Provincieborden

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Provincieborden

Bericht door harry » di 04 aug 2009, 10:24

De afgelopen weken heb ik deze kleine verzameling aangelegd

(EDIT: foto's zijn inmiddels verplaatst)

Alleen de provincie waarin ik woon heb ik nog niet... :)
Laatst gewijzigd door harry op ma 07 mar 2022, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door kees » di 04 aug 2009, 10:31

wel grappig dat het bord van de jongste provincie er het meest verweerd uit ziet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door paolie » di 04 aug 2009, 11:06

Weet iemand trouwens waarom, voor zover ik weet, alle provincies provincieborden hebben geplaatst langs SNELwegen, behalve Noord-Holland?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door harry » di 04 aug 2009, 11:07

kees schreef:wel grappig dat het bord van de jongste provincie er het meest verweerd uit ziet.
Misschien had ik hem even schoon moeten maken? :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Wouter N14 » di 04 aug 2009, 11:08

Het Drenthse en Zeeuwse bord zijn de enige die nog volgens de (oude) richtlijnen zijn vormgegeven :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door mavas » di 04 aug 2009, 13:02

Noord-Holland heeft trouwens al een tijdje een nieuwe huisstijl. Dus als dat bord vervangen wordt zal deze er anders uit gaan zien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Palance » di 04 aug 2009, 13:06

paolie schreef:Weet iemand trouwens waarom, voor zover ik weet, alle provincies provincieborden hebben geplaatst langs SNELwegen, behalve Noord-Holland?
Och, ze komen wel voor hoor, langs niet-snelwegen. Maar inderdaad niet heel erg veel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door harry » di 04 aug 2009, 13:51

^^ Maar dat was de vraag niet, Palance.
Op de A4 en A44 kan ik een reden verzinnen: er was geen plaats meer wegens de irritant grote GEMEENTE HAARLEMMERMEER-borden...

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Hajo » di 04 aug 2009, 14:21

^^ Die borden zijn met opzet zo groot. Namelijk wegens de aanwezigheid van Schiphol in die gemeente en de juridische bevoegdheid (rijkspolitie, gemeentepolitie, ambulances, enzovoort). Ze stammen uit de tijd dat er nog geen allesomvattend calamiteitenplan voor Schiphol was. Dat is er inmiddels wel en die borden zouden vandaag de dag inderdaad kleiner kunnen óf verwijderd kunnen worden.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door paolie » di 04 aug 2009, 16:04

^^ Dus ik rij met mijn ambulance richting een neergestort vliegtuig, en zie het bord Gemeente Haarlemmermeer. Oei, dat is een andere gemeente, daar heb ik geen bevoegdheden. Draaien!

Kortom, ik begrijp niet direct wat het ontbreken van een calamiteietenplan voor Schiphol te maken heeft met deze gemeentebordjes :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2009, 17:47

Wouter N14 schreef:Het Drenthse en Zeeuwse bord zijn de enige die nog volgens de (oude) richtlijnen zijn vormgegeven :roll:
Dat vind ik ook verreweg de mooiste borden.

Die van Groningen is toch bij Bourtange gemaakt Harry?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Hajo » di 04 aug 2009, 18:18

paolie schreef:^^ Dus ik rij met mijn ambulance richting een neergestort vliegtuig, en zie het bord Gemeente Haarlemmermeer. Oei, dat is een andere gemeente, daar heb ik geen bevoegdheden. Draaien!
Nee, draaien was niet nodig. De ambulance mocht ook toen gewoon doorrijden.

Maar officieel moest, als de ambulance uit een andere gemeente (standplaats) kwam, wel eerst toestemming worden gevraagd om door te mogen rijden. Zeker bij grote rampen werd die toestemming bijna altijd en vrij vlot verleend. Maar in zulke gevallen nog steeds om "toestemming vragen" is natuurlijk niet meer van deze tijd.

Dit gold ook voor de toenmalige gemeente- en rijkspolitie en andere hulpdiensten. Regio- en districtsgrenzen werden vroeger nauwgelet bewaakt. Zomaar als gemeentepolitie van gemeente A naar gemeente B rijden mocht niet. Pas na uitdrukkelijke toestemming mocht het, bij uitzondering!, wel.

Al dit gevraag om toestemming en dergelijke legde een grote belasting op het mobilofoon, portofoon en andere radioverkeer. Dat was nog niet digitaal en het ging er een stuk primitiever aan toe dan tegenwoordig. Dat is één van de redenen waarom dit werd afgeschaft en de politie en andere hulpdiensten gereorganiseerd werden. Kostenbesparing, efficiency en meer slag- en daadkracht waren destijds de sleutelwoorden.

Tot zover :offtopic: ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door harry » wo 05 aug 2009, 11:00

Coen Tunnel schreef:Die van Groningen is toch bij Bourtange gemaakt Harry?
Volgens mij in (ofwel op de) Hasseberg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Kaaiman » wo 05 aug 2009, 12:10

Wouter N14 schreef:Het Drenthse en Zeeuwse bord zijn de enige die nog volgens de (oude) richtlijnen zijn vormgegeven :roll:
Groningen heeft op de provinciegrens waar de N364 ophoudt een bord die ook zo is gemaakt. Lettertype is alleen wel Uu en er is op de eerste regel 'Welkom!' toegevoegd geloof ik.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Pino » wo 05 aug 2009, 12:37

Hajo schreef:Dat is er inmiddels wel en die borden zouden vandaag de dag inderdaad kleiner kunnen óf verwijderd kunnen worden.
Mooi, graag zo spoedig mogelijk verwijderen. Nooit geweten trouwens dat die borden een dergelijke semi-juridische achtergrond hadden. Ze kwamen op mij altijd over als een stukje nutteloze promotie van de gemeente.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Wouter N14 » wo 05 aug 2009, 12:43

^^ Inderdaad, interessant om te weten :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Via » wo 05 aug 2009, 13:47

Die oude borden zoals van Zeeland vind ik qua stijl ook de mooiste. Met afstand de lelijkste borden en huisstijl heeft helaas mijn eigen provincie Brabant met hun nikszeggende motto en logo. :(

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Pino » wo 05 aug 2009, 14:29

Dat Brabantse bord is tenminste nog goed leesbaar. Daar kunnen provincies als Zuid-Holland en in wat mindere mate Noord-Holland en Groningen nog een puntje aan zuigen. Een logo op de borden neerzetten, zoals Overijssel doet, is wel mooi, maar ook niet altijd even effectief als je met hogere snelheid voorbij komt. Los daarvan zijn dat soort koppelingen aan huisstijl funest wanneer je eens in de paar jaar je huisstijl toch weer verandert.

Het vage aan de Brabantse en Limburgse borden is wat mij betreft dat beide gevallen promotie lijken te zijn voor een landstreek die veel groter is dan de provincie in kwestie. Het wordt toch een beetje vreemd als je op de Limburgs-Limburgse grens tussen Nederland en België nog eens zo'n bord krijgt. En hoewel de Nederlandse provincie Noord-Brabant gebruikelijk wordt afgekort tot "Brabant", gaat het bij dat laatste natuurlijk om een van oudsher veel groter gebied dat van de Maas tot voorbij Brussel loopt en ook de huidige provincie Antwerpen omvat. Tegen de tijd dat je bij Hazeldonk het bord "welkom in Brabant" leest, zit je er feitelijk al een hele tijd.

Nietszeggende slogans als "natuurlijk vernieuwend" horen enigszins bij provincies. Amerikaanse staten en Duitse deelstaten bakken er niet veel meer van en "terre d'acceuil" op de Waalse grens doet nou ook niet echt mijn bloed sneller stromen. De Noord-Brabantse slogan is hoe dan ook beter dan het ook nog eens slecht leesbare "dichterbij dan je denkt" op de Gelderse grens. En het staat op een onderbordje, dus als er een nieuwe slogan komt, is die zo geplaatst. Ik denk dat je provincies hun slogan maar moet gunnen. Zolang je iedere provincie laat plaatsen wat het wil, krijg je de slogans en rare logo's er vanzelf bij. Het geeft wel een leuke diversiteit onderweg. Zeker in een land als Duitsland vind ik het toch altijd weer leuk om de parade van borden op de grens tussen twee deelstaten te zien. Daar kan een Frankrijk met een uniform departement-bord niet tegenop. En die oude ANWB-borden dus ook niet (hoewel ik zowel die oude ANWB-borden als die Franse borden er best mooi uit vind zien).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door paolie » wo 05 aug 2009, 14:53

Pino schreef:Het vage aan de Brabantse en Limburgse borden is wat mij betreft dat beide gevallen promotie lijken te zijn voor een landstreek die veel groter is dan de provincie in kwestie. Het wordt toch een beetje vreemd als je op de Limburgs-Limburgse grens tussen Nederland en België nog eens zo'n bord krijgt.
Het grappige aan dat Limburgse bord is, dat het samen met Belgisch Limburg is ontworpen. Beide provincies gebruiken dus een vrijwel identiek bord (in de Belgische variant ontbreken de gele en blauwe band, omdat die ook niet in de vlag van Belgisch Limburg voorkomen.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 aug 2009, 16:45

harry schreef:
Coen Tunnel schreef:Die van Groningen is toch bij Bourtange gemaakt Harry?
Volgens mij in (ofwel op de) Hasseberg.
Hmm, gezien de slagboom is het volgens mij toch Bourtange, daar ben ik wel eens geweest. De weg richting Rhede. De Hasseberg ben ik ook wel geweest, maar die ligt ietsje zuidelijker.

De Hasseberg ligt bij Sellingen en daar loopt maar een klein weggetje de grens over naar Hasselbrook. Pas bij de grens zelf staat op een fietspaddestoel Hasselbrook (het eerste dorp in Duitsland) aangegeven, andersom staat Sellingen wel vanaf Hasselbrook aangegeven.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Ties » wo 05 aug 2009, 21:57

harry schreef:Afbeelding
Provinsje Fryslân, OK. Maar wel provincie Friesland alstublieft!

Verder zou ik het veel beter vinden als er gewoon een standaardontwerp (terug)komt voor deze provincieborden, en niet dat mengelmoesje wat we nu hebben. Voor gemeentebordjes geldt hetzelfde. Dat is namelijk een nog grotere janboel. Dan eens geen een bord, dan een klein bordje met enkel de tekst "gemeente X" en dan weer een enorme windvanger met daarop de tekst "U rijdt nu de gemeente Y binnen!!!"

Ik stel voor om voor de provincieborden weer het oude ontwerp in te voeren, misschien een beetje moderner. Gemeentebordjes moeten wat mij betreft niet al te hard opvallen, dus daarvoor lijkt een simpel bordje "gemeente Z" mij het beste.
Laatst gewijzigd door Ties op do 06 aug 2009, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Pino » wo 05 aug 2009, 22:02

Ties schreef:Provinsje Frislân, OK. Maar wel provincie Friesland alstublieft!
We zijn er met zijn allen hard ingetuind op dat punt. Ook de Nederlandstalige naam van deze provincie is tegenwoordig Fryslân. Waarschijnlijk door het parlement heen geduwd op een moment dat iedereen helemaal murw was na het zoveelste oninteressante symbooldossier
:shoot:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Palance » wo 05 aug 2009, 22:07

Het parlement kan roepen wat het wil, zolang het overgrote deel van Nederland het nog over "Friesland" heeft, zal het niet-officieel wel altijd zo blijven. De Friese naam opleggen aan Nederlanders lukt gewoonweg echt niet. Net zo min als Ivoorkust dat eigenlijk alleen nog Côte d'Yvoire genoemd mag worden.

Friesland is gewoonweg de Nederlandse naam, wat Friesland ook wil.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door brandsrus » do 06 aug 2009, 9:48

Palance schreef:Friesland is gewoonweg de Nederlandse naam, wat Friesland ook wil.
Dat is wel jammer dat het officieel Fryslân is, wat jij ook wil... Alleen is het voor niet Fries makkelijker om Friesland te zetten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Wouter N14 » do 06 aug 2009, 9:55

Tja, maar raakt zo het hek niet van de dam? Straks worden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog ook officieel Fries :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Vinny » do 06 aug 2009, 16:53

It isj a kwestje voan geduld fjor hiel Holland...
SPOILER: TOON

disclaimer:
Voordat mensen beginnen te mekkeren: bovenstaande is nep-Fries. Ik heb geen enkel idee hoe je bovenstaande zin in echt Fries (Frysk) zou moeten schrijven. Ik ken die taal n(i)et.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Willem » do 06 aug 2009, 19:06

En dat gebeurt zodra de FNP (Fryske Natsjonale Party) minstens 35 zetels in de Tweede Kamer heeft en ze in de regering komen (zo na het derde kabinet Wilders in 2028).

:D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Palance » do 06 aug 2009, 19:09

brandsrus schreef:
Palance schreef:Friesland is gewoonweg de Nederlandse naam, wat Friesland ook wil.
Dat is wel jammer dat het officieel Fryslân is, wat jij ook wil... Alleen is het voor niet Fries makkelijker om Friesland te zetten.
Feitelijk klopt het toch niet. De â is geen Nederlandse letter. Maar goed, in de volksmond wordt toch overal Friesland gebruikt, dus deze gedwongen verfriesing is uiteindelijk toch een farce.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door N342 » vr 07 aug 2009, 11:15

Palance schreef:
brandsrus schreef:
Palance schreef:Friesland is gewoonweg de Nederlandse naam, wat Friesland ook wil.
Dat is wel jammer dat het officieel Fryslân is, wat jij ook wil... Alleen is het voor niet Fries makkelijker om Friesland te zetten.
Feitelijk klopt het toch niet. De â is geen Nederlandse letter. Maar goed, in de volksmond wordt toch overal Friesland gebruikt, dus deze gedwongen verfriesing is uiteindelijk toch een farce.
Daarbij is Fryslân de officiële naam in Nederland (al is dat ook een regel die in principe alleen voor overheidsinstanties geldt), maar niet in het Nederlands. Immers kan Nederland niet opleggen welk woord er in België en Suriname gebruikt moet worden om aan die Nederlandse provincie te refereren. Daarom noemen de Nederlandse Taalunie en de Dikke van Dale het beestje gewoon bij de Nederlandse naam, niks geen officieel gewouwel... :kotskots:

Zoek overigens voor de aardigheid eens met Google op de zoekterm "Provincie Friesland", wat staat er bovenaan als eerste resultaat? Juist de site van de Provincie Friesland. Schijnbaar weet men in het provinciehuis in Leeuwarden dus wél dat men bepaalde concessies moet doen ten aanzien van de naamgeving als men veel gevonden wil worden, en dat voor een provincie waarin delen niet eens Fries zijn (Vlieland, Terschelling) of vrijwel niets met de Friese taal hebben (Stellingwerven, Het Bildt).
*11-08-2017 L.M.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] Provincieborden

Bericht door Pino » vr 07 aug 2009, 12:26

friesland.nl ... de startpagina van Fryslân. :wall:

Plaats reactie