Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Wesso » vr 25 mei 2018, 0:04

^^ Een tip die ik eerder via pb heb gedeeld:

Je kunt voor blurren het beste naar Youtube videobeheer gaan (op een PC): https://www.youtube.com/my_videos?o=U
Dan klik je bij de video op bewerken en bovenin klikken op Optimalisaties. Hier heb je de optie 'Vervagingseffecten' en hier kies je voor Aangepast vervagen. Je kunt dan zelf het vervagingsgebied bepalen. Zonder vergrendeling gaat Youtube het object automatisch volgen (bijv. groter maken als het dichterbij komt) en met vergrendeling wordt het een vast gebied. Ik heb bij automatisch volgen nog wel een paar keer bijgestuurd, anders gaat het mis.

Ik ben er wel tevreden over (al ziet het er niet zo professioneel uit als je zou wensen.)

Makkelijker is filmpjes op Verborgen zetten (in plaats van openbaar) in Youtube en hier linken, maar dan kunnen je abonnees ze uiteraard niet meer zien.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Durashift » zo 10 jun 2018, 3:34

Chris schreef: ma 21 mei 2018, 17:00 In hoeverre valt het publiceren van dashcambeelden nu onder de AVG / GDPR? En dan vooral de toevallige vastlegging van kentekens?
(..)

Is een kenteken überhaupt een persoonsgegeven? Aan de hand van alleen het kenteken kan je nog niet vaststellen welke persoon er rijdt.
Er worden ook beelden gepubliceerd waarop zowel kentekens als personen te zien zijn, soms te linken aan beiden.
Eigenlijk zijn alle dashcam- / telefoonbeelden uiteindelijk toch heimelijk gemaakt?

Als er dus een kenteken / persoon herkenbaar op beeld is.. en dat beeld wordt gepubliceerd zonder medeweten van die persoon.. volgens mij maak je met deze nieuwe AVG best wel kans met het argument dat er geen toestemming voor publicatie is gevraagd / schending van privacy.

Zoals afgelopen week.. bestuurder van een voertuig die zich misdraagt naar een andere bestuurder tijdens het wachten voor een verkeerslicht.
Bedrijfsauto duidelijk in beeld. E.e.a. gefilmd vanuit een andere auto. In hoeverre is dat nog openbaar filmen, vanuit de eigen -veilige- cocoon van de auto??

Het gedrag van de betreffende persoon is niet goed te praten.. maar dat het zo publiekelijk te zien is.. (ja, ik kijk er ook naar.. :? ) kan best wel gevolgen hebben waar tijdens het filmen/publiceren niet bij stil gestaan wordt, denk ik.

Overigens, het valt mij wel op dat steeds meer (professionele) media kentekens van voertuigen bij nieuwsberichten onherkenbaar maken.
Bij de regionale omroepen zie ik dat steeds meer. Ik denk toch dat dat wel met wetgeving te maken heeft, of op z'n minst de wens om zich beter aan de wet te houden. Compliance :D

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robbert297 » zo 10 jun 2018, 11:01

Durashift schreef: zo 10 jun 2018, 3:34 Het gedrag van de betreffende persoon is niet goed te praten.. maar dat het zo publiekelijk te zien is.. (ja, ik kijk er ook naar.. :? ) kan best wel gevolgen hebben waar tijdens het filmen/publiceren niet bij stil gestaan wordt, denk ik.
Dus jij vindt het normaal dat de persoon op deze video geblurred is?

Link
Слава Україні

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Durashift » zo 10 jun 2018, 16:40

Robbert297 schreef: zo 10 jun 2018, 11:01 (..)
Dus jij vindt het normaal dat de persoon op deze video geblurred is?
(..)
Normaal, normaal?
Weet niet of dat het goede woord is..
Ik vind het netjes van de uploader om dat bij publicatie zo te doen.
Het, herkenbare, deel plus dat wat er voorafgaand gebeurd is zal wel aan een opsporingsinstantie overhandigd zijn?

Kijk, ik zie (hoor) twee mensen die een conflict hebben (gehad) waarbij de een van mening is dat het rijgedrag Mongolisch is.. en de ander het daar duidelijk niet mee eens is. Uiting daarvan is, op z'n minst, discutabel.. maar het niet onherkenbaar maken van persoon en kenteken neigt al snel, voor mij, richting de publieke schandpaal..

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Km357 » zo 10 jun 2018, 17:28

Wat is er mis met een publieke schandpaal als iemand zich totaal asociaal, hufterig en buiten de wet vertoont? Iedereen wordt constant gefilmd en we leven daar maar mee, maar o wee als je iets uitsteekt en dat komt op sociale media terecht. Dat is pas een ramp. :facepalm:

Waarom moet zo'n protectie er eigenlijk zijn?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Attietattie » zo 10 jun 2018, 17:36

Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 17:28 Wat is er mis met een publieke schandpaal als iemand zich totaal asociaal, hufterig en buiten de wet vertoont?
En wie gaat bepalen wat de grens daarvan is?
Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 17:28 Waarom moet zo'n protectie er eigenlijk zijn?
Geen serieuze vraag, toch?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Km357 » zo 10 jun 2018, 17:42

De grens ligt nu zozeer in het voordeel van de hufter dan van het slachtoffer dat enige realiteitszin gewoon zoek is. Aangezien iedereen gewoon dagelijks gefilmd wordt zie ik niet in waarom alles moet geblurred worden. Is dat niet volgens de wet? Jammer dan, ik ga niet aan andermans auto zitten trekken en beschadigen. Al dat "o wee, je zou maar iemand kunnen storen in z'n malafide manier van doen, wat een onmens ben je toch" word ik kotsmisselijk van. Als het écht op sociale media moet komen eer iemand zal inzien dat ie volledig verkeerd bezig was, dan is dat maar zo.

Iets van brandt en blaren en zo. :nothanks: De grens wordt bepaald tussen de wet en je er aan houden of niet, eenvoudig is het niet?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robbert297 » zo 10 jun 2018, 18:16

Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 17:28 Wat is er mis met een publieke schandpaal als iemand zich totaal asociaal, hufterig en buiten de wet vertoont? Iedereen wordt constant gefilmd en we leven daar maar mee, maar o wee als je iets uitsteekt en dat komt op sociale media terecht. Dat is pas een ramp. :facepalm:

Waarom moet zo'n protectie er eigenlijk zijn?
Precies. Er zijn veel mensen die op straat gefilmd worden maar eigenlijk niet in beeld willen. Deze mensen worden dan ook niet geblurred. Tegelijkertijd worden mensen die hufterig gedrag vertonen geblurred. Ik snap daar werkelijk helemaal niets van. Het is de omgekeerde wereld...
Слава Україні

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Attietattie » zo 10 jun 2018, 18:19

Ah, dus jij gelooft direct wat je op video ziet? Misschien heeft meneer de dashcammer net wel 3x expres op Polobestuurder in willen rijden, heeft ie net één van zijn banden lekgestoken en heeft ie er twee koplampen uitgerost. Dan mag Polobestuurder een lintje krijgen dat ie zo rustig is gebleven. Maar op dit moment heb jij alvast een mening over Polobestuurder en zou jij hem geen baan meer aanbieden, al was ie de beste van het land.

Ja, allemaal zeer onwaarschijnlijk, maar bijna dagelijkse kost dat mensen finaal worden afgebrand, omdat een filmpje 'handig' is geknipt.

Kijk eens naar dit filmpje. Het schijnt dat de familie van dat kind, alleen het laatste gedeelte heeft geüpload en die man daarom met de dood is bedreigd en allemaal gedoe en whatever. Dát is de reden dat er bescherming is op dat vlak.
Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 17:42De grens wordt bepaald tussen de wet en je er aan houden of niet, eenvoudig is het niet?
Blijkbaar toch niet. Je zou kunnen zeggen dat die man zich niet aan de wet heeft gehouden omdat hij geweld heeft toegepast. Dus wat jou betreft kon hij met het slecht geknipte filmpje op internet verschijnen, met alle gevolgen van dien?

Een rechter bepaalt of je je hebt misdragen en of je aan de schandpaal moet. Niet gewoon een toevallig passant met telefoon in de hand.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Km357 » zo 10 jun 2018, 19:26

Of je nu fout bent of niet, je schudt en klopt niet op een andermans bezit. Als je dat doet, maakt het niet meer uit wat je daarvoor niet of wel hebt gedaan. Als iemand jou een misplaatste schouderklop geeft en je die daarna met een mes doodsteekt is het ook je laatste actie die geldt en niet de aanleiding.

De huidige maatschappij zou er baat aan hebben van de dingen te vereenvoudigen waar van toepassing en niet alles te moeten overcomplex maken, helpt nergens voor. Dat eindeloos verdedigen van voyeurisme en hopeloos verdedigen van gelijk welke sociaal/psychische stoornis om toch maar niemand voor de borst te stoten - een overschot aan tolerantie - legt gewoon de weg voor een samenleving van totale intolerantie. En we zijn al ver doorgeschoten in die richting.

Stop toch eens met goed te praten wat overduidelijk fout is.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Piles » zo 10 jun 2018, 20:10

Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 19:26 Of je nu fout bent of niet, je schudt en klopt niet op een andermans bezit. Als je dat doet, maakt het niet meer uit wat je daarvoor niet of wel hebt gedaan.
Wat een, sorry voor mijn woordkeuze, achterlijke borrelpraat :facepalm:
We hebben in Nederland godzijdank een rechtssysteem wat bepaalt of je schuldig bent of niet. Niemand wordt hier vogelvrij verklaart na een bepaalde gedraging. Dat was in de Middeleeuwen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Attietattie » zo 10 jun 2018, 21:01

Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 19:26 Of je nu fout bent of niet, je schudt en klopt niet op een andermans bezit. Als je dat doet, maakt het niet meer uit wat je daarvoor niet of wel hebt gedaan.
:facepalm: Je hebt het filmpje niet gekeken he? Anders zou je niet zo'n uitspraak doen. En dat filmpje is maar één van de duizenden voorbeelden. En jij stimuleert het nog ook, ongelooflijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robbert297 » zo 10 jun 2018, 21:23

Attietattie schreef: zo 10 jun 2018, 18:19 Ah, dus jij gelooft direct wat je op video ziet? Misschien heeft meneer de dashcammer net wel 3x expres op Polobestuurder in willen rijden, heeft ie net één van zijn banden lekgestoken en heeft ie er twee koplampen uitgerost. Dan mag Polobestuurder een lintje krijgen dat ie zo rustig is gebleven. Maar op dit moment heb jij alvast een mening over Polobestuurder en zou jij hem geen baan meer aanbieden, al was ie de beste van het land.

Ja, allemaal zeer onwaarschijnlijk, maar bijna dagelijkse kost dat mensen finaal worden afgebrand, omdat een filmpje 'handig' is geknipt.
Kijk eens hier. Hier staat het verhaal. De filmer is toevallig een verslaggever van Sikkom (een Groningse medium). Zie je de vrachtwagen die ervoor stil staat? Hij heeft gezien wat de Polobestuurder allemaal deed voorgaande aan het filmpje en ging daar dus polshoogte nemen.
Kijk eens naar dit filmpje. Het schijnt dat de familie van dat kind, alleen het laatste gedeelte heeft geüpload en die man daarom met de dood is bedreigd en allemaal gedoe en whatever. Dát is de reden dat er bescherming is op dat vlak.
Dat mag dan wel zo weten, maar daar op Dumpert staat het echte filmpje met het echte verhaal.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Piles » zo 10 jun 2018, 21:31

^^ heb je de link van Attie überhaupt aangeklikt? Je mist zijn punt nogal volgens mij ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Km357 » zo 10 jun 2018, 21:55

Attietattie schreef: zo 10 jun 2018, 21:01
Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 19:26 Of je nu fout bent of niet, je schudt en klopt niet op een andermans bezit. Als je dat doet, maakt het niet meer uit wat je daarvoor niet of wel hebt gedaan.
:facepalm: Je hebt het filmpje niet gekeken he? Anders zou je niet zo'n uitspraak doen. En dat filmpje is maar één van de duizenden voorbeelden. En jij stimuleert het nog ook, ongelooflijk.
Me dunkt dat jij een totaal ander filmpje ziet dan ik. Op een weg zomaar stoppen voor iemand anders op de rijbaan en dan de grote jongen gaan uithangen met zo'n debiel handtasje en wat gaan schudden aan iemand anders wagen.

Nee, niet echt een voorbeeld van de brave jongen die je probeert voor te duwen. Jammer dat ie geblurred is, maar goed, geblurred of niet, het duurt niet lang of men zal weten wie het is hoor. Achteraf moet ie niet gaan klagen op sociale media - gaat ie uiteraard wel doen, want als dader moet je nu eenmaal slachtoffer zijn dezer dagen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Km357 » zo 10 jun 2018, 22:01

Piles schreef: zo 10 jun 2018, 20:10
Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 19:26 Of je nu fout bent of niet, je schudt en klopt niet op een andermans bezit. Als je dat doet, maakt het niet meer uit wat je daarvoor niet of wel hebt gedaan.
Wat een, sorry voor mijn woordkeuze, achterlijke borrelpraat :facepalm:
We hebben in Nederland godzijdank een rechtssysteem wat bepaalt of je schuldig bent of niet. Niemand wordt hier vogelvrij verklaart na een bepaalde gedraging. Dat was in de Middeleeuwen.
Dus met jouw logica mag gelijk wie aan iemand anders z'n wagen gaan schudden en kloppen? Want kennelijk vind je het perfect normaal dat iemand dat doet en ga je diegene die er op negatieve wijze op wijst gaan verhalen als zijnde borrelpraat.

Besef je eigenlijk wel wat je zegt of ben je zodanig van de realiteit verwijderd dat dit soort dader wordt slachtoffer de norm is geworden?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Palance » zo 10 jun 2018, 22:02

Attietattie schreef: zo 10 jun 2018, 18:19 Ja, allemaal zeer onwaarschijnlijk, maar bijna dagelijkse kost dat mensen finaal worden afgebrand, omdat een filmpje 'handig' is geknipt.
Dit dus. Mensen zien (of wordt voorgeschoteld) wat ze willen zien, en je kent zelden het totaalplaatje. Zo’n eikel mag van mij een paar weken gaan zitten voor vernieling enzo, maar het is niet aan een poster of de filmer om gezichten of kentekens te laten zien terwijl we het totaalplaatje niet kennen.

Dit soort naming and shaming zie je ook op filmpjes waarop de politie zich zou misdragen, maar de aanleiding zie je ‘toevallig’ nooit in zo’n filmpje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Palance » zo 10 jun 2018, 22:04

Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 22:01 Dus met jouw logica mag gelijk wie aan iemand anders z'n wagen gaan schudden en kloppen? Want kennelijk vind je het perfect normaal dat iemand dat doet...
Waar staat dat?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Robbert297 » zo 10 jun 2018, 22:07

Piles schreef: zo 10 jun 2018, 21:31 ^^ heb je de link van Attie überhaupt aangeklikt? Je mist zijn punt nogal volgens mij ;)
Ik ken het filmpje op die link. Weet precies hoe die gaat. Wat ik zie is dat een klein kind 'stoer' doet tegen een man. In de beschrijving staat het verhaal.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Km357 » zo 10 jun 2018, 22:09

@Palance: Aub verder doen met de dader als slachtoffer te laten overkomen. Komt het hele rechtssysteem zeker ten goede. :facepalm:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Palance » zo 10 jun 2018, 22:12

Je ontwijkt de vraag.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Km357 » zo 10 jun 2018, 22:26

Palance schreef: zo 10 jun 2018, 22:02
Attietattie schreef: zo 10 jun 2018, 18:19 Ja, allemaal zeer onwaarschijnlijk, maar bijna dagelijkse kost dat mensen finaal worden afgebrand, omdat een filmpje 'handig' is geknipt.
Dit dus. Mensen zien (of wordt voorgeschoteld) wat ze willen zien, en je kent zelden het totaalplaatje. Zo’n eikel mag van mij een paar weken gaan zitten voor vernieling enzo, maar het is niet aan een poster of de filmer om gezichten of kentekens te laten zien terwijl we het totaalplaatje niet kennen.

Dit soort naming and shaming zie je ook op filmpjes waarop de politie zich zou misdragen, maar de aanleiding zie je ‘toevallig’ nooit in zo’n filmpje.
Moeten we dan alle historische foto's en beeldmateriaal ook gaan blurren omdat iemand op z'n tenen kan getrapt worden? Wat voor een logica is dat eigenlijk.

Ik heb al lang gezegd wat ik wou zeggen over dit gebrek aan realiteitszin en de hedendaagse tendens dat daders slachtoffers moeten worden en omgekeerd en ik vind het op z'n minst heel jammer dat er wel degelijk mensen zijn die dit soort gedrag toejuichen onder het mom van één of andere moraal. Wat ik me dan nog meer afvraag is wat zij zouden doen als het hen overkomt, waarschijnlijk een totaal ander verhaal.

Ik heb verkeersagressie al meegemaakt waar het passagiersraam aangevallen werd met een 10" schroevendraaier waar m'n vrouw zat door een NL'er die op een verkeerde coke-trip aan het vliegen was. Misschien dat onze verheven zielen pas dan zouden begrijpen wat het is om slachtoffer te zijn of dader. Ik wens het u allen alvast niet toe.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Palance » zo 10 jun 2018, 22:28

En nu ontwijk je de materie. Als je niet gewoon in wil gaan op de argumenten maar liever je eigen ongedundeerde conclusies door blijft drammen zeg het dan gewoon, dan weet iedereen wat we aan dit soort posts hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Km357 » zo 10 jun 2018, 22:34

^^ Het ging toch over een filmpje waar verkeersagressie wordt getoond en waar kennelijk de dader als slachtoffer dient vermeld te worden?

Ben je écht zo ver verwijderd van de realiteit dat je niet eens meer weet waar het over ging?

Tenzij je niet kan lezen, zal je zien dat ik wel degelijk in ben gegaan op de argumenten van een ander, maar goed, speel maar je spelletje.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Attietattie » zo 10 jun 2018, 22:53

Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 21:55Me dunkt dat jij een totaal ander filmpje ziet dan ik. Op een weg zomaar stoppen voor iemand anders op de rijbaan en dan de grote jongen gaan uithangen met zo'n debiel handtasje en wat gaan schudden aan iemand anders wagen.
Daar gaat het óók over ja. Verder heb ik een voorbeeld gegeven, waarbij iemand bedreigd wordt aan de hand van een geknipt filmpje. Dat is dus naming and shaming, terwijl hij het slachtoffer is. Zoals gezegd, dat lijkt me bij de Polobestuurder zeer onwaarschijnlijk, maar JIJ bent niet degene om dat te bepalen. Dat mag de rechter doen.

Zolang jij niet hele filmpje hebt gezien, kan Polobestuurder nog steeds gewoon het slachtoffer zijn. Daar hebben jij en ik geen idee van. En jij bent het beste voorbeeld, waarom dit soort dingen niet moet gebeuren: jij hebt je mening al klaar en hebt de beste man al veroordeeld. Doe ik ook hoor, alleen houd ik de optie nog open dat het wel eens een selectief geknipt filmpje zou kunnen zijn. Jij niet, jij bent al klaar. Heel gevaarlijk, dat soort mensen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 jun 2018, 6:29

Willen jullie even denken aan het taalgebruik? Er is geen reden om het zo hard en persoonlijk te maken. Als het zo doorgaat, gaat de draad eventjes op slot om af te koelen. Probeer het een beetje vriendelijk te houden. Alvast dank!
Enne gojje mins blieft altied leave.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Algemene Dashcamdraad

Bericht door Piles » ma 11 jun 2018, 8:43

Km357 schreef: zo 10 jun 2018, 22:34
Ben je écht zo ver verwijderd van de realiteit dat je niet eens meer weet waar het over ging?
Nee, jij argumenteert op basis van anekdotisch bewijs. Omdat je zelf een traumatische ervaring hebt gehad, snappen wij het allemaal niet. Maar dat is niet hoe her werkt.
Je start een discussie, vervolgens krijg je gas tegen en snappen wij het allemaal niet. Start de discussie dan niet...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Bericht door Attietattie » vr 05 okt 2018, 17:47

RikB schreef: do 04 okt 2018, 10:26
R-R-L schreef: di 02 okt 2018, 20:39 Enig nadeel is de continue voeding op de 12v. Als die geschakeld zou zijn was het perfect. Camera hoeft op veel vaste plekken waar ik kom niet te blijven draaien.
trekt die ook stroom als je geparkeerd staat? en hoe sluit je de 12V aan? toch niet via de aansteker/USB in je middenconsole?

zou bang zijn dat ik de verkeerde draadjes aansluit en een airbag in m'n gezicht zou krijgen. dus nee, niet voor iedereen 5 minuten.
De ene auto is de andere niet: mijn 12v-aansluiting is geschakeld en trekt dus geen stroom. Ik loop dus weg van mijn auto en de dashcam stopt er na een minuut vanzelf mee. Overigens is de mijne aangesloten op mijn lichtunit in het plafond.

Veel auto's hebben een tweede 12v-aansluiting in de kofferbak. Dan kan je kiezen of je het snoer via de deurstijlen laat lopen of tussen de plafondbekleding en het dak. Het mooiste is namelijk als het snoertje net boven de binnenspiegel uit het dak komt. Dat kost misschien wat meer tijd, maar als je een verdeelstekker vanuit je middenconsole in het dashboardkastje hebt liggen, je een schroevendraaier pakt om het snoertje achter de strips te drukken, dan ben je echt met 5 minuten wel klaar. Als je geen bezwaar hebt tegen in het zicht hangende snoertjes, ben je met minder dan 30 seconden klaar.

En nogmaals: als ben je er een half uur mee bezig, de tijdswinst die je gaat boeken op het moment dat je ook maar de minste discussie met iemand hebt, staat niet in verhouding tot het werk dat je eraan denkt te hebben. En dan heb ik het nog niet over de kosten.

Heel simpel voorbeeld (als je 5 minuten op mijn kanaal zoekt, heb je er nog 50). Als de tegenpartij in dit geval bij hoog en bij laag volhoudt dat ik naar rechts kwam, wordt het gewoon 50-50. Nou, daar heb ik geen zin in...
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Bericht door Attietattie » vr 05 okt 2018, 17:56

Of discussie over of ik een stopteken negeer. Heb ik ook geen zin in. (langdradig filmpje hoor, gaat om het principe)
Link
Je bent altijd aansprakelijk als je een voetganger pakt toch? Mogelijk kom je er met deze beelden onderuit.
Link
Als je ergens achterin duikt ben je toch altijd fout? Met dashcam misschien niet meer.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Bericht door mavas » di 28 mei 2019, 18:53

Wat zijn goede dashcams heden ten dage? Die van mij is overleden, en DOD is op het moment nauwelijks verkrijgbaar.

Weet iemand waar je DOD-dashcams nog kunt krijgen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie