[foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

[foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door harry » di 23 okt 2012, 22:26

Den Haag, Oude Molstraat, gistermiddag:

Afbeelding

Ik vraag me af wat de bedenker van het onderbord gedacht heeft toen hij het liet plaatsen.
En natuurlijk rijst de vraag: mag ik hier met de auto rijden? Ik zou zeggen van wel...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door duikgek89 » di 23 okt 2012, 22:29

Ja dat lijkt me wel. Voor fietsers is het een fietspad, dat staat er. Er staat dus niet dat het voor auto's geen gewone straat of weg is toch?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Wouter N14 » di 23 okt 2012, 22:43

Ik zou haast denken dat dat onderbord eerder onder iets anders heeft gehangen. Maar het is een raar geval zo...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door harry » di 23 okt 2012, 23:29

^^ Maar onder welk bord kan "Geldt uitsluitend voor fietsers" hangen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Vinny » di 23 okt 2012, 23:31

Dat lijkt me duidelijk. Onder het bord "restaurant" :worship:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door sirdanilot » di 23 okt 2012, 23:36

Ik heb wel eens een D2 uitsluitend voor fietsers gezien. Maar daar stond een symbool van een fiets in plaats van deze tekst.

Opgeduikeld uit mijn archief bleek het om een bromfietssymbooltje te gaan, niet om een fietssymbool. Maar goed, zelfde idee dus. Ik moet zeggen dat ik deze combi nog nergens anders heb gezien !

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Wouter N14 » di 23 okt 2012, 23:45

^^ Het zou inderdaad iets van een richtingsgebod kunnen zijn geweest.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Peter » wo 24 okt 2012, 9:04

Wat dacht je van deze:
http://maps.google.nl/maps?q=Benoordenh ... 8,,1,10.22
Bromfietsers mogen wel rechtdoor (en (brom)fietspad volgen na de brug). Fietsers moeten omrijden.

Foutje dat er al jaren hangt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Attietattie » wo 24 okt 2012, 10:33

sirdanilot schreef:Ik heb wel eens een D2 uitsluitend voor fietsers gezien. Maar daar stond een symbool van een fiets in plaats van deze tekst.

Opgeduikeld uit mijn archief bleek het om een bromfietssymbooltje te gaan, niet om een fietssymbool
En niet om een D2. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Groningen » wo 24 okt 2012, 10:51

Peter schreef:Wat dacht je van deze:
http://maps.google.nl/maps?q=Benoordenh ... 8,,1,10.22
Bromfietsers mogen wel rechtdoor (en (brom)fietspad volgen na de brug). Fietsers moeten omrijden.

Foutje dat er al jaren hangt.
Ik vraag me ook af waarom er in godsnaam 'kantoor ANWB' op die portaalwegwijzer moet staan :hm:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door harry » wo 24 okt 2012, 11:32

Groningen schreef:Ik vraag me ook af waarom er in godsnaam 'kantoor ANWB' op die portaalwegwijzer moet staan
Omdat het hoofdkantoor van de ANWB hier om de hoek is en de wegwijzers door de ANWB zijn geplaatst.
Daar is geen godsnaam bij betrokken geweest.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Danzk » do 25 okt 2012, 11:03

De G13 (het bord wat we hier zien) is een onverplicht fietspad, er mag dus ook met de brommer op gereden worden, en/of de fietser mag van een andere route gebruik maken (bijvoorbeeld op de weg er naast)
Het onderbord erbij, in deze situatie, lijkt haast een oplossing te zijn om een G11 (verplicht fietspad, uitsluitend fietsen geen brommers) niet te plaatsen. Maar waarom dat dan niet doen? Is toch goedkoper en duidelijker dan 2 bordjes?
Of zou de G13 er altijd al gehangen hebben en hebben ze later gedacht, we willen hier geen brommers, laten we een onderbordje plaatsen?

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Groningen » do 25 okt 2012, 11:05

Danzk schreef:De G13 (het bord wat we hier zien) is een onverplicht fietspad, er mag dus ook met de brommer op gereden worden,
:wijsvinger:
Alleen fietsers, snorfietsers met elektromotor en snorfietsers met uitgeschakelde benzinemotor mogen daar rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door duikgek89 » do 25 okt 2012, 11:26

Ja, maar dat is hier geen enkel probleem. Dat het een onverplicht fietspad is geldt hier immers alleen voor fietsers dus voor snorfietsers en brommers is dit gewoon een weg.
M.a.w, volgens mij ondergraven ze met dit onderbord hun eigen "fietspad" bord.

Edit:
Waarschijnlijk hebben ze bedoelt dat je er alleen met de fiets in mag... Maar hang dan gewoon een verplicht fietspad bord op zou je denken. Nouja degene die dit bedacht heeft zal wel één of andere reden gehad hebben maar ik kan zijn gedachtekronkel niet volgen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Seat Ibiza » do 25 okt 2012, 11:29

Speciaal voor mensen als Danzk die de verkeersborden niet kennen, zijn er onderbordjes uitgevonden die nog eens extra uitleggen wat er bedoeld wordt... :hap:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door harry » do 25 okt 2012, 11:31

duikgek89 schreef:Waarschijnlijk hebben ze bedoeld dat je er alleen met de fiets in mag... Maar hang dan gewoon een verplicht fietspad bord op zou je denken.
Zoals hier vlak boven ook al gezegd, het bord FIETSPAD zegt al dat je er alleen met de fiets in mag (of als brommer met de motor uit).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door duikgek89 » do 25 okt 2012, 11:32

edit: oeps verkeerd gedaan, deze mag weg maar dat kan ik nu niet meer zelf...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 25 okt 2012, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door duikgek89 » do 25 okt 2012, 11:33

harry schreef:
duikgek89 schreef:Waarschijnlijk hebben ze bedoeld dat je er alleen met de fiets in mag... Maar hang dan gewoon een verplicht fietspad bord op zou je denken.
Zoals hier vlak boven ook al gezegd, het bord FIETSPAD zegt al dat je er alleen met de fiets in mag (of als brommer met de motor uit).
Dat snap ik wel, maar veel anderen waarschijnlijk niet. Het verplichte fietspad bord is voor veel mensen volgens mij duidelijker (en ja dat is triest) maar dan heb je tenminste niet van die idiote onderborden nodig.
TOEVOEGING
Om mijn gedachtekronkel hierover wat te verduidelijken, er zijn veel mensen die een "verplicht fiets/bromfietspad" gewoon "fietspad" noemen en die dan ook zeggen: "Daar moet je met de brommer op het fietspad." Dat kan nog zo fout zijn, als dat het probleem is wat je wil oplossen is een "verplicht fietspad" bord naar mijn mening duidelijker want daarvan snapt wel iedereen wat het betekent, waarschijnlijk mede doordat de "onverplicht fietspad" borden zo weinig voorkomen.
Seat Ibiza schreef:Speciaal voor mensen als Danzk die de verkeersborden niet kennen, zijn er onderbordjes uitgevonden die nog eens extra uitleggen wat er bedoeld wordt... :hap:

Ah dus als je je snor laat staan en chagrijnig bent mag je er niet fietsen? :dyn_hyp:
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 25 okt 2012, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Groningen » do 25 okt 2012, 11:37

Seat Ibiza schreef:Speciaal voor mensen als Danzk die de verkeersborden niet kennen, zijn er onderbordjes uitgevonden die nog eens extra uitleggen wat er bedoeld wordt... :hap:
Dat onderbordje is dus ook fout want met een elektrische snorfiets mag je er wel rijden.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door peejay » do 25 okt 2012, 12:27

Je kunt het altijd nog zo doen :neenee:
Rij met je hart

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Groningen » do 25 okt 2012, 13:08


Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door harry » do 25 okt 2012, 19:16

^^ Die borden stonden 10 jaar geleden door heel Nederland.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Peter » vr 26 okt 2012, 10:07

Vroeger moest de brommer dan ook standaard op het fietspad. De tekstgeschreven "fietspad"en waren voornamelijk recreatieve paden. Je kwam ze slechts zeer zelden tegen als manier om brommers ipv het "fietspad" de rijweg te laten kiezen. Een brommerrijder had bovendien destijds niet noodzakelijk een verkeersexamen gehad.

PS Portaal met "kantoor ANWB" erop is inmiddels vervangen. Volgens mij staat op de nieuwe borden wel weer kantoor ANWB.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Danzk » vr 26 okt 2012, 12:54

@ Seat Ibiza, ik ken mijn verkeersborden alleen ik was iets te snel met typen want ik bedoelde eigenlijk waarin Groningen mij daarna verbeterde.

Concluderend: ze willen er alleen fietsen en geen andere voertuigen, vervoersmiddelen enz. enz. en hebben dat dus zo proberen op te lossen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Peter » vr 26 okt 2012, 13:12

Tja: dat is zoiets als een Autowegbord met een onderbord "geldt alleen voor motorvoertuigen" om zo fietsers te weren....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door duikgek89 » vr 26 okt 2012, 13:14

Het enige wat ze naar mijn idee gecreëerd hebben met dat onderbord is een mogelijkheid om bezwaar te maken als je er met iets anders dan een fiets in rijdt en een bekeuring krijgt. Het is duidelijk wat ze bedoelen, maar er staat toch echt iets anders. Er zijn mijns inziens een paar oplossingen mogelijk:
- "Verplicht fietspad" bord, dat is voor de meesten het duidelijkste en bij afwezigheid van een trottoir mogen ook voetgangers daarvan gebruik maken.
- "Onverplicht fietspad" bord zoals nu maar dan zonder onderbord, misschien minder duidelijk MAAR dan klopt het wel (alleen fietsers, elektrische snorfietsers en snorfietsers met verbrandingsmotor waarvan de motor niet loopt).
-"Onverplicht fietspad" met het standaard uitleg onderbord "dus niet brommen of snorren".
Peter schreef:Tja: dat is zoiets als een Autowegbord met een onderbord "geldt alleen voor motorvoertuigen" om zo fietsers te weren....
Ja, en als je daarop fietst en een bon krijgt dan maak je bezwaar: "Het autoweg bord gold alleen voor motorvoertuigen, dat stond daaronder..." Het is een onlogische gedachtegang, maar ik vraag me af wat er gebeurt als je zo bezwaar maakt of het voor laat komen.
edit:
Wat je dan zou kunnen doen als je mee wilt werken aan de debilisering is er een C9 en C16 onder plakken. Misschien ook nog een F7 en een B1 kan er ook wel bij. Oh voor de duidelijkheid ook nog maar een A1-100 erbij hangen. Maar dan kun je, om iets aan het bordenwoud te doen, het bord autoweg natuurlijk ook weglaten, scheelt er toch weer eentje. :facepalm:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Vinny » vr 26 okt 2012, 20:32

Ik vind het dan ook totaal onbegrijpelijk dat ze het bord "onverplicht fietspad" in het RVV hebben laten staan. Het zorgt m.i. alleen maar voor verwarring en voor buitenlanders is het ook nog eens onbegrijpelijk. Het huidige verplicht fietspad bord zou moeten kunnen volstaan, zonder bromfiets er in dus niet toegestaan voor bromfietsen. In het zeer zeldzame geval dat er een onverplicht fietspad bestaat dat daadwerkelijk onverplicht is zou er dan een apart bordje moeten komen met de tekst: "fietsers op rijbaan toegestaan". Dat is soms nodig voor het bereiken van erven die niet via het fietspad ontsloten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door harry » za 27 okt 2012, 0:26

Vinny schreef:"fietsers op rijbaan toegestaan". Dat is soms nodig voor het bereiken van erven die niet via het fietspad ontsloten worden.
En soms omdat die toeristische paadjes wel heel erg smal zijn om fietsverkeer te verzorgen. Zoals langs de N206 Vogelenzang-Aerdenhout.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door simon » za 27 okt 2012, 16:35

Er kunnen twee redenen zijn voor een onverplicht fietspad: men wil al het gemotoriseerd verkeer weren, bijvoorbeeld in natuurgebieden, of (zoals Harry al aangeeft) het fietspad heeft een zuiver recreatieve functie en is ongeschikt voor niet-recreatief fietsverkeer. Beiden zijn natuurlijk op te lossen met andere borden - dat geldt ook voor bijvoorbeeld autowegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] Fietspad geldt alleen voor fietsers

Bericht door Palance » za 27 okt 2012, 18:34

sirdanilot schreef:Ik heb wel eens een D2 uitsluitend voor fietsers gezien. Maar daar stond een symbool van een fiets in plaats van deze tekst.

Opgeduikeld uit mijn archief bleek het om een bromfietssymbooltje te gaan, niet om een fietssymbool. Maar goed, zelfde idee dus. Ik moet zeggen dat ik deze combi nog nergens anders heb gezien !
http://i.imgur.com/1J42zl.jpg
In Alkmaar is er een vergelijkbare situatie maar dan met onderbord "uitgezonderd [fietssymbool]" Op SV helaas niet te zien, maar het is de achterkant van dit bord: http://maps.google.nl/maps?q=Spanjaards ... 68,,0,3.56
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie