Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door RSK » di 02 sep 2014, 15:23

Ter info: ik ben gisteren in Apeldoorn geweest en heb de Mini 0801 aangeschaft. Als het met mijn tijd een beetje wil, kunnen jullie dus binnenkort beelden tegemoet zien. 8-)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcams

Bericht door Attietattie » di 02 sep 2014, 15:54

Jeuj! :top: :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcams

Bericht door Chris » do 04 sep 2014, 18:59

Attietattie schreef:Mijn camera heeft toch echt klasse 10 nodig anders doet ie het niet.
Die van mij ook, maar klasse 10 kaartjes hoeven niet per se in het hoge prijssegment te zitten. Ik heb 2 transcend kaartjes van 20 euro erin zitten. Die dure hebben vaak 30 mb/s schrijfsnelheid, dat heb je met een dashcam bij lange na niet nodig. Dat is vooral interessant als je grote bestanden in één keer wilt overzetten, of als je in RAW formaat in burstmodus foto's schiet.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dashcams

Bericht door boe! » do 04 sep 2014, 19:27

Ik heb voor mijn dashcam geheugenkaartjes van Kingston gekocht. Ook class 10 en dezelfde prijsklasse (ongeveer 20 euro).

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Digitale camera's

Bericht door nederland24 » zo 14 sep 2014, 18:50

Weet iemand wat goede dashcams zijn voor in de auto? Ik wou er graag één hebben voor mijn verjaardag.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door RSK » zo 14 sep 2014, 21:18

^^ Gisteren mijn eerste beelden met de Mini 0801 gemaakt en uitermate tevreden over het resultaat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcams

Bericht door Attietattie » zo 14 sep 2014, 21:20

Inderdaad de Mini 0801 of 0803. Of de DOD LS 460W.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dashcams

Bericht door waldo79 » ma 15 sep 2014, 9:35

Die beelden mogen wel goed zijn. Stond me toch wortel te schieten buiten toen RSK met de eigenaar van de winkel aan de praat was geraakt :hap:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door RSK » ma 15 sep 2014, 9:39

^^ Ik zal wel een keer dat 'rondje Tiel' uit je onderschrift voor je op DVD zetten. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dashcams

Bericht door waldo79 » ma 15 sep 2014, 9:40

^^Dat heeft boe! deels al gedaan ;)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Dashcams

Bericht door nederland24 » zo 28 sep 2014, 15:58

Wat hebben jullie dan betaald voor deze dashcams?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcams

Bericht door Attietattie » zo 28 sep 2014, 17:13

Het is nogal afhankelijk van BTW, wel of geen SD-card, eventuele aanbiedingen etc etc. De Mini ligt rond de €100. De DOD-camera's variëren van de €120 tot €175 ongeveer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

earckens
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 17:13

Re: Dashcams

Bericht door earckens » vr 17 okt 2014, 17:21

Vier weken geleden een DOD LS430W gekocht bij dod-dashcam.nl.
Bij aankomst defect, meegeleverde microSD kaart werd niet herkend. Na een aantal onbeantwoorde emails zelf telefonisch contact gezocht, en terugzend details gekregen (moest naar een postbus adres verstuurd worden). Na twee weken (gisteren) vervanging ontvangen. Zelfde probleem. Email met melding bleef onbeantwoord; telefonisch contact: tech support niet aanwezig, zou terugbellen. Niet gebeurd. Emails blijven onbeantwoord (dertien in totaal).
Service en dienstvaardigheid bij dit bedrijf zijn absoluut ontoereikend. Te mijden!!!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dashcams

Bericht door waldo79 » vr 17 okt 2014, 17:42

Oh, dat klinkt niet best. Maar heb je van tevoren onderzoek gedaan naar de reputatie van die zaak?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door keokiracer » vr 17 okt 2014, 17:53

Die LS430W is vervangen door de LS460W (volgens verkoper op flitsservice). Grote kans dat ze hun restvoorraad LS430W's aan het verkopen zijn bij dod-dashcam.nl, blijkbaar zat er nog een kapotte tussen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dashcams

Bericht door boe! » vr 17 okt 2014, 18:13

earckens schreef:Te mijden!!!
Mijn advies is om sowieso geen zaken te doen met webwinkels die geen keurmerk hebben (bijv. het thuiswinkel waarborg). Bij problemen sta je er helemaal alleen voor, terwijl je bij een webwinkel met keurmerk meer zekerheden hebt. Voor zover ik kan zien heeft dod-dashcam.nl geen keurmerk.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door Kaaiman » za 18 okt 2014, 8:01

Moet het niet dode-dashcam.nl zijn dan? :hap:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door Wesso » za 18 okt 2014, 13:38

Dode-dashcam.nl: voor al uw afdankertjes :duck:

earckens
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 17:13

Re: Dashcams

Bericht door earckens » zo 19 okt 2014, 7:05

Bedankt voor jullie advies: ik wist niet van dat keurmerk, zal ik wel op letten in het vervolg.
Ondertussen toch email reactie van die leverancier gekregen: moest cam even testen op pc (had ik uiteraard al eerder gedaan); heb geantwoord dat ik cam met alle toebehoren zal terugsturen, aangetekend. Ondertussen zal ik zo een 40 euro aan retourkosten gemaakt hebben en bijgevolg hen gemeld dat ik graag terugbetaling van die cam krijg. Ik zal wel laten weten wat het vervolg hiervan is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Het praathoekje #22

Bericht door Wimpie25 » ma 09 mar 2015, 11:33

^^
Daar was ik mij niet van bewust. 5 jaar geleden ben ik nog op begeleide rondleiding geweest in de Antwerpse haven. We hebben toen ook het Deurganckdok bezocht, dat was toen nog wel een doodse werf.

Iets anders. Sinds kort ben ik op zoek naar een degelijk dashcam. Ik ben kieskeurig. Het toestel zou subtiel vormgegeven moeten zijn, liefst zonder display. Het mag ook niet te groot zijn en het mag ook iets kosten. De toestel moet een native resolutie aankunnen van 1080p. Niet softwarematig opgewaardeerd dus met een degelijke lens.

Ik was op deze uitgekomen

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het praathoekje #22

Bericht door Attietattie » ma 09 mar 2015, 11:49

^^ Wat een geld zeg!

Lijkt me een prima camera. Maar voor de helft heb je er eentje die net zo goed is, maar wel wat groter. Dan doel ik op de DOD-exemplaren.

Als je toch bereid bent er zoveel aan uit te geven, dan zou ik 2 DOD's kopen. Dan ben je naar achteren ook voorzien.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het praathoekje #22

Bericht door keokiracer » ma 09 mar 2015, 12:01

Even serieus, maar als je van plan bent 285 euro aan een dashcam uit te geven, doe er dan een paar tientjes bij en koop er ook eentje voor je achterruit :bloemetje:
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het praathoekje #22

Bericht door Chris » ma 09 mar 2015, 18:08

Wimpie25 schreef:Het toestel zou subtiel vormgegeven moeten zijn, liefst zonder display.
Als je van plan bent de dashcam frequent te verwijderen tegen diefstal o.i.d. is een display wellicht handiger, dan weet je zeker dat hij goed gericht staat (niet te hoog/laag/horizontaal). Zonder display is het een beetje gokken. Ik haal zelf de dashcam er altijd uit, maar laat de zuignap zitten.

Zijn er ook dashcams met optische beeldstabilisatie en 60 fps?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het praathoekje #22

Bericht door Attietattie » di 10 mar 2015, 7:38

Wimpie25 schreef:liefst zonder display.
Waarom eigenlijk zonder display? Wil je het licht niet in je auto? Of wil je niet worden afgeleid? Op de meeste cams zit daarom de functie dat het beeldscherm na een x-tijd uitschakelt.

Op mijn DOD komt er een digitale GPS-snelheidsmeter tevoorschijn. Met één druk op de knop krijg je het camerabeeld weer terug. Kan prettig zijn voor het geval je twijfelt of bijvoorbeeld de VRI in beeld is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Het praathoekje #22

Bericht door Eemspoort » di 10 mar 2015, 7:39

Wimpie25 schreef:^^
Iets anders. Sinds kort ben ik op zoek naar een degelijk dashcam. Ik ben kieskeurig. Het toestel zou subtiel vormgegeven moeten zijn, liefst zonder display. Het mag ook niet te groot zijn en het mag ook iets kosten. De toestel moet een native resolutie aankunnen van 1080p. Niet softwarematig opgewaardeerd dus met een degelijke lens.

Ik was op deze uitgekomen
Als je wilt volstaan met 1 camera, dan zijn er, zoals hier boven vermeld, prima alternatieven te koop voor minder geld.
Als je echt zo klein mogelijk wilt, en de audio-kwaliteit heeft geen prioriteit, dan is de (ook hierboven aangehaalde) K1S eigenlijk je enige keus.
Zit wel een schermpje bij, maar die kun je ergens weg bouwen. De camera's zijn echter zeer klein.
Deze staat ook hoog op mijn verlanglijstje, naast de Vico Marcus 5.

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Het praathoekje #22

Bericht door Wimpie25 » di 10 mar 2015, 14:12

Chris schreef: Als je van plan bent de dashcam frequent te verwijderen tegen diefstal o.i.d. is een display wellicht handiger, dan weet je zeker dat hij goed gericht staat (niet te hoog/laag/horizontaal). Zonder display is het een beetje gokken. Ik haal zelf de dashcam er altijd uit, maar laat de zuignap zitten.

Zijn er ook dashcams met optische beeldstabilisatie en 60 fps?
Er zijn zeker camera's die die kwaliteit kunnen aanbieden. De camera die ik eerder aanhaalde, heeft een echte en volwaardige Japanse lens (Sony). Veel dashcams zijn eigenlijk uitgerust met een veredelde optische sensor die op z'n hoogst 720p met softwarematige upscaling naar 1080p kunnen aanbieden.
De beeldkwaliteit is 's nachts vaak lamentabel. Ik ben daarmee ook op zoek naar een dashcam die 's nachts zijn mannetje kan staan.

Momenteel is mijn voorkeur voor de Lukas wat aan het afnemen. Blijkbaar heeft die camera een aparte DVR-module die je ergens op je dashboard moet zien weg te moffelen. Dat gedoe met kabels en losliggende onderdelen, daar heb ik niet veel zin in. Dan zou ik inderdaad evengoed een dubbele camera kunnen aanschaffen voor de achterkant.
Attietattie schreef:
Wimpie25 schreef:liefst zonder display.
Waarom eigenlijk zonder display? Wil je het licht niet in je auto? Of wil je niet worden afgeleid? Op de meeste cams zit daarom de functie dat het beeldscherm na een x-tijd uitschakelt.

Op mijn DOD komt er een digitale GPS-snelheidsmeter tevoorschijn. Met één druk op de knop krijg je het camerabeeld weer terug. Kan prettig zijn voor het geval je twijfelt of bijvoorbeeld de VRI in beeld is.
Ik heb voorbeelden van dashcams gezien die - zelfs met de display uitgeschakeld - nogal de air hebben van een kerstboom. In dat lichtfestijn heb ik weinig goesting.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door chriskrusz » di 10 mar 2015, 14:37

Bij webshops waar je alleen met iDeal en/of overboeking kan betalen zou ik sowieso nooit wat kopen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dashcam kopen

Bericht door boe! » di 10 mar 2015, 14:49

^^ Als de webshop een officieel keurmerk heeft, dan is deze redelijk betrouwbaar en word je als consument net wat beter beschermd. Dit is onafhankelijk van de betaalmogelijkheden.
Wimpie25 schreef:Ik heb voorbeelden van dashcams gezien die - zelfs met de display uitgeschakeld - nogal de air hebben van een kerstboom. In dat lichtfestijn heb ik weinig goesting.
Dat waren hoogstwaarschijnlijk geen dashcams van DOD. Die laten hooguit een rood lampje (bij opnemen) en een blauw lampje (bij opladen) zien. Zelfs de GPS-snelheidsmeter die Attietattie noemt kan uit.
Laatst gewijzigd door boe! op di 10 mar 2015, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door chriskrusz » di 10 mar 2015, 15:04

Is er geen FLIR-dashcam met een HUD?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » di 10 mar 2015, 15:05

Ik weet niet of die Lukas goed presteert in de nacht. De beelden die ik heb gezien tonen alleen beeld van nacht met een hoop openbare verlichting. Het is pas representatief als het echt donker is. De DOD valt me wat dat betreft absoluut niet tegen.

De DOD geeft een minuscuul rood knipperend lampje maar dat trekt absoluut geen aandacht. Zeker niet als je hem achter je binnenspiegel hebt gevrot. En desnoods kan je dat lampje nog afplakken, alhoewel het mij wel fijn lijkt als je zeker weet dat ie draait.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie