[FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

[FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » wo 26 sep 2012, 23:06

Ik heb vandaag een trip gemaakt, maar deze keer was het geen echte roadtrip, maar wou ik in ZO-Nederland een paar spoorwegovergangen op video zetten die nog zijn uitgerust met de ouderwetsche elektromechanische bellen (die het echte ting-ting-ting-geluid maken zeg maar). Vraag me niet hoe het komt, maar om een of andere reden boeit mij dat dus mateloos, misschien ook omwille van het feit dat dit soort overwegen tegenwoordig zeldzaam zijn geworden.

Ik heb ook wat foto's genomen, deze vind je hier: https://picasaweb.google.com/goda1979/S ... ngen26sept#


Edit 30/04/2013: alle videos staan nu op een nieuw kanaal: http://www.youtube.com/user/overwegen
Ik ga niet alle videos opnieuw insluiten hier (topic had een erg lange laadtijd bij mij), hier nog eentje ter illustratie:
Link
Laatst gewijzigd door Davy op di 30 apr 2013, 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door waldo79 » za 29 sep 2012, 14:53

Die in Rosmalen is een heel bekende voor mij ;)

Gebruikersavatar
N371
polderweggetje
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 19:59
Locatie: Maastricht

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door N371 » di 02 okt 2012, 17:06

Op het traject Maastricht - Maastricht Randwyck heb je ook nog een paar van dergelijke spoorwegovergangen met authentiek belgeluid.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » di 02 okt 2012, 20:32

Ik vind het op zich wel opvallend dat dit soort spoorwegovergangen vooral in zuid(oost)elijk Nederland zijn te vinden, volgens mijn Youtube-bronnen zijn ze in de Randstad en noordelijk Nederland niet meer te vinden, of hoogstens nog in "mengvorm"...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Palance » di 02 okt 2012, 20:44

In mijn regio zijn sowieso amper nog spoorwegovergangen te vinden. De dichtstbijzijnde die ik voor me kan halen is ten zuiden van station Dordrecht-Zuid, daarna kom je bij Vlaardingen-Centrum uit of bij Kethel te noorden van Schiedam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Mark » di 02 okt 2012, 21:02

Jup, vrijwel alle overwegen in de Oude Lijn zijn opgeruimd. Er liggen nog een paar bij Hillegom dacht ik, verder alleen tussen Delft en Rijswijk en Schiedam (Kethel). In de Hoekse lijn naar Hoek van Holland wel wat meer, zoals bij diverse stations.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Rein » di 02 okt 2012, 21:44

Niet helemaal correct. Tussen Leiden en Heemstede zijn er nog erg veel (15 - 20 ofzo) gelijkvloerse overgangen, slechts incidenteel is er een ongelijkvloerse overgang.

Verder zijn er tussen Haarlem en Amsterdam nog twee of drie overgangen.

Hoe de bellen daar klinken weet ik trouwens niet. Ik kruis namelijk zelden zo'n overgang.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Groningen » wo 03 okt 2012, 0:14

daviedoff schreef:Ik vind het op zich wel opvallend dat dit soort spoorwegovergangen vooral in zuid(oost)elijk Nederland zijn te vinden, volgens mijn Youtube-bronnen zijn ze in de Randstad en noordelijk Nederland niet meer te vinden, of hoogstens nog in "mengvorm"...
De provincie Groningen ligt nog vol met spoorwegovergangen. En er zijn er volgens mij ook nog een paar met de oude bel. Er zijn er ook nog zat die onbewaakt zijn.

Bij deze brug klinkt een overwegbel als de bomen gaan sluiten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 07 okt 2012, 17:18

Bij de tweede video van Rosmalen knipperen de lichten al 5 seconden wanneer die auto de overgang over rijdt :facepalm:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 07 okt 2012, 23:07

Vandaag weer 3 overwegen op video gezet 8-) .
Ik heb 1 foto:
Afbeelding


Locaties: Klimmen-Ransdaal, Maastricht-Randwyck en Oost-Maarland, te vinden op mijn nieuw overwegenkanaal.
Laatst gewijzigd door Davy op di 30 apr 2013, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » wo 07 nov 2012, 21:25

Vandaag weer een overweg op film gezet (zie mijn Youtubekanaal), het betreft wel een overweg van een tramlijn in Delft/Rijswijk (Zuiderweg): Locatie


Ik heb ook wat foto's gemaakt: https://picasaweb.google.com/goda1979/T ... ftRijswijk#
De installatie zelf oogt vrij oud: elektromechanische bellen, gloeilampen (enkel de lampjes op de slagbomen zelf zijn LEDs) en wat me ook opviel is dat de knipperfrequentie lager ligt.
Laatst gewijzigd door Davy op di 30 apr 2013, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Wouter N14 » wo 07 nov 2012, 23:49

^^ De signalering voor de tram is ook wel apart. Een laag langs de baan geplaatste oranje lamp die dooft wanneer de bomen gesloten zijn. Ten minste, zo lijkt het te werken, ik ben er weinig met de tram geweest.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Via » do 08 nov 2012, 18:11

daviedoff schreef:De installatie zelf oogt vrij oud: elektromechanische bellen, gloeilampen (enkel de lampjes op de slagbomen zelf zijn LEDs) en wat me ook opviel is dat de knipperfrequentie lager ligt.
Standaard van Railinfrabeheer geweest en nooit door ProRail omgebouwd naar de nieuwe knipperfrequentie en overwegbellen gok ik zo.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » do 08 nov 2012, 23:14

^^ Nuja dit is natuurlijk een tramoverweg, of beheert ProRail dit ook? Sowiso vraag ik me af hoe oud deze installatie is...

Wat ook een "oude" uitstraling geeft aan deze overweg, is dat de slagbomen nog recht omhoog staan, en niet zoals nu standaard is lichtjes schuin.
Wanneer is trouwens indertijd die knipperfrequentie veranderd bij standaard overwegen?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Mark » do 08 nov 2012, 23:25

Het beheer is overgegaan naar de HTM denk ik zo. Ook op het sneltramnet van Utrecht vind je in IJsselstein zulke overwegen, dit omdat deze vroeger in onderhoud was van ProRail.

Ardan
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 1:58

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Ardan » vr 09 nov 2012, 2:41

Via één van bovenstaande filmpjes kwam ik uit op een 'documentaire' van SBS, 'De gevaarlijkste spoorwegovergangen van Nederland'. Nou is SBS nogal goed in dramatiseren, maar goed, de nummers 2 en 3 (Almelo en Bilthoven) zijn inmiddels opgeheven, Almelo een paar jaar terug (Almelo Verdiept), en Bilthoven op dit moment, de overgang is ondertunneld.
Wat ik opvallend vond is dat er in de documentaire gesproken wordt over 'een vreemde situatie waarbij de bomen bij de ene spoorlijn wel dicht zijn maar bij de andere niet'. Nee, dat is logisch, het zijn hier geen twee spoorlijnen, het zijn twee sporen die elk in een andere richting worden gebruikt. Moeilijk in tekst uit te leggen, maar een vreemde situatie is het niet. Ook heeft men het over een oversteekactie van een meisje die 'net nadat de bomen open zijn gegaan al oversteekt'. Inderdaad, je hoort te wachten tot de bomen volledig open zijn. Echter, dit betreft een spoor dat maar in één richting wordt bediend. Het zal dus altijd minimaal twee/drie minuten duren voordat er weer een trein over dat spoor komt (minimale treinopvolging).

In de Achterhoek weet ik nog vrij veel onbeveiligde overgangen. Veel overgangen zijn de afgelopen jaren afgesloten, maar veel ook niet, ook kun je hier nog vrij vaak het 'echte' belgeluid horen, bijvoorbeeld in Winterswijk aan de Misterweg en Wooldseweg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Rene » vr 09 nov 2012, 13:39

daviedoff schreef:
Link
Ah, er bestaat er toch nog een, die goede ouwe overweg met traditionele bel, normale knipperfrequentie, losse lampjes op de slagbomen, en slagbomen die in ruststand mooi netjes naar boven staan in plaats van ergens halverwege naar beneden hangen. Maakt de opname meteen een beetje nostalgisch :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Via » vr 09 nov 2012, 15:52

Mark schreef:Het beheer is overgegaan naar de HTM denk ik zo. Ook op het sneltramnet van Utrecht vind je in IJsselstein zulke overwegen, dit omdat deze vroeger in onderhoud was van ProRail.
Dat bedoelde ik inderdaad ook te zeggen. ;)

Die knipperfrequentie is volgens mij rond 2005 ingevoerd, maar het exacte jaartal kan ik niet terugvinden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Palance » vr 09 nov 2012, 17:54

Metrolijn E heeft ook nog 'treinachtige' overwegen, zoals hier bij Pijnacker: http://maps.google.nl/?ll=52.005029,4.4 ... 3,,2,-4.87
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » di 13 nov 2012, 10:26

Nog 2 stuks, afgelopen zondag gefilmd. Het zijn uiteindelijk toch nog wat meer overwegen dan ik oorspronkelijk gedacht had (ik heb er zeker nog 3 die ik nog moet "bezoeken"), maar zoals eerder gezegd, vrijwel uitsluitend in zuidelijk Nederland. Met uitzondering van die tramoverweg in Delft/Rijswijk is er in de hele Randstad geen enkele overweg die nog oude bellen heeft (volgens mijn bronnen dan toch). In noordelijk Nederland schijnt er eentje te zijn in Stadskanaal, die ook een soort AKI is, waar een STAR-trein of iets dergelijks overrijdt.

Locaties: Kruiningen en Venray.


Weet er soms ook iemand wat meer info over de fabrikant van die bellen: SSI ? Want op internet kan ik er niet meteen iets over vinden...
Laatst gewijzigd door Davy op di 30 apr 2013, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Groningen » di 13 nov 2012, 11:26

daviedoff schreef:In noordelijk Nederland schijnt er eentje te zijn in Stadskanaal, die ook een soort AKI is, waar een STAR-trein of iets dergelijks overrijdt.
Dat is een vereniging die met een historische stoomtrein en dieseltreinen rijdt tussen Veendam en Musselkanaal. Hier kun je er meer over vinden.
Dit is de beveiliging die in Veendam op elke overweg van die museumlijn staat (het is niet echt een AKI). In het buitengebied zijn ze niet beveiligd, evenals op woonstraten bibeko. Ik denk dat je deze of deze spoorwegovergang bedoelt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » di 13 nov 2012, 11:50

^^ Deze laatste is het vermoed ik, ik zie namelijk een combi van een gewone ahob met een aki voor het fietspad, en uitgerust met oude bellen.

Edit: filmpje gevonden
Link

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Via » wo 14 nov 2012, 17:50

In Oisterwijk hebben ook veel overwegen nog de oude bellen, maar daar zijn wel ooit palen bijgeplaatst met de nieuwe bellen. Menggeluid dus. ;)

Ik vroeg me trouwens gisteren af waarom AHOB-spoorwegovergangen nog steeds ijzeren achtergrondschilden hebben en waarom deze geen witte bies hebben. De AKI-achtergrondschilden hadden dat wel.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Groningen » wo 14 nov 2012, 20:22

Bij deze brug klinken overwegbellen als de slagbomen sluiten :mrgreen:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » wo 14 nov 2012, 23:32

Deze heb ik eens opnieuw gefilmd, de oude video hiervan is nu trouwens ongeveer 130.000 keer bekeken...
Link
Het gaat hier wel erg goed met de discipline van onze fietsende medemensen... :facepalm: B(
Laatst gewijzigd door Davy op di 30 apr 2013, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Mark » do 15 nov 2012, 7:16

Ach, laatst was er een hardloper geschept door de trein omdat hij niet wou wachten dus tja...verbaas je nergens over :roll:.

Leuke filmpjes verder :).

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » wo 05 dec 2012, 23:15

Nog 3 videotjes, nu is het lijstje voorlopig compleet voor in ieder geval zuidelijk Nederland...

Locaties: Geleen, Reuver en Wadenoijen.
Laatst gewijzigd door Davy op di 30 apr 2013, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » za 05 jan 2013, 21:21

Voor de liefhebbers, dit is nog mijn "te doen" lijst :p :
SPOILER: TOON

* Stadskanaal, de STAR-overwegen (maar dit gaat moeilijk worden, Groningen is echt ver, ik woon in Zeeuws-Vlaanderen).
* Museumlijn SHM-overwegen Hoorn en Medemblik.
* Zuiderpark Den Haag.
* Apeldoorn Marchantstraat en Saba, VSM-lijn.
* Gaanderen, Akkerstraat.
* Aalten, Nijverheidsweg.
* Vorden, Almenseweg.
* Almen, Almenseweg.
* Lewedorp, Nieuwe Kraaijertsedijk.
* Ouddorp, Port Zélande.
* Rothem, Kerkweg.
* Geleen-Lutterade station.
* ZLSM in Limburg diverse overwegen.
Edit: ondertussen al aardig wat weggewerkt van dit lijstje 8-) .
Laatst gewijzigd door Davy op di 30 apr 2013, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 31 mar 2013, 23:27

Ik post hier niet meer al mijn video's van overwegen, maar deze wil ik hier toch nog even delen...
Dit is de spoorwegovergang van de Marchantstraat in Apeldoorn, waar een VSM-stoomtrein voorbij komt. Door het donkere weer helaas niet helemaal scherp beeld...
[youtube]TwBUKb3FzxA[/youtube]
Laatst gewijzigd door Davy op di 30 apr 2013, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » ma 01 apr 2013, 2:31

Mooi om te zien, die oude stoomtrein! Werd die overweg nou handmatig gesloten? Waarom werd de trein niet automatisch door de aankomstsectie voor de overweg geregistreerd? Ze gingen wel automatisch weer open dus daar werd hij wel 'gezien'.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie