[FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » wo 19 feb 2014, 10:08

Van deze eens een nachtopname gemaakt een week of 2 geleden, ik blijf dit toch een heel apart ding vinden...
[youtube]3acBC8Kkci4[/youtube]

Deze overweg kan bijna het museum in, met de gloeilampen met trage knipperfrequentie, houten rechtopstaande slagbomen en elektromechanische bellen. Alleen de slagboomlampjes zijn ledjes...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 feb 2014, 10:11

Wat rijdt er nou overheen, een tram? Het lijkt dat deze overweg nog geheel ouderwets is. Ik hoor volgens mij een oude bel, zie gloeilampen, oude frequentie knipperen, houten spoorbomen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » wo 19 feb 2014, 10:15

^^ Inderdaad een tram, van de HTM.
Streetview van deze overweg: http://goo.gl/maps/0WgAJ

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » za 05 apr 2014, 18:00

Dit moet je me toch eens uitleggen...

Vorige week deze opname gemaakt, Molenstraat/Udenhoutseweg bij Berkel-Enschot:
[youtube]Fv9lArEgAnY[/youtube]

Zoals je ziet, oudere configuratie met houten rechtopstaande slagbomen. Dit baanvak heeft trouwens nog wel meer overwegen waar de slagbomen nog loodrecht omhoog staan i.p.v. schuin zoals nu gebruikelijk is.

Maar als je dan kijkt op Streetview: http://goo.gl/maps/MsaZR
Schuine aluminium slagbomen, de nieuwe configuratie dus :o , die nu dus blijkbaar verdwenen is... Ander detailverschil die logischer is, is dat er 1 elektromechanische bel verdwenen is en vervangen door een elektronisch exemplaar.
Hoe kan dit?

Wie ziet trouwens de "fout" in de video? Heeft trouwens niks met de overweg zelf te maken ;) .

Oja voor de liefhebbers :p , allemaal eigen opnames trouwens. Sommigen zijn reeds geschiedenis, zoals Wadenoijen, Lewedorp, Boxmeer,...
[youtube]j0wyUHBz-Tw[/youtube]

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door boe! » za 05 apr 2014, 18:18

Davy schreef:Wie ziet trouwens de "fout" in de video? Heeft trouwens niks met de overweg zelf te maken ;) .
Iemand heeft de :J2: omgedraaid.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » za 05 apr 2014, 19:05

^^ Eigenlijk hangt dat bord op zich goed... Maar de volledige verlichtingspaal staat 180 graden gedraaid, zie maar via SV om te vergelijken, in de video is de uithouder nog net zichtbaar en staat ook de verkeerde kant op.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » ma 02 jun 2014, 23:13

Weer eens een heel erg duidelijk voorbeeldje van de fantastische overwegdiscipline in Nederland...
[youtube]jDAual_HJVc[/youtube]

Een land met een van de strakst afgestelde overwegen (dus de kortste sluitingstijden) en tegelijk een van de slechtst gedisciplineerde landen in Europa. Ik blijf het bizar en tegelijk ook triest vinden...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door boe! » di 03 jun 2014, 8:27

^^ Heel triest inderdaad. Ik heb zelf twee ongelukken meegemaakt waarbij scholieren met opzet de rode lichten negeerden en vervolgens onder de trein kwamen waar ik in zat. Bij het eerste ongeval deden ze een spelletje (wie het eerst aan de overkant is; de winnaar leeft niet meer), bij het tweede ongeval was de jongeman in kwestie te laat van huis naar school vertrokken, stak na de eerste trein over en zag een tweede over het hoofd.

Blijkbaar moet je dit soort lui echt met hun neus op een dodelijk ongeval zetten voordat er iets tot hun doordringt.

Dit schijnt overigens de nieuwste trend onder die leeghoofden te zijn. Het gebeurde afgelopen week op minstens twee locaties.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door petervdveen » di 03 jun 2014, 12:13

Aan de andere kant, hij had een veilige marge. Hij reed nog onder de bomen door die nog niet helemaal beneden waren. Dat is een beetje hetzelfde als door donker oranje rijden. Je hebt de zekerheid dat er dan nog geen trein is.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door lebre7 » di 03 jun 2014, 12:33

De vergelijking tussen een verkeerslicht en spoorwegovergang vind ik nogal krom. Bij verkeerslichten komen voertuigen die ook zelf nog kunnen ingrijpen (remmen/uitwijken) om een aanrijding te voorkomen. Een trein kan niet effe uitwijken. Rood = Rood.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Vahalis » di 03 jun 2014, 12:45

petervdveen schreef:Aan de andere kant, hij had een veilige marge. Hij reed nog onder de bomen door die nog niet helemaal beneden waren.
Hij moet bukken voor de tweede spoorboom. Lijkt mij niet echt veilig. Een seconde later had hem dat niet meer gelukt en had hij kunnen kruipen, dan is de 17 seconden tot de passage van de trein niet veel. Hij waagt z'n leven voor hooguit 40 seconden tijdwinst :facepalm:

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » di 24 jun 2014, 12:22

Normaalgezien plaatst men bij zijwegen of scherpe bochten vlakbij een overweg een oranje knipperpijl, totnutoe waren dat trouwens nog altijd gloeilampen. Maar gisteren bij de overweg Loonsebaan Vught spotte ik dit nieuw exemplaar, met rode LED maar nog steeds knipperend:
Afbeelding

Vraagje hierbij: is het nu echt verboden linksaf te slaan nu om je dan al op te stellen voor de overweg?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » di 24 jun 2014, 12:35

Ook een rood knipperlicht betekent stoppen lijkt me.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door keokiracer » di 24 jun 2014, 15:33

Of het betekent dat je wel niet wel niet wel niet wel niet ... moet stoppen, net zoals je knipperlicht het ook maar 50% van de tijd doet :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » di 24 jun 2014, 15:57

Bruglichten en overweglichten knipperen ook rood. Daar moet je ook gewoon voor stoppen. Er is een reden dat een waarschuwingslicht altijd geel knipperen is ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » do 26 jun 2014, 22:44

Ik heb nog eens een timelapsevideo gemaakt van een Nederlandse overweg. Locatie is de Loonsebaan te Vught:
[youtube]pDGGBwoIzY8[/youtube]

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Davy » wo 16 jul 2014, 22:41

In Simpelveld is een apart model AHOB te vinden, langs de museumlijn van de ZLSM: http://goo.gl/maps/2Uj7I

[youtube]1li4xvoV6YM[/youtube]

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » wo 16 jul 2014, 22:52

De mensen in Simpelveld hebben wel veel geduld zeg... :roll:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Via » wo 16 jul 2014, 23:04

Lijkt wel een nieuw type AHOB, waarbij men per ongeluk verkeerslichtpalen heeft gebruikt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door RSK » do 17 jul 2014, 12:04

Tijdens een recent fietstochtje heb ik met mijn mobiele telefoon een paar foto's gemaakt. Dit is denk ik een van de weinige openbare onbewaakte overpaden die nog resteren in de Randstad, namelijk die in de Vlietkade bij Bodegraven. Aan de noordzijde is een versmalling, met daarachter een trottoir dat als 'straat' dient voor de huizen aldaar. Achter de fotograaf gaat het paadje steil omlaag om onder de N11 door te gaan, vanaf daar gaat dit fietspad verder als een strookje asfalt van zo'n 30cm breed.

Afbeelding

Het is een landelijke overweg, die enkel door voetgangers en fietsers wordt gebruikt. Ook is de situatie overzichtelijk, en zijn er bij mijn weten nooit ongelukken gebeurd. Niettemin staat het overpad op de nominatie om opgeheven te worden door ProRail. Door de zeer lage intensiteiten en het voornamelijk recreatieve gebruik ziet men sluiting niet als een probleem. Tja, ik zie open houden dan ook niet echt als een probleem, maar het motto is nu eenmaal 'Sicherheit über Alles!' tegenwoordig... :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Coen Tunnel » do 17 jul 2014, 12:35

^^ Sowieso zijn er nog maar heel weinig onbewaakte overwegen, zelfs ten opzichte van 10-15 jaar geleden is het aantal drastisch verminderd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door RSK » do 17 jul 2014, 12:46

^^ Van fietstochtjes vroeger met mijn vader herinner ik me nog wel de AKI's die hier in de regio standaard waren voor landelijke overwegen. Die zijn rond 2006 allemaal vervangen door mini-AHOB's. Publiek toegankelijke onbewaakte overwegen heb ik (buiten museumlijnen) eigenlijk alleen in Gelderland, Overijssel en Limburg nog recent gezien. Of nou ja... Er was er tot voor kort eentje ten oosten van Bodegraven, maar de weg daar overheen leidde alleen naar een boerderij. Sinds daar een 'doorgaand fietspad' aan is gekoppeld, is daar ook overwegbeveiliging gekomen. Want stel je toch eens voor dat een van de zeventien fietsers per dag een vliegje in zijn oog heeft. :facepalm:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » za 19 jul 2014, 0:57

Nee, het landelijk uitfaseren van deze ondingen is landelijk beleid. Eigenlijk had het project al veel eerder afgesloten moeten zijn, maar helaas doen landeigenaren vaak erg moeilijk (recht op overpad) en om elke spoorwegovergang te vervangen door een tunneltje is erg duur.

Die dingen zijn trouwens levensgevaarlijk en ik had dan ook liever dat ze allemaal gisteren waren opgeruimd. Maar ja, er staat geen boom met gouden bladeren in de kantoortuin van de Inktpot*, dus ja dat is een zaak van lange adem.

*bijnaam hoofdkantoor ProRail.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door RSK » za 19 jul 2014, 1:35

^^ Er is in mijn ogen nog altijd niks mis met gewoon uit je doppen kijken. Ik vind het hysterische beleid om ieder risico maar uit te willen sluiten vooral een kostbare en zinloze hobby.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » za 19 jul 2014, 18:44

Mensen kunnen vaak niet goed inschatten hoe snel een trein gaat. Ze komen vlugger nabij dan men vaak denkt. Een overweglicht zou toch tot de minimumuitrusting moeten behoren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » za 19 jul 2014, 20:08

RSK schreef:^^ Er is in mijn ogen nog altijd niks mis met gewoon uit je doppen kijken. Ik vind het hysterische beleid om ieder risico maar uit te willen sluiten vooral een kostbare en zinloze hobby.
Alle weinig gebruikte ongelijkvloerse kruisingen op snelwegen ook maar afschaffen en vervangen door zebrapaden ofzo? :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door N235 » za 19 jul 2014, 21:23

Sorry Vinny, maar dit vind ik een beetje een non-quote:
Een vergelijking tussen een spoorwegovergang en een autobaan.

Zelf ben ik voorstander van de WILO overwegen, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet meer gaan met de huidige wetgeving. Jammer, jammer, jammer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door RSK » zo 20 jul 2014, 14:01

Vinny schreef:
RSK schreef:^^ Er is in mijn ogen nog altijd niks mis met gewoon uit je doppen kijken. Ik vind het hysterische beleid om ieder risico maar uit te willen sluiten vooral een kostbare en zinloze hobby.
Alle weinig gebruikte ongelijkvloerse kruisingen op snelwegen ook maar afschaffen en vervangen door zebrapaden ofzo? :roll:
Nu trek je de dingen uit zijn verband. Maar ik wil wel met je meegaan: als je de veiligheidsjihad op het spoor wilt doortrekken naar het wegverkeer, dan zou je VRI's op ieder dorpsweggetje moeten vervangen door sterknooppunten. Want mensen kunnen de snelheid van auto's met groen slecht inschatten, lopen dan door rood en een levensgevaarlijke situatie doet zich voor.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 20 jul 2014, 14:08

ik vind het veiligheidsfetisjisme, dit is dan in het algemeen bedoeld, af en toe ook ver doorslaan en heb wel eens het idee dat we over enkele jaren een volledig harnas aan moeten om een stukje te gaan fietsen.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op zo 20 jul 2014, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][VIDEO] Nederlandse spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 20 jul 2014, 14:09

Vinny schreef:Die dingen zijn trouwens levensgevaarlijk en ik had dan ook liever dat ze allemaal gisteren waren opgeruimd.
Ze zijn niet gevaarlijk, de gebruikers maken het gevaarlijk. Bovendien zijn er ook mensen die bij bewaakte overwegen gewoon doorlopen bij een naderende trein, dus is het inherent aan het al dan niet beveiligd zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie