[VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door waldo79 » ma 11 jun 2018, 17:25

Kansloze actie, vooral omdat de motorrijder zelf hier gevaarzetting veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » wo 20 jun 2018, 16:47

En dan laat je nog een gaatje vallen, tóch moet ie nog even doordrukken.
Link
Net als je toetert begint hij ineens te rijden. Zul je altijd zien.
Link
De vrachtauto gaat al heel vroeg de spitsstrook/rechter rijstrook op om een aankomend voertuig minder te hinderen. Op zich een aardige geste, maar hij rijdt daarmee wel over de doorgetrokken streep, de vluchtstrook en negeert een rood kruis.
Link
Het busje van TSN verliest een verkeerskegel uit de achterklep, welke over de weg rolt. De vrachtauto rijdt er deels overheen. Direct gaat het busje de vluchtstrook op met de zwaailichten aan. Dat kan nogal wat schrikreacties opgeleverd hebben.
Link
Geen actie om trots op te zijn, maar op een gegeven moment heb je wel genoeg van alle bestuurders die niet rechts rijden.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Wouter N14 » wo 20 jun 2018, 22:24

Niks mis toch met je laatste actie. Ik ben daar ook altijd vrij snel klaar mee :ongeduldig:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » wo 20 jun 2018, 23:14

Ik vind dat echt aso hoor. Wat maken die paar seconden nou uit?? :nothanks:



:lol: :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » do 21 jun 2018, 17:01

Ja, zo onnodig allemaal ;)
Slaaprijder, met de telefoon in de hand, naar iets reiken... Geen idee.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » zo 01 jul 2018, 13:13

Een straatveger op de toerit naar de N11 met en kleine file erachter. Een busje van Dienst Vervoer & Ondersteuning (Dienst Justitiële Inrichtingen) doet even de blauwe zwaailichten aan, haalt het geheel in en zet de blauwe lampen weer uit.

Ik weet dat er omstandigheden zijn waarin dit mag, maar voor de gewone burger ziet dit er natuurlijk wat vreemd uit.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » zo 01 jul 2018, 16:03

Snelwegfreak schreef: wo 20 jun 2018, 16:47
Geen actie om trots op te zijn, maar op een gegeven moment heb je wel genoeg van alle bestuurders die niet rechts rijden.
Link
Rechts inhalen: 230 euro
Onnodig claxonneren: 95 euro
Voor dat bedrag had je ook ongeveer 40km/h te hard kunnen rijden, daar zou ik zelf meer plezier van hebben gehad.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door keokiracer » zo 01 jul 2018, 16:10

Jeroen schreef: zo 01 jul 2018, 16:03 Onnodig claxonneren: 95 euro
Dat deed Snelwegfreak uiteraard om de slaapbestuurder te laten weten dat hij ging inhalen, dat mag namelijk gewoon: Verdrag van Wenen Artikel 28 1b,
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » zo 01 jul 2018, 16:25

Die linksplakker veroorzaakt lichte hinder, geen gevaar. Geen enkele reden om daar agressief de claxon voor te gebruiken en zelfs uit dat wetsartikel haal ik niet uit dat het is toegestaan. Als het wenselijk zou zijn om mensen voor mijn eigen overtreding te waarschuwen zou ik ook wel kunnen claxonneren als ik door een rood verkeerslicht wil rijden.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Robonus » zo 01 jul 2018, 16:34

Het gaat om regel 1b:

b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wenselijk is een bestuurder te waarschuwen dat hij op het punt staat te worden ingehaald

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door keokiracer » zo 01 jul 2018, 16:37

Jeroen schreef: zo 01 jul 2018, 16:25 Die linksplakker veroorzaakt lichte hinder, geen gevaar.
Niet relevant.
Jeroen schreef: zo 01 jul 2018, 16:25 Geen enkele reden om daar agressief de claxon voor te gebruiken en zelfs uit dat wetsartikel haal ik niet uit dat het is toegestaan.
Agressief is ten eerste subjectief, ten tweede staat er letterlijk dat je bubeko bij het inhalen mag tüteren indien je het wenselijk vindt.
Jeroen schreef: zo 01 jul 2018, 16:25Als het wenselijk zou zijn om mensen voor mijn eigen overtreding te waarschuwen zou ik ook wel kunnen claxonneren als ik door een rood verkeerslicht wil rijden.
Dan haal je niet in en probeer je geen ongeluk te voorkomen (eerder veroorzaken) dus dan mag het niet, je tütert omdat je inhaalt, dat je daarbij een overtreding maakt is niet relevant, daar is zoals je zelf al noemt een andere feitcode voor waar je voor bekeurd kunt worden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » vr 06 jul 2018, 19:28

Ondanks dat hij al wat langer slingerde, denk ik toch het eerste. Maakt niet uit: als ik iemand rechts passeer, houd ik diegene zeer goed in de gaten met de voet al boven de rem.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door duikgek89 » za 07 jul 2018, 9:49

Ik denk onbewust. Met een hoger voertuig zul je niet bewust zo'n manouvre willen maken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » vr 13 jul 2018, 14:06

Ik snap goed dat 90 km/h met een aanhangwagen langzaam is, zeker op dit tijdstip en met zo'n voertuig ervoor. Maar of (geschat) 130 km/h nou zo verstandig is..?
Link
Zelf zag ik ze al zeer ver van te voren aan komen in de binnenspiegel, maar dat gold niet voor iedereen. Daarom dat ik nog even naar links hang om met groot lichtsignalen de groep voor me te waarschuwen.
Link
Als motorrijder kan een dergelijke actie letterlijk levensgevaarlijk zijn. De bestuurder van het zwarte autootje had de motorrijder op die plek nooit verwacht.
Link
Behoorlijke treintjes weer op links, waar ik zelf ook net zo hard aan mee doe in dit geval. De motorrijder die van achteren komt, heeft geen zin om daar op te wachten.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door petervdveen » za 14 jul 2018, 11:30

Zo'n tandemasser blijft wel op z'n plek. Die kleine bagage wagentjes, die zijn gevaarlijk.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door boe! » za 14 jul 2018, 12:07

^^ Is dat zo? Ik zie regelmatig tandemassers ondersteboven liggen. Bij mij in de buurt is de A28 tussen Soesterberg en Amersfoort is wel enigszins berucht. Vanaf de Heuvelrug naar beneden maakt de combinatie net wat meer vaart, begint te slingeren en als de bestuurder dat niet voldoende of onjuist corrigeert dan gaat de boel scharen. En dat waren de grote aanhangers, niet de kleintjes.

Ik was even de twitterfeed van de VID aan het doorbladeren op zoek naar geschaarde aanhangers en wat kom ik als eerste tegen?
Afbeelding

Bron: https://twitter.com/WIS_Mike/status/1017298470011629568

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door petervdveen » za 14 jul 2018, 13:10

Als je perse wil is iedere aanhanger op z'n kant te krijgen natuurlijk.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » za 14 jul 2018, 20:40

Over het algemeen is een beladen combinatie, mits gewicht goed verdeeld en niet te zwaar voor aanhanger en auto, stabieler dan een lege combinatie. Een goed (niet topzwaar) beladen vrachtwagen van 50 ton krijg je minder snel op zijn kant dan zo'n iele lege aanhanger zoals in het filmpje.

Maar een groter probleem is vaak de onervarenheid met zulke combinaties. Veel mensen bouwen nauwelijks wat rijervaring op met een aanhanger en het helpt ook niet mee dat je voor een kleine aanhanger tot 750 kilo van tevoren geen meter gereden hoeft te hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door duikgek89 » za 14 jul 2018, 21:06

^^ Ik ben het grotendeels met je eens, alleen denk ik niet dat een BE rijbewijs nu zoveel oplost. Men moet gewoon oefenen.

Mensen die weinig met een aanhanger onderweg zijn moeten gewoon kalm aan doen. Jammer genoeg heb ik de indruk dat die groep veel te vaak vrij hard rijdt omdat ze het gebruik van de aanhanger bagatelliseren. Gaat met vlakke weg en geen wind vast lang goed, maar als je dan iets tegen komt en er iets van een slingerbeweging begint is het, zeker voor die groep, toch echt einde oefening. Is het ding dan ook nog wat te zwaar beladen achter een relatief lichte auto helpt dat zeker ook niet mee.

Als je ervaring hebt en de gewichtsverhouding tussen trekauto en aanhanger goed is, dan kun je de grens vaak wel aardig voelen. Je voelt het bij het sturen wat onstabiel worden, maar een onervaren bestuurder met weinig voertuig gevoel zal dat zeer zeker niet op tijd oppakken. Of wellicht denken dat het normaal is.

Daarnaast is het verstandig om je aan de toegestane gewichten te houden voor trekauto EN aanhanger. En een fatsoenlijke gewichtsverdeling is nog belangrijker dan het absolute gewicht. En zeker onervaren bestuurders moeten daarmee niet gaan sjoemelen of hannesen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » zo 15 jul 2018, 10:54

^^ Maar hoe weet je dat je daarmee aan het sjoemelen bent, als nog nooit iemand je heeft verteld wat bijvoorbeeld de ideale gewichtsverdeling is (60/40), hoe je de losbreekkabel moet vastmaken of hoe je spanbanden moet gebruiken? Leren van een oude, ervaren bestuurder zegt ook niet alles, omdat de oudere generatie hun BE nog cadeau heeft gekregen.

Ik denk dat veel mensen ook niet beseffen hoe belangrijk het is om abrupte stuuracties te vermijden met aanhanger, omdat dat juist een belangrijke reden is dat er zo veel op zijn kant gaan. Als de aanhanger wat te veel begint te bewegen kun je beter de combinatie rustig wat uit zijn spoor laten komen als daar de ruimte voor is, dan heftig en direct tegen proberen te sturen, want daar maar je het probleem vaak alleen maar erger mee.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door duikgek89 » zo 15 jul 2018, 16:18

Jeroen schreef: zo 15 jul 2018, 10:54 ^^ Maar hoe weet je dat je daarmee aan het sjoemelen bent, als nog nooit iemand je heeft verteld wat bijvoorbeeld de ideale gewichtsverdeling is (60/40), hoe je de losbreekkabel moet vastmaken of hoe je spanbanden moet gebruiken? Leren van een oude, ervaren bestuurder zegt ook niet alles, omdat de oudere generatie hun BE nog cadeau heeft gekregen.
Dat is ook weer waar. Ik heb alleen op de een of andere manier het idee dat men er met BE niet super veel aan doet. Maar ik kan me vergissen, ik heb BE bij CE cadeau gekregen.
Ik denk dat veel mensen ook niet beseffen hoe belangrijk het is om abrupte stuuracties te vermijden met aanhanger, omdat dat juist een belangrijke reden is dat er zo veel op zijn kant gaan. Als de aanhanger wat te veel begint te bewegen kun je beter de combinatie rustig wat uit zijn spoor laten komen als daar de ruimte voor is, dan heftig en direct tegen proberen te sturen, want daar maar je het probleem vaak alleen maar erger mee.
Absoluut. Met die abrupte stuuracties, zeker als reactie als men iets te hard gaat en het span wat begint te bewegen, krijg je er juis een soort oscillatie in of maak je het erger.
Ik heb het voor mijn ogen fout zien gaan, wat me het meeste bijstaat is een situatie van jaren geleden op de N271 op de brug bij de aansluiting met de A73 die corrigeerbaar leek te zijn maar waar het span na flink aan het stuur rukken opgevouwen dwars op de weg stond. Dat ik op intuïtie vol op het gas ging heeft me daar gered, want ik zag hem in mijn spiegels daar staan waar ik na een remactie ook had gestaan...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » di 17 jul 2018, 20:51

Geen idee waar het zwarte autootje dit aan verdiend had...
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jackbauer1350 » vr 20 jul 2018, 16:15

^^ Dat zwarte autootje gaf richting aan naar rechts (alleen goed te zien op full screen weergave) maar voegde uiteindelijk niet uit.
Die andere dacht kennelijk; als die nu uitvoegt kan ik rechts langs m'n voorganger.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » do 26 jul 2018, 20:33

Het kleine vrachtautootje misbruikt de taper om in te halen waardoor de bestuurder voor mij, die duidelijk aangeeft uit te willen voegen, de afslag moet missen. De doorgetrokken streep ontbreekt hier, maar ik vraag me af of het geholpen had. Een bekend probleem bij taper-uitvoegers, helaas.
Link
Nou rijd ik harder dan toegestaan, maar je kunt hier nou niet zeggen dat ik niet te zien was... Tevens lag er achter mij een groot gat.
Link
Ik wilde net de vrachtauto gaan inhalen als ik in mijn spiegel een snellere bestuurder aan zie komen. Ik besluit te remmen zodat hij door kan rijden. Nou doe ik dat wel vaker, maar dit was voor het eerst dat ik een bedankje kreeg. Graag gedaan!
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » do 26 jul 2018, 21:54

^^
1 Wat een keurige bestuurder. Bijna iedereen zou doordrukken, deze gast rijdt netjes om.

2 Lomp zeg. Zo'n dashcam verrekent nogal, dus ik vind dit wel erg aso.

3 Ik bedank best regelmatig in zo'n geval. Ik kies voor eenmaal alarmlichten. Maar de strekking is duidelijk denk ik. Overigens een nette actie van je.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door boe! » do 26 jul 2018, 22:02

Snelwegfreak schreef: do 26 jul 2018, 20:33 Nou rijd ik harder dan toegestaan, maar je kunt hier nou niet zeggen dat ik niet te zien was... Tevens lag er achter mij een groot gat.
Dit is wat mij betreft de grootste misser van NBA: suggereren dat je vanaf de middenstrook kan uitvoegen, maar vervolgens krijg je (door het ontbreken van een doorgetrokken streep) het probleem dat jij hier laat zien. In dit voorbeeld begint de doorgetrokken streep te laat.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » do 26 jul 2018, 22:11

Eerst gaan schoppen op iemand anders die een uitvoeger bij een taper er niet tussen laat en vervolgens zelf in een bijna gelijke situatie gaan lopen seinen...
:denk:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » do 26 jul 2018, 23:10

Jeroen schreef: do 26 jul 2018, 22:11bijna gelijke situatie
:lol: :wijsvinger:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Bert65 » vr 27 jul 2018, 9:45

boe! schreef:
Dit is wat mij betreft de grootste misser van NBA: suggereren dat je vanaf de middenstrook kan uitvoegen, maar vervolgens krijg je (door het ontbreken van een doorgetrokken streep) het probleem dat jij hier laat zien. In dit voorbeeld begint de doorgetrokken streep te laat.
Het probleem is niet het ontbreken van de doorgetrokken streep maar het onnodig links rijden. De Mercedes had meer dan voldoende tijd om rechts te rijden. Nu blijft deze naast de blokmarkering rijden om laat te verplaatsen maar inhalen ho maar. Eigenlijk geldt dat natuurlijk ook voor Snelwegfreak: waarom naar de linker strook en niet eerst rechts rijden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 jul 2018, 18:19

boe! schreef: do 26 jul 2018, 22:02
Snelwegfreak schreef: do 26 jul 2018, 20:33 Nou rijd ik harder dan toegestaan, maar je kunt hier nou niet zeggen dat ik niet te zien was... Tevens lag er achter mij een groot gat.
Dit is wat mij betreft de grootste misser van NBA: suggereren dat je vanaf de middenstrook kan uitvoegen, maar vervolgens krijg je (door het ontbreken van een doorgetrokken streep) het probleem dat jij hier laat zien. In dit voorbeeld begint de doorgetrokken streep te laat.
Alle uitvoegende tapers zouden een aan de rechterzijde doorgetrokken streep moeten hebben.
Bert65 schreef: vr 27 jul 2018, 9:45Eigenlijk geldt dat natuurlijk ook voor Snelwegfreak: waarom naar de linker strook en niet eerst rechts rijden?
Het lijkt me duidelijk dat hij van plan was dat blauwe koekblik in te halen.
Attietattie schreef: do 26 jul 2018, 23:10
Jeroen schreef: do 26 jul 2018, 22:11bijna gelijke situatie
:lol: :wijsvinger:
Ach, negeer die onzin gewoon. Don't feed the troll.

Plaats reactie