[FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

[FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door GuteFahrt » za 14 jan 2017, 19:57

Bosbergtoren Appelscha

Anderhalve week geleden ben ik op een zonnige donderdagmiddag eens op de -relatief- nieuwe Bosbergtoren wezen kijken. Sinds begin oktober doet deze toren dienst als uitzichtpunt en toeristische trekpleister in het toch al geliefde Appelscha vanwege onder meer de nabijheid van het Nationaal Park Drents Friese Wold.

De toren is de vervanger van Bellevue, die toren was geloof ik slechts half zo hoog als deze. Buiten een stukje doorkijk op de N381 is er niet veel van wegen te zien, maar dat doorkijkje is hoop ik net voldoende om het hier te delen. De rest van de wegen die niet direct te zien zijn dan maar even met wat fantasie tussen de bomen en landerijen door denken. ;)

Alle foto's van bovenaf gemaakt in het album:

https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 9047715836

Locatie, de Bosberg even omcirkeld:

Afbeelding

Wat hoogtepunten/ "in vogelvlucht:"

1.Kijkrichting noord-noordwest. Zicht op attractiepark Duinen Zathe
Afbeelding

2.Kijkrichting noordwest met zoom. Aan de horizon de 'skyline' van Drachten. Op de voorgrond bebouwing behorend tot Oosterwolde
Afbeelding

3.Kijkrichting noord-noordoost. Blik op Appelscha en erachter het Fochteloërveen
Afbeelding

4.Kijkrichting west, met zoom. Op de voorgrond van links naar rechts v.v. loopt de N381 ten (zuid)westen van Appelscha
Afbeelding

5.Overzichtsplaatje kijkrichting noordwest-west. Wederom de N381 in beeld (bewegwijzering is te zien)
Afbeelding

6.Kijkrichting noordoost-oost. Appelscha op de voorgrond, Assen aan de horizon
Afbeelding

7.Met aardig wat zoom zien we rechts (uit mijn hoofd) het gebouw van de politie (landelijke eenheid?) boven het vlakke land uitsteken. Links nog meer hoogbouw behorend tot Assen, wat dat is weet ik zo niet
Afbeelding

8. Kijkrichting zuidoost. De zendmast welke in de buurt van Hoogersmilde staat en in 2011 deels in brand vloog en instortte
Afbeelding

9.Uitgezoomd, overzicht. De Bosbergtoren moet een boom voorstellen, de uitzichtplateaus zijn op verschillende hoogtes en doorzichtig (van glas)
Afbeelding

10.Zoom naar Fochteloër Veen
Afbeelding

11.Focus op N381. Op de achtergrond een flinke watertoren. Iemand die weet waar die staat?
Afbeelding

12.Nog meer N381. Je ziet bewegwijzering op nadering van afrit Oosterwolde/Venekoten
Afbeelding

13.Kijkend over de toppen van het Drents Friese Wold
Afbeelding

14.Aan de voet van de toren
Afbeelding

15.Buitenaanzicht. Een kaartje kost 2 euro en kun je halen bij omliggende horeca en de VVV/toeristisch infopunt
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door Egbert » za 14 jan 2017, 20:47

GuteFahrt schreef:
11.Focus op N381. Op de achtergrond een flinke watertoren. Iemand die weet waar die staat?
Afbeelding
Dit is met blikrichting westen? Kan het die van Joure zijn?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door Coen Tunnel » za 14 jan 2017, 22:20

^^ Nee, dit is de veel hogere watertoren van Lippenhuizen. Die in Joure is maar 30 meter hoog en ligt 35 km vanaf de Bosbergtoren, dan had je ook bebouwing van Heerenveen moeten kunnen zien.

De watertoren van Lippenhuizen is 44 meter hoog en ligt op slechts 18 km van de Bosbergtoren.
GuteFahrt schreef:7.Met aardig wat zoom zien we rechts (uit mijn hoofd) het gebouw van de politie (landelijke eenheid?) boven het vlakke land uitsteken. Links nog meer hoogbouw behorend tot Assen, wat dat is weet ik zo niet
Dat is inderdaad het nieuwe gebouw van de politie, bijgenaamd de Petteflat. De drie flats links zijn de flats die aan de Smetanalaan in de wijk Noorderpark staan.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door Wesso » za 14 jan 2017, 22:57

Hele mooie foto's. Ik hou wel van Nederlandse uitzichtpunten, omdat je bij helder weer zo ver kunt kijken en er veel afwisseling te zien is. Dat het niet helemaal op natuurlijke wijze is ontstaan neem ik dan maar voor lief. ;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door GuteFahrt » zo 15 jan 2017, 9:00

^^ Eensch. ;)

@ Coen Tunnel. Dank voor de aanvulling, het klopt als een bus (al is die uitdrukking oorspronkelijk niet helemaal zo, maar afijn).

Op de site staat het volgende (en ook in de media wel verschenen):
Bosbergtoren.nl schreef:Het uitgestrekte Nationaal Park het Drents-Friese Wold en de steden Leeuwarden, Groningen en Coevorden bekijken vanaf grote hoogte kan op de Bosbergtoren in Appelscha. Deze uitkijktoren van maar liefst 33 meter hoog staat op het hoogste punt van het Friese vasteland, een 20 meter hoge stuifduin. Het ontwerp is geïnspireerd op een reusachtige dennenstam en is een ontwerp van architect Frans Beune uit Assen. De voorganger van deze toren op de Bosberg is de Belvedère, die slechts de helft zo hoog was. In de nieuwe toren bevindt zich een lift.
Maar liefst 33 meter. :rofl2: Ja, voor Friese begrippen is dat heel wat. :lol:

Is Coevorden voor de afbakening qua helder zicht en de max. qua kilometers ver kijken die daar aan gekoppeld is of heeft Coevorden ook een blikvanger? Het was in ieder geval heel helder en Groningen kon je eveneens zien (had een verrekijker bij, de apenrots (Gasunie gebouw), en ook het stoom van de suikerfabriek in Hoogkerk kon je wel zien.

Achmea toren, ik twijfel. Zou moeten kunnen, ben bijna zeker dat 'ie hier opstaat:

Afbeelding
(juist links van de pijp van de grasdrogerij)

https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5/sizes/o/
(^link naar foto in grootste formaat)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jan 2017, 11:14

^^ De Achmeatoren is dermate hoog dat je die wel zou moeten kunnen zien, net als het Gasuniegebouw. Dit moet hem wel zijn, ik zou niet weten wat het anders is. Ik ben zelf vorig jaar op een heel mooie zomerdag een keer in de Achmeatoren geweest en dan zie je de Waddeneilanden ook liggen, evenals Heerenveen en het was dermate helder dat de skyline van Groningen ook herkenbaar was. :)

Coevorden heeft niet echt een hoge blikvanger. Vanaf een uitkijkpunt iets verder naar het zuidoosten (de Vamberg bij Wijster) kun je bij helder weer de koeltoren van de oude elektriciteitscentrale in Meppen zien en (meestal herkenbaar door de stoomwolk) de koeltoren van de kerncentrale in Lingen. Dat is bij Coevorden de grens over, ik weet niet of daar op gedoeld wordt. Op de top van de Bosbergtoren sta je op 53 meter boven NAP, dus dan zou je wel ver moeten kunnen kijken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door mavas » zo 15 jan 2017, 11:22

Het Drenths-Friese Wold is een fantastisch gebied. Ik ben er in december geweest, en je kunt er hele mooie wandelingen maken. Er is ook een zandverstuiving.
Je hebt er in het westelijke deel van het gebied ook een uitkijktoren, ik dacht eerst dat je daar vandaan de foto's had gemaakt, voordat ik het onderwerp opende ;) Maar dat is een hele andere toren en lang niet zo hoog. Ook wel een mooi uitzicht daar, maar dan meer op het gebied zelf ipv op de omgeving kijk je.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door GuteFahrt » zo 15 jan 2017, 11:27

@ Coen Tunnel:

Achmeatoren ook al wel eens op geweest in de zomer van 2013, maar toen was het niet heel erg helder. Anyway, op wikipedia staat bijv. ook dat je deze toren vanuit vrijwel heel Friesland kunt zien bij helder weer en dat klopt.

Richting zuidoosten meen ik dat ik ook de gebouwen van de MERA zag, evenals Hoogeveen (?). Daar is ook wel wat "hoogbouw," of heb ik het mis?

Wat die centrale van Lingen betreft, dat kun je ook wel zien als je langs de Braamberg rijdt nabij Vasse. Dat herinner ik mij van ritten naar Lattrop, waar familie van mij woonachtig was.

@ mavas: ben het roerend met je eens. Na deze Bosbergtoren met een bezoek te hebben vereerd ben ik wezen wandelen door dat gebied. Het Aekingerzand is die grote zandverstuiving, ook wel bekend als de Kale Duinen. Correct dat daar ook een uitzichttoren is, maar zo ver ben ik toen niet geweest... ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jan 2017, 11:41

GuteFahrt schreef:@ Coen Tunnel:

Achmeatoren ook al wel eens op geweest in de zomer van 2013, maar toen was het niet heel erg helder. Anyway, op wikipedia staat bijv. ook dat je deze toren vanuit vrijwel heel Friesland kunt zien bij helder weer en dat klopt.

Richting zuidoosten meen ik dat ik ook de gebouwen van de MERA zag, evenals Hoogeveen (?). Daar is ook wel wat "hoogbouw," of heb ik het mis?
Wijster zou je moeten kunnen zien, en Hoogeveen is niet ver daar vandaan. Weinig heel hoge gebouwen, maar hoog genoeg om te herkennen vanaf Appelscha, lijkt me.
Wat die centrale van Lingen betreft, dat kun je ook wel zien als je langs de Braamberg rijdt nabij Vasse. Dat herinner ik mij van ritten naar Lattrop, waar familie van mij woonachtig was.
Misschien dat je die vanaf de Bosbergtoren op een heel heldere dag kan zien als je met een verrekijker kijkt. De koeltoren is 152 meter hoog en de stoomwolk die er uit komt is vaak ook gigantisch. Maar hij staat wel 85 km verderop. Vanaf de Vamberg is het 'maar' 64 km, en de top van de Vamberg is op 56 meter boven NAP, drie meter hoger dan de top van de Bosbergtoren.

Het is te berekenen of het, met inachtneming van de kromming an de aarde, theoretisch mogelijk is om vanaf de Bosbergtoren de kerncentrale van Lingen te zien. Maar daarvoor ben ik natuurkundig niet goed genoeg onderlegd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door waldo79 » zo 15 jan 2017, 11:46

^^Gave fotoreeks 8-)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door GuteFahrt » zo 15 jan 2017, 11:47

@Coen Tunnel: dat is eerlijk. :mrgreen:

Hoe het ook zij, het loont wel even de moeite als je in de buurt bent als je 't mij vraagt. :)

@waldo: bedankt. Ik heb overigens alle geüploade foto's op originele genomen grootte gelaten, zodat nog meer "inzoomen" mogelijk is. M.a.w. niet verkleind zodat details zichtbaar blijven.

edit: @ Coen Tunnel, is die berg bij Wijster net ten westen van dat dorp of ten oosten/zuiden?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door boe! » zo 15 jan 2017, 12:08

Altijd leuk die uitkijktorens, zeker bij helder weer. De Bosbergtoren kende ik nog niet.

In mijn omgeving heb je de De Kaap, een 25-meter hoge toren die bovenop de Doornse Kaap (een 53-meter hoge heuvel) is geplaatst. Daar ga ik minstens een keer per jaar naartoe.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jan 2017, 12:39

GuteFahrt schreef:@Coen Tunnel: dat is eerlijk. :mrgreen:

Hoe het ook zij, het loont wel even de moeite als je in de buurt bent als je 't mij vraagt. :)
Ik zal het onthouden. Ben er wel benieuwd naar, ik kwam vroeger vaak in die omgeving. Ik kom oorspronkelijk uit Assen.
edit: @ Coen Tunnel, is die berg bij Wijster net ten westen van dat dorp of ten oosten/zuiden?
Het is hier. Aan de noordkant zit bij Kiosk Het Blinkerdje een parkeerplaats vanaf waar je verder kan lopen (of fietsen, maar het is behoorlijk steil). De naam is ooit gewijzigd van VAM-berg naar De Blinkerd, maar volgens mij noemt bijna iedereen het nog VAM-berg. Bovenop de berg is een informatiecentrum. Het is de oude stortbult van de VAM, die is afgedekt met schone aarde en gras.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door GuteFahrt » zo 15 jan 2017, 13:41

Oké. Als ik daar in de buurt ben dan ook maar 'ns kijken. 8-)

@boe!: ja, ik ben daar ook wel fan van. Even de boel van bovenaf bekijken, helikopterview zogezegd. Zowel in buitengebied als in de stad in vreemde omgeving onderzoek ik meestal de mogelijkheden.

Zoals Johann Wolfgang von Goethe het al schreef:
Johann Wolfgang von Goethe( 17xx/18xx) schreef:<<Soll ich dir die Gegend zeigen, mußt du erst das Dach besteigen. >>
In dit geval betreft het dan wel een toren, maar het is een waar woord. :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door verfmeer95 » ma 16 jan 2017, 22:07

GuteFahrt7 schreef:Met aardig wat zoom zien we rechts (uit mijn hoofd) het gebouw van de politie (landelijke eenheid?) boven het vlakke land uitsteken. Links nog meer hoogbouw behorend tot Assen, wat dat is weet ik zo niet.
Die drie identieke flats links staan aan de Smetanalaan: https://goo.gl/maps/PVHJn9Rho1q

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jan 2017, 16:50

^^
Coen Tunnel op 14 januari schreef:
GuteFahrt schreef:7.Met aardig wat zoom zien we rechts (uit mijn hoofd) het gebouw van de politie (landelijke eenheid?) boven het vlakke land uitsteken. Links nog meer hoogbouw behorend tot Assen, wat dat is weet ik zo niet
De drie flats links zijn de flats die aan de Smetanalaan in de wijk Noorderpark staan.
;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO] Bosbergtoren Appelscha

Bericht door GuteFahrt » zo 19 mar 2017, 10:14

http://www.lc.nl/friesland/Bordjes-in-t ... 69525.html

Zelf een beetje gissen (wel of niet met behulp van "iets") is wel leuk, maar dit ook wel. :D
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie