[VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

[VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 mar 2015, 20:02

In navolging van vele anderen zal ook ik hier mijn dashcamfilmpjes plaatsen. Alles geschoten vanuit de auto van mijn pa, een Renault Espace. Ik probeer zoveel mogelijk te rijden sinds ik mijn rijbewijs behaald heb midden september 2014. Op het moment van schrijven zit ik op zo'n 1200 kilometer (28-6: 4000+). Hieronder al mijn filmpjes tot nu toe.
Mijn eerste GLN (geen licht nerd) op de A10 Noord. Na langdurig groot licht seinen en lichten aan en uit doen, begreep de bestuurder het en deed hij zijn licht aan.
Link
Een flinke hobbel in de weg op de A5 boven knooppunt Raasdorp. Je mag op dat stuk 100 km/h. In die zin reed ik al flink te hard, maar de manier waarop deze hobbel aangegeven stond lijkt me niet volgens de boekjes. Het was een flinke klap.
Link
De bestuurder voor mij rijdt zonder blikken of blozen door bij een STOP-bord. Bewust, of onbewust? Het ziet er in ieder geval nonchalant uit.
Link
Een busje op de vluchtstrook wil weer invoegen. Ik zie dat hij amper snelheid heeft en weiger dan ook om een volledige rijstrook op te schuiven. Voor de zekerheid wel iets naar links, omdat ik vermoedde dat hij zijn wagen er wel eens zomaar op kon gooien.
Link
Bij knooppunt Kooimeer wil ik de N9 op rijden, maar de bestuurder voor mij besluit wat aan de late kant óók te willen uitvoegen. Om niet hevig te moeten remmen, besluit ik alsnog de taper te pakken. Niet legaal, maar wel comfortabeler.
Link
De bestuurder in de zwarte golf hier op de A1 richting Amsterdam lijkt nogal aggresief. Rare remacties, versnellen, rijstrookwisselingen en met handgebaren maakte hij duidelijk dat hij zich ergerde aan het overige verkeer.
Link
Deze bestuurder weet hoe hij moet uitvoegen. Capaciteit benutten to the max, uitvoegen to the bone, of gewoon asociaal? Het kwam op mij over als dat laatste...
Link
De bestuurder voor mij reed wisselend tussen de 70 en 80 km/h, dat gaf een mooie aanleiding om het inhalen eens te oefenen.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » zo 15 mar 2015, 20:18

Nog reactie gehad van de GLN of stoïcijns voor zich uit kijkend?

Ik zou die taxi vanaf de vluchtstrook wel ruimte gegeven hebben denk ik. Ik wil er ook altijd zo snel mogelijk vanaf, ook al heb ik hem nog niet verder kunnen trappen dan tot 60.

Dat uitvoegen via die taper is gewoon toegestaan hoor. Ik zou niet weten waarom niet.

Heel goed! Zoveel mogelijk oefenen, dat inhalen! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jackbauer1350 » zo 15 mar 2015, 20:28

Dat uitvoegen to the bone vond ik nog meevallen, al is het niet de nette manier van uitvoegen. Dat in één keer over meerdere stroken heen eraf zie ik regelmatig. Hij was nog precies voor het puntstuk op de uitvoeger.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Rene » zo 15 mar 2015, 20:48

Snelwegfreak schreef:De bestuurder voor mij rijdt zonder blikken of blozen door bij een STOP-bord. Bewust, of onbewust? Het ziet er in ieder geval nonchalant uit.
Hopelijk zie je nu in dat dit soort constructies met fietsers in de voorrang slechts SCHIJNveiligheid opleveren...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 mar 2015, 20:57

Dat wist ik al, maar probeer als stagiaire de gemeente maar eens te overtuigen. Dat lukt je niet, dat moet jij toch ook weten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Rene » zo 15 mar 2015, 21:03

Lukt je dat niet eens... :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 mar 2015, 21:07

Ik kan helemaal niets :PP:

Even zonder dollen, ik heb uiteraard gevraagd of het een mogelijkheid was de voorrangssituatie terug te draaien naar de oude situatie. Dit was echter geen optie. Had volgens mij te maken met de lage intensiteiten op de weg en hoge fietsintensiteit op het kruisende fietspad.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Bart217 » zo 15 mar 2015, 21:49

Attietattie schreef:Dat uitvoegen via die taper is gewoon toegestaan hoor. Ik zou niet weten waarom niet:
De pijlen op de uitvoegstrook zijn al begonnen, dus mag je officieel niet meer terug naar de hoofdrijbaan (verplicht volgen van de aangegeven rijrichting).

Andersom mag het wel, pas uitvoegen als de taper begint, omdat op de doorgaande rijstroken geen pijlen staan.

Mocht het anders zijn, hoor ik dat on-ge-twij-feld... ;)
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Rene » zo 15 mar 2015, 21:58

^^
Je legt de regel goed uit. Maar de regel geldt niet per rijstrook, maar op rijrichting.
RVV artikel 78, 2e lid schreef:Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.
Met de betrokken manoeuvre volg je nog steeds de afgaande richting, en bega je m.i. dus geen overtreding m.b.t. het RVV.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Bart217 » zo 15 mar 2015, 22:18

^^

Bedankt voor deze verduidelijking. Als ik zo het filmpje bekijk, lijkt het voor mijn gevoel toch niet de bedoeling, maar Snelwegfreak doet inderdaad niets verkeerds zo.

Andersom zou het weer wel fout zijn (iemand rechts langs de blokmarkering voorbij gaan en dan alsnog voor de hoofdrijbaan kiezen), omdat je dan niet de aangegeven rijrichting (rechtsaf) gevolgd hebt. Als je deze 2 (vrijwel dezelfde) situaties met elkaar vergelijkt, lijkt het toch raar dat het ene wel mag en het andere niet.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 mar 2015, 23:20

^^ Ik deed het volgens mij zelfs nog netjes met richting aangeven.
Attietattie schreef:Nog reactie gehad van de GLN of stoïcijns voor zich uit kijkend?
Nope. Helemaal niks behalve dat 'ie eindelijk z'n licht aan deed.
Attietattie schreef:Ik zou die taxi vanaf de vluchtstrook wel ruimte gegeven hebben denk ik. Ik wil er ook altijd zo snel mogelijk vanaf, ook al heb ik hem nog niet verder kunnen trappen dan tot 60.
Mwah, hij had meer dan genoeg ruimte om echt snelheid te maken en dat is toch ook de regel?
Attietattie schreef:Dat uitvoegen via die taper is gewoon toegestaan hoor. Ik zou niet weten waarom niet.
Inderdaad vanwege de pijlen op het wegdek. Maar goed, ik heb er niemand mee gehinderd...
Attietattie schreef:Heel goed! Zoveel mogelijk oefenen, dat inhalen! :top:
:)<>:
Jackbauer1350 schreef:Dat uitvoegen to the bone vond ik nog meevallen, al is het niet de nette manier van uitvoegen. Dat in één keer over meerdere stroken heen eraf zie ik regelmatig. Hij was nog precies voor het puntstuk op de uitvoeger.
Je hebt gelijk, het valt wel mee. Echter, vanuit mijn oogpunt leek het een onnodige actie en daardoor wat asociaal, terwijl ik het zelf ook wel eens zo gedaan heb bij de uitvoeger net na de Velsertunnel de N208 op: van de linker rijstrook snel een auto inhalen, terug naar de rechter en direct door naar over de taper. Kon prima :oops:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door mavas » ma 16 mar 2015, 18:58

Leuk, nog meer videomateriaal! 8-)

Wat betreft dat inhalen: Klopt het dat je pas gasgeeft als je richting de andere weghelft gaat? Zo ja, het is veiliger als je eerst snelheid maakt en dan met de inhaalactie begint, zodat je deel op de andere weghelft zo kort mogelijk is. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » ma 16 mar 2015, 21:07

Ik gaf volgas voor ik naar links ging, maar goede tip! ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » vr 20 mar 2015, 21:59

Filmpje met de stand van zaken rond de werkzaamheden aan de N248/N249/N9.
Link
Beelden van 15 maart 2015 met de stand van zaken na de ombouw van het kruispunt Westerweg (N242) - Westtangent in Heerhugowaard. De verkeerslichtenkruising is vervangen door een ongelijkvloerse aansluiting.
Link
Het is trouwens verbijsterend hoe erg YouTube de kwaliteit van de filmpjes aantast...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door sven_engelen » za 21 mar 2015, 23:21

^^ Een nieuwe subscriber heb je erbij! :top:
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Chris » zo 22 mar 2015, 10:30

Snelwegfreak schreef:Het is trouwens verbijsterend hoe erg YouTube de kwaliteit van de filmpjes aantast...
Mijn ervaring is dat een 1080p film op een HD televisie er vaak veel beter uit ziet dan op een PC monitor.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door mavas » zo 22 mar 2015, 12:46

^^ Dat niet alleen, op mijn pc-monitor ziet het er al beter uit dan op mijn laptop. Heeft volgens mij ook met de videokaart te maken die in de desktop zit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Wesso » zo 22 mar 2015, 13:52

Het kan ook aan de verwerking van bepaalde bestandstypen liggen. Youtube adviseert MP4-filmpjes met een bepaalde codec om zoveel mogelijk kwaliteit te behouden na het uploaden.

http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... ec#p752980

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door JJK » zo 22 mar 2015, 20:18

Zoals je in het filmpje van de N248 / N249 zie, het is echt ruk als je op de N9 achter volk zit dat net geen 80 gaat rijden maar 75

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Chris » zo 22 mar 2015, 20:24

^^ Een bekend probleem. Inhalen mag / kan vaak niet zodat je maar wat voortsukkelt. In Denemarken willen ze de maximumsnelheid verhogen om dit probleem aan te pakken. Langzame weggebruikers gaan dan sneller rijden zodat er minder ingehaald wordt en het uiteindelijk veiliger wordt. Maar in Nederland doen ze liever een dubbele doorgetrokken streep dan een duizelingwekkende 10 km/h sneller.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » ma 23 mar 2015, 0:22

Chris schreef: Langzame weggebruikers gaan dan sneller rijden
Dat vraag ik me af. Kijk naar de 130 km/h in Nederland.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Chris » ma 23 mar 2015, 14:12

Op snelwegen voelen langzame weggebruikers minder druk om te versnellen, omdat ze toch wel ingehaald kunnen worden. Maar als je op een N-weg met 75 op de teller doorsukkelt terwijl de maximumsnelheid 90 is, is men geneigd toch iets sneller te rijden. Waardoor er minder ingehaald wordt, en er minder excessieve snelheden bij inhaalacties gehaald worden, was de uitkomst van de Deense proef. De V85 ging zelfs iets omlaag.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » vr 24 apr 2015, 21:42

Snelwegfreak schreef:Bestuuder voor mij sorteert gedurende lange tijd voor richting de A12 op de A2 bij Oudenrijn, maar op het laatst besluit hij tóch de A2 te blijven volgen. Daarbij gaat hij over het puntstuk.
Link
Snelwegfreak schreef:De tweede schijnuitvoeger tijdens mijn rit op 18 april 2015. Ditmaal op de A12 Ring Utrecht-Zuid bij afrit Nieuwegein. Auto met handelarenplaten voegt uit, remt wat spastisch en voegt toch weer in. Net voor het puntstuk, maar niet erg netjes. Ik hield er al enigszins rekening mee gezien zijn rijgedrag dus uiteindelijk was er niets aan de hand.
Link
Snelwegfreak schreef:De linkerrijstrook op de A1 bij knooppunt Watergraafsmeer is vrij vaak afgekruist vanwege de taperinvoeging verderop op de A10 Oost. Hierdoor ontstaat wel eens file en sommige bestuurders weten waarom dit rode kruis er hangt en hebben er maling aan.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Jackbauer1350 » vr 24 apr 2015, 21:56

overbekende voorbeelden. En dat kruis negeren bij de taperinvoeger A1 -> A10 dat gebeurt regelmatig. Zowel die in jouw filmpje als op de A10 zelf

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » vr 24 apr 2015, 21:58

Ik weet het. Gebeurt enorm vaak. Maar toch doe ik daar niet aan mee: een rood kruis is een rood kruis.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Snelwegfreak » za 25 apr 2015, 21:09

Snelwegfreak schreef:Een Range Rover komt eerst met hoge snelheid op rijstrook 1 aanblazen om vervolgens in de remmen te gaan, alle rijstroken over te steken en nog meer remmend op de rechterrijstrook voor te sorteren voor de parallelbaan. Echter, hij had beter door kunnen blijven rijden: de afstand tot de splitsing is hier nog erg groot. Daarom een nogal onnodig asociale (en onzekere?) actie.
Link
Snelwegfreak schreef:Op de A27 richting Breda bij de afstreping bij Lexmond remt het verkeer ineens hard af. Waarom heb ik niet kunnen achterhalen, maar ik moest flink in de ijzers.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door keokiracer » za 25 apr 2015, 21:52

Zelfs in het weekend zijn die rempartijen op de A27 niet ongewoon hoor. Vanaf Lexmond tot de Merwedebrug en in mindere mate tot aan Hooipolder en richting noorden tussen Hooipolder en de Merwedebrug en dan in mindere mate tussen Noordeloos en Everdingen. :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » zo 26 apr 2015, 2:14

Je kan op dat deel A27 tot aan Breda inderdaad vrij nauwkeurig zeggen waar het allemaal vastloopt. En dit is inderdaad een standaardlocatie. Na de toerit, na de bocht begint het dan weer te lopen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door keokiracer » zo 26 apr 2015, 2:24

Attietattie schreef:na de bocht begint het dan weer te lopen.
Als de politie dan die voetgangers daar weghaalt rijdt het een stuk beter door gok ik zo :hap:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Filmpjes Snelwegfreak

Bericht door Attietattie » zo 26 apr 2015, 2:33

B(
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie