[ROC] Taiwan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

[ROC] Taiwan

Bericht door marcel » ma 27 jun 2005, 21:42

Taiwan op de wegenwiki


Bij dit knooppunt:

Afbeelding

(Snelweg 3 afrit 31)
kun je niet rechtdoor vanaf de kruisende weg!

Zoiets heb ik verder nog nooit gezien ...

NB Het plaatje komt van http://maps.google.com

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2005, 22:42

Ik denk dat het een dubbele zubringer is. De mensen zullen dus exclusief naar de snelweg (moeten) worden geleid. Ik denk dat het een tolweg is, zodat je sowieso niet rechtdoor wilt (je hebt immers al betaald voor het gebruik van tenminste een groot deel van de snelweg).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 27 jun 2005, 22:52

Zo'n involledig knooppunt heb je ook op de M25:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 28 jun 2005, 18:41

Wat een apart knooppunt. :)

Ik geniet altijd van dit soort rariteiten. ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 17:13

ViaHaaren schreef:Wat een apart knooppunt. :)

Ik geniet altijd van dit soort rariteiten. ;)
Ik ook. :D Everdingen is ook een aparte.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 30 jun 2005, 14:24

Everdingen lijkt me wel een ander verhaal. Daar is het niet zo gek dat er geen verbinding is gemaakt tussen A2-noord/A27-noord en A2-zuid/A27-zuid, omdat er in die richting weinig verkeer zal zijn. In dit getoonde knooppunt vind ik het ontbreken van verbindingen tussen M25-zuid (of South, het zal wel niet in Nederland liggen :P ) en de M26 wel raar. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de rest van de snelwegen daar lopen. Overigens denk ik dat die M26 (oost) er misschien later is bijgebouwd. Zonder dat stuk blijft er namelijk nog een goed knooppunt (met 3 i.p.v. 4 richtingen) over. Maar nogmaals, ik weet dus niet hoe de rest van het wegennet daar loopt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 30 jun 2005, 19:51

Jeroentjuh16 schreef:In dit getoonde knooppunt vind ik het ontbreken van verbindingen tussen M25-zuid (of South, het zal wel niet in Nederland liggen :P ) en de M26 wel raar. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de rest van de snelwegen daar lopen. Overigens denk ik dat die M26 (oost) er misschien later is bijgebouwd. Zonder dat stuk blijft er namelijk nog een goed knooppunt (met 3 i.p.v. 4 richtingen).
Je kent inderdaad de situatie niet. Die is als volgt:
ViaMichelin

Er is dus geen 'M25-zuid'. De M25 is noord en west. De M26 takt daar op aan.
Dat er geen verbinding M25-noord <-> M26 is is niet zo vreemd, aangezien die al wordt verzorgd door een andere snelweg iets oostelijker.

De zuidelijke weg is geen snelweg. Daar zal het ontbreken van de verbinding daarheen (en vv) wel mee te maken hebben.

En je hebt gelijk: de M26 is er later ingebouwd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » do 30 jun 2005, 21:50

Vinny schreef:Ik denk dat het een dubbele zubringer is. De mensen zullen dus exclusief naar de snelweg (moeten) worden geleid. Ik denk dat het een tolweg is, zodat je sowieso niet rechtdoor wilt (je hebt immers al betaald voor het gebruik van tenminste een groot deel van de snelweg).
Ja dat klopt, inderdaad gaan de wegen naar het noordoosten en zuidwesten maar een klein stukje door.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » do 30 jun 2005, 21:55

Er is dus geen 'M25-zuid'. De M25 is noord en west. De M26 takt daar op aan.
Dat er geen verbinding M25-noord <-> M26 is is niet zo vreemd, aangezien die al wordt verzorgd door een andere snelweg iets oostelijker.

De zuidelijke weg is geen snelweg. Daar zal het ontbreken van de verbinding daarheen (en vv) wel mee te maken hebben.

En je hebt gelijk: de M26 is er later ingebouwd.
Ik heb dit altijd onbegrijpelijk gevonden. De A21 (naar het zuiden) is wel geen snelweg, maar toch echt wel een belangrijke weg, en hier vlakbij ligt de niet al te kleine plaats Sevenoaks, die niet vanaf de M26 bereikbaar is. Voor lange afstandsverkeer zou de verbinding oost-zuid niet belangrijk zijn.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 30 jun 2006, 1:28


Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 30 jun 2006, 10:19

Best wel goeie nweg, Doet me een eebtje Duits aan.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door IQ[] » wo 07 jan 2009, 21:42

Ik vond een real-time verkeersinformatie website van Taiwan.

Deze website bevat onder andere:
  • Overzichtskaart met kleurindicatie voor de snelheden, gelijkaardig aan wat de ANWB ook heeft.
  • Inzoom mogelijkheid.
  • Elk bolletje (aanklikken) staat voor een meetpunt met live camera.
  • Van elk meetpunt wordt de snelheid per richting gegeven, eventueel meerdere camera posities, kilometernummer met plaatslocatie en doorklik mogelijkheid naar het volgende punt.
  • De teksten die op de DRIP's staan zijn te vinden onder "Signs". Echter, deze zijn alleen in het Chinees.
  • Nog wat andere zaken zoals gebeurtenissen ("Events").
http://1968.nfreeway.gov.tw

Wel even bovenaan op "English" klikken, want anders wordt het wel erg moeilijk.

Tijd dat men ook zoiets heeft in NL ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » ma 26 apr 2010, 10:19

Freeway 3 tussen Keelung en Taipei is bedolven onder een landverschuiving:

<pics verdwenen>

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Willem » ma 26 apr 2010, 12:05

Laten we hopen dat er niemand onder die berg is geraakt.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door IQ[] » za 01 mei 2010, 22:54

Dat is met recht een heuvelverschuiving :schrikreactie: Hopelijk geen doden daar!

Locatie op GM-streetview: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=25.11 ... 14,,0,4.12
Zo te zien was de heuvel al verstevigd, maar is hij van dieper weg ingezakt. Gelukkig is de expresweg 62 nog beschikbaar.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Rene » za 01 mei 2010, 22:56

Dat wordt een nieuwe tunnel graven :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Hajo » zo 02 mei 2010, 16:18

Onvoorstelbaar: zo'n aardverschuiving duurt slechts enkele ogenblikken, maar het gaat denk ik maanden duren voordat deze snelweg weer berijdbaar is. Het duurt wel even voorat dat allemaal is afgegraven. :shock:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door IQ[] » zo 02 mei 2010, 18:21

Zo niet nog langer, omdat de weg daar op een viaduct loopt. Die constructie zal ook wel een opdonder hebben gekregen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door IQ[] » zo 12 sep 2010, 20:08

Ik kwam de volgende foto tegen ; ondertussen zijn de opruimwerkzaamheden in volle gang geweest:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » vr 05 apr 2013, 22:03

Naast Freeway 1 in Taiwan is dit 40 kilometer lange viaduct gebouwd. Het sluit aan op het dubbeldeks deel door Taipei. De Freeway 1 telt 2x4 rijstroken en dit viaduct telt 2x2 rijstroken met vluchtstroken. Echt een megabouwwerk.

http://www.wegenwiki.nl/Wuyang_Elevated_Freeway

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » zo 21 apr 2013, 15:34

Nog een foto van de Wuyang Elevated Freeway. Erg indrukwekkend project is dit.

Afbeelding
2013.04.21 台北 / 五楊高架 by MaxChu, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » vr 13 dec 2013, 22:46

Typisch "platteland" in Taiwan. Bijna alle inwoners wonen langs de westkust, die erg dichtbevolkt is.

Afbeelding
Lanyang Plain - Chiang Wei-shui Memorial Freeway (蘭陽平原-蔣渭水高速公路) by Capelle Panda -- try to catch up, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » zo 12 mar 2017, 11:53

Knooppunt Freeway 3 & 4 bij Taichung.

Afbeelding

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Ernst76 » zo 12 mar 2017, 12:59

Er wonen meer dan 20 miljoen mensen langs de westkust van Taiwan op minder dan 20.000 km2. Een gemiddelde Amerikaanse agglomeratie heeft een vergelijkbare bevolkingsdichtheid. Mijns inziens kun je het westen van Taiwan als één grote agglomeratie beschouwen en dan is dergelijke infrastructuur niet verrassend. Ook al ligt het zwaartepunt bij Taipei.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Pino » wo 13 sep 2017, 16:38

^^ Ben op dit moment zelf in Taiwan en het westen is inderdaad een groot verstedelijkt gebied. Alleen ten noorden van Taichung komen de bergen tot aan de westkust en wordt de verstedelijking onderbroken. Het is tekenend dat door dit gebied twee noord-zuid-snelwegen parallel aan elkaar lopen, de wegen 1 en 3. De binnenlandse route is landschappelijk veel aardiger. Dat is doorgaans Route 3, alleen bij Taicheng loopt Route 1 dichterbij de bergen.

Overigens denk ik niet dat de vorm van bovenstaand knooppunt het gevolg is van verstedelijking, eerder van het feit dat het tegen een breed rivierdal aanligt. Dat heeft ervoor gezorgd dat de wegen hier verhoogd liggen en elkaar dus spectaculair kruisen.

Een uitgebreider trip report volgt. Paar dingen die me alvast opvielen:
  • een integraal wegnummeringssysteem: de laagste nummers zijn voor nationale snelwegen (in een bloemetjes-schildje), daarna komen provinciale nummers in een blauw of rood schildje en boven de 100 zit je in de wegen op prefectuur-niveau. Nog lagere overheden mogen ook wegnummers toekennen met eigen prefix of afwijkend schildje.
  • sommige wegnummers hebben een soort diramirazioni, dir dan worden aangegeven met het wegnummer gevolgd door een Chinees teken (in het Chinees zijn er vaste karakters voor toevoegingen van het slag 12a, 12b etc). Je verlangt spontaan alsnog naar Italië, want dit kon ik in gesprek met mijn vrouw die reed niet anders omschrijven als Route 12 dinges.
  • in Taiwan is Engels veel gangbaarder dan in andere landen in de regio, maar in de bewegwijzering zie je veel meer eentalige boodschappen dan in andere landeninformatie de buurt. Of onvolledige vertalingen: in het Engels is FREEWAY 3 zowel linksaf als rechtsaf, maar in de Chinese tekst zie je dan wel een verschil. Niet alleen in de geleiding, ik heb ook geen tweetalig onderbord gezien bij een verbod of waarschuwing.
  • Waar veel landen in de regio een kleurverschil hebben tussen snelweg en OWN is in Taiwan alle richtinggevende bewegwijzering groen, alleen voorzieningen zijn blauw en toeristische doelen bruin.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door marcel » do 14 sep 2017, 21:10

Pino schreef:een integraal wegnummeringssysteem: de laagste nummers zijn voor nationale snelwegen (in een bloemetjes-schildje), daarna komen provinciale nummers in een blauw of rood schildje en boven de 100 zit je in de wegen op prefectuur-niveau. Nog lagere overheden mogen ook wegnummers toekennen met eigen prefix of afwijkend schildje.
Je hebt wel blauwe hoofdwegen met dezelfde nummers, die soms ook ongeveer dezelfde route hebben (1 en 3) maar meestal niet.
De rode (expressways vanaf 61) en blauwe (1-59) nummers zijn wel gesepareerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Pino » za 16 sep 2017, 20:43

^^ Je hebt volkomen gelijk. Dat laten mijn eigen foto's zelfs zien... Geloof wel dat Freeways 1 en 3 die enige zijn die ook Provincial Highway 1 en 3 parallel aan zich hebben lopen. De andere nationale freeways hebben andere nummers parallel lopen.

Foto's verdeeld over twee spoilers. In de eerste foto's van een rit over Freeways 1, 8 en 3 van Tainan noordelijk naar de omgeving van Taichung.
Afbeelding
SPOILER: TOON

We rijden de snelweg op.
AfbeeldingIMG_9768 by Pino, on Flickr

Als gezegd: Freeway 1 kruist Provincial Highway 1.
AfbeeldingIMG_9769 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9770 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9771 by Pino, on Flickr

Uitsmijter. Standaard op portaal, en ook standaard deze Italiaans aandoende rechtdoorverwijzing.
AfbeeldingIMG_9772 by Pino, on Flickr

Uitbord. In de gele band bovenin het afritnummer (naar kilometer) en de afritnaam alleen in het Chinees. In dit geval kwam die overeen met een van de afritdoelen Yongkang, maar af en toe week deze af. Soort Kleine Bareel, zeg maar.
AfbeeldingIMG_9773 by Pino, on Flickr

Afstandenbord
AfbeeldingIMG_9774 by Pino, on Flickr

Na iedere afrit een routebord met windrichting. Geloof dat dit een orchidee is, de nationale bloem van Taiwan.
AfbeeldingIMG_9782 by Pino, on Flickr

Afstandenbord. Had het idee dat de doelen meestal de eerste paar afritten waren.
AfbeeldingIMG_9783 by Pino, on Flickr

Aankondiging knooppunt. Freeway 8 is een verbinding tussen Freeways 1 en 3, dus Freeway 3 is hier een prominent afslaand doel.
AfbeeldingIMG_9775 by Pino, on Flickr

Schematische weergave van linksaf en rechtsaf. Je ziet dit bij alle knooppunten (en het bord is een type dat je in Oost-Azie veel ziet, maar volgens mij nergens anders te wereld). Je zit hier overigens al op de voorsorteerstrook.
AfbeeldingIMG_9776 by Pino, on Flickr

De uitsmijter; rechtdoordoelen zijn gewoon de eerste paar afritten.
AfbeeldingIMG_9777 by Pino, on Flickr

Bewegwijzering op de parallelstrook.
AfbeeldingIMG_9778 by Pino, on Flickr

Bewegwijzering verzorgingsplaats. Met stokjes in het restaurant-symbool, jawel.
AfbeeldingIMG_9785 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9786 by Pino, on Flickr

Dynamisch rijtijden-paneel. Op de achtergrond een electronische tolpoort.
AfbeeldingIMG_9788 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9789 by Pino, on Flickr

Hier drie doorgaande rijstroken, dus ook drie doorgaande doelen boven drie verschillende rijstroken.
AfbeeldingIMG_9784 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9780 by Pino, on Flickr

Afrit met toeristische doelen.
AfbeeldingIMG_9790 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9791 by Pino, on Flickr

We naderen Provincial Expressway 84; de afrit daarheen wordt niet anders bewegwijzerd dan die naar een reguliere afrit.
AfbeeldingIMG_9781 by Pino, on Flickr

Frequentieborden komen veel voor, langs snelweg en OWN. Wat voor station je krijgt, wordt niet verteld (en wij hebben het niet uitgeprobeerd).
AfbeeldingIMG_9792 by Pino, on Flickr

Freeway 3 gaat door licht-glooiend, sterk bebost landschap. Aangename rit.
AfbeeldingIMG_9794 by Pino, on Flickr

Speciaal voor Vinny: zelfde plaats slaat af en gaat rechtdoor. Situatie wel enigszins verduidelijkt door het eerste aankondigingsbord.
AfbeeldingIMG_9795 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9796 by Pino, on Flickr

Dat is geen klein beeld, echt al van kilometers afstand te zien.
AfbeeldingIMG_9798 by Pino, on Flickr

Zeldzaam: een van de twee rechtdoordoelen uitsluitend in het Chinees bewegwijzerd.
AfbeeldingIMG_9799 by Pino, on Flickr

Niet geheel verrassend kruisend Freeway 3 en Provincial Highway 3 elkaar regelmatig. Staat ook iedere keer braaf bewegwijzerd.
AfbeeldingIMG_9800 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9801 by Pino, on Flickr

AfbeeldingIMG_9802 by Pino, on Flickr
In de tweede spoiler wat foto's van bewegwijzering op het OWN.
SPOILER: TOON

Verwijzing vanaf OWN naar autosnelweg, met een trailblazer in Amerikaanse stijl. Gelukkig ook wel vaak expliciete verwijzingen FREEWAY met nummer.
AfbeeldingIMG_9767 by Pino, on Flickr

Zoals hier. Wellicht is er enige samenhang met het feit dat je hier voor Freeway 1 noord en zuid verschillende kanten uit moet.
AfbeeldingIMG_9766 by Pino, on Flickr

Dit is dan weer een andere vorm van indirect verwijzen, verticaal aan een lantarenpaal. Boven in beeld uitgebreide informatie over de kruisende straat: windrichting, huisnummers en het stads-wegnummer.
AfbeeldingIMG_9765 by Pino, on Flickr

Kilometerbord met wegnummer. Deze combinatie vind je op alle hele kilometers op alle genummerde wegen, uitgezonderd freeways (waar het wegnummer ontbreekt bij het kilometerbord).
AfbeeldingIMG_9806 by Pino, on Flickr

Routebord voor Route 14A, in mijn hoofd keek naar deze kringeltjes achter het nummer en omschreef het als 14 Dinges.
AfbeeldingIMG_9809 by Pino, on Flickr

Km 15 op Weg 102. Als je Italiaanse kilometerborden gewend bent, ben je geneigd dit bord omgekeerd te lezen.
AfbeeldingIMG_1274 by Pino, on Flickr

Handwegwijzer. Heb er overigens niet veel van gezien; regelborden vlak voor de splitsing kwamen vaker voor.
AfbeeldingIMG_9804 by Pino, on Flickr

Gemeentegrens-bord. Echte komborden heb ik niet gezien.
AfbeeldingIMG_9803 by Pino, on Flickr

Gemeentelijk wegnummer.
AfbeeldingIMG_1275 by Pino, on Flickr

Tenslotte: Route 9 aan de oostkust. Deed ons enorm aan een Belgische provinciale weg denken, inclusief alle vergane glorie langs de weg (al vroeg mijn vrouw zich af of het wel ooit glorieus was geweest).
AfbeeldingIMG_1247 by Pino, on Flickr
Laatst gewijzigd door Pino op zo 17 sep 2017, 6:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Chris » za 16 sep 2017, 20:53

Het gebruik van de term 'freeway' is toch wel opmerkelijk. Waarschijnlijk van de Verenigde Staten overgenomen, elders in de Oost-Aziatische regio wordt uitsluitend 'expressway' gebruikt al heeft China in de beginjaren ook de term freeway gebruikt. Maar Zuid-Korea en Japan niet.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Willem » za 16 sep 2017, 21:21

Hoe hard mag je daar?

Dat autoweg-symbooltje is wel grappig, doet denken aan dat antieke bord dat we hier in de jaren '60 gebruikten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [ROC] Taiwan

Bericht door Pino » za 16 sep 2017, 21:57

De symbolen zijn niet echt bijgewerkt sindsdien, nee. Vond verder de verkeersborden en andere verkeerstekens wel aparte combinaties geven: verbodsborden, gebodsborden en waarschuwingsborden volgens "Europese standaard", maar zo hier en daar tekens die niet matchen met Verdrag van Wenen. Zie bijvoorbeeld het "steile helling"-bord op een van de laatste foto's. Maar de wegmarkering met geel en wit is Amerikaans, en dat geldt ook voor bewegwijzering van wegwerkzaamheden net een oranje bord in ruit-vorm. Ook erg Amerikaans is dateer geen algemene maximumsnelheid is, maar men gewoon rijdt wat staat aangegeven. Op snelwegen staat na iedere oprit de maximumsnelheid aangegeven. Meestal is die 100 km/h.

Plaats reactie