[FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 20 jul 2014, 14:12

"Veilig" is ook een relatief begrip. Een kruising met VRI is ook veiliger dan één zonder. Maar als mensen het rode licht gaan negeren wordt de kruising onveiliger dan als er geen lichten staan. Simpel vanwege het feit dat mensen bij een kruising met VRI blind gaan vertrouwen op het verkeerslicht en zonder te kijken doorrijden/lopen als het licht groen is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door RSK » zo 20 jul 2014, 14:14

Jackbauer1350 schreef:dat we over enkele jaren een volledig harnas aan moeten om een stukje te gaan fietsen.
Als zich geen cultuur-/mentaliteitsomslag voordoet, durf ik de harde bewering aan dat een fietshelm binnen 10 jaar voor iedereen in Nederland verplicht is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 20 jul 2014, 14:19

^^ Dat zou een zeer trieste ontwikkeling zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 20 jul 2014, 14:21

Wat is er mis met een fietshelm? Je ziet ze wel in meer landen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door RSK » zo 20 jul 2014, 14:28

^^ Met een helm is niets mis. Wel met het verplichten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 20 jul 2014, 14:50

In Canada is het ook verplicht. Volgens mij deed daar niemand moeilijk over en zelf vond ik het, als was het even wennen, ook niet echt vervelend.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » zo 20 jul 2014, 19:38

Canada is dan ook niet zo'n fietsland als Nederland. Ik denk wel dat ze ze nog zullen verplichten voor kinderen onder de 6 jaar ofzo. Maar niet voor volwassenen. Politici zijn ook niet gek. Niemand zou zulke groteske en belachelijke maatregelen aanvaarden. Zelfs Fietsverenigingen zijn tegen. Logisch want een verplichte helm is vooral een anti-fietsmaatregel. Dan moet je altijd een helm bijhebben om überhaupt te mogen fietsen.


Maar goed, ik vind ook dat risico-inschatting een oefening is die we alsmaar minder onder de knie lijken te hebben door te veel door te slaan naar risicovermijding. Mensen moeten leren dat risico's bij leven horen.

Maar een spoorwegovergang vind ik toch nog een slag gevaarlijker dan een VRI omdat treinen niet kunnen stoppen en mensen vaak niet goed kunnen inschatten wanneer die trein er nu eigenlijk komt. Laat staan jongeren die gewoon blind oversteken.

Vandaar dat een rood knipperlicht toch wel tot de standaarduitrusting zou moeten behoren. En bij regelmatig gebruikte wegen is een slagboom ook geen overbodige luxe. Overdreven is dan weer het voornemen om geen enkele gelijkvloerse kruising meer te hebben.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door N235 » zo 20 jul 2014, 23:16

Deze dingen dus
SPOILER: TOON

https://www.youtube.com/watch?v=TjX4oOHgkZc
Marklin16

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door verfmeer95 » zo 20 jul 2014, 23:21

Alfa schreef:Canada is dan ook niet zo'n fietsland als Nederland. Ik denk wel dat ze ze nog zullen verplichten voor kinderen onder de 6 jaar ofzo. Maar niet voor volwassenen. Politici zijn ook niet gek. Niemand zou zulke groteske en belachelijke maatregelen aanvaarden. Zelfs Fietsverenigingen zijn tegen. Logisch want een verplichte helm is vooral een anti-fietsmaatregel. Dan moet je altijd een helm bijhebben om überhaupt te mogen fietsen.


Maar goed, ik vind ook dat risico-inschatting een oefening is die we alsmaar minder onder de knie lijken te hebben door te veel door te slaan naar risicovermijding. Mensen moeten leren dat risico's bij leven horen.

Maar een spoorwegovergang vind ik toch nog een slag gevaarlijker dan een VRI omdat treinen niet kunnen stoppen en mensen vaak niet goed kunnen inschatten wanneer die trein er nu eigenlijk komt. Laat staan jongeren die gewoon blind oversteken.

Vandaar dat een rood knipperlicht toch wel tot de standaarduitrusting zou moeten behoren. En bij regelmatig gebruikte wegen is een slagboom ook geen overbodige luxe. Overdreven is dan weer het voornemen om geen enkele gelijkvloerse kruising meer te hebben.
Ik denk dat het alleen maar meer mensen de auto in lokt. Want ook de trein wordt minder aantrekkelijk, omdat als je van of naar het station fiets, je dan de hele dag een helm mee moet nemen, waardoor je weer een grotere tas nodig hebt, welke niet tussen je benen past als je zit in de trein. Al met al wordt het er dan een stuk oncomfortabeler op.
Wat betreft fietsveiligheid denk ik dat de ouders het grootste probleem zijn. Ik heb als kind eerst achterop, daarna naast mijn ouders naar school gefietst. Ook op vakantie mochten wij meestal wel 5 meter vooruit rijden terwijl zij ons waarschuwden voor gevaarlijke punten. Daardoor leer je geleidelijk wat tijdens het fietsen gevaarlijk is en wat niet. Als je daarentegen op je twaalfde direct alleen naar school moet, dan heb je geen flauw idee wat de mogelijke gevaarpunten zijn. En dus denk je dat je gerust kan whatsappen, facebooken of twitteren tijdens het fietsen, waardoor er vaak levensgevaarlijke situaties ontstaan. Al vanaf de kindertijd zijn wij thuis duidelijk gemaakt dat je in het verkeer met het verkeer bezig moet zijn, waardoor ik mijn telefoon laat voor wat het is en zo min mogelijk afleidingen probeer te creëren.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Afrit13 » vr 15 aug 2014, 0:00

Op verzoek van Davy heb ik alle spoorwegovergangen in de Ponlijn (Amersfoort - Kersteren) gefotografeerd. Verschillende keren een bui op mijn kop gehad en ook eenmaal een stukje langs het spoor moeten lopen (alhoewel dat anders kon, kwam ik later achter), maar dan heb ik ze toch mooi allemaal. Het was een mooi tochtje dat ik heb gecombineerd met verschillende andere interessante wegenprojecten.

https://plus.google.com/photos/10034170 ... 8332822769

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » vr 15 aug 2014, 1:03

Bedankt!
Mooie fotoreeks ;) .

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » za 16 aug 2014, 18:04

Hier klopt iets niet...
[youtube]rHdnwQGg53M[/youtube]

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » za 16 aug 2014, 19:24

Overwegbomen die direct dichtgaan als de lampen knipperen. Dat klopt inderdaad niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Mark » za 16 aug 2014, 19:50

Dit schrijft iemand in de reacties op het filmpje.
Aan de overkant van de weg staat een verkeersbord met onderbord. Tekst 1x raden: "Spoorbomen dalen direct"
Niet te zien op Streetview overigens dus zal van latere datum zijn deze situatie dan 2009. Vraag me alleen af waarom je deze situatie zou willen hebben.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » za 16 aug 2014, 20:41

Ik denk dat het wel voor een soort schrikeffect zorgt bij veel mensen, waardoor ze wél stoppen voor de overweg. Echter, dit effect werkt natuurlijk alleen maar bij onbekenden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » di 16 sep 2014, 23:21

Een filmpje waar de overweg niet zichtbaar is, maar wel hoorbaar, om vooral aan te tonen hoeveel lawaai Nederlandse overwegen soms maken. Deze overweg heeft maar liefst 10 bellen (2 mechanische en 8 elektronische)! Locatie is de Schroeweg te Middelburg. Even doorspoelen naar 3.35.
[youtube]Shgc2t04VR4[/youtube]

En dit is er eentje waar de elektronische bellen een afwijkend geluid hebben:
[youtube]UrVpb2J8VPA[/youtube]

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 21 sep 2014, 1:52

Dat voor veel schoolgaande puberjeugd regels niet bestaan weten we natuurlijk al langer van vandaag, heeft een bevriende "overwegenfilmer" kunnen vaststellen:
[youtube]RRdhWXy4DEo[/youtube]

:pukey: :pukey: :pukey:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 21 sep 2014, 16:20

:nuts: Hoeveel ongevallen of net niet-ongevallen zullen daar inmiddels hebben plaats gevonden?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door captain007 » zo 21 sep 2014, 16:26

De idioten staan in elk geval zeer herkenbaar in beeld. :facepalm:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 21 sep 2014, 16:29

^^ Ik ben bang dat het ook nog stoer vinden mochten ze het terugzien op youtube

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 21 sep 2014, 16:33

Degene die het gefilmd heeft en persoonlijk ken, vermoedt ook dat het gewoon stoerdoenerij is (kijk eens wat ik durf), hij stond later iets verderop gewoon de rest op te wachten...
Als treinbestuurder moet dit ook erg zijn dit te zien, getuige ook de toeter die je hoort...

Erg triest dit...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 21 sep 2014, 16:58

En als er wat gebeurt dan is het weer tranen met tuiten huilen om die aardige en keurige jongens of meisjes (plus geklaag over die zogenaamde onveilige overwegen) :geenlach:

Lijkt me behalve stoerdoenerij ook een gebrek aan opvoeding.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 sep 2014, 17:38

Een gebrek aan gezond verstand, en dus aan opvoeding. Erg triest gedrag dit, wat je helaas vaker en vaker ziet. En als het fout gaat kunnen we weer een niet helpend reclamespotje maken.

Die gasten bedenken zich ook totaal niet wat de gevolgen (kunnen) zijn. De machinist kreeg nu al een hartverzakking waarschijnlijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door petervdveen » zo 21 sep 2014, 19:29

Feit is natuurlijk gewoon dat jongeren niet volledig het gevolg kunnen inzien van hun daden.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Rein » zo 21 sep 2014, 19:36

Ach kom nou zeg. Dit zijn geen kinderen van vier hè. Jongeren van deze leeftijd weten heel goed wat ze doen en zouden ook moeten weten dat het net zo goed fout kan gaan.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 sep 2014, 19:41

Dat is het probleem van de puberteit: als iemand het vraagt weet je dondersgoed wat de gevaren zijn, maar anders denken ze daar niet over na. Ik heb echter nooit de drang gevoeld zoiets gevaarlijks te doen, al helemaal niet om stoer te doen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 21 sep 2014, 19:52

Mee eens, dat geldt ook voor mij. Het is dus wel heel makkelijk om het op de puerteit af te wentelen. Ik vraag me af of de stoere meelopers ook zo stoer zijn als er echt een wordt aangereden en allerlei in- en externe delen van het lichaam worden verspreid in de omgeving. Is ook een leuk opruimklusje trouwens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door petervdveen » zo 21 sep 2014, 19:54

Rein schreef:Ach kom nou zeg. Dit zijn geen kinderen van vier hè. Jongeren van deze leeftijd weten heel goed wat ze doen en zouden ook moeten weten dat het net zo goed fout kan gaan.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet.
Het gaat niet om het feitelijk weten van wat er fout kán gaan.
Het gaat om het inzien van de gevolgen die jouw daden kunnen hebben. Dan kan namelijk pas (volledig!!) vanaf je 25e.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » zo 21 sep 2014, 20:08

Zware boete, een paar weken papierprikken en een dagje meelopen in het ziekenhuis waar gewonden naar verkeersongevallen behandeld worden. En een paar maanden huisarrest. Dat lijkt me het minste.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door RSK » ma 22 sep 2014, 0:36

Palance schreef:En als er wat gebeurt dan is het weer tranen met tuiten huilen om die aardige en keurige jongens of meisjes (plus geklaag over die zogenaamde onveilige overwegen)
Heb me laten vertellen dat één specifiek ongeval nabij Zevenhuizen aanzet vormde voor het verwijderen van 7 overwegen in de gemeente Zuidplas. De meesten zijn inmiddels omgebouwd tot tunnel. Hangt een leuk kostenplaatje aan, voor 95% te betalen door mensen die wel altijd netjes voor het rood wachten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie