[FOTO][N356][N355] Dag van de Bouw 2016

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[FOTO][N356][N355] Dag van de Bouw 2016

Bericht door Kaaiman » za 04 jun 2016, 20:34

Vandaag heb ik de Centrale As bezocht in het kader van de Dag van de Bouw. Er waren 3 locaties te bezichtigen:
  • Aquaduct en aansluiting bij Bergum (N356)
  • Spoorwegonderdoorgang bij Hardegarijp (N355)
  • Viaduct Trekweg bij Dokkum (N356)
Het is de bedoeling dat het verkeer vanaf 3 oktober a.s. over de gehele N356 kan rijden. De openstelling van de N355 om Hardegarijp is iets later, in december.

Hieronder een fotoselectie.

Aquaduct en aansluiting bij Bergum (N356)
SPOILER: TOON

Afbeelding
1. Zicht op het viaduct 'Garyperhoeke', waar de N913 nu al over de toekomstige N356 heen gaat.

Afbeelding
2. De nieuwe brug over het Prinses Margrietkanaal voor de ontsluiting van Bergum.

Afbeelding
3. De nieuwe brug is hoger én breder dan de oude, veel smallere brug, die nu nog in verkeer is. De oude brug zal worden gesloopt.

Afbeelding
4. De N356 kruist het Prinses Margrietkanaal straks met dit aquaduct.

Afbeelding
5. Zicht vanaf het aquaduct richting het noorden...

Afbeelding
6. ...en richting het zuiden.

Afbeelding
7. Zicht op het aquaduct zelf.

Afbeelding
8. Deze kant van de open bak is bijna klaar, aan de andere kant nog niet. Daar kon men pas beginnen met de bouw nadat het kanaal verlegd was (oktober 2015).

Afbeelding
9. De schuine constructie van de middenpijlers is een terugkomend stijlkenmerk van de Centrale As en kom je over de hele lengte tegen.

Afbeelding
10. Vanuit het diepste punt.

Afbeelding
11. Mooie ronde bakconstructie. Ook de ijzeren lamellen zijn een stijlkenmerk van de Centrale As.

Afbeelding
12. Vanaf 3 oktober 2016 moet hier verkeer gaan rijden.

Afbeelding
13. Beide rijbanen zijn buiten de open bak op dit stuk al zo goed als klaar, alleen de toplaag ontbreekt nog.

Afbeelding
14. Rijbaan richting Drachten.

Afbeelding
15. Zicht op de verdiepte ligging.

Afbeelding
16. Detail van het viaduct 'Garyperhoeke'.

Afbeelding
17. Het halfklaverblad is al zo goed als klaar. De twee klaverlussen fungeerden deze dag als toerit en afrit van het bouwterrein.

Afbeelding
18. De afrit.
Verder naar het noorden, ter hoogte van de Hillemaweg was het project niet opengesteld voor publiek. Toch heb ik een paar mooie kiekjes kunnen maken.
SPOILER: TOON

Afbeelding
19. Zicht vanaf het viaduct Hillemaweg richting het zuiden. De kranen in de verte staan bij het aquaduct.

Afbeelding
20. Op de voorgrond is de vleermuisoversteek zichtbaar.

Afbeelding
21. Zicht vanaf hetzelfde viaduct richting het noorden. Waar het wit-rode busje rijdt, zijn de

Afbeelding
22. Vanaf waar het wit-rode busje rijdt, zijn de 2 foto's hierna gemaakt.

Afbeelding
23. Zicht op het viaduct Hillemaweg vanaf waar de vorige 4 foto's zijn gemaakt, plus de viaducten die daarachter liggen.

Afbeelding
24. Richting Hardegarijp is de weg hier al zo goed als klaar.

Afbeelding
25. Onderdoorgang ter hoogte van de Zomerweg.
Spoorwegonderdoorgang bij Hardegarijp (N355)
SPOILER: TOON

Afbeelding
26. Nieuw viaduct in de (nu nog) N355 over de toekomstige N356. De toeritten vond ik behoorlijk steil en het viaduct zelf is bol. Dat zie je de laatste jaren bij veel nieuwe viaducten, o.a. over de N9 bij De Stolpen, in de N331 bij Zwolle en nu dus ook hier. Het zal ongetwijfeld aardig wat zand besparen, maar prettig rijden vind ik het zeker niet.

Afbeelding
27. Spoorwegonderdoorgang in de toekomstige N355 om Hardegarijp. De N355 wordt 2x2 doorgetrokken parallel aan het spoor en kruist het spoor hier onder een behoorlijk kleine hoek.

Afbeelding
28. ook hier weer de schuine accenten in de middenpijler.

Afbeelding
29. Boven de middenpijler staat het jaartal 2015 in het beton.

Afbeelding
30. De spoorbaan is al een tijdje in gebruik. Het brugdeel is in één weekend ingeschoven.

Afbeelding
31. Er is rekening gehouden met een eventuele spoorverdubbeling, te zien aan de knik omhoog in de zijwand. Aan de zuidzijde kan dus een brugdeel worden toegevoegd. De middenpijler moet hiervoor dan verlengd worden; hiervoor is extra fundering alvast aangelegd.

Afbeelding
32. Westelijke oprit, richting Leeuwarden.
Een stukje naar het noordoosten bij De Valom ligt de helft van de nieuwe N356 erbij alsof die zeer binnenkort open gaat. Ook hier geen publieke bezichtiging, maar wel wat interessante kiekjes.
SPOILER: TOON

Afbeelding
33. De toerit richting Dokkum. Zonder het schrikhek achter me doet weinig vermoeden dat deze weg nog gesloten is.

Afbeelding
34. De afrit vanuit de richting Hardegarijp.

Afbeelding
35. De oostelijke rijbaan (richting Dokkum) scheert rakelings langs de turborotonde.

Afbeelding
36. Ingezoomd.

Afbeelding
37. De rotonde is nu versmald, waardoor het verkeer nu verplicht met twee wielen over de rammelstrook moet.

Afbeelding
38. Overal RWS-stijl hectometerbordjes langs de nieuwe N356. Opvallend dat bijvoorbeeld de N381 dit niet heeft.

Ik vermoed dat de toerit en rijbaan richting Dokkum open gaan, terwijl het verkeer richting Hardegarijp via de Boppewei wordt geleid. Of ook via de oostelijke rijbaan, die dan tweerichtingverkeer zou krijgen, met een scherpe bocht richting de toekomstige afrit vanuit Hardegarijp.
Viaduct Trekweg bij Dokkum (N356)
SPOILER: TOON

Afbeelding
39. Uitzicht op het voorbelaste talud van het viaduct over de Trekweg (N910), met op de achtergrond de brug over de Dokkumer Ee...

Afbeelding
40. ... die even later open ging om wat staande masten door te laten. Deze brug wordt niet vervangen en maakt straks deel uit van de Centrale As.

Afbeelding
41. Richting het zuiden is het voorbelastingsbed goed te zien: een behoorlijk hoogteverschil met het landhoofd van het viaduct.

Afbeelding
42. In de verte is de turborotonde en het opengestelde deel van de Centrale As te zien.

Afbeelding
43. Ook hier weer de schuine accenten in de pijlers.

Afbeelding
44. Mooi doorzicht op de Strobosser trekvaart.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op za 18 jun 2016, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 jun 2016, 21:03

Mooie platen. :top:
Friesland heeft toch best een aantal mooie wegen en straks nog een paar erbij. En het is een echte aquaductenprovincie.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door captain007 » za 04 jun 2016, 21:14

Indrukwekkend project. Het schiet aardig op met de bouw.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door Kaaiman » za 04 jun 2016, 21:16

^^ Het meest noordelijke deel langs Dokkum is het deel dat het minst ver gevorderd is. Op de andere delen is eigenlijk overal wel minimaal een puinbaan aanwezig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door Mark » za 04 jun 2016, 21:57

Hele fraaie platen van een bijzonder project. Bij het aquaduct ziet het er ook nog best gezellig druk uit!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door Via » za 04 jun 2016, 22:04

Ziet er goed uit. Samen met de Buitenring Parkstad Limburg toch wel een goede zaak, het aanleggen van dit soort expresswegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door Kaaiman » za 04 jun 2016, 22:07

Bij het aquaduct ging het af en aan met zo'n 8 groepen van zo'n 20 mensen, Opvallend vond ik het grote aantal (jonge) kinderen dat meeliep. Ook halverwege de middag toen ik terugreed over de N913 zag ik nog veel groepen lopen.

Bij de andere projecten was het beduidend minder druk, al waren die ook veel minder spectaculair. De ingang naar de bouwplaats van de spoorwegonderdoorgang was vanwege omleidingen en gebrek aan bordjes trouwens ook vrij lastig te vinden.

Voor de inwendige mens werd trouwens prima gezorgd. Bij Bergum schepijs in 6 smaken, naast een koffie/theetent. Bij Hardegarijp een poffertjeskraam en nog wat versnaperingen in de directiekeet, bij Dokkum een ijskar met 3 smaken en nog wat snoep en chips. :honger: En dan heb ik de welkome flesjes water die werden uitgedeeld nog niet eens genoemd. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 jun 2016, 13:14

Ik had deze serie nog niet gezien, mijn complimenten!

In reactie op foto 11:
Gaat het hier om gewone schaaldelen zoals je meer ziet bij aquaducten? Vergeleken bij bijvoorbeeld de Prinses Margriettunnel of het Ringvaartaquaduct doen deze vormen inderdaad veel vriendelijker en ruimtelijker aan. Hoewel de schaaldelen eerder meer licht wegnemen, heb ik bij dit soort nieuwere aquaducten minder het idee dat ik een donker gat inrijdt.
SPOILER: TOON

Bij dit laatste spelen vanzelfsprekend de diepte van de aquaductbak en de breedte en afwerking van de toeritten ook mee. Veel nieuwe aquaducten in Friesland zijn minder diep dan die in de hoofdvaarwegen en kennen groene taluds. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar de eerste indruk bij het rijden door het Bulthuisaquaduct[/quote]
Of is er bij dit aquaduct nog een bepaalde functie voor de ruimte boven het schaaldeel? Ik las iets over een natuurlijke oever en ik vermoed dat er een weg overheen komt te lopen?

In reactie op foto 44:
Is bekend waarom hier is gekozen voor een hoog viaduct over de Strobosser Trekfeart gekozen is? Natuurlijk voor het ongelijkvloers kruisen van de Trekwei. Maar wat opvalt is dat dit kanaal op dit moment geen functie heeft voor de watersport. Vanwege enkele duikers en lage vaste bruggen moeten boten tegenwoordig een stukje omvaren via het Dokkumer Grutdjip. Zouden er plannen zijn om het oude deel van de Strobosser Trekfeart door Dokkum (al dan niet deels) weer open te stellen voor de watersport? Of zou dit puur de makkelijkste manier zijn om de Trekwei te kruisen, waarbij die mogelijkheid in elk geval niet uitgesloten wordt voor de toekomst?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door mavas » za 18 jun 2016, 11:03

Ik heb deze serie ook nog niet gezien! Goede foto's!
Misschien had dit beter in het onderwerp van de Centrale As gepast?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO][N356] Dag van de Bouw 2016

Bericht door Kaaiman » za 18 jun 2016, 11:11

^^ Volg jij de Wegenforum-twitter niet? :PP:

Ik heb ook maar even een linkje in het topic over de Centrale As gezet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie