Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Dashcam kopen

Bericht door olaf » di 26 mei 2015, 21:12

Het is een fantastisch toestel. Heb alleen geen nachtopnames gemaakt daar ik geen voorstander ben van rijden op slechte onverlichte wegen in het buitenland. De opnames zijn zeer goed. Ook kan je er foto's mee maken. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je met een 32gb kaart 4 tot 4,5 uur opnames kan maken terwijl me gezegd was een uurtje of 8. Dat klopt dus niet. Heb zelf niet de tijd genomen om tussendoor tijdens de reis een keer naar de opnames te kijken waardoor er leuke momenten zijn overschreven. Eigen schuld natuurlijk. Toch is hij zeer aan te bevelen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcam kopen

Bericht door Chris » di 26 mei 2015, 21:15

^^ Loop recording kan je uitzetten. Dan overschrijft hij het eerste bestand niet.

8 uur filmen kan wel, maar dan moet je op lagere kwaliteit filmen. 720p denk ik. Je kan er uiteraard ook een grotere geheugenkaart inzetten. De prijzen van een 64 GB kaart vielen me nog mee, voorheen waren die toch wel behoorlijk prijzig, laat staan 128 GB.

Ik heb ook de mini 0806, en ben er na wat testritten wel tevreden over. Alleen jammer dat die 45 fps een vage framerate is die niet ondersteund wordt door videobewerkingssoftware of Youtube. Daar heb je eigenlijk niks aan.

De 0806 heeft ook meer luchtgaatjes. Daardoor zou hij beter tegen warmte moeten kunnen. Sowieso zal een dashcam wel ergens op berekend moeten zijn aangezien die altijd in de zon hangt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Dashcam kopen

Bericht door jelger » di 26 mei 2015, 21:41

Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een SJ4000. Schijnen prima te zijn, in ieder geval goed genoeg voor mijn doel en om er voor mezelf eens mee te pionieren en kijken of het wat is dit type video maken. Dan kan ik altijd nog voor het geavanceerde spul gaan. Ik moet het vakantie budget ook niet in gevaar brengen. :wijsvinger:

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Dashcam kopen

Bericht door olaf » wo 27 mei 2015, 20:46

Je hebt gelijk gewoon kijken wat je er zelf voor over hebt. Even ter aanvulling op bovenstaande is mij verteld dat je maximaal een 32 gb in het apparaat kon zetten anders had ik waarschijnlijk een grotere genomen. Wat betreft de opnames hebben we voor de 1080 instelling gekozen. Je wilt natuurlijk mooi beeld hebben dus vandaar die kortere opnames. Beter was het geweest om van tevoren wat te experimenteren met zo'n ding maar je weet hoe zulke dingen gaan

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcam kopen

Bericht door Chris » vr 29 mei 2015, 19:21

Allcam heeft een CPL filter netjes nageleverd. Dat zat niet in de verpakking. Het CPL filter is magnetisch, je hoeft hem dus niet op de lens te schroeven.

Alleen werd hij vandaag pas geleverd en morgenochtend vertrek ik naar het zuiden. Helaas geen tijd gehad om hem uit te testen. Morgen dan maar wat extra testvideo's maken voordat het echte werk begint (ik wil de hele Franse A75 filmen).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door RSK » za 30 mei 2015, 13:02

^^ Ik heb inmiddels voor de Mini 0801 een 37mm CPL-filter in huis. Op dit moment staat een verloopring in bestelling waar ik een soort houderconstructie op ga plaatsen. Als die er op zit, moet het met alle hinderlijke reflecties wel gedaan zijn. :)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Jackbauer1350 » za 30 mei 2015, 17:25

Chris schreef: (ik wil de hele Franse A75 filmen).
Lange rit maar wel als pronkstuk het viaduct nabij Millau. 8-)

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Dashcam kopen

Bericht door jdb2 » za 30 mei 2015, 22:48

Ik maak af en toe ook wel eens filmpjes, maar een aparte dashcam heb ik er niet voor over.
Ik heb wel de Android-app Autoguard aangekocht (een beetje goedkoper dan een dashcam :lol: ), en ik moet zeggen dat de resultaten verrassend goed zijn.
De videokwaliteit is uitstekend, maar dat hangt uiteraard af van de kwaliteit van de smartphone camera.Hij maakt ook handig gebruik van de GPS en accelerometer die al in de smartphone zitten.
Je kan hem instellen om automatisch opname starten wanneer je de telefoon aan de autolader aansluit en stoppen wanneer je hem loskoppelt (app moet wel al in de achtergrond draaien). Er zit ook een ongevaldetectie die gebruik maakt van de accelerometer en automatisch de hulpdiensten belt, maar die functie heb ik maar uitgeschakeld.

Belangrijke nadelen zijn:
- Wanneer de dashcam app actief is met GPS, en je gebruikt tegelijk navigatie, dan gebruikt de smartphone meer stroom dan de 12V-adapter kan aanleveren, waardoor je batterij langzaamaan leegloopt. En hij wordt daarbij ook erg warm. Das wel jammer, want met ik gebruik mijn smartphone ook voor navigatie. Kan ook aan de 12V-adapter liggen, misschien is daar een krachtigere adapter voor nodig.
- Bij gebruik met navigatie is het lastig om een positie te vinden voor goede opname en tegelijk het display goed in je gezichtsveld te hebben.
- Bij elke rit opnieuw je smartphone aan de ruit plakken, positie afstellen,... daar ben je wel even mee bezig.

Maar zo'n permanente gemonteerde dashcam lijkt me wel diefstalgevoelig. Ik weet niet hoe dit elders zit, maar in onze regio worden de auto's regelmatig 'bezocht' door mensen die zogezegd je auto willen kopen en zo'n kaartje op de ruit achterlaten (zodat ze in elke auto te kunnen loeren wanneer het kaartje plaatsen). En bij mij is het ruitje al eens ingeslagen. Dus laat ik mijn auto het liefst zo kaal mogelijk achter. Ik ben dus van het type dat na elke rit de zuignap sporen wegveegt.

baltazar69
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 23:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door baltazar69 » za 13 jun 2015, 23:07

Ik ben op zoek naar een dashcam onder de 100 euro, zoals op deze dashcam webwinkel wordt aangeboden met de volgende functies;

- G sensor
- Parkingmode
- Full HD met goed ziende beelden

Iemand misschien een aanrader welke dashcam geschikt is voor mij?
Laatst gewijzigd door baltazar69 op ma 15 jun 2015, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dashcam kopen

Bericht door boe! » zo 14 jun 2015, 7:39

baltazar69 schreef:Parkingmode
Bedenk wel dat de dashcam dan steeds in het zicht hangt en dat dat sommige mensen op het idee brengt in te breken in jouw auto.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcam kopen

Bericht door Chris » zo 30 aug 2015, 12:20

Mijn twee dashcams. Links de Mini 0806 (met CPL filter) en rechts de 'Scott'.

Afbeelding

Ik film voornamelijk om het vastleggen van de wegen zelf, en niet verkeerssituaties zoals veel dashcammers. Ik wil dus geen reflectie in beeld. Dat blijkt met de Mini 0806 onmogelijk door de brede lenshoek. De Mini 0806 is wel wat stabieler, maar veel scheelt het niet. Het grote voordeel van de Mini 0806 is de CPL, wat behoorlijk helpt tegen zonlicht. De 'Scott' heeft bij een lage stand van de zon last van invallend zonlicht. In tegenstelling tot wat mensen soms lijken te denken haalt een CPL niet de reflectie weg. Daarnaast krijg je met de CPL net iets donkere hoeken.

Ik ben weer teruggegaan naar de Scott vanwege de reflectie. De reflectie bij de Mini was niet heel groot, maar doet toch wel inbreuk op de overall kwaliteit van de video. Alleen onder een zeer gunstige stand van de zon heb je geen reflectie.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Dashcam kopen

Bericht door nielske1990 » zo 04 okt 2015, 12:38

Zijn er eigenlijk dashcams die ook een ingebouwde accu hebben waar je enige tijd mee vooruit kan? Bij mij is het stroompunt regelmatig bezet en bovendien vind ik zo'n kabel over het dashboard ook geen sieraad. Zou -bij een eventuele dashcam- sowieso wel graag een elegantere oplossing willen dan zo'n lelijke zuignap of plaktape. Zijn er ook die voorzien zijn van een subtiel klemmetje voor de ventilatieroosters bijvoorbeeld? Wie heeft er tips en kan me al dan niet over de streep trekken om er een te kopen... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 04 okt 2015, 13:13

^^Ik heb een tijdje m'n wegenvideo's simpel met een handycam gefilmd die ik op t dashboard vastzette met duct tape. Ik ben overgestapt op een dashcam omdat die makkelijker te bevestigen is, met zuignap in mijn geval, en het een verademing is om niet elke keer er om te hoeven denken die rotaccu's van te voren op te laden. De dashcam voed ik via de sigarettenaansteker. Snoer is eventueel weg te werken boven de dakbekleding en achter de bekleiding van de zijstijl.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op zo 04 okt 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » zo 04 okt 2015, 13:17

Dashcams hebben nauwelijks een accu. Dan moet je zoeken op actioncam, die hebben juist een redelijke accuduur. Het nadeel is dat ze simpelweg voor andere doeleinden gemaakt zijn, dus ze hebben nadelen. Voor een elegante oplossing kan je kijken naar een DOD RX8W, alhoewel ik hem heb teruggestuurd omdat ie me niet beviel.

Gedoe over snoertjes snap ik sowieso niet. Een snoertje heb je in 10 minuten redelijk weggewerkt of in 2u perfect.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcam kopen

Bericht door Chris » zo 04 okt 2015, 13:42

Ik heb het snoertje ook helemaal weggewerkt achter het rubber van de A-stijl en onder de vloermat van de bijrijdersstoel. Daar zie je bijna niks van.

Overigens leveren ze niet allemaal dezelfde lengte van het snoer. Ik heb een kleine auto, en het snoer dat bij de Mini 0806 wordt bijgeleverd kan echt nét. Die van de 'Scott' was langer. Alleen zijn ze niet uitwisselbaar (andere USB).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door RSK » zo 04 okt 2015, 17:29

Ik heb een eigen steuntje met zuignap geknutseld voor in andere auto's. Op Gran Canaria had ik zo'n externe acculader voor je telefoon die ik er voor kon gebruiken. Die houdt hem wel een uurtje of vier aan de gang. Uit het zicht zal een lastig verhaal worden, ik probeer altijd min of meer achter de spiegel weg te komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Dashcam kopen

Bericht door Mark » wo 14 okt 2015, 0:55

Aangezien er volgens mij mensen zijn die de markt goed volgen :p, wat is op dit moment een goede (en wat betaalbare) dashcam?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » wo 30 dec 2015, 16:52

Ook ik moet binnenkort maar eens op zoek naar een (goede) dashcam met goede beeldkwaliteit (ook 's nachts). Prijs tot 200 euro? Geen idee wat je allemaal kan krijgen daarvoor. Heb hier al wat gelezen over enkele cams, maar wat is op dit moment nou echt een goede dashcam? Zal ik in januari eens eentje kopen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Dashcam kopen

Bericht door Robbert297 » wo 30 dec 2015, 17:05

Volgens mij is de KDLinks X1 wel een goeie.
Слава Україні

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » wo 30 dec 2015, 17:11

DOD LS460W
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Demassel » wo 30 dec 2015, 21:44

Weet de naam zo niet.

Maar in Apeldoorn zit er internet verkoper met een paar goede dashcams.
Ff googlen op Dashcam en Apeldoorn, het is zo'n gratis webadres dacht ik
http://dutchdashcam.webklik.nl/page/home-pagina
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 31 dec 2015, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is niet nodig om na elke zin 2 keer op enter te drukken. Dank u!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dashcam kopen

Bericht door boe! » wo 30 dec 2015, 23:18

René Demmers is al eerder in dit topic voorbij gekomen. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » wo 30 dec 2015, 23:19

Attietattie schreef:DOD LS460W
Filmpjes op YouTube zien er redelijk tot goed uit. Mensen met ervaring hier?

De dashcam ziet er wel vrij groot en lomp uit. Vraag me af waar ik die het best kan plaatsen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dashcam kopen

Bericht door boe! » wo 30 dec 2015, 23:23

Ik heb de voorganger de LS430w. Prima dashcam. Enige manco is dat mijn dashcam nog wel eens spontaan stopt tijdens het rijden. Dan denk je dat hij opneemt (rood lampje knippert), maar hij doet dus niets.

Edit: grootte valt wel mee. Past gewoon onder de binnenspiegel. Ik heb hem zelf wat verder naar rechts geplaatst, omdat anders mijn hand steeds zichtbaar is bij het nemen van foto's (fotocamera staat midden op het dashboard).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » do 31 dec 2015, 10:15

Snelwegfreak schreef:
Attietattie schreef:DOD LS460W
Filmpjes op YouTube zien er redelijk tot goed uit. Mensen met ervaring hier?

De dashcam ziet er wel vrij groot en lomp uit. Vraag me af waar ik die het best kan plaatsen.
Ik heb er wel wat ervaring mee. Zo'n 100.000km. En met een voorganger in totaal zo'n 250.000 schat ik. Mijn filmpjes zijn op de laagste kwaliteit opgenomen.

En nee, de camera is niet heel groot. Als je wil, kan je hem achter je spiegel kwijt.

En er is niemand in de wereld die betere service verleent dan die Dutchdashcam. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » do 31 dec 2015, 10:58

^^ Haha, dat lijkt me een uitgemaakte zaak! Dank je wel :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door mavas » do 31 dec 2015, 17:21

^^ Alle filmpjes van Archiebald zijn ook met de 460w gemaakt dacht ik. Daar had hij eens een bericht over geplaatst.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » zo 28 feb 2016, 23:38

Omdat ik voor wat klanten heb kunnen zorgen, heeft mijn dashcamleverancier me aangeboden de 470W+ te mogen testen voordat ie echt de markt op gaat, zolang ik er maar een eerlijke review voor zou schrijven. Ik heb bewust niet veel meer gedaan dan hem gewoon gebruiken zoals ik dat altijd zou doen. Ik gebruik de 460W dagelijks, dus zal het vooral een vergelijking worden met die camera.

Wat opvalt als je hem uit de doos haalt, is dat hij groot en zwaar is. Dat is uiteraard relatief: hij is zo’n 1,5cm hoger dan bijvoorbeeld de 460W. Het scherm is ook groter. En de mount is hetzelfde als van de 460W, dus de camera komt lager te hangen, aangenomen dat de mount tegen de bovenrand van het raam zit. In mijn geval komt dat slecht uit, daar ik de cam links van de spiegel had hangen en er net onderdoor kon kijken. Wat me aan de 460W opviel, is dat hij erg licht was voor een camera, voor de 470W+ geldt dat niet, die heeft een ‘normaal’ gewicht.

De reden waarom hij wat zwaarder is, is dat deze camera een grotemensenaccu heeft. Zoals DOD-gebruikers weten, is het normaliter zo dat een camera ongeveer 10 seconden functioneert, zonder voeding. Bij de 470W+ is dat anders. Ik heb hem thuis aan gezet, ik gebruik nooit een screensaver, dus het scherm heeft continu aangestaan. In huis had ik slechte GPS-ontvangst, wat betekent dat de camera 80% van de tijd het normale videoscherm heeft getoond. En dat heeft de camera ruim 2 uur volgehouden! Dat is erg handig als je de camera bijvoorbeeld als CCTV gebruikt. Of als je een foto wil maken, buiten de auto. Eerlijkheidshalve: de kwaliteit van de fotocamera is matig, maar daar is ie ook niet voor gemaakt, dus dat boeit niet. De camera van je telefoon doet dat waarschijnlijk beter. Ik heb weinig aandacht besteed aan de kwaliteit van de fotocamera, die ga ik toch niet gebruiken.

Een ander voordeel van de accu, is dat je bij een staandehouding, waarbij Oom Agent je sommeert het contact uit te zetten, het gesprek nog steeds opgenomen kan worden.
Een derde voordeel met zo’n accu, is dat sommige gebruikers misschien helemaal nooit voeding nodig zullen hebben, omdat ze nooit of nauwelijks meer dan één of twee uur per dag in de auto zitten. De camera kan dan thuis opgeladen worden. Of de levensduur van de accu dan achteruit gaat is op dit moment natuurlijk nog niet te zeggen.

Wat ook opvalt, is het feit dat er geen verlichting/lampje meer op de camera zit. Waarschijnlijk is men tot de conclusie gekomen dat het ding toch niet wordt gebruikt, omdat het je voorruit verlicht en geen betere beelden maakt. Geen gemis dus.

De ‘+’ in de naam van de camera, geeft aan dat hij een CPL-filter heeft. Die zit er nu dus standaard bij, de camera zou in Nederland niet zonder CPL-filter geleverd kunnen worden. Maar daar kan René meer over vertellen. Ik had geen filter op mijn 460W, om het simpele feit dat ik het prettig vind als mijn camera van buiten de auto niet heel erg zichtbaar is. Het losse filter voor de 460W was zo’n enorm ding, dat ik het niet wilde hebben. Het filter op de 470W+ ziet er keurig uit en mijn bezwaren zijn daarmee volledig weggenomen. Om eerlijk te vergelijken, moet er uiteraard in de overweging mee worden genomen, dat het prijstechnisch dus een 460W + los CPL-filter zou moeten zijn. Terugkomend op de zichtbaarheid van buiten de auto: de camera is met die 1,5cm extra moeilijk achter de spiegel weg te werken, voor mij een redelijk nadeel.

Het volgende punt, voordat we zijn gaan rijden: de voeding komt voort uit micro-USB. Bij de andere DOD-cams was dat mini-USB. Als je je voeding netjes had weggewerkt, mag dat nu dus opnieuw. Aan de andere kant (zoekend naar plus- of minpunten hieromtrent), als je een Androidtelefoon hebt, kan je de voeding van je cam ook gebruiken om je foon op te laden. Gezien de accu van de camera, is dat nog een reële optie ook. En zoals eerder gezegd, de cam kan misschien ook zonder voeding gebruikt worden, afhankelijk van je gebruiksgedrag.

Het menu van de 470W+ is vergelijkbaar met dat van de 460W. Ik vond (en vind) het een irritant menu, maar om daar de keuze van je cam vanaf te laten hangen… ik kan het me niet voorstellen.

Bij de 460W viel me op dat de micro-SD er moeilijk uit te halen was. Je moest je vriendin vragen het te doen, of zelf nagels laten groeien. Bij de 470W+ heb je dat probleem niet. Er zit overigens geen rubberen dinges over het slot heen. Of dat problemen gaat opleveren voor wat betreft stof of iets dergelijks, zal de tijd leren.

De camera zou een veel hogere ISO-waarde mogelijk maken. Dat zou betekenen dat de nachtbeelden veel beter kunnen zijn, dan de 460W. Nou heb ik een beetje lopen cruisen en screenshots gemaakt. Wat opvalt, is dat de 470W+ een groter bereik heeft. Dat betekent in de praktijk dat er meer dashboard wordt opgenomen. In de breedte wordt er tevens wat meer opgenomen. Qua zichtbaarheid bij slecht-belichte situaties, zie ik geen verschil. Ook bij voldoende belichting, zie ik geen verschil.

Het CPL-filter maakt een aanzienlijk verschil. Het beeld is veel scherper als het filter goed staat afgesteld. Een aanzienlijke meerwaarde. In de eerste GIF zie je het verschil tussen de 460W en de 470W+. En in de tweede GIF zie je het verschil tussen een slecht afgestelde 470W+ en een goed afgestelde 470W+. Daaruit moet de meerwaarde van het CPL-filter naar voren komen.

460W vs 470W+
Afbeelding

470W+ vs 470W+
Afbeelding

De parkingmode zou ervoor zorgen dat de camera na 15 minuten geen beweging te hebben waargenomen, de camera uitschakelt. In de praktijk is dat al na enkele seconden. Vervolgens zou de camera bij het zien van beweging, een filmpje maken van 15 seconden. Of, bij het zien van beweging, gedurende enkele minuten, weer overschakelen op de normale mode. Zoals gezegd, schakelt de P-mode te snel in. Bovendien blijft deze aan staan, ook al ben je continu aan het rijden. De camera maakt dan telkens filmpjes van 15 seconden, maar dan zonder overlap. Dat betekent dat je seconden mist. René is nog aan het checken of wij iets fout doen, of dat het misschien een technisch falen is. René zal erop terugkomen.

Wat nieuw is, is dat je een samenvatting kunt krijgen van je rit. Zodra de spanning eraf gaat, geeft de cam dan gedurende enkele seconden weer hoe ver je hebt gereden, hoe lang en wat je gemiddelde snelheid is geweest. Simpele, maar leuke feature!

De zeer storende ISO-waarde die bij de 460 niet uit beeld te krijgen was, kan bij de 470W optioneel worden uitgeschakeld. Afhankelijk van waar je de camera voor gebruikt, kan dit een enorme pré zijn.

Wat mij stoort, is dat DOD blijkbaar de code voor de GPS heeft gewijzigd. Dat betekent dat Registrator Viewer niet met de cam om kan gaan. Wel beeld, geen GPS. En dan pak je de CD die bijgeleverd wordt. Is de software in het Japans/Chinees/ietsandersonleesbaars! Het zal vast mogelijk zijn, een bruikbare applicatie te downloaden, maar dit helpt natuurlijk niet. Als je Registrator Viewer veel gebruikt, is het een gemis. Aan de andere kant, RV zal tzt vast wel weer met een update komen, waardoor het weer bruikbaar is. René

Résumé:
- De beeldkwaliteit is er door het CPL-filter op vooruit gegaan.
- Het gebruiksgemak is vergelijkbaar met de 460W.
- De GPS-ontvangst is veel beter dan van de 460W.
- Het feit dat de camera groter is dan de 460W, is storend.
- De accu is perfect. Dat is het toegenomen gewicht meer dan waard.

- De beeldkwaliteit is veel beter dan een 460 zonder filter, evenals de accu. Dat Registrator Viewer er niet mee om kan gaan, is vervelend. Toch gebruik ik de camera nu bij voorkeur als main camera. Mede doordat de GPS-ontvangst stukken beter is. Ja, het is simpelweg een betere camera.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Dashcam kopen

Bericht door feitelijk » zo 28 feb 2016, 23:43

Ik heb het gevoel dat ik dit al eens gelezen heb.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » ma 29 feb 2016, 0:02

feitelijk schreef:Ik heb gevoel
:lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie