Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Rene » ma 29 feb 2016, 7:09

Attietattie schreef:Maar daar kan René meer over vertellen. (...) René zal erop terugkomen. (...) René is nog aan het checken of wij iets fout doen
Ik weet niet op welke René je doelt, maar ik ben het in elk geval niet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 feb 2016, 7:13

Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door keokiracer » ma 29 feb 2016, 7:14

het gaat idd om Rene Demmers die ook onder die naam op FS actief is. Aangezien dit een copy-paste is van een topic op FS is die verwarring ontstaan ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door RSK » ma 29 feb 2016, 7:32

Ah, dat is de René waar ik destijds na het oprichten van de vereniging heen ben gereden voor mijn cam. Sympathieke vent, al was hij dermate enthousiast over dashcams aan het vertellen dat Waldo ondertussen buiten wortel stond te schieten. :lol:

In ieder geval een mooie review, met name het CPL-filter is een pluspunt wat ik wel mis bij mijn cam, de mini 0801. Ik ben aan het kijken of ik daar iets op kan verzinnen, maar dat project ligt van tijd tot tijd stil. Ik heb echter mijn cam naar volle tevredenheid in gebruik, dus ik zal voorlopig geen nieuwe aanschaffen. Ook ben ik fervent gebruiker van de GPS-gegevens in Registrator Viewer, dus dat zou mij er persoonlijk wel van kunnen weerhouden om ooit te kiezen voor die 470+.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » ma 29 feb 2016, 8:24

Ik verwacht dat die Registrator Viewer hier wel op in zal springen.

Ik bedoelde inderdaad René Demmers, excuses.

Nog even naar aanleiding een vraag die ik per PB kreeg over het formaat van de cam. Rechts is de 470W+
Afbeelding

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door mhkamp » ma 29 feb 2016, 8:34

Drie dingen:

- SD Kaart. Welke formaat SD kaart kan er in? SD / MINISD / 16GB / 32GB? Of geen SD kaart, kan ook.
- Opname duur met zo'n SD Kaart

En als je een situatie meemaakt, kan je dan op een knopje drukken dat de camera met een terugwerkende kracht begint op te nemen en deze data apart zet; maw wordt niet overgeschreven wanneer het geheugen vol is?

Ik ben zelf aan het kijken voor een nieuwe dashcam.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » ma 29 feb 2016, 8:41

Micro-SD. 32 kan sowieso. Waarschijnlijk wel tot 128. Ik neem 10u op op de laagste kwaliteit = 5u op de hoogste kwaliteit.

Ja, er zit een eventknop op.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » di 01 mar 2016, 6:43

Ik heb gisteravond even met René (niet de onze ;)) gebeld en gevraagd naar de 470W+. René is wat minder enthousiast over de nieuwe dashcam:
  • Ja, je kunt er langer mee op de accu: maar hoeveel mensen sluiten hem niet gewoon aan op stroom van de auto?
  • Ja, er zitten allemaal leuke snufjes op voor gemiddelde snelheid enzovoorts: maar hoeveel mensen gebruiken dat nou écht?
  • Ja, er zit al standaard een CPL-filter op: maar dit schijnt (na research van René) een redelijk goedkoop ding te zijn die qua prestaties achterblijft bij de Hydra-filters;
  • Ja, de 470W+ geeft een beter beeld dan een 460W zonder filter: maar als je een 460W met HD-filter vergelijkt met een 470W+, dan is het verschil nagenoeg niet te zien, volgens René;
  • Dan is het ding nog groter, zwaarder en (ruim?) 100 euro duurder;
  • Tot slot zijn er inderdaad nog issues met de software om te spelen met coördinaten en de P-stand (zie review Attietattie).
Het is maar net wat je er voor over hebt. Maar als ik het zo hoor, denk ik toch dat ik liever ga voor een 460W met HD-filter dan voor een 470W+. Scheelt me ruim 50 euro, de specs schijnen hetzelfde te zijn en de cam is kleiner en lichter. Wel een geweldige man, die René: heerlijk hoe enthousiast hij kan vertellen over dashcams en hoeveel hij er van af weet. Ook zijn oprechte, eerlijke mening waardeer ik wel. Geen verkoperspraatje, maar gewoon zoals het is. Top! :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » vr 04 mar 2016, 22:08

De 470W+ heeft een veel hogere mogelijke ISO-waarde dan de 460W. Die hoge ISO-waarde heeft bijvoorbeeld dit tot gevolg:
Link
Excuses voor mijn smerige voorruit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Dashcam kopen

Bericht door feitelijk » vr 04 mar 2016, 22:33

Voor dit filmpje was het wel handig geweest als de ISO waarde in beeld stond.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » vr 04 mar 2016, 23:10

Klopt. Dat vond ik ook toen ik ze terug zag.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Wesso » vr 04 mar 2016, 23:23

Misschien niet zo relevant voor de opname omdat de camerasensor een maximale ISO-waarde van 12.800 heeft. Dan let je niet op een honderdtal meer of minder. Het gaat ook allemaal automatisch.
Cameranu.nl schreef:De LS470W+ is voorzien van een voor dashboard camera's ontworpen Sony Exmor beeldsensor. Daarnaast heeft de sensor een lichtgevoeligheid van maar liefst ISO 12.800 waardoor ook beelden die in het donker zijn opgenomen, duidelijk zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » vr 04 mar 2016, 23:34

^^ Voor de vergelijking met de 460 is het wel relevant. Die gaat tot 'slechts' 3200.

Met de 470 zie je simpelweg meer dan met het blote oog door de hoge ISO.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Dashcam kopen

Bericht door Mark » za 05 mar 2016, 0:39

Hogere ISO waarde betekent ook meer ruis, zeker bij kleine sensoren. Hoe gaat de 470+ ermee om op pak hem beet ISO 3200 en hoger?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » za 05 mar 2016, 0:50

^^ Wat weet jij daar nou van? :roll:

:p

Ik zou de ISO-waarde in beeld moeten zetten om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Die optie is er, maar ik vind het geen gezicht in mijn filmpjes. Dan zal ik er dus een keer voor moeten gaan zitten om dat te testen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

peha
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 mar 2016, 19:15

Re: Dashcam kopen

Bericht door peha » ma 07 mar 2016, 19:36

Ik heb een DOD 460W maar ik kan niet vinden waar de LED lamp voor is. :?:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Wesso » ma 07 mar 2016, 20:44

^^ Die zit er meestal voor de sier. Het licht schijnt tegen de voorruit, een betere belichting van hetgeen zich buiten afspeelt kan je vergeten.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » ma 07 mar 2016, 21:45

Je kan hem inschakelen voor filmopnames. Maar alles wat er op je voorruit zit verlicht ie, waardoor het beeld waardeloos wordt. Als je het beeld verlicht wil hebben, raad ik je aan je dimlicht in te schakelen. Dat oogt iets natuurlijker.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » di 08 mar 2016, 8:05

Ik heb gistermiddag de LS460W met HD-filter besteld. Hopelijk eind deze week binnen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcam kopen

Bericht door Attietattie » di 08 mar 2016, 9:22

Goede keus.

Gerede kans dat je hem vandaag of morgen kan gaan aanbrengen. Heb je 12v in je kofferbak?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » di 08 mar 2016, 9:24

Dat moet ik even nakijken...
Enne gojje mins blieft altied leave.

peha
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 mar 2016, 19:15

Re: Dashcam kopen

Bericht door peha » di 08 mar 2016, 12:32

Snelwegfreak schreef:Ik heb gistermiddag de LS460W met HD-filter besteld. Hopelijk eind deze week binnen.
ik ben benieuwd of dat nog beter is. :?:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dashcam kopen

Bericht door Wimpie25 » wo 09 mar 2016, 14:34

Hoewel dit topic er gekomen is omdat ik ooit informeerde naar dashcams, heb ik er zelf nog altijd geen gekocht. Een spiegelreflexcamera en een Go-Pro die ik beiden aangekocht heb toen ik vorig jaar een zomervakantie in Maleisië heb doorgebracht, hadden een te zware impact op m'n budget. Dankzij de info in deze draad, weet ik ondertussen al wel het één en ander van de verschillende types :D

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » do 10 mar 2016, 22:06

Attietattie schreef:Gerede kans dat je hem vandaag of morgen kan gaan aanbrengen.
Hij wordt morgen eind van de middag geleverd. Dan installeren (vooral kabels) en beetje leren kennen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 mar 2016, 7:39

Het lijkt wel alsof het lot mij vanochtend een teken dan wel waarschuwing heeft gegeven dat ik er mee weg kom dat ik vandaag pas mijn dashcam krijg... Twee incidentjes vlak achter elkaar op de A9-Li.

Eerst bij het weefvak tussen afrit Uitgeest en afrit Heemskerk. Ik rijd rustig op r3 en busje (wat anders ;) ) komt op r2 aanzetten om de afrit te pakken. Als hij met zijn achterkant amper mijn voorkant voorbij is neemt hij snelheid terug, knippert en komt naar rechts. Dat was al remmen én seinen. Vervolgens remt hij vlak voor me nog meer om hem dan richting de uitvoegstrook te sturen. Sein twee. Bij het passeren uiteraard weer zo'n blik gekregen van ''huh, wat doe ik verkeerd?''. Ach ja, kan gebeuren denken we dan maar.

Vervolgens iets verder: het gebruikelijke rijstrookwisselen voor knooppunt Beverwijk. Ik rijd op r2 en vrachtwagen op r3 wil naar links en knippert. Heel begrijpelijk, maar ik was al zo dicht genaderd dat ik weigerde te remmen voor hem en links zat verkeer. Dus dikke doei, ik blijf rijden. Drukt die eikel mij gewoon naar links ''mee zenne wage''. Tja, not impressed, dus ik wijk ietsjes uit naar links en hang in mijn claxon. Toen ik de vrachtwagen voorbij was kreeg ik vervolgens een grootlicht- en claxonconcert van de chauffeur. Jammer dan, je kon best even wachten tot ik voorbij was... Wederom, ik ben echt niet te beroerd om mee te denken met vrachtwagens en andere mensen, maar het moet wel van twee kanten komen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 mar 2016, 16:01

Vanmiddag ook weer. Twee punstukkers waarvan de laatste al stuiterend een wolk van zand achterliet... :nahzeg:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 mar 2016, 18:52

Nou, hij hangt erin 8-) Eerste ervaring met de beelden is positief. Pittige kwaliteit. Het is nog even wachten op zonlicht zodat ik het HD-filter goed kan afstellen. Het duurde ongeveer 2 minuten voor de GPS-snelheid in beeld correct was. Ongeveer 5 minuten voor de GPS-route op de kaart ook helemaal klopte. Valt mij alleszins mee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

peha
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 mar 2016, 19:15

Re: Dashcam kopen

Bericht door peha » vr 11 mar 2016, 19:06

Snelwegfreak schreef:Nou, hij hangt erin 8-) Eerste ervaring met de beelden is positief. Pittige kwaliteit. Het is nog even wachten op zonlicht zodat ik het HD-filter goed kan afstellen. Het duurde ongeveer 2 minuten voor de GPS-snelheid in beeld correct was. Ongeveer 5 minuten voor de GPS-route op de kaart ook helemaal klopte. Valt mij alleszins mee.
Mooi wordt vervolgd. :wow: :?:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 mar 2016, 19:10

Waarschijnlijk wel ;)

Overigens, met dit filmpje kun je al zien wat de winst kan zijn. Best groot dus.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Dashcam kopen

Bericht door Snelwegfreak » za 12 mar 2016, 14:12

Met het zonnetje van vanmiddag even het filter goed kunnen draaien. Zie hieronder de resultaten:

Met een krant:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Gewoon:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Ik ben best tevreden met het resultaat van het filter. Enige lastige is dat als je je cam uit de auto wilt halen, je vaak per ongeluk ook het filter verdraait waardoor je hem eigenlijk altijd opnieuw moet afstellen. Eens kijken hoe we dat slim aan kunnen pakken...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie