[VIDEO] Mavas z'n belevenissen op de weg

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg

Re: [VIDEO] Mavas z'n belevenissen op de weg.

Bericht door Albaufstieg » ma 02 feb 2015, 19:49

^^ Uiteraard weet ik niet precies met wat voor intensiteit deze chauffeur remde, maar ik kan op basis van het beeldmateriaal wel voor mezelf concluderen dat deze bestuurder behoorlijk fors remt en dat overig verkeer daar last van heeft. Gezien de lengte van het voertuig en de positie van het voertuig voor het verkeerslicht op 0:25 kan ik wel zeggen dat hij hoogstwaarschijnlijk niet voor de stopstreep staat, of 'ie eroverheen staat kan ik inderdaad ook niet zien, dus bij deze een correctie.

Als je besluit te remmen is het wel de bedoeling dat je overig verkeer daar niet of zo min mogelijk mee hindert, inclusief achteropkomend verkeer. Die missie lijkt me mislukt in dit geval. Stellen dat mavas te laat geremd heeft lijkt me ook niet heel redelijk. Ten eerste kun je dat niet beoordelen en ten tweede schat je als weggebruiker bepaalde dingen in. In dit geval zou ook ik ingeschat hebben dat deze chauffeur gewoon doorgereden was en zou ik verwacht hebben dat ik als eerste bestuurder had moeten stoppen voor het verkeerslicht.

Hoeveel meter moet hij nog afleggen tot de streep vanaf het moment dat het licht op oranje springt? Tussen de 5 en 10 meter? Als je 50 km/h rijdt leg je al 13,89 m/s af en een stoplicht bibeko staat volgens mij vaak 3 seconden op oranje. Lijkt me niet dat deze chauffeur overig verkeer hiermee gehinderd had, maar precies beoordelen kan ik het natuurlijk niet.

Voor die pick-up vind ik het een ander verhaal.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 feb 2015, 19:57

Op de ring van Zwolle staan bij diverse VRI's flitspalen. Ik rij daar toch altijd met de gedachte dat de voorganger hard kan remmen zodra het verkeerslicht op geel springt (ook hier een lange geelfase omdat er 70 gereden mag worden). Maar niet iedereen denkt daar aan, getuige de frequente kop-staartaanrijdingen op de N337 (die bijna alleen gebeuren bij verkeerslichten met flitspalen).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 02 feb 2015, 20:04

Albaufstieg schreef:Stellen dat mavas te laat geremd heeft lijkt me ook niet heel redelijk.
Dat schrijf ik ook niet. Sterker nog, Mavas staat op tijd stil, dus heeft hij voldoende afstand gehouden en op tijd gereageerd. Ik vind alleen zijn reactie enigszins misplaatst.
Ten eerste kun je dat niet beoordelen en ten tweede schat je als weggebruiker bepaalde dingen in. In dit geval zou ook ik ingeschat hebben dat deze chauffeur gewoon doorgereden was en zou ik verwacht hebben dat ik als eerste bestuurder had moeten stoppen voor het verkeerslicht.
In dit geval zou die inschatting misschien goed zijn afgelopen, maar aan ieder ongeval gaat een onjuiste inschatting vooraf, dus vertrouw niet te veel op je eigen vooringenomenheid.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » ma 02 feb 2015, 20:16

boe! schreef:Dat schrijf ik ook niet. Sterker nog, Mavas staat op tijd stil, dus heeft hij voldoende afstand gehouden en op tijd gereageerd. Ik vind alleen zijn reactie enigszins misplaatst.

Dat schreef je inderdaad niet, maar zo interpreteerde ik het dus wel. ;) Ik denk dat die reactie teweeg gebracht wordt door het feit dat je zo'n actie van je medeweggebruiker niet verwacht. Daarop volgt dan snel een reflex, dus ik kan het me wel voorstellen.
boe! schreef:In dit geval zou die inschatting misschien goed zijn afgelopen, maar aan ieder ongeval gaat een onjuiste inschatting vooraf, dus vertrouw niet te veel op je eigen vooringenomenheid.
Dat begrijp ik goed, maar als weggebruiker moet je elke verkeerssituatie waarin je deelneemt opnieuw inschatten en het lijkt me dat je daarin zo goed mogelijk probeert te handelen. Maar ik ben het met je eens dat je niet van tevoren al bedacht moet hebben hoe een medeweggebruiker waarschijnlijk zal gaan handelen. Dan kan het goed misgaan.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 03 feb 2015, 6:54

Albaufstieg schreef:
boe! schreef:Dat schrijf ik ook niet. Sterker nog, Mavas staat op tijd stil, dus heeft hij voldoende afstand gehouden en op tijd gereageerd. Ik vind alleen zijn reactie enigszins misplaatst.

Dat schreef je inderdaad niet, maar zo interpreteerde ik het dus wel. ;) Ik denk dat die reactie teweeg gebracht wordt door het feit dat je zo'n actie van je medeweggebruiker niet verwacht. Daarop volgt dan snel een reflex, dus ik kan het me wel voorstellen.
Wat je hier beschrijft lijkt me het beste met mijn gedachten overeen te komen op dat moment.

Laten we even alle feiten op een rij zetten:
- Maximumsnelheid ter plaatse: 70 km/h. Volgens mij reed de bestuurder daar net onder, zeg 68 op de teller.
- Geeltijd: 4 seconden
- de lange sensor, lange detectielus ligt op 20 meter van de stopstreep en is 20 meter lang. In de video is duidelijk te zien dat hij met remmen begint precies aan het einde van de lange lus, dus dan is er nog 20 meter tot de stopstreep.
- de 1e verwegdetector ligt op 80 meter en is 1 meter lang.

Hiermee moet wel uit te rekenen zijn wat de remvertraging is van het voertuig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 03 feb 2015, 8:49

Chris schreef:Op de ring van Zwolle staan bij diverse VRI's flitspalen. Ik rij daar toch altijd met de gedachte dat de voorganger hard kan remmen zodra het verkeerslicht op geel springt (ook hier een lange geelfase omdat er 70 gereden mag worden). Maar niet iedereen denkt daar aan, getuige de frequente kop-staartaanrijdingen op de N337 (die bijna alleen gebeuren bij verkeerslichten met flitspalen).
Ik heb ooit wel diepgeel gehad daar. Nooit wat van gehoord.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 03 feb 2015, 9:02

Diepgeel is geen rood, dus dat levert geen bekeuring op.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 03 feb 2015, 9:29

boe! schreef:Als Mavas bij oranje meteen was gaan remmen, dan
had hij nog steeds bovengemiddeld fors moeten remmen. Zo resoluut voor oranje stoppen is veel gevaarlijker dan doorrijden, zeker op dit soort wegen. De ontruimingstijd op kruispunten is aan de ruime kant, dus je hoeft echt niet voor oranje in je ooghoek de ankers uit te gooien.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 03 feb 2015, 9:56

^^NOu, veel VRI's staan strak afgesteld. In de zin van de één gaat op rood en de andere direct op groen. Dus dan is er niet veel ontruimingstijd meer.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 03 feb 2015, 10:00

^^ Dan zal ik wel steeds de verkeerde VRI's treffen. En zelfs al volgt op rood direct een ander groen, dan moeten de mensen aldaar nog op gang komen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 03 feb 2015, 10:02

Ik heb op de fiets al vaak genoeg meegemaakt, dat ik groen kreeg en ik de laatste auto van een andere verkeersstroom alsnog moest ontwijken.
Laatst gewijzigd door boe! op di 03 feb 2015, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 03 feb 2015, 10:15

Oranje betekent stoppen, tenzij... Dit is iets waar je als achterligger moet op bedacht zijn.

Maar ik heb in Nederland de indruk dat oranje vaker wordt gezien als "snel nog even gas bijgeven zodat ik er nog door ben", heb zelfs ooit 1 keertje meegemaakt dat mijn achterligger claxonneerde naar mij omdat ik remde voor oranje en meneer natuurlijk weer veel te dicht op mijn bumper zat :roll: . Mijn ervaring is trouwens ook dat er nog heel erg vaak door net rood wordt gereden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 03 feb 2015, 10:15

RSK schreef:^^ Dan zal ik wel steeds de verkeerde VRI's treffen. En zelfs al volgt op rood direct een ander groen, dan moeten de mensen aldaar nog op gang komen.
Die VRI's ken jij ook wel hoor.

https://www.youtube.com/watch?v=OClOi7ZgmWg

https://www.youtube.com/watch?v=rIPisnaGNUg

https://www.youtube.com/watch?v=VojS2Li6OgE
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » di 03 feb 2015, 11:26

mavas schreef: Laten we even alle feiten op een rij zetten:
- Maximumsnelheid ter plaatse: 70 km/h. Volgens mij reed de bestuurder daar net onder, zeg 68 op de teller.
- Geeltijd: 4 seconden
- de lange sensor, lange detectielus ligt op 20 meter van de stopstreep en is 20 meter lang. In de video is duidelijk te zien dat hij met remmen begint precies aan het einde van de lange lus, dus dan is er nog 20 meter tot de stopstreep.
- de 1e verwegdetector ligt op 80 meter en is 1 meter lang.

Hiermee moet wel uit te rekenen zijn wat de remvertraging is van het voertuig.
Nu ben ik niet zo'n fysicus, dus een exacte berekening waar de remkracht en de massa van het voertuig in verwerkt worden zit er even niet in. Maar volgens mij kun je de remweg wel globaal berekenen door de formule (( S/10)^2)/2. De reactietijd is hieraan al voorafgegaan. Voor de door mavas opgegeven feiten kom ik uit op een remweg 21.13 meter, terwijl de stopstreep 20 meter verwijderd is van het moment van remmen. Uiteraard kunnen hier geen conclusies aan ontleend worden, maar het geeft wel een beeld bij de situatie en de intensiteit waarmee deze chauffeur geremd moet hebben. In dit rekenvoorbeeld was de werkelijk gereden snelheid vanaf het moment van remmen dan 65 km/h.

Een oranje verkeerslicht is niet voor niets een overgangslicht van groen naar rood. Inderdaad altijd stoppen als het kan, maar vanaf een bepaald moment wordt er niet meer van je verwacht dat je abrupt tot stilstand komt. Gezien de marge van 4 seconden en het achteropkomend verkeer in het achterhoofd houdend, zou ik zeggen dat het verstandiger was geweest om door te rijden.
Dat het vaak voorkomt dat men nog even een gas bijgeeft om door het oranje te kunnen rijden geloof ik graag. Er schiet me direct een voorbeeld te binnen van deze kruising in Gouda, waar ik in de zomer van 2008 als hardloper bijna omver gereden werd door een malloot die behoorlijk boven de toegestane 50 km/h over de kruising knalde. Ik was bezig de kruising over te steken en had net groen licht gekregen, dus ik denk dat het oranje verkeerslicht in dit voorbeeld niet gehaald is. In het voorbeeld van mavas had de chauffeur ruim binnen de marge door kunnen rijden, waardoor een conflict met kruisend verkeerd me ook niet erg van toepassing lijkt. Maar doordat ik geen idee hoe deze verkeerslichten afgesteld zijn kan ik daar natuurlijk niet goed over oordelen.

@Attietattie:
- Bij filmpje 1167 staan de verkeerslichten die je nadert al op groen vanaf het moment dat je de bocht omdraaide. Lijkt me dan dat de rode auto of door rood reed of dat er iets mis is met de installatie.
- Het laatste filmpje versterkt mijn gevoel dat er iets mis is met de installatie. Heb je er nog iets mee gedaan en weet je of dit nog steeds zo is?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 03 feb 2015, 11:34

^^ Er is niets mis met de regeling. Alle regelingen in die omgeving (enkele kruisingen binnen een straal van ongeveer een kilometer) staan zo afgesteld, dat er nagenoeg geen ontruimingstijd is.

Tja, ik kan het wel waarderen dat verkeerskundigen het initiatief ook een beetje bij de weggebruiker leggen: "Je kan wel groen hebben maar je je kan niet blind oprijden."

En laten we eerlijk zijn, zoiets kán bijna niet fout gaan! Dat zie je duidelijk in mijn best bekeken filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=z78NgoCJcko

NB: de situatie is nog steeds zo. Het filmpje met de rode auto is een week of twee geleden geschoten. Als je wil kan ik er zo nog 5 maken. Kost me welgeteld 5 cycli.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 03 feb 2015, 12:43

Er liggen daar in die buurt een aantal behoorlijk drukke kruisingen waar je soms meerdere cycli moet wachten. In die zin vind ik er wat voor te zeggen om op elke seconde extra ontruimingstijd te beknibbelen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 04 feb 2015, 16:33

Er kwam een vliegtuig van rechts. Gelukkig hoefde ik niet te stoppen.
Link
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 feb 2015, 21:17

Wat een debielen kom je soms tegen. Iemand die enig idee heeft wat hier gaande was? Ik durfde er ook niet links of rechts voorbij te gaan omdat de auto wellicht plots links of rechts af zou slaan. Vanuit mijn positie leek het er op dat een discussie was over de navigatie, maar dat heb ik niet met zekerheid kunnen vaststellen.
Link

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 feb 2015, 21:48

Ziet er inderdaad uit als een navigatieding die het allemaal niet meer weet.

En daar zit precies een punt waar je bij veel lokale bestemmingen zowel kunt komen als je rechtsaf gaat als wanneer je eerst nog een stuk rechtdoor gaat.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » di 10 feb 2015, 21:52

Als dat het geval is, is het te triest voor woorden. Prima als je de route even niet meer weet, maar zoek dan even een parkeerplaats op en kijk even op je gemak op de digitale kaart.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 10 feb 2015, 22:06

mavas schreef:Wat een debielen kom je soms tegen.
What the...!!! :schrikreactie:

Ik vind het altijd zo lekker populair als mensen zeggen dat iemand zijn rijbewijs in moet leveren, maar dit is absoluut een artikel 5 (gevaar en/of hinder veroorzaken). Hoe asociaal kan je zijn? Je hebt werkelijk nul besef van het feit dat er wel eens mensen om je heen zouden kunnen zijn als je dit doet.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 feb 2015, 22:13

De laatste tenaamstelling van die auto is net een maand geleden gedaan. Wellicht wisten de nieuwe eigenaren nog niet hoe ze de TomTom in moesten stellen of snapten ze niet hoe het stuurwiel werkt. De rem weten ze in ieder geval goed te vinden......... :rofl2:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 feb 2015, 22:19

Attietattie schreef:
mavas schreef:Wat een debielen kom je soms tegen.
What the...!!! :schrikreactie:

Ik vind het altijd zo lekker populair als mensen zeggen dat iemand zijn rijbewijs in moet leveren, maar dit is absoluut een artikel 5 (gevaar en/of hinder veroorzaken). Hoe asociaal kan je zijn? Je hebt werkelijk nul besef van het feit dat er wel eens mensen om je heen zouden kunnen zijn als je dit doet.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik mijn hart voelde bonzen, denkende aan iemand achter mij die het gebeuren allemaal niet in de gaten had en met 80 op mij in zou rijden.
Maar gelukkig is dat niet gebeurd.

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » wo 11 feb 2015, 19:05

^^ Ik had hier laatst in de buurt ook zo'n geval, die stond alleen vlak na een bocht waar je slecht door kon kijken. Gevalletje remmen testen was dat.
Gelukkig was dat in de stad en was mijn snelheid iets lager.

Vraag me af of deze mensen jou ooit wel gezien hebben voordat je toeterde. Het oranje licht zagen ze in ieder geval niet.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 17 feb 2015, 19:46

Tsjah, beetje aso eigenlijk:
Link

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 17 feb 2015, 20:14

Beetje erg aso inderdaad.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 17 feb 2015, 20:48

Je dacht dat het licht op rood stond? ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 17 feb 2015, 21:04

^^ Mavas was eventjes links georiënteerd :p

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 17 feb 2015, 21:13

keokiracer schreef:Je dacht dat het licht op rood stond? ;)
^^ :yes:

Of zal ik zeggen dat ik te aandachtig naar de muziek aan het luisteren was? :p

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 feb 2015, 19:00

Hier moest ik zeer hard in de remmen voor. Maar de grote vraag, wie zat er nou fout? Ik of de tegenligger?
Link