[VIDEO] Mavas z'n belevenissen op de weg

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door petervdveen » vr 04 apr 2014, 0:35

Attietattie schreef:Het gaat er alleen om dat je vanaf een linksafstrook niet rechtsaf mag gaan.
Zeg jij dat, of is dat zo?
Want de gemiddelde agent is het er volgens mij niet mee eens.

In ieder geval zijn er op blik op de weg voldoende boetes voor geschreven.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Snelwegfreak » vr 04 apr 2014, 0:41

Attietattie schreef:Ik begrijp je niet. Die is hier onmogelijk van toepassing zoals ik al aangaf.
Ik reageerde op Peter boven jouw bericht. Had niet door dat jouw bericht er net voor geplaatst werd.

Het is sinds enkele jaren zo dat je, als je een wegdekpijl op jouw rijstrook bent gepasseerd, je niet meer van richting mag veranderen. Daar is al genoeg voor geschreven inderdaad.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Attietattie » vr 04 apr 2014, 0:51

petervdveen schreef:
Attietattie schreef:Het gaat er alleen om dat je vanaf een linksafstrook niet rechtsaf mag gaan.
Zeg jij dat, of is dat zo?
Want de gemiddelde agent is het er volgens mij niet mee eens.
Hoe kan je de wet anders lezen? Er staat nergens dat je niet van voorsorteerstrook mag wisselen.
Snelwegfreak schreef:Het is sinds enkele jaren zo dat je, als je een wegdekpijl op jouw rijstrook bent gepasseerd, je niet meer van richting mag veranderen. Daar is al genoeg voor geschreven inderdaad.
Jij haalde een artikel aan dat over een afrit gaat. Dat heeft niets met een voorsorteerstrook te maken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Snelwegfreak » vr 04 apr 2014, 0:52

Op die fiets. Prima als je het zegt, maar ik heb op Wegmisbruikers of iets ze er wel voor zien schrijven. Maar op zich heb je wel een punt: het staat niet letterlijk in de wet dat dát niet mag.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door mavas » vr 04 apr 2014, 6:41

Daarnet weer exact hetzelfde: Vrachtwagen rijdt door bocht, na puntstuk direct naar de middelste rijstrook, ik weer rechts er voorbij en na tientallen seconden voorsorteren op de rechter linksafstrook.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door petervdveen » vr 04 apr 2014, 8:47

rvv 78-1
Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.

Mavas volgt op de kruising niet de richting van de pijlen op het voorsorteervak waar hij zich in eerste instantie op bevind.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Attietattie » vr 04 apr 2014, 8:52

petervdveen schreef:Mavas volgt op de kruising niet de richting van de pijlen op het voorsorteervak waar hij zich in eerste instantie op bevind.
En daarna volgt hij die richting juist wel. Er staat nergens dat je de voorsorteerstrook niet mag wijzigen. Ik interpreteer het zo, dat volgende actie niet mag (sorry voor het kapen Mavas):

[youtube]7DtyUv6srtM[/youtube]

Maar vóór de doorgetrokken streep had de Polo nog best mogen kiezen voor de linksafer.

Anyway, we vervallen allemaal in herhaling, want we begrijpen elkaar prima. We zijn het alleen niet eens. Let's agree to disagree. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Rene » vr 04 apr 2014, 9:06

Attietattie schreef:
Snelwegfreak schreef:Het is sinds enkele jaren zo dat je, als je een wegdekpijl op jouw rijstrook bent gepasseerd, je niet meer van richting mag veranderen. Daar is al genoeg voor geschreven inderdaad.
Jij haalde een artikel aan dat over een afrit gaat. Dat heeft niets met een voorsorteerstrook te maken.
De regel is algemeen voor stroken met een pijl erop, 1e lid is voor kruispunten, 2e lid voor uitvoegstroken. De strekking is echter hetzelfde. Zie het RVV:
RVV schreef:Artikel 78
1. Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook.
2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Attietattie » vr 04 apr 2014, 10:20

Rene schreef:De regel is algemeen voor stroken met een pijl erop, 1e lid is voor kruispunten, 2e lid voor uitvoegstroken. De strekking is echter hetzelfde.
Klopt. Maar Snelwegfreak haalde het lid aan dat hier geen toepassing op heeft, namelijk lid 2.

De strekking is niet hetzelfde: in lid twee wordt er expliciet gezegd dat je na het passeren van een pijl, geen andere keuze dan de aangegeven richting mag maken. Bij kruisingen (lid 1) wordt dat juist niet vermeld, dus gaat dat verhaal niet op. Anders hadden ze het er daar ook wel bijgezet.
Rene schreef:Zie het RVV:
Dat zal de inzichten niet doen wijzigen want die staat al een keer of tig in dit topic. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Rene » vr 04 apr 2014, 10:31

Attietattie schreef:De strekking is niet hetzelfde: in lid twee wordt er expliciet gezegd dat je na het passeren van een pijl, geen andere keuze dan de aangegeven richting mag maken. Bij kruisingen (lid 1) wordt dat juist niet vermeld, dus gaat dat verhaal niet op. Anders hadden ze het er daar ook wel bijgezet.
Dat is gedaan omdat op autosnelwegen een combipijl in principe niet voorkomt. Een pijl heeft dus altijd maar één richting. Op het onderliggend wegennet is dat niet het geval. Daar kan de pijl meerdere richtingen op wijzen. Vandaar dat je een richting moet volgen die de strook aangeeft. Die richting wordt gevormd door de pijl, die dus ook meer dan één pijlpunt kan hebben. De regeling is juist primair gewijzigd om aso's op het onderliggend wegennet aan te kunnen pakken. Helaas heeft men toen ook lid 2 toegevoegd. Iets waarvan ook binnen RWS inmiddels duidelijk is dat het gevolgen heeft voor bijvoorbeeld weefvaklengtes. Er zal dus iets aan de markeringsrichtlijnen moeten gebeuren, of aan het RVV-artikel...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door petervdveen » vr 04 apr 2014, 11:12

Attietattie schreef:Anyway, we vervallen allemaal in herhaling, want we begrijpen elkaar prima. We zijn het alleen niet eens. Let's agree to disagree. ;)
Nee, want ik heb gelijk :hap:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Jackbauer1350 » za 05 apr 2014, 22:06

Ik heb al enkele malen meegemaakt dat een automobilist vanuit een wachtende rij voor het verkeerslicht van een bepaalde richting ineens besloot, omdat hij zich had vergist, het opstelvak voor een van de andere richtingen te pakken. Het resultaat was wel dat het licht voor de ene richting op groen sprong maar hij dus moest wachten tot ie er tussen kon in de andere rij en hierdoor het opstelvak blokkeerde.

En dit lijkt mij ook de reden waarom je dus niet meer zou mogen wisselen van opstelvak voor verschillende richtingen als je de eerste pijl al over gereden bent.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Attietattie » zo 06 apr 2014, 2:14

^^ Precies. En dan legt men vaak een (dubbele) doorgetrokken streep aan waardoor het verboden wordt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JustMe91
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 2:25
Locatie: Didam

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door JustMe91 » zo 06 apr 2014, 4:19

Ik heb al enkele malen meegemaakt dat een automobilist vanuit een wachtende rij voor het verkeerslicht van een bepaalde richting ineens besloot, omdat hij zich had vergist, het opstelvak voor een van de andere richtingen te pakken. Het resultaat was wel dat het licht voor de ene richting op groen sprong maar hij dus moest wachten tot ie er tussen kon in de andere rij en hierdoor het opstelvak blokkeerde.

En dit lijkt mij ook de reden waarom je dus niet meer zou mogen wisselen van opstelvak voor verschillende richtingen als je de eerste pijl al over gereden bent.
Ben een beginnend bestuurder en heb net 2 weken mijn rijbewijs.
Tijdens mijn lessen nooit wat van gehoord, totdat iemand die een instructeurs opleiding volgt, mij vertelde dat wanneer je zo'n pijl voorbij bent er niet af mocht. Weet niet of het in een teorie boek staat, die heb ik 2x aangeraakt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door mavas » zo 06 apr 2014, 11:18

Jackbauer1350 schreef:En dit lijkt mij ook de reden waarom je dus niet meer zou mogen wisselen van opstelvak voor verschillende richtingen als je de eerste pijl al over gereden bent.
Dus eigenlijk pleit je voor t verwijderen van detectielussen en t star laten regelen van verkeerslichten zodat die hele regel geschrapt kan worden. ;-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door duikgek89 » zo 06 apr 2014, 16:46

JustMe91 schreef:
Ik heb al enkele malen meegemaakt dat een automobilist vanuit een wachtende rij voor het verkeerslicht van een bepaalde richting ineens besloot, omdat hij zich had vergist, het opstelvak voor een van de andere richtingen te pakken. Het resultaat was wel dat het licht voor de ene richting op groen sprong maar hij dus moest wachten tot ie er tussen kon in de andere rij en hierdoor het opstelvak blokkeerde.

En dit lijkt mij ook de reden waarom je dus niet meer zou mogen wisselen van opstelvak voor verschillende richtingen als je de eerste pijl al over gereden bent.
Ben een beginnend bestuurder en heb net 2 weken mijn rijbewijs.
Tijdens mijn lessen nooit wat van gehoord, totdat iemand die een instructeurs opleiding volgt, mij vertelde dat wanneer je zo'n pijl voorbij bent er niet af mocht. Weet niet of het in een teorie boek staat, die heb ik 2x aangeraakt.
Het is ook een stukje gebruik van je gezond verstand naar mijn mening. Als het niet druk is en ik vergis me dan wissel ik gewoon als ik daarmee niet teveel hinder veroorzaak. Als het erg druk is dan ga ik de boel niet staan blokkeren. Je moet daar niet meer van maken dan het is. Het mag niet, maar zo heel stout is het ook niet als je niemand hindert.

Overigens, voor verkeersregels moet je niet in je theorieboek kijken maar in de wet.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/
http://www.stvo.de/strassenverkehrsordnung
http://www.wegcode.be/

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door mavas » di 08 apr 2014, 15:49

Ook dit is typisch Nederlands. Want als je geen voorrang verleent, kan jij zelfs voor de kosten opdraaien:
[youtube]s94CYLHVAk0[/youtube]
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Rein » di 08 apr 2014, 16:08

Ja dat zijn ook leuke situaties. Op het moment dat jij voor ze langs rijdt moeten ze jou voorrang verlenen, omdat jij immers al op de rotonde rijdt. Feitelijk zou het dan ook niet meer zo kunnen/mogen zijn dat men vervolgens verderop op de rotonde weer voor je opduikt en jij hen voorrang moet verlenen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door boe! » di 08 apr 2014, 16:19

^^ Is ooit eens in wegmisbruikers geweest. De fietser werd toen bekeurd, want hij gaf geen voorrang aan de auto die eerder op de rotonde reed als hij.
Maar of dat officiële regelgeving is? :dontknow:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door mavas » di 08 apr 2014, 16:57

^^
RVV schreef:Bord B6. Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door boe! » di 08 apr 2014, 19:59

^^ Ja, die begrijp ik. Maar er zijn ook mensen die beweren dat iedere afslag op de rotonde als een nieuw kruispunt moet worden gezien (een rotonde is een doorgaande weg) en dan moet je een kwart rotonde verder de situatie opnieuw beoordelen en dan heeft de brommer voorrang op de auto. Die verschillende meningen maken het verwarrend.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Attietattie » di 08 apr 2014, 23:36

Rein schreef:Ja dat zijn ook leuke situaties. Op het moment dat jij voor ze langs rijdt moeten ze jou voorrang verlenen, omdat jij immers al op de rotonde rijdt. Feitelijk zou het dan ook niet meer zo kunnen/mogen zijn dat men vervolgens verderop op de rotonde weer voor je opduikt en jij hen voorrang moet verlenen.
Waarom niet? Je mag rechts inhalen op een rotonde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Jackbauer1350 » wo 09 apr 2014, 9:43

Je moet een rotonde toch als een weg zien die in een circel loopt met alleen afslagen naar rechts? De reden dat je ook alleen richting aangeeft naar rechts op het moment dat je de rotonde wilt verlaten.( en niet eerst richting aangeven naar links, rotonde oprijden en weer richting naar rechts.)

Voor de voorrangssituatie geldt dan eigenlijk hetzelfde als dat je op een rechte weg rijdt en rechts van jou rijdt doorgaand langzaam verkeer dat je voor moet laten gaan als je rechtsaf wilt slaan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door mavas » wo 09 apr 2014, 20:24

Van sommige treuzelaars word je zo moe, dat je zelfs moet ingrijpen. ;)

[youtube]3-LMny-IsbQ[/youtube]
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door mavas » do 10 apr 2014, 17:12

Deze fietscolonne neemt gewoon voorrang, ook al hebben ze dat niet:
[youtube]TI4lRu2kQB8[/youtube]

(Zou Rein weten waar dit is?)


En ze worden direct gestraft voor hun vorige actie! :P
[youtube]aK7irV85mlw[/youtube]
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door keokiracer » do 10 apr 2014, 17:14

mavas schreef:En ze worden direct gestraft voor hun vorige actie! :P
Karma! :lol:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Rein » do 10 apr 2014, 17:22

mavas schreef:Deze fietscolonne neemt gewoon voorrang, ook al hebben ze dat niet:


(Zou Rein weten waar dit is?)
Natuurlijk, Bergen NH toch? :dyn_hyp:

Nee, zonder gekheid, zonder google (en met dank aan de straatnaambordjes) had ik het niet geweten. Maar ik moet wel zeggen dat ik een jaar of 15 (?) geleden wel een keer op dat fietspad gefietst heb. Maar het zag er zo algemeen Noordhollands uit dat ik het echt niet herkende. Ik zat heel even te denken aan Spaarnewoude, maar Bergen ligt natuurlijk heel ergens anders.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door petervdveen » do 10 apr 2014, 18:53

Die fietser rijdt gewoon tegen een wandelaar aan :facepalm:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door mavas » do 10 apr 2014, 19:15

^^ Inderdaad, na 10 keer kijken valt het me pas op. Dank voor de verheldering!
Rein schreef:Nee, zonder gekheid, zonder google (en met dank aan de straatnaambordjes) had ik het niet geweten. Maar ik moet wel zeggen dat ik een jaar of 15 (?) geleden wel een keer op dat fietspad gefietst heb. Maar het zag er zo algemeen Noordhollands uit dat ik het echt niet herkende.
Tss, en het ligt nog wel zo dicht bij Castricum :PP:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [VIDEO] Filmpjes Mavas

Bericht door Sophie » do 10 apr 2014, 20:36

Ook al is het verboden, ik zou als fietscolonne hetzelfde doen...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Plaats reactie