op het journaal. Ziet er niet zo best uit, een relatief jonge brug zou wel wat moeten kunnen hebben...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door boe! » di 01 okt 2019, 20:35

In de media wordt gesuggereerd dat de constructie van de brug wellicht verzwakt was door een tyfoon eerder deze week.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door IQ[] » do 03 okt 2019, 14:11

Nog een foto uit 2008:
Afbeelding

Gezien de ligging kan die brug best een aantal klappen hebben gehad van tyfoons de afgelopen 20 jaar.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door GuteFahrt » vr 31 jan 2020, 21:44

Wat wegennieuws vanuit Taiwan:

*op 27-12-2019 opende een gedeelte van Provincial Highway 61 (knooppunt Fangyuan - knooppunt Ayutthaya) aan de westkust
*Op 06-01-2020 opende een gedeelte van Suhua Highway aan de oostkust tussen Su'ao en Hualien. Deze weg bestaat uit nogal wat tunnels
*In het zuiden opende kortgeleden een nieuwe deel van Provincial Highway 9 tussen Daren en Shizi. De bouw duurde 15 jaar.

Link
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » ma 19 sep 2022, 22:20

In Hualien County is een brug ingestort tijdens de M6.9 aardbeving van gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » wo 26 okt 2022, 20:01

Op 30 oktober opent de Kinmen Bridge voor het verkeer, een 4,8 kilometer lange brug over zee.

De locatie is wel interessant, tussen twee eilanden die maar op 5 kilometer van de kust van China liggen, in het zicht van de Chinese stad Xiamen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » di 13 feb 2024, 19:56

Ik was wat data aan het updaten op de Wegenwiki, het lijkt niet dat Taiwan de laatste 10 - 15 jaar nog veel wegen heeft gebouwd.

De geplande autosnelwegen zijn nog steeds gepland zoals dat 15 jaar geleden ook was. Ze hebben in 2009 nog de freeway 6 geopend en dat lijkt ook de laatste nieuwe opening te zijn geweest. Daarna zijn er nog een paar autosnelwegen verbreed, meest prominent de 47 kilometer lange Wuyang Elevated Freeway die in 2013 is opgeleverd.

Ik kom Taiwan ook vrijwel nooit in het wegennieuws tegen waar ik bijna elke dag even een rondje Google News mee doe.

De bevolking van Taiwan heeft in 2019 gepiekt op 23,6 miljoen en is nu aan een lichte krimp begonnen. Het geboortecijfer zakte in 1983 onder de 2.1 en bereikte met name na 2000 een kritisch laag niveau dat het land in een sterke toekomstig krimpscenario heeft gebracht. In 2002 was de laatste keer dat het geboortecijfer boven de 1.3 kwam, voor 2023 is de schatting slechts 0.85, dat is ongeveer het laagste ter wereld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » di 13 feb 2024, 22:29

Ik heb er toch nog één gevonden, in 2022-2023 is in twee fases 11 kilometer van de Freeway 4 opengesteld rond de stad Fengyuan, een district van Taichung op het midden van het eiland.

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Pino » wo 14 feb 2024, 8:52

Als je kijkt naar de projecten die nog wachten op realisatie, zit daar best wel wat tussen in en rond havenstad Kaohsiung. Ik kan me voorstellen dat de geopolitieke spanningen rond Taiwan daar de boel ook wel remmen. Ja, dit is nog steeds een van de belangrijkere havens van de wereld, nummer 18 qua containervolume, maar durven bedrijven er op dit moment werkelijk in te investeren? Relatief gezien zakken ze weg in de ranglijst.

Verder denk ik dat je met de structuur van Taiwan nooit meer heel grote projecten zult krijgen, tenzij ze dan toch nog eens die kapitale snelweg langs de oostkust willen gaan aanleggen. De noord-zuid-oriëntatie van het eiland en het feit dat vrijwel alles gebeurt in een strook aan de westkust betekent toch onvermijdelijk dat het hoofdwegennet zal blijven bestaan uit de wegen 1 en 3, die er al sinds jaar en dag liggen. De niet gerealiseerde plannen zijn in dat brede plaatje toch van een wat ondergeschikte aard.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door mvalkenburg » wo 14 feb 2024, 9:34

Ik had bij Kaohsiung inderdaad een beetje een vergane glorie gevoel.

Dit artikel bevestigt dat de haven in feite niet meer lekker mee komt met de concurrentie: https://topics.amcham.com.tw/2020/04/ka ... s-fortune/

Als triest symbool staat de als iconisch bedoelde 85 Sky Tower grotendeels leeg: https://bubbleteaisland.com/2022/12/31/ ... kyscraper/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » wo 14 feb 2024, 9:55

'Made in Taiwan' was vroeger best een groot merk. Het land produceerde veel voor de wereldmarkt. Maar is vanaf de jaren '90 ingehaald door China. Taiwan had ook niet die mega industriële conglomeraten zoals Zuid-Korea wel heeft.

Het land heeft een transitie gemaakt van volume producten naar high-end elektronica, meest prominent Foxconn en TSMC. Maar met de stijgende lonen werd Taiwan minder competitief ten opzichte van China. Foxconn heeft best wat productielijnen opgezet in China. Al schijnen ze daar nu op terug te komen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Wimpie25 » wo 14 feb 2024, 10:29

Ik denk dat China er ook alle belang bij heeft om Taiwain langs zoveel mogelijk hoeken in te sluiten en dood te knijpen. En daar hoeven ze niet eens veel moeite voor te doen, hoeveel goeie voornemens de rest van de wereld ook mag hebben. De geopolitieke situatie leent zich niet zo gemakkelijk tot snelle beslissingen omtrent investeringen. Heel jammer allemaal natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 14 feb 2024, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » wo 14 feb 2024, 14:08

De haven van Kaohsiung krijgt toch wel een grote nieuwe containerterminal met 2,5 kilometer kade. Dat is wel gebouwd op grote volumes.

Kaohsiung is de voornaamste industriële locatie van Taiwan, er zitten veel fabrieken, ook nog zware industrie, en verreweg de grootste haven.

Afbeelding

Zo langs de kust scrollend in Google Earth valt wel op dat dit echt geen gemakkelijke locatie is voor een invasie over zee. Er zijn maar weinig zandstranden, de kustlijn heeft veel zandbanken en de kust bestaat uit moerassen of rijstvelden, met heel weinig ruimte om te manoeuvreren. En dan heb je het nog niet over de logistiek en kwetsbaarheid van een trip van 150 kilometer over open zee.

Plaats reactie