Sven_engelen's dashcamsels

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Robonus
verkeersader

Re: Sven_engelen's dashcamsels

Bericht door Robonus » vr 30 apr 2021, 8:25

Netjes opgelost wat mij betreft. De auto's op R1 komen een behoorlijk snelheidsverschil aan, die hadden niet voor je kunnen remmen als je naar links was uitgeweken. Zelf keihard in de ankers gaan is ook nooit een goed idee (weet ook niet hoe dichtbij degene was die achter je reed, of degene daar weer achter).

Ik heb zelf nooit in een vrachtwagen gereden, maar ik kan me voorstellen dat het voor een chauffeur soms ook lastig is. Hij lijkt zelf ook deels te worden gesneden vanaf de invoegstrook rechts.

Wat soms vergeten wordt is dat je altijd nog een perceptie-reactietijd hebt. Je verwacht 'm niet dus duurt het een seconde voor ons reptielenbrein in actie komt en iets gaat doen. Als je thuis een dashcamfilmpje bekijkt ben je alert, want je weet zo ongeveer zeker dat er in de komende 5 seconde iets noemenswaardig gaat gebeuren, maar dat is op de weg nou eenmaal niet zo. En je ziet ook dat je eerste oer-instinct is om een halfbakken uitwijkmanoeuvre te doen (goed dat je die niet hebt doorgezet!). Het kan seconden lang duren voordat je 2e actie het annuleren van je inhaalactie wordt. Maar dan zit je er al naast (inderdaad dashcambeelden vertekenen enorm).

Goed gehandeld dus :top:

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 30 apr 2021, 9:30

Ik vind het altijd lastig oordelen vanaf het internet, maar het oordelen zélf is over het algemeen vanaf het internet lekker makkelijk gedaan: "Je had het zo en zo moeten doen". Feit is dat het vanaf het internet geen onverwachte situatie is, zoals Robonus ook al zei. En als bestuurder denk je achteraf zelf ook vaak "had ik dit anders moeten doen?".

Er gebeurt onverwachts iets waarop snel gehandeld moet worden. Wat mij betreft heeft Sven goed gehandeld. Een andere automobilist (op de plaats van Sven) had hem wellicht wel een andere rijstrook opgegooid en dan was het mis gegaan.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 30 apr 2021, 19:09

Okee, helder. Blijkbaar verkeerd ingeschat.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 30 apr 2021, 20:11

Volgens mij ben je daar al een tijdje achter, gezien je gewijzigde bericht. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » ma 03 mei 2021, 12:32

:lol: :lol: (Geen geluid bij deze, ik had mijn guilty pleasure muziek aan tijdens het werken :oops: )
Link
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...