[VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Rene » za 26 mar 2016, 21:03

De weg was vroeger veel prettiger. De volledige afstand Purmerend-Alkmaar had status autoweg, de Vmax was over de hele lengte 100 en inhalen was gewoon toegestaan.
Nu moet je regelmatig vele kilometers achter een slome duikelaar hangen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Snelwegfreak » za 26 mar 2016, 21:05

Correct. Het is nu vooral een onprettige route. Ik ga veel liever over de N507, N243, N242...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Rein » za 26 mar 2016, 23:28

Ik heb het laatste stuk langs het Noordhollands kanaal een jaar of 10 geleden voor het laatste gereden denk ik. Dan is het toch wat vreemd om een video te zien waar de weg aan het einde naar rechts af buigt en een stukje parallel met de N242 loopt. Voorheen sloot de N244 bij de Leeghwaterbrug aan op de N242 (met soms kilometers lange files in de avondspits).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » zo 22 mei 2016, 11:41

Een video van de A50 van Arnhem tot Zwolle, een paar weken geleden gemaakt. Ik heb inmiddels meer dan 3 miljoen views op Youtube.
Link

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 22 mei 2016, 12:12

3 miljoen views, dat zullen mijn video's nooit halen.
Nederlandse teksten zijn dan ook minder interessant voor buitenlandse kijkers. :lol:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door boe! » zo 22 mei 2016, 12:20

Ik zit nu op 1% van 3 miljoen. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » zo 22 mei 2016, 13:57

Jackbauer1350 schreef:Nederlandse teksten zijn dan ook minder interessant voor buitenlandse kijkers. :lol:
Het ligt ook een beetje aan de doelgroep van je video's. Een aanzienlijk deel van mijn video's zijn buiten Nederland opgenomen en dan is het Engels wel logisch.

Ik upload meestal 1-2 video's per week. Van de laatste 64 video's waren er maar 18 in Nederland gefilmd. In een straal van 150 kilometer vanaf Zwolle is er ook niet veel nieuws / interessants meer te filmen.

De meeste video's halen wel 1.000 views binnen 1 week. De groei van het aantal views daarna varieert nogal, van heel weinig tot heel veel. Ik heb een video die op één of andere Thaise site heeft gestaan en daardoor meer dan 200.000 views heeft gehaald. Maar een klein aantal video's heeft meer dan 10.000 views gehaald. Snelwegvideo's doen het over het algemeen wel beter dan niet-snelwegen, ik heb de indruk dat de thumbnail erg belangrijk is voor het aantal views van minder bekende wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 mei 2016, 14:04

Ik heb één video die iets meer dan 1200 views heeft, een aantal met iets meer dan 100 en de rest tussen de 20 en 50 views. Allemaal niet zo spannend.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door sven_engelen » ma 23 mei 2016, 9:24

Mijn best bekeken video op mijn huidige kanaal heeft ongeveer 5 á 6000 views. Vooral ets 2 video's en gaming video's doen het goed. Wegenvideo's iets minder.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 17:43

Ik heb in 2016 bijna niks gefilmd in Nederland.

Wel heb ik een nieuwe camera aangeschaft, de SJCAM SJ4000 Wifi. Net binnen, vandaag even getest onder weinig gunstige omstandigheden (spray, regen, grauw, donker).

Afbeelding

Eerste indruk;
* beeld is stabieler, maar Nederlandse wegen zijn ook wel erg smooth. Buitenlandse beelden moeten uitwijzen of het echt stabieler is.
* beeldhoek is in te stellen, wat een pluspunt is. Voor roadmovies / timelapse is een brede beeldhoek minder gunstig in verband met reflectie in beeld. Is het belangrijkste voordeel ten opzichte van een dashcam.
* camera heeft geen last van druppels op de voorruit qua focus (vergelijkbaar met dashcam).
* wifi is handig om het beeld op tablet of telefoon te kijken, met name beter qua positionering en wat er in beeld komt. Normaal is het scherm te klein voor dat soort details.
* de camera geeft meer mogelijkheden tot positionering dan de dashcams die ik heb (meer draaipunten in de mount, mijn dashcams kunnen alleen omhoog en naar beneden).
* ik heb over een weg met veel bomen gereden. Pixelisatie op Youtube is minder dan met dashcams, maar nog wel aanwezig.
* de levendigheid van kleuren moet ik nog goed testen op een zonnige dag. In deze tijd van het jaar is het veel grauw.
* een groot voordeel lijkt te zijn dat de camera zo gepositioneerd kan worden dat hij geen reflectie van het dashboard / roosters oppikt (zonder hem overdreven hoog te richten). Normaal had ik een fleecedeken over het dashboard nodig waarbij de kleinste vouwen al zichtbaar werden onder sommige omstandigheden qua zonlicht.

Als het weer het toelaat zal ik binnenkort een goede testvideo maken (zonnig, droog wegdek).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door mavas » zo 15 jan 2017, 11:27

Ik ben heel benieuwd. Ik ben ook eigenlijk op zoek naar een hele goede dashcam, ondanks dat de DOD-serie al heel goed is. Maar ze missen net dat kleine beetje extra waardoor het net geen topbeeld is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » wo 18 jan 2017, 19:49

Een testvideo in een winters landschap:
Link
Pixelisatie is wel een stuk minder, alleen op plekken waar aan beide kanten grote bomen direct langs de weg staan is het nog duidelijk aanwezig. Met mijn dashcams hoefde er maar een beetje bomen langs de weg te staan om het pixelig te maken.

Beeldstabiliteit lijkt ook wel okay.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » za 04 mar 2017, 21:30

Ik gebruik de laatste tijd alleen nog muziek die ook op mobiel toegelaten wordt door Youtube. Dat heeft wel effect op de views, voorheen duurde het wel een week voordat de 1.000 views waren bereikt, nu 2-3 dagen.

Veel muziek werkt alleen op een desktop setting, maar niet in de app op een tablet of telefoon. Ik snap niet helemaal waarom dat onderscheid gemaakt wordt, want men kijkt tegenwoordig massaal video's op mobiele apparaten. Ik moet zeggen dat de video's er soms ook gewoon beter uitzien op mijn telefoon dan in de browser op desktop (vloeiender en wat mooiere kleuren).

Inmiddels 6.100 abonnee's en 3,8 miljoen views. Het gaat wel sneller, het duurde 9 jaar om 3 miljoen views te krijgen en 1 jaar om daar nog 0,8 miljoen bij op te krijgen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 mar 2017, 21:58

Er zit wat betreft muziek ook verschil in het afspelen op mobiele apparaten of smart-tv. Video's die op m'n mobiel het niet doen spelen op tv weer wel af.

Zit er zelf ook over te denken om mn bestaande video's te heruploaden met stockmuziek. In ieder geval de rijkswegenserie. Dat zijn inmiddels 38 afleveringen dus dat gaat wel even wat tijd in beslag nemen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Mark » zo 05 mar 2017, 9:17

Chris schreef:Veel muziek werkt alleen op een desktop setting, maar niet in de app op een tablet of telefoon. Ik snap niet helemaal waarom dat onderscheid gemaakt wordt, want men kijkt tegenwoordig massaal video's op mobiele apparaten. Ik moet zeggen dat de video's er soms ook gewoon beter uitzien op mijn telefoon dan in de browser op desktop (vloeiender en wat mooiere kleuren).
Er zijn veel afspraken over het gebruik van muziek in mobiele applicaties en mobiele streaming diensten. Vaak is hier een soort van alleenrecht en om te voorkomen dat dat wordt geschonden, wordt bepaalde muziek geblokkeerd op mobiele apparaten. (Dit is de korte versie van het verhaal, de werkelijkheid is een ingewikkeld speelveld van rechten die ook nog eens per land kunnen verschillen.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » zo 15 apr 2018, 17:04

Ik plaats mijn video's niet standaard meer op het Wegenforum, de meesten die geïnteresseerd zijn weten me wel te vinden via Youtube en bovendien is de content meer verschoven richting video's in het buitenland.

Ik heb recent een GoPro Hero 5 Session aangeschaft. Het is toch wel erg lastig om de reflectie weg te krijgen met de brede beeldhoek van een dashcam en bovendien zijn dashcams aanzienlijk meer beperkt qua instellingen en capaciteiten.

De GoPro Hero 5 Session kan van alles filmen, van 1080p 30/60/90 fps tot 4K. Nou denk ik dat de markt voor 4K erg beperkt is op dit moment, dus die functie gebruik ik nog niet. Bovendien is het maar de vraag of mijn computer 4K wel kan renderen. Met 1080p 60fps is preview tijdens editten al bijna niet te doen. Gewoon 60fps afspelen werkt zonder problemen, maar tijdens het bewerken een preview gebruiken werkt nauwelijks. Toch de beperkingen van een wat oudere i5 processor.

Ik film nu standaard op 1080p 60 fps en een linear field of view (FOV). Op die manier heb je de minste vervorming van het beeld zoals je bij een dashcam hebt. Bovendien werkt de image stabilization het best bij deze setting. Met 60fps filmen is dus twee keer zoveel frames, oftewel de geheugenkaart is in de helft van de tijd vol. Ik heb nu 2 x 64 GB en een paar 32 GB kaartjes, de vraag is of dat voldoende is voor vakantie of ik een 128 GB kaartje moet kopen. Mijn oudere dashcams slikken alleen 32 of 64 GB.

De GoPro Hero 5 Session heeft een interne batterij die je niet kan wisselen. Ik heb de GoPro dus op mijn voeding van de auto aangesloten met het snoer van mijn Mini0806 dashcam. Daarvoor moest ik wel een verloopstekkertje van micro USB naar USB-C kopen (paar euro). Ik kon zo snel geen autoladers met 4 meter snoer met USB-C aansluiting vinden. Dit werkt ook en ik heb de indruk dat de GoPro aanzienlijk minder warm wordt als hij vanaf de voeding filmt dan alleen via de batterij. Ik heb een video van 50 minuten onafgebroken gefilmd en de GoPro werd nauwelijks warmer dan wanneer hij niet in gebruik is, terwijl ik eerder een testvideo van amper 15 minuten op de batterij had en hij met name met 4K wel erg warm werd. Elders lees ik dat de GoPro minder geschikt zou zijn als dashcam vanwege de oplopende temperatuur. Mijn intentie is ook niet om uren achter elkaar te filmen, maar alleen de interessante delen.


Link
Chris schreef: za 04 mar 2017, 21:30Inmiddels 6.100 abonnee's en 3,8 miljoen views. Het gaat wel sneller, het duurde 9 jaar om 3 miljoen views te krijgen en 1 jaar om daar nog 0,8 miljoen bij op te krijgen.
Een jaar later: 9.000 abonnee's en 5,4 miljoen views. Dus +1,6 miljoen views in een jaar. Maar ik heb geen video's die viral gingen, de meeste video's halen een paar duizend views en stabiliseren daarna.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door duikgek89 » zo 15 apr 2018, 18:01

Het is misschien een beetje te prive om te vragen, maar ik doe het toch omdat ik nieuwsgierig ben,

Haal je met die views en abbonee's een zakcentje van youtube op wat de moeite waard is?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » zo 15 apr 2018, 18:10

Je kan video's alleen monetizen als je geen copyright materiaal gebruikt. Dus geen muziek waar copyright op zit. Nu gaat dat voor vloggers met korte jingles en korte stukjes muziek nog wel, maar als je 2 x per week een langere video met één of twee nummers er in upload dan ben je heel snel door het interessante materiaal heen wat rechtenvrij is.

Dus ik verdien er niks mee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » do 24 mei 2018, 15:29

Youtube lijkt het algoritme te hebben aangepast, ik krijg nu veel meer views op video's in de eerste dagen van release. Voorheen duurde het wel 3-6 dagen voordat de 1.000 views bereikt waren, nu is dat binnen een dag. Ongeveer 50% van de views komt van gesuggereerde video's. Het nadeel daarvan is ook dat ik allerlei vage comments krijg van mensen die buiten het gebruikelijke publiek vallen.
Youtube.png
:dontknow:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door Chris » ma 09 jul 2018, 18:48

Chris schreef: zo 15 apr 2018, 17:04Ik heb recent een GoPro Hero 5 Session aangeschaft.
Ik heb de GoPro in Noorwegen goed kunnen testen en het resultaat lijkt toch wel een stuk beter. Het is makkelijker om reflectie weg te krijgen in de onderhoeken door de smallere beeldhoek. Ik heb alles gefilmd op 1080p en 60 fps. Beeldkwaliteit is toch wel een stuk beter dan een dashcam, ik weet niet of het bij video echt zo werkt, maar de pixeldichtheid lijkt veel groter dan bij dashcams. Je ziet het verschil met name op het landschap op wat meer afstand, met name in de bergen blijft de achtergrond veel scherper dan met de dashcams die ik had, waar rotswanden of boshellingen wel snel erg pixelig werden, en de blauwe lucht in verschillende tinten ook wel pixelig werd. Misschien zijn dashcams vooral upscaled naar 1080p.

De GoPro was afgeprijsd van € 350 naar € 240, nog wel twee keer zo duur als de meeste midrange dashcams, maar het verschil in kwaliteit zie je ook wel. Het verschil is ook groot met de Chinese action cameras van 100 euro.

4K filmen is ook mogelijk maar ik zie daar het nut nog niet van in, dan moet ik minstens € 1200 euro investeren in een PC die dat kan editen, en steeds meer video wordt op kleine schermpjes (mobiel, tablet) gekeken waarbij ik me afvraag of je het verschil 4K / 1080p wel echt goed kan waarnemen. Bovendien zou ik dan ook flink moeten investeren in opslagcapaciteit, 4K zijn gigantische bestanden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Chris' timelapse videos van Nederlandse (snel)wegen

Bericht door boe! » ma 09 jul 2018, 18:53

^^ Ik heb een paar weken gelden een 5K 360 graden video op YouTube bekeken. De maker vermeldde erbij dat de video niet langer dan 40 minuten kon zijn omdat YouTube geen grotere bestanden aankan. Het platform zelf is dus ook nog een beperkende factor.

Plaats reactie