[Q] Qatar

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

[Q] Qatar

Bericht door marcel » wo 09 jan 2008, 12:01

Foto's van borden met uitleg:

http://www.catnaps.org/islamic/islaurb.html

Zoek 'Road signs'

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » wo 09 jan 2008, 12:14

Interessant spul. :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » ma 04 feb 2008, 11:07

Ze willen ook een Causeway tussen Qatar en Bahrain bouwen. 45 kilometer lang moet deze worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [Q] Qatar

Bericht door bas1984 » do 07 feb 2008, 10:44

Mooi project! :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » ma 11 feb 2008, 14:26

In Qatar is het inkomen vorig jaar met 12,5% gestegen naar boven de 70.000 dollar per inwoner. Tevens willen ze in de hoofdstad Doha een soort Dubai gaan nabouwen, want er moeten maarliefst 800 wolkenkrabbers komen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Q] Qatar

Bericht door waldo79 » ma 11 feb 2008, 14:32

Neem aan dat maar een uiterst beperkt deel van de bevolking schatrijk is en de rest zo arm als kerkratten :x

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » ma 11 feb 2008, 14:40

Nee hoor:
Qataris' wealth and standard of living compare well with those of Western European states; Qatar has the highest GDP per capita in the Arab World according to the International Monetary Fund (2006) or the second wealthiest one after the United Arab Emirates, according to the CIA (2006) and the University of Pennsylvania (2003). With no income tax, Qatar is also one of the two least-taxed sovereign states in the world (the other is Bahrain).

Stefaan
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 dec 2008, 14:12
Locatie: Overloon

Re: [Q] Qatar

Bericht door Stefaan » zo 17 mei 2009, 19:26

Ik ben toevallig afgelopen zomer in Doha geweest. Ik heb een maandje gewerkt voor een bedrijf dat ook in de joint venture zit voor de Qatar-Bahrain Causeway. De causeway komt er, volgens mij zijn ze in de afgelopen maanden begonnen met de constructie. De Qatarese overheid en instanties hebben wel gezorgd voor een hoop oponthoud, ze wilden bijvoorbeeld ook ineens een spoorlijn over de Causeway aanleggen. Dat betekende dat alles breder gemaakt moest worden en ook de hellingen kunnen natuurlijk minder steil worden.

Maar goed in de tijd dat ik Doha ben geweest heb ik ook wat foto's gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding
Foto 1+2: Doha heeft een systeem van ringwegen rond het oude stadscentrum, dit is de C-ring road, een 3+3 weg waar het buiten de spits goed doorrijden is, maar in de spits is het echt een hel vanwege de vele gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten:

Afbeelding
Afbeelding
Foto 3+4: De kruising van de C-ring road met Salwa Road (insteker van de snelweg uit Saoedi-Arabië naar het stadscentrum).

Afbeelding
Foto 5: Typische zijstraat (Al dhiyaa Street), lag er nog redelijk bij, in sommige zijstraten moet je goed opletten voor diepe gaten in de weg.

Afbeelding
Foto 6: Salwa Road (autosnelweg tussen Doha en grens Saoedi-Arabië)

Afbeelding
Foto 7: Kustweg aan de westkant van Qatar (van Salwa Road naar Umm Bab).

Afbeelding
Foto 8: Majlis Al Taawon Street naar het nieuwe wolkenkrabberdistrict, West Bay, foto genomen uit ons kantoor :P

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » zo 17 mei 2009, 19:32

Mooie foto's, bedankt!

Doha wordt natuurlijk wel een beetje overschaduwd door het bouwgeweld van Dubai, maar is zelf ook booming.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [Q] Qatar

Bericht door Palance » ma 18 mei 2009, 7:34

Ik ben in de VAE geweest, qua weginrichting, bewegwijzering (voor zover zichtbaar) moet ik zeggen dat het er heel erg op lijkt.

Ik heb Doha wel vanuit de lucht gezien toen ik nar Dubai vloog, en het was vanuit de lucht niet te missen, zo'n lichtvlek in de woestijn.

Verder interessante foto's trouwens!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » vr 03 dec 2010, 20:51

Qatar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [Q] Qatar

Bericht door nederland24 » za 04 dec 2010, 0:20

Mooi weer. Is dat daar gebruikelijk. :shutup:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [Q] Qatar

Bericht door Willem » za 04 dec 2010, 8:48

Of temperaturen van 48 graden in combinatie met een hoge luchtvochtigheid nog onder de noemer mooi weer vallen is subjectief.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [Q] Qatar

Bericht door hoevenpe » za 04 dec 2010, 9:01

Lekker voetbalweer idd :twisted:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [Q] Qatar

Bericht door Ds79m » za 04 dec 2010, 9:03

^^ Er komen overdekte stadions met airco ingebouwd. Geld genoeg immers.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [Q] Qatar

Bericht door hoevenpe » za 04 dec 2010, 9:06

Tsja, waarom niet...

Iets zegt me dat die nadruk op 'groen' van ons bod niet echt slim was... ;)

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [Q] Qatar

Bericht door Koesj » zo 05 dec 2010, 13:59

^^ Volgens de officiële bidbeoordeling was het Qatarese voorstel voor een 'zero emission'-kampioenschap innovatief :shutup:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [Q] Qatar

Bericht door Willem » zo 05 dec 2010, 14:48

Ze hebben genoeg duurzame zonne-energie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [Q] Qatar

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 dec 2010, 15:41

Het wordt in ieder geval het eerste WK zonder dronken voetbalsupporters. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [Q] Qatar

Bericht door Snelwegfreak » zo 05 dec 2010, 15:43

Dat hoeft helemaal niet. Dat de Moslims geen alcohol mogen, wil niet zeggen dat niemand dat mag.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [Q] Qatar

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 dec 2010, 15:59

Veel islamitische landen in het Midden-Oosten hebben een algemeen verbod op alcoholische dranken, en dan mag dus niemand het, ook niet-moslims. In Saoedi-Arabië is het bijvoorbeeld al verboden om een doos kersenbonbons in te voeren. Ook Iran (al ligt dat niet in het Midden-Oosten) heeft een totaalverbod op alcohol. Ik zie net dat Qatar niet zulke strenge maatregelen heeft, desalniettemin is alcohol er wel vrij lastig te verkrijgen en is het verboden om alcohol in het openbaar te drinken. Alleen de duurdere bars en hotels schenken alcohol.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [Q] Qatar

Bericht door Palance » zo 05 dec 2010, 16:08

In de VAE was alcohol op straat verboden, maar behalve in het emiraat Sjarjah mocht het wel verkocht worden in bars. (ik heb ook supermarkten gezien waar varkensvlees verkocht werd) Maar openbare dronkenschap zal heus wel wat zwaarde bestraft worden dan een boete of een wijzend vingertje van de politie. Dan heb je namelijk écht een probleem. Dus de kans op dronken voetbalsupporters op straat zal inderdaad bijzonder klein zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [Q] Qatar

Bericht door Ds79m » zo 05 dec 2010, 16:20

Tijdens het WK wordt het alcoholverbod tijdelijk opgeheven, en mogen supporters dus gewoon een biertje drinken. M.a.w. het is beter om licht aangeschoten te zijn dan openlijk homo, als je daar als supporter bent.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Q] Qatar

Bericht door Vinny » zo 05 dec 2010, 18:51

In Dubai kun je gewoon alcohol krijgen. Ik zou zelfs zeggen: Een shot wodka plus kaviaar is op de luchthaven verkrijgbaar voor 30 euro. Niet veel geld om eventjes decadent uit de band te springen... :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » za 17 mar 2012, 16:02

Ik heb het wegennet van Qatar ook wat beter bekeken.

Opvallend is dat ze in Qatar nogal vreemde prioriteiten hebben, in de hoofdstad Doha is maar één snelweg (Highway 1), terwijl buiten Doha de Routes 1, 3 en 5 van 2x4 rijstroken voorzien zijn terwijl er geen enkele grotere plaatsen op die route liggen. Ik denk dat Route 5 (transit naar Saudi-Arabië) nog geen 10.000 voertuigen per etmaal verwerkt. Tegelijkertijd is Doha een verkeerschaos omdat alle kruispunten meerstrooks rotondes zijn.

Over de wegnummering is weinig bekend, veel wegnummers staan niet op de gangbare kaartenmakers. Ook maken veel kaartenmakers geen goed onderscheid tussen snelwegen en niet snelwegen, inclusief Google Maps. De routes 1 t/m 7 zijn radiale wegen vanuit Doha (1 naar het noorden, 7 naar het zuidoosten). Opvallend is dat alle even nummers ontbreken. De tweecijferige routes zijn aftakkingen van de hoofdroutes, bijvoorbeeld de route 39 is een aftakking van de route 3 en de route 141 is een aftakking van de route 14. Er is geen aparte wegnummering voor snelwegen, zoals bijvoorbeeld in de VAE met E-nummers. Al met al oogt het wegennet van Qatar mij nogal onderontwikkeld voor een dermate rijk land. Voor 2005 waren er zelfs helemaal geen snelwegen, pas in de laatste pakweg 7 jaar zijn wegen verbreed / omgebouwd tot een snelweg.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [Q] Qatar

Bericht door omNOMNOMNOM » za 22 jun 2013, 21:05

Het verkeer in Qatar (voornamelijk Doha) is echt een complete ramp, ieder groot kruispunt wordt uitgevoerd als twee-, drie-, vier- of vijfstrooksrotonde waar een complete chaos heerst. Het verkeer staat ook een groot deel van de dag muurvast en je moet constant op je hoede zijn omdat de meeste mensen van rijstrook wisselen zonder te kijken. Wat ook vrij bijzonder is is dat er geen straatnamen zijn, de weg vinden gaat op basis van de namen van kruispunten en vervolgens op basis van aanwijzingen. Ze zijn wel wegen ongelijkvloers aan het maken (voornamelijk de ringwegen) maar het gaat op een tempo van likmevestje. Op de hoofdwegen staat het ook bomvol met flitspalen en boetes kosten een godsvermogen, vooral op de autosnelweg naar SA is dat uitkijken omdat hij extreem rustig is maar wel 2x4 rijstroken telt. Buiten Doha is het vrij rustig, afgezien van wegen naar bepaalde steden zoals Al-Wakrad, Mesaieed en Al-Khor. In de woestijn in het donker rijden is geen aanrader, de verlichting van voornamelijk vrachtwagens laat behoorlijk te wensen over en je hebt het risico dat er plots een kameel op de weg staat. Wat mij ook meteen opviel is dat materialen en materieel op vrachtwagens niet gezekerd wordt, een wals zetten ze op de handrem, insha'Allah en gaan met die banaan. Wat me echter positief opviel is dat bij afritten (rijstrook + vluchtstrook) langzaam verkeer (zoals vrachtwagens) op de vluchtstrook gaat rijden zodat auto's gewoon door kunnen rijden, dat heb ik als heel prettig ervaren. Infrastructureel gaat er overigens wel het nodige veranderen gezien het aankomende WK, qua wegen ken ik de details niet maar ze zijn bijvoorbeeld bezig met een behoorlijk spoor- en metronetwerk (in Doha). De in dit topic vermelde Qatar Bahrain Causeway is overigens geannuleerd/uitgesteld vanwege de ongeregeldheden in Bahrein.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » di 17 dec 2013, 14:54

Dit megaproject in Doha moet tussen 2015 en 2021 uitgevoerd worden, een 12 kilometer lange verbinding over de Doha Bay van de luchthaven naar de noordkant van Doha. Het is ontworpen door Calatrava (duidelijk te zien).

Helaas zijn mij geen dimensies van de kunstwerken bekend, maar de boogbrug is mogelijk de grootste ter wereld.

[youtube]FMDL3hM4osE[/youtube]

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » wo 10 jun 2015, 15:22

Bij Mesaieed (ten zuiden van Doha) is een grote diepzeehaven aangelegd. Dit hebben ze in slechts 1,5 jaar aangelegd. De haven is tussen 400 en 600 meter breed, vergelijkbaar met de Maasvlakte of de breedste havens van Antwerpen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Q] Qatar

Bericht door Chris » wo 10 jun 2015, 15:25

De enorme luchthaven van Doha.
Afbeelding

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [Q] Qatar

Bericht door Koesj » wo 10 jun 2015, 18:15

De oude luchthaven links op het plaatje heeft echter niks met de nieuwe rechts te maken en zal schijnbaar worden afgebroken om plaats te maken voor 'Al Sahan City'. Wat overblijft is dus een dertien in het dozijn vliegveld met parallel banenstelsel.

Hamad Intl is overigens wel een aardige luchthaven, met luxe materiaalgebruik en een prettige opgezet, maar toen ik er in april voor het eerst was waaide het stof van de op dat moment razende zandstorm letterlijk door alle kieren naar binnen. Er zijn dus nog wat operationele kinderziektes.

Plaats reactie