[VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 feb 2018, 2:59

^^ Helemaal mee eens. Ik snap niet dat er nog steeds uitvoegende tapers zonder doorgetrokken streep zijn. Gevaarlijke ondingen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 feb 2018, 18:06

^^ Helaas is ook dat geen garantie. Dan gebeurt het ook.
Vanmorgen een aparte situatie met vrachtauto's:
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » zo 18 feb 2018, 0:40

In plaats van even te wachten of gas te geven hem er zo voor drukken, en dan nog naar hem seinen ook, terwijl je zelf ver onder de Vmax rijdt en een ander hindert :shutup: Is me zelf ook een paar keer gebeurd, alsof jij dan fout bent... :nuts:
Link
Al een hele tijd niet meer gebeld met een wegbeheerder, maar vandaag toch twee keer (ook nog een pechgeval op de N242). Hadden er eigenlijk drie moeten zijn: tussen het Kralingseplein en de Van Brienenoordbrug stond ook nog een pechgeval op de vluchtstrook, met de passagiers die snel de geleiderail over stapten... Was echter net een rijbaan verder naar rechts dus kon de situatie en locatie niet goed inschatten...
Link
Ik kom hier toch niet heel vaak, maar als ik er rijd gebeurt dit regelmatig. Achteraf al eerder rechts voorbij gekund... Had er eerder die avond ook al een paar: het was weer weekend.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door mavas » zo 18 feb 2018, 19:16

Het valt mij ook altijd op hoe sloom daar rond Holendrecht wordt gereden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Robbert297 » zo 18 feb 2018, 20:03

^^ De maximumsnelheid in de lus is 70 km/u.
Слава Україні

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Rein » zo 18 feb 2018, 21:25

Die lus is, voor een normale gezinsauto, zonder problemen met 100 km/h te nemen. Als mensen lekker 70 km/h willen rijden, dan kunnen ze toch gewoon rechts rijden (zoals het hoort)? Links 65 of 70 km/h rijden is gewoonweg irritant en asociaal.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Robbert297 » zo 18 feb 2018, 22:14

Waarom maken ze daar geen adviessnelheid van? Mij lijkt die 100 ook prima.
Слава Україні

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door sven_engelen » ma 19 feb 2018, 9:09

Rein schreef: zo 18 feb 2018, 21:25 Die lus is, voor een normale gezinsauto, zonder problemen met 100 km/h te nemen. Als mensen lekker 70 km/h willen rijden, dan kunnen ze toch gewoon rechts rijden (zoals het hoort)? Links 65 of 70 km/h rijden is gewoonweg irritant en asociaal.
Omdat er mensen zijn die op rechts 50km/h in die lus rijden.
Svenlo

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Robonus » ma 19 feb 2018, 9:41

^^
De rechter rijstrook is bijna altijd leeg. Dat is juist het frustrerende.
Ik rij er ook vaak en dit is echt een dagelijks dingetje daar. Misschien heeft het iets te maken met navigatie.
Aan het begin van de lus heb je een afrit, navigatie zegt dan links aanhouden. Dat nemen ze dan iets te letterlijk.
Vaak als je er rechts voorbij gaat blijven ze alsnog links rijden. Als dat geen wake-up call is :facepalm:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door verfmeer95 » ma 19 feb 2018, 9:49

Die lus is voor half Nederland de route naar Schiphol. Ik denk dat (zeker buiten de spits) het aandeel plaatselijk onbekenden daar bovengemiddeld is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door waldo79 » ma 19 feb 2018, 14:55

Maar dan nog geldt het gebod om rechts te houden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » di 20 feb 2018, 8:14

Rein schreef: zo 18 feb 2018, 21:25 Die lus is, voor een normale gezinsauto, zonder problemen met 100 km/h te nemen. Als mensen lekker 70 km/h willen rijden, dan kunnen ze toch gewoon rechts rijden (zoals het hoort)? Links 65 of 70 km/h rijden is gewoonweg irritant en asociaal.
Als daar al mensen rijden met 50 à 60 km/h en je gaat ze zelf met 90 voorbij bij Vmax 70 lijkt me daar weinig asociaals aan. Ik zie de filmer hier met ongeveer 15 meter volgafstand bij 100-110 km/h en rechts inhalen IN een bocht aanzienlijk gevaarlijker en asocialer gedrag vertonen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Coen Tunnel » di 20 feb 2018, 17:00

^^ Al rijdt iemand boven de Vmax, dat is nog geen excuus voor onnodig links blijven rijden als er rechts voldoende ruimte is. Rechts inhalen gebeurt in verreweg de meeste gevallen enkel als een andere weggebruiker onnodig links rijdt.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Widejo » di 20 feb 2018, 19:37

^^
Dit lijkt mij een klassiek geval. Zowel onnodig links rijden (zeker ver onder de Vmax) als rechts inhalen is ongewenst rijgedrag. Maar de linksrijder verliest, want; knipperlicht. Direct handelen na het signaal lijkt mij toch een basisregel.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jackbauer1350 » di 20 feb 2018, 19:56

^^ Gevalletje knipper vergeten uit te zetten na rijstrook opschuiven aan het begin van de video. Automatische afslag van de richtingaanwijzer werkt dan niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » di 20 feb 2018, 20:20

Coen Tunnel schreef: di 20 feb 2018, 17:00 ^^ Al rijdt iemand boven de Vmax, dat is nog geen excuus voor onnodig links blijven rijden als er rechts voldoende ruimte is. Rechts inhalen gebeurt in verreweg de meeste gevallen enkel als een andere weggebruiker onnodig links rijdt.
Een overtreding van een ander is geen vrijbrief om zelf een gevaarlijkere overtreding te begaan. Ja, die auto had inderdaad na het passeren van die aanhanger naar rechts kunnen gaan, maar hij rijd al minimaal aan de Vmax en hindert daarom eigenlijk sowieso al niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Coen Tunnel » di 20 feb 2018, 22:48

Jeroen schreef: di 20 feb 2018, 20:20hij rijd al minimaal aan de Vmax en hindert daarom eigenlijk sowieso al niet.
Dus als je de Vmax rijdt hinder je niet als je links blijft rijden? Sorry hoor, maar wat een bullshit-argument.

Het is inderdaad geen vrijbrief danwel goedkeuring voor rechts inhalen, dat praat ik ook zeker niet goed, maar de hoofdoorzaak is toch echt dat iemand onnodig links blijft rijden. Als die linksplakkende persoon gewoon netjes rechts was gaan rijden, zou een ander ook niet rechts gaan inhalen.
Jackbauer1350 schreef: di 20 feb 2018, 19:56 ^^ Gevalletje knipper vergeten uit te zetten na rijstrook opschuiven aan het begin van de video. Automatische afslag van de richtingaanwijzer werkt dan niet.
Dat hoor je toch? :dontknow: Zo'n ding maakt niet voor niets geluid.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jackbauer1350 » di 20 feb 2018, 23:10

^^ Bij m'n vorige auto gaf de richtingaanwijzer geen geluid.
Want de eerdere eigenaar van die auto vond het irritant en had die tikker eruit laten slopen. :emo:

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door mvalkenburg » di 20 feb 2018, 23:22

Je ziet toch een lampje op je dashboard knipperen? Helemaal als je aan het snelheids-weten bent...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » di 20 feb 2018, 23:41

Coen Tunnel schreef: di 20 feb 2018, 22:48
Jeroen schreef: di 20 feb 2018, 20:20hij rijd al minimaal aan de Vmax en hindert daarom eigenlijk sowieso al niet.
Dus als je de Vmax rijdt hinder je niet als je links blijft rijden? Sorry hoor, maar wat een bullshit-argument.
Dat mag je vinden, maar onnodig links rijden aan de Vmax, of anderszins met het verkeer mee, noem ik geen doodzonde. Het is nog altijd je eigen keuze om sneller dan de Vmax te willen rijden.

Ik zie het ook vaak vanuit de vrachtwagen gebeuren dat als ik bij druk verkeer een normale volgafstand (50 tot 100 meter) houdt op rechts, automobilisten op links elkaar als een gek lopen opjagen om de ander maar naar rechts te kunnen drukken of uiteindelijk zigzaggend rechts inhalen. Mensen moeten eens leren om wat toleranter in het verkeer met elkaar om te gaan...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 feb 2018, 4:41

Onnodig links rijden is hinderlijk. Je houdt personen achter je op. Dan kun je wel zeggen dat het niet erg als je de Vmax rijdt, maar je weet niet waarom personen achter je sneller willen rijden. Wellicht is het een onherkenbaar politievoertuig, wellicht moet iemand met spoed naar het ziekenhuis, wellicht is er een ander noodgeval en wellicht is het iemand die gewoon sneller wil rijden. Waarom zou je ander verkeer op willen houden? De plaats op de weg is simpelweg zoveel mogelijk rechts houden. Het is misschien geen doodzonde, dat is natuurlijk een overdreven benaming, maar als je het hebt over dat mensen toleranter moeten zijn betekent dat ook gewoon dat je rechts houdt als dat kan en dat je niet hinderlijk links blijft rijden.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Robonus » wo 21 feb 2018, 6:58

De aller, állereerste verkeersregel die je als klein kind leert is "je plek op de weg is rechts" (daarom natuurlijk altijd eerst links kijken bij oversteken)
Als je die allereerste en belangrijkste verkeersregel al niet kan volgen vraag ik me af wat je op de weg doet.

Daarbij, bestuurders die dit soort onoplettend afwijkend linksrijgedrag (+RAW continu aan) zijn vaak met andere dingen bezig. *kuch* telefoon.
Dat is ook een recept voor ongevallen namelijk. Dan ben ik zo'n iemand liever maar gewoon voorbij.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Wesso » wo 21 feb 2018, 10:37

Jeroen schreef:Ik zie het ook vaak vanuit de vrachtwagen gebeuren dat als ik bij druk verkeer een normale volgafstand (50 tot 100 meter) houdt op rechts, automobilisten op links elkaar als een gek lopen opjagen om de ander maar naar rechts te kunnen drukken of uiteindelijk zigzaggend rechts inhalen. Mensen moeten eens leren om wat toleranter in het verkeer met elkaar om te gaan...
Iemand die links plakt terwijl er rechts veel ruimte is vernietigt capaciteit en kan de locomotief van een treintje linksplakkers worden. Tenzij mensen het in hun hoofd halen (de brutaliteit!) om er rechts voorbij te gaan. Als je het over tolerantie hebt, zou je dan tolerantie moeten hebben voor het asociale gedrag van de linksplakker? :shutup:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » wo 21 feb 2018, 13:39

Coen Tunnel schreef: wo 21 feb 2018, 4:41Dan kun je wel zeggen dat het niet erg als je de Vmax rijdt, maar je weet niet waarom personen achter je sneller willen rijden. Wellicht is het een onherkenbaar politievoertuig, wellicht moet iemand met spoed naar het ziekenhuis, wellicht is er een ander noodgeval en wellicht is het iemand die gewoon sneller wil rijden.
Juist, dus als ik haast heb mag ik ook gewoon rode lichten en voorrangsregels negeren..? Voor spoedgevallen hebben voorrangsvoertuigen al zwaailichten en sirene, alle overige weggebruikers hebben precies dezelfde rechten en plichten in het verkeer, dus heeft de één niet meer recht op de weg dan een ander, haast of niet.
Wesso schreef: wo 21 feb 2018, 10:37
Jeroen schreef:Ik zie het ook vaak vanuit de vrachtwagen gebeuren dat als ik bij druk verkeer een normale volgafstand (50 tot 100 meter) houdt op rechts, automobilisten op links elkaar als een gek lopen opjagen om de ander maar naar rechts te kunnen drukken of uiteindelijk zigzaggend rechts inhalen. Mensen moeten eens leren om wat toleranter in het verkeer met elkaar om te gaan...
Iemand die links plakt terwijl er rechts veel ruimte is vernietigt capaciteit en kan de locomotief van een treintje linksplakkers worden. Tenzij mensen het in hun hoofd halen (de brutaliteit!) om er rechts voorbij te gaan. Als je het over tolerantie hebt, zou je dan tolerantie moeten hebben voor het asociale gedrag van de linksplakker? :shutup:
Voor de capaciteit maakt dat geen klap uit, want degene die in zo'n treintje wél naar rechts duikt wil verderop weer terug naar links, waardoor er alsnog ruimte links gemaakt moet worden (die vervolgens vaak niet gegeven wordt!).

Mensen moeten eens accepteren dat ze niet de enigen zijn die vlot van A naar B willen. Als de snelheid links hoger ligt dan rechts is het volkomen logisch dat mensen links willen blijven rijden en dat je niet in het eerste vrije gat van 50 meter rechts meteen in duikt. Dat soort zigzagacties frustreren de doorstroming juist alleen maar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 feb 2018, 16:59

Jeroen schreef: wo 21 feb 2018, 13:39Juist, dus als ik haast heb mag ik ook gewoon rode lichten en voorrangsregels negeren..?
Dat zeg ik toch nergens? Ik geef alleen aan dat er redenen zijn dat sommige voertuigen om bepaalde redenen misschien sneller willen rijden. Er is geen enkele reden om links te blijven plakken als de plaats op de weg rechts is. Het is niet aan de linksplakker om te zeggen: ik veroorzaak toch geen hinder want ik rij al de Vmax, dus blijf ik lekker links rijden en de persoon achter mij past zich maar aan en wacht maar. Nee, ook als je de Vmax rijdt kun je hinder veroorzaken door andere verkeersregels, zoals het gebod om rechts te rijden, aan je laars te lappen.
Voor spoedgevallen hebben voorrangsvoertuigen al zwaailichten en sirene, alle overige weggebruikers hebben precies dezelfde rechten en plichten in het verkeer, dus heeft de één niet meer recht op de weg dan een ander, haast of niet.
Dat is niet waar. Politie die in een onherkenbare auto met spoed ergens naar toe moet zal geen zwaailichten en sirene voeren, in sommige gevallen is dat niet eens gewenst omdat ze dan te herkenbaar zijn en daders op de vlucht kunnen slaan.

En als iedereen volgens jou inderdaad dezelfde rechten en plichten heeft, dan heeft de linksplakker ook de plicht om naar rechts te moven zodra daar ruimte voor is. Je hebt gewoon niet voor eigen rechter te spelen door links te plakken en andere weggebruikers op te houden. Ook al rij je de Vmax, het is niet aan een linksplakker om te zorgen dat anderen niet de Vmax overschrijden. De politie is er om te handhaven, niet asociale linksplakkende weggebruikers.
Voor de capaciteit maakt dat geen klap uit, want degene die in zo'n treintje wél naar rechts duikt wil verderop weer terug naar links, waardoor er alsnog ruimte links gemaakt moet worden (die vervolgens vaak niet gegeven wordt!).
Natuurlijk maakt het voor de capaciteit wel uit. Dat snap je toch zelf ook wel?
Mensen moeten eens accepteren dat ze niet de enigen zijn die vlot van A naar B willen. Als de snelheid links hoger ligt dan rechts is het volkomen logisch dat mensen links willen blijven rijden en dat je niet in het eerste vrije gat van 50 meter rechts meteen in duikt. Dat soort zigzagacties frustreren de doorstroming juist alleen maar.
Hou toch eens op met dat chargeren. Het ging in het filmpje niet over een gat van maar 50 meter, want dan kan ik er inderdaad nog enig begrip voor hebben, maar om een weggebruiker die zonder noodzaak en met meer dan voldoende ruimte rechts toch links bleef plakken én daarbij de richtingaanwijzer naar rechts aan had staan, terwijl hij niet de intentie had om van rijstrook te wisselen. Links plakken en onjuist gebruik van de richtingaanwijzer. Dubbel fout dus.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » wo 21 feb 2018, 23:05

Coen Tunnel schreef: wo 21 feb 2018, 16:59
Voor spoedgevallen hebben voorrangsvoertuigen al zwaailichten en sirene, alle overige weggebruikers hebben precies dezelfde rechten en plichten in het verkeer, dus heeft de één niet meer recht op de weg dan een ander, haast of niet.
Dat is niet waar. Politie die in een onherkenbare auto met spoed ergens naar toe moet zal geen zwaailichten en sirene voeren, in sommige gevallen is dat niet eens gewenst omdat ze dan te herkenbaar zijn en daders op de vlucht kunnen slaan.
Dan nemen ze ook bewust het risico dat het verkeer er niet tijdig op kan anticiperen dan als ze wèl licht- en geluidssignalen voeren. Als iemand er echt vandoor duvelt is onherkenbaar volgen geen optie meer.
Coen Tunnel schreef:
Jeroen schreef:Voor de capaciteit maakt dat geen klap uit, want degene die in zo'n treintje wél naar rechts duikt wil verderop weer terug naar links, waardoor er alsnog ruimte links gemaakt moet worden (die vervolgens vaak niet gegeven wordt!).
Natuurlijk maakt het voor de capaciteit wel uit. Dat snap je toch zelf ook wel?
Nee, want er vanuit gaande dat iedereen die bij druk verkeer met gelijkblijvende snelheid naar rechts gaat en later weer naar links wil komen om een langzamer voertuig in te halen stroomt het verkeer niet sneller door. Bij een drukke invoeger kunnen dat soort zigzagacties juist zelfs verstorend werken. Er is nu eenmaal meer verkeer dat 130 km/h dan dat 80 km/h wil rijden. Als de snelheid ook op links tot pakweg onder de 90 km/h zakt wordt de rechterrijstrook vanzelf beter benut, omdat inhalen dan meestal niet meer zinvol is. Bij file stroomt de rechterrijstrook soms zelfs beter door, omdat er per kilometer rijstrook minder voertuigen rijden dan op de linkerrijstrook, waardoor er een wat minder sterk harmonicaeffect is.
Coen Tunnel schreef:Hou toch eens op met dat chargeren. Het ging in het filmpje niet over een gat van maar 50 meter, want dan kan ik er inderdaad nog enig begrip voor hebben, maar om een weggebruiker die zonder noodzaak en met meer dan voldoende ruimte rechts toch links bleef plakken én daarbij de richtingaanwijzer naar rechts aan had staan, terwijl hij niet de intentie had om van rijstrook te wisselen.
Nee, dat is geen chargeren, dat is de praktijk zoals ik die dagelijks mee maak. Mensen kruipen bewust of onbewust (nog) dichter op elkaar als ze zien dat er verderop ruimte vrij komt.
Coen Tunnel schreef:Links plakken en onjuist gebruik van de richtingaanwijzer. Dubbel fout dus.
De éne overtreding staat echter absoluut niet in verhouding tot de ander. Onnodig links rijden is hinderlijk, onnodig links rijden aan de Vmax in principe alleen voor iemand die harder dan de Vmax wil rijden, dus de hinder is m.i. nihil.

Maar laten we er even de boetecatalogus bij pakken: Onnodig links rijden + onjuist richting aangeven = 140 + 95 = 235 euro. Bumperkleven + rechts inhalen = 600 + 230 = 830 euro. Dat is bijna een factor 4 dus...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Coen Tunnel » do 22 feb 2018, 0:32

Jeroen schreef: wo 21 feb 2018, 23:05Nee, dat is geen chargeren, dat is de praktijk zoals ik die dagelijks mee maak. Mensen kruipen bewust of onbewust (nog) dichter op elkaar als ze zien dat er verderop ruimte vrij komt.
Dat kun je inderdaad regelmatig zien, maar ik dacht dat we het nog steeds over dat filmpje van Snelwegfreak bij Holendrecht hadden. Daar had de bestuurder zat ruimte om naar rechts te gaan.
De éne overtreding staat echter absoluut niet in verhouding tot de ander. Onnodig links rijden is hinderlijk, onnodig links rijden aan de Vmax in principe alleen voor iemand die harder dan de Vmax wil rijden, dus de hinder is m.i. nihil.

Maar laten we er even de boetecatalogus bij pakken: Onnodig links rijden + onjuist richting aangeven = 140 + 95 = 235 euro. Bumperkleven + rechts inhalen = 600 + 230 = 830 euro. Dat is bijna een factor 4 dus...
Stellen dat er geen hinder is bij onnodig links rijden vind ik wat ver gaan. Niet voor niets staat er een boetebedrag voor.

Dat de boete voor rechts inhalen hoger is dan voor onnodig links rijden snap ik aan de ene kant vanwege het gevaar, echter, rechts inhalen is vrijwel altijd het gevolg van het feit dat een ander onnodig links rijdt. Mijns inziens zou men de oorzaak moeten aanpakken en niet het gevolg. Om eerlijk te zijn haal ik zelf ook wel eens links- of middenplakkers in; vooral in de weekenden als op de A50 en A2 de spitsstroken open zijn, zijn er tig medeweggebruikers die het vertikken om van de spitsstrook gebruik te maken. Als het even kan schuif ik dan twee rijstroken naar links op en daarna weer twee rijstroken naar rechts, maar als ik zou remmen omdat er nog een ander voertuig achter mij zit dan ga ik gewoon rechts voorbij.

En dat soort figuren verlagen de wegcapaciteit effectief zeker wel, omdat als iedereen zich aan de verkeersregels zou houden er feitelijk maar twee in plaats van drie rijstroken overblijven omdat je ze niet rechts voorbij mag.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door duikgek89 » do 22 feb 2018, 7:41

Er is volgens mij één scenario te bedenken waar de capaciteit niet significant inzakt: Als rechts een hele trein vrachtverkeer op de weg zit.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Widejo » do 22 feb 2018, 14:57

Jackbauer1350 schreef: di 20 feb 2018, 19:56 ^^ Gevalletje knipper vergeten uit te zetten na rijstrook opschuiven aan het begin van de video. Automatische afslag van de richtingaanwijzer werkt dan niet.
Ja, een knipperlicht rechts kan volledig aan bij een uitvoegstrook of weefvak. Maar hier ga je toch gewoon een strookje naar rechts en is even vasthouden toch voldoende. Daarnaast krijgen de bestuurders op de rechter rijstrook t.h.v. van de afrit A'dam-ZO ook nog eens het idee dat deze nog weleens voorlangs schieten kan met z'n knipper. Remmen in de bocht? De linkerrijstrook bezetten voor mogelijk laat-uitvoegend verkeer? Allemaal bovenop het onnodig links rijden. En alvast links gaan rijden omdat er mogelijk in treintjes invoegend verkeer is vanuit A'dam-ZO gaat ook niet op rond dit tijdstip. Het neigt hier naar externe afleiding in de auto.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jeroen » vr 23 feb 2018, 10:14

Coen Tunnel schreef: do 22 feb 2018, 0:32
Jeroen schreef: wo 21 feb 2018, 23:05Nee, dat is geen chargeren, dat is de praktijk zoals ik die dagelijks mee maak. Mensen kruipen bewust of onbewust (nog) dichter op elkaar als ze zien dat er verderop ruimte vrij komt.
Dat kun je inderdaad regelmatig zien, maar ik dacht dat we het nog steeds over dat filmpje van Snelwegfreak bij Holendrecht hadden. Daar had de bestuurder zat ruimte om naar rechts te gaan.
Dat ontken ik ook niet. Ik stel alleen dat de hinder overdreven wordt en dat het nóóit een vrijbrief mag zijn om zelf gevaarlijker weggedrag te vertonen. Linksplakken gebeurt ook vrijwel nooit bewust om een ander te treiteren, dus van uitlokking is geen sprake.
Coen Tunnel schreef:En dat soort figuren verlagen de wegcapaciteit effectief zeker wel, omdat als iedereen zich aan de verkeersregels zou houden er feitelijk maar twee in plaats van drie rijstroken overblijven omdat je ze niet rechts voorbij mag.
Dat hangt maar net van het wegbeeld af. Meestal is er wel degelijk een snelheidsverschil met verderop rijdend verkeer rechts, alleen is het snelheidsverschil te klein of het gat nog te groot om links te blijven rijden. De beperking van de capaciteit zit hem vooral in de gekozen snelheid en veel minder in de gekozen rijstrook zoals ik al eerder heb uitgelegd.

Plaats reactie