[foto] Bruine toeristische bestemmingen

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door harry » di 21 jul 2009, 13:05

boe! schreef:Ik kende deze in ieder geval nog niet.
Ik wel. :)
Afbeelding
(foto december 2008)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Mieron
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 15:13
Locatie: Kapelle-Biezelinge

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Mieron » di 21 jul 2009, 13:10

:schrikreactie: Waarom op één portaal borden in verschillend lettertype en verschillende opmaak?? :neenee:
Laatst gewijzigd door Mieron op di 21 jul 2009, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Mieron

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Seat Ibiza » di 21 jul 2009, 13:13

^^
Omdat er slechts één bord vernieuwd is... Vrij logisch toch?

Mieron
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 15:13
Locatie: Kapelle-Biezelinge

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Mieron » di 21 jul 2009, 13:43

Ja ok, dat snap ik, maar het ziet er toch niet uit!! :kotskots:
Groeten, Mieron

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Palance » di 21 jul 2009, 13:55

Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Seat Ibiza » di 21 jul 2009, 14:17

Mieron schreef:...maar het ziet er toch niet uit!!
Als jij die andere nieuwe borden betaalt, dan heb ik daar geen bezwaar tegen. :PP:

Mieron
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 15:13
Locatie: Kapelle-Biezelinge

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Mieron » di 21 jul 2009, 14:44

Daar gaat het niet om, maar ik zeg alleen dat ik het vreselijk vind. Ik heb niet gezegd dat er nieuwe borden moeten komen.
Groeten, Mieron

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Pino » di 21 jul 2009, 15:46

De borden worden nogal een kleurenkermis op deze manier, zo met een bruine strook binnen het witte vlak, dat op zichzelf weer binnen een blauw vlak staat. Overigens opvallend dat je hier het Centrum staat aangegeven. Hoe staat die route precies bewegwijzerd? Langs het Kasteel en dan over de Beukelsdijk? Of juist Marconiplein - Westzeedijk - Vasteland? Hoe dan ook vind ik Rotterdam-Centrum op deze plek nou niet echt een logisch doel, laat staan dat ik je daarvoor over de Tjalklaan zou sturen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Palance » di 21 jul 2009, 16:00

Volgens mij word je vanaf hier via het Marconiplein en dan over de Westzeedijk gestuurd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Wally » wo 22 jul 2009, 19:14

De route Tjalklaan via Marconiplein, Vierhavensstraat, Westzeedijk is door de gemeente aangewezen als invalsweg (ook bekend als Parklane). Zie ook de wegenwiki: http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Rotterdam. Momenteel wordt er gewerkt aan Tjalklaan en Vierhavensstraat om de doorstroming te verbeteren.
Op de Wiki site ook de overige invalswegen genoemd.

Reden om de afrit Spaanse Polder aan te passen, zodat je niet meer rechtdoor kunt, is het verbeteren van de verkeersafhandeling en voorkomen van sluipverkeer via af- en oprit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Palance » do 23 jul 2009, 6:39

Vóór de oprit Spaanse Polder richting Kleinpolderplein kon je vroeger, vlak voordat je naar boven de A20 opging, nog naar rechts om het daar gelegen industrieterrein op te gaan. Ook die mogelijkheid bestaat niet meer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door simon » do 23 jul 2009, 7:01

In Arnhem e.o. stikt het van de toerischte bestemmingen.

Een greep:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Pino » do 23 jul 2009, 7:50

Wat zijn dat dan weer voor symbooltjes voor "Valkenhuizen"?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door boe! » do 23 jul 2009, 10:09

Het is een sportcentrum dus het zal wel een verzameling zijn van een tennisracket, hockeystick e.d.

Wat mij opvalt: de handwijzers zijn deels bruin (op een blauwe achtergrond), terwijl er in het land ook volledig bruine handwijzers staan. Waarom dit verschil?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Pino » do 23 jul 2009, 10:35

Vraag twee is dan waarom een sportcentrum als bruine toeristische bestemming op de borden wordt geplaatst. Wat betreft de tweekleurigheid blauw/bruin, die is wel redelijk in lijn met de principes van de "witte" bewegwijzering. Ook daar zul je altijd een blauw einde aan de handwegwijzer zien en zal een bermwegwijzer ook altijd een blauwe achtergrond hebben waar dan dat bruine of witte vlak in komt te staan. Zie de borden bij Rotterdam eerder in deze draad. Borden die geheel wit of geheel bruin zijn, wijken dus feitelijk af van de hoofdregel (hoewel je in de jaren '70 en '80 wel volledig witte handwegwijzers had en je hier soms ook nog een exemplaar van ziet).

Die blauwe achtergrond is dan bedoeld om duidelijker te maken dat het om een reguliere wegwijzer gaat en niet om een tijdelijke (gele) wegwijzer of om een fietswegwijzer. Zelf vind ik dat extra blauw tot onnodige kleurenkermis leiden, maar het is nou eenmaal zo. Wat bij Arnhem verder opvalt is het witte lijntje tussen het bruine vlak en het blauwe vlak. Keurig volgens de regels van de heraldiek. In Rotterdam ontbreekt dat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Palance » do 23 jul 2009, 17:12

Een sportcentruem als toeristische bestemming :roll:
De bruine inflatie heeft al snel ingezet. Kan er qua bewegwijzering dan helemaal niks goed gaan in dit land? :neenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door simon » do 23 jul 2009, 18:11

Pino schreef:Wat zijn dat dan weer voor symbooltjes voor "Valkenhuizen"?
Een zwembad en een voetbal/hockeystick/tennisracket lijkt mij
Afbeelding

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Wally » do 23 jul 2009, 20:10

CROW publicatie 262 geeft aan dat toeristisch-recreatieve doelen bruin moeten zijn. Hieronder dus ook sportvoorzieningen als sporthal, sportpark, zwembad (1e categorie), bowling, golfbaan, midgetgolf (2e categorie) cat 1 gaat dan boven cat 2.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Willem » do 23 jul 2009, 20:21

Kröller-Müller is een onderdeel van de Hoge Veluwe. Het museum valt daarom onder de noemer Hoge Veluwe. Als je alles apart gaat benoemen krijg je dit soort stortvloeden aan bruine borden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Ds79m » do 23 jul 2009, 20:39

Wally schreef:CROW publicatie 262 geeft aan dat toeristisch-recreatieve doelen bruin moeten zijn. Hieronder dus ook sportvoorzieningen als sporthal, sportpark, zwembad (1e categorie), bowling, golfbaan, midgetgolf (2e categorie) cat 1 gaat dan boven cat 2.
Dat is niet zo'n handig besluit geweest dan. Het voordeel van de bruine bewegwijzering vervalt vrij snel op het moment dat de Efteling op de bewegwijzering wordt gelijkgesteld met de plaatselijke korfbalzaal.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Pino » do 23 jul 2009, 21:37

Helemaal eens. Ik ken ook geen buitenland dat sportvoorzieningen in het bruin bewegwijzert. Alleen golfbanen heb ik in Zuid-Afrika in het bruin gezien, maar dan heb je het ook meteen over iets landschappelijks, dus da's nog niet zo heel gek.
Willem schreef:Kröller-Müller is een onderdeel van de Hoge Veluwe. Het museum valt daarom onder de noemer Hoge Veluwe. Als je alles apart gaat benoemen krijg je dit soort stortvloeden aan bruine borden.
Van oudsher staat in het wit precies hetzelfde vermeld: zie http://www.roadpics.net/nl/A12/A12W/12.jpg. De verandering zit hem dus uitsluitend in de achtergrondkleur. De grootste verandering ten opzichte van die oude benadering zit hem in het witte kader om de symbolen. Dat maakt de "bruine" vermelding een veel kleuriger geheel dan de oude "witte". Ik zou zelfs bijna het woord kleurenkermis gebruiken.
Laatst gewijzigd door Pino op do 23 jul 2009, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Chris » do 23 jul 2009, 21:55

Het voordeel van de bruine bewegwijzering vervalt vrij snel op het moment dat de Efteling op de bewegwijzering wordt gelijkgesteld met de plaatselijk korfbalzaal.
Ik ben het er ook helemaal mee eens.

Tijd dat dit herzien wordt, en allerlei lokale toeristische meuk ook volgens de richtlijnen wordt geimplementeerd, en niet elke gemeente maar wat doet met symbolen die niemand eerder gezien heeft.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Wally » do 23 jul 2009, 23:11

Het is inderdaad niet handig dat de richtlijn toeristische bewegwijzering hiervoor ruimte biedt zonder duidelijke grenzen te stellen. Voor verwijzingen naar lokale doelen binnen de gemeente wordt zelfs aangegeven dat dit een lokale aangelegenheid is, ofwel een vrijbrief voor gemeenten.

Op zich is het geen heel vreemde gedachte om dit bij elkaar te scharen (immers de bewegwijzering naar sportvoorzieningen is voor de ter plaatse onbekende, dus vooral toeristen).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Pino » vr 24 jul 2009, 10:16

Wally schreef:Op zich is het geen heel vreemde gedachte om dit bij elkaar te scharen (immers de bewegwijzering naar sportvoorzieningen is voor de ter plaatse onbekende, dus vooral toeristen).
Alle vormen van bewegwijzering zijn bedoeld voor de ter plaatse onbekenden, maar die ter plaatse onbekende is lang niet altijd een toerist. Als ik op mijn zondagmiddag naar een sportpark toemoet voor een wedstrijd, voel ik mij alles behalve een toerist / dagjesmens. Ook vele andere objecten op de borden (ziekenhuizen, bedrijventerreinen) staan voor de ter plaatse onbekende op de borden, zonder dat ze ook maar iets te maken hebben met toerisme.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Vinny » vr 24 jul 2009, 16:22

Je mag je weliswaar geen toerist voelen, maar je bent wel 'sociaal recreatief verkeer' en voor dergelijke doeleinden heeft men de bruine borden uitgevonden. In het buitenland zie je tegenwoordig ook wel dat namen van tunnels en bruggen in een bruine achtergrond worden weergegeven. Dit zijn ook niet de toeristische hoogtepunten van weleer.

Wat mij betreft is de bruine achtergrond volkomen onnodig, maar dat terzijde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Pino » vr 24 jul 2009, 17:19

Er dreigt een behoorlijk hellend vlak wanneer je "sociaal recreatief verkeer" breed gaat interpreteren. Nog even en het gros van de bestemmingen die nu in het wit op de borden staan, staan er in het bruin: winkelcentra, parkeergarages, luchthavens, de RAI. De gedachte voor mij is dat de kleur wordt gebruikt voor (i) zaken van landschappelijke aard en (ii) toeristische objecten op af komen. Het gebruik van de kleur bruin voor de namen van bruggen en rivieren valt meer in de eerste categorie dan in de tweede. Als je namen van nationale parken, rivieren en eilanden in het bruin gaat neerzetten, is een bord op de brug een vrij snelle vervolgstap. Op zo'n brug of rivier gaat het ook om een gegeven waarin met name de toerist (en niet de zakelijke reiziger) geïnteresseerd zou zijn: "ah, dit is de Oekiewoekie-rivier".

Ik wil niet zeggen dat ik vóór het gebruik van bruine borden voor dit doeleinde ben, maar een bruin bord bij een brug over de Oekiewoekie-rivier ligt bij mij méér voor de hand dan het bruin voor dat korfbalveld.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Wally » vr 24 jul 2009, 17:22

Toch geeft de CROW richtlijn aan dat bruin de kleur is voor (sociaal) recreatief verkeer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Pino » vr 24 jul 2009, 17:41

Op dat punt sluit ik me dus bij anderen aan: die omschrijving vind ik een misser.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door mavas » za 25 jul 2009, 18:32

Hoe doen ze dat dan in Frankrijk? Daar heeft een voetbalveld toch ook niet de bruine kleur (op de bwegwijzering), of wel?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Ds79m » za 25 jul 2009, 18:43

^^ Daar is het zwart-op-wit in cursief. De zelfde categorie als industriegebieden, stations, winkelcentra, enz.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie