[FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

[FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » di 27 aug 2019, 22:56

Net als van de Beneluxtunnel vorig jaar nu een fotoserie van de Heinenoordtunnel en enkele plaatjes in de buurt er van.
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
De A29 aan de noordzijde van de tunnel kijkend richting Rotterdam vanaf het Tunnelpad.
Dit gedeelte heeft nog oude bewegwijzering en lijnverlichting.

3.
Afbeelding
Oorspronkelijk reed het langzaam verkeer via een afgescheiden rijbaan door de tunnelbuizen van de snelweg.
Sinds 1999 hebben fietsers/voetgangers en landbouwverkeer/bromfietsers een eigen tunnelbuis. De Tweede Heinenoordtunnel.
Hier de noordelijke in-/uitgang.

4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
De hellingbaan voor het landbouwverkeer en (snor)fietsers/bromfietsers.

6.
Afbeelding
6a.
Afbeelding
Voetgangers maar ook fietsers kunnen gebruik maken van roltrappen en een lift. De roltrappen zijn uiteraard
niet geschikt voor bakfietsen en snorfietsen. Deze maken gebruik van de lift of de hellingbaan.
Op de drempels voor de roltrappen staat "Tweede Heinenoordtunnel Noord" (om in te zoomen op de foto

7.
Afbeelding
voor de afdaling nog even een rondje rond de tunnelmond gewandeld.
Het spul is omgeven door water.

8.
Afbeelding
De tunnel is makkelijk bereikbaar vanaf de fietsroutes in de omgeving.

9.
Afbeelding
Het tunnelgebouw op de noordoever met fietspad.

10.
Afbeelding
Mooi uitzicht op de A29 richting Rotterdam.

11.
Afbeelding
In de tijd dat fietsers nog door deze tunnelbuizen reden kon men dit gebouw in om de lift te bereiken.
Vanaf de snelweg is de plek van de lift nog zichtbaar.
De lift voor langzaam verkeer dat in noordelijke richting reed: https://goo.gl/maps/vxzehx1j4ZBVNJ7AA

12.
Afbeelding
De bewegwijzering voor fietsers aan de damwand stamt ook nog uit die tijd.

13.
Afbeelding
De noordelijke ingang voor het snelwegverkeer richting het zuiden met de daglichtconstructie.
De lijnverlichting is hier aan de tunnel bevestigd.

14.
Afbeelding
Terug bij de ingang van de Tweede Heinenoordtunel. Links de hellingbaan en rechts het pad voor voetgangers en (snor)fietsers.

15.
Afbeelding
De roltrappen, lift en hellingbaan komen beneden uit op een pleintje voor de tunnelbuizen.

16.
Afbeelding
Beneden aangekomen.

17.
Afbeelding
De tunnelbuis voor landbouwverkeer en bromfietsers. (snor)fietsers vanaf de hellingbaan moet hier door het hek (foto 16)...

18.
Afbeelding
..en vervolgens via deze buis.

19.
Afbeelding
20.
Afbeelding
Deze tunnelbuis heeft wel een mooie afwerking. In de buis voor landbouwverkeer kijk je op de kale tunnelwand.

21.
Afbeelding
De noodvoorzieningen.

22.
Afbeelding
Bij de zuidelijke tunnelmonden. Het pleintje beneden voor de tunnelbuizen is identiek aan de noordzijde.
Links op de foto de A29.

23.
Afbeelding

24
Afbeelding

25.
Afbeelding
Aangezien de tunnelbuis voor landbouwverkeer niet breed genoeg is voor doorgang met tegenligger wordt de dit geregeld
met deze verkeerslichten.

26.
Afbeelding
De reden dat (snor)fietsers naast de lift ook van de hellingbaan gebruik mogen maken.

27.
Afbeelding
De A29 bij de zuidelijke tunnelmond

28.
Afbeelding
Kiekje tussen de antiverblindingsschilden door.

29.
Afbeelding
De verkeerslichten van de tunnel van dichtbij.

Enkele plaatjes in de omgeving:

30.
Afbeelding
Het Tunnelpad heeft aan het begin bij de Kilweg een tunnelmoot als poort. Dit geldt ook voor het pad aan de zuidzijde die op de Blaaksedijk-West uitkomt.

31.
Afbeelding
Een verweerd A1-bord langs de A29 dat dichtgeklapt kan worden.

32.
Afbeelding
De bevestiging van de stroomkabel bij de lijnverlichting laat her en der inmiddels te wensen over.

33.
Afbeelding
De Kilweg was oorspronkelijk aangelegd als onderdeel van rijksweg 15. Het idee was om die vanaf :KP: Ridderkerk-Zuid door
te trekken richting de A29 en wellicht nog verder tot aan de N57.
Hier is ook rekening mee gehouden met de bouw van het viaduct van de A29 over de Kilweg.

34.
Afbeelding
Een kilometerje naar het oosten, de oude rijksweg, tegenwoordig de Achterzeedijk genoemd.

35.
Afbeelding
Deze leidt naar de plek waar ooit de Barendrechtse Brug lag. De voorloper van de Heinenoordtunnel.

36.
Afbeelding
Inmiddels al weer een halve eeuw geleden gesloopt.

37.
Afbeelding
Aan dit restant te zien moet het een imposante brug zijn geweest.

38.
Afbeelding

39.
Afbeelding

40.
Afbeelding

41.
Afbeelding
Verder zijn de landhoofden op beide oevers en de torens op de noordelijke het enige dat nog herinnert aan deze brug.

42.
Afbeelding

43.
Afbeelding
Na de wandeling bij de tunnel en de voormalige brug ben ik nog de A29 afgereden. Uiteraard ging de Haringvlietbrug
open zo in de namiddag met de aanvangende spits.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog even via wat landweggetjes bij :KP: Klaaswaal te komen.

44.
Afbeelding
Officieel is het bij dit punt rijksweg 4.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op wo 28 aug 2019, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door NWH » di 27 aug 2019, 23:10

Mooie uitgebreide fotoserie :top:
Die Barendrechtse brug moet echt een imposant ding zijn geweest.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Vinny » wo 28 aug 2019, 19:47

Schitterende fotoreeks :worship:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Basjuh1981 » do 05 sep 2019, 14:45

NWH schreef: di 27 aug 2019, 23:10 Die Barendrechtse brug moet echt een imposant ding zijn geweest.
Even op Wikipedia gekeken, maar zo zou het er uit gezien moeten hebben:
Afbeelding

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door NWH » do 05 sep 2019, 15:19

Een prachtige brug. Ik had de wiki pagina toevallig afgelopen weekend doorgelezen :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » vr 06 sep 2019, 9:55

Basjuh1981 schreef: do 05 sep 2019, 14:45
NWH schreef: di 27 aug 2019, 23:10 Die Barendrechtse brug moet echt een imposant ding zijn geweest.
Even op Wikipedia gekeken, maar zo zou het er uit gezien moeten hebben:
Afbeelding
Dat was nog van voor de hefbrug.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Palance » vr 06 sep 2019, 10:38

Er verschijnt morgen een boek over die brug. Voor zover ik heb begrepen zal het alleen te verkrijgen zijn in boekhandels in Barendrecht en de Hoeksche Waard.

(link naar het artikel in het AD, maar het is wel een Premiumartikel)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 07 sep 2019, 1:23

^^ Iedereen kan dat lezen als je 'm opent in incognitomodus. ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 dec 2020, 18:46

Een filmpje met de beelden van die Barendrechtsebrug, met aan het begin van de video de brug nog in gebruik en vervolgens van de afbraak.
Link

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Palance » zo 11 apr 2021, 13:31

Ik kwam vandaag deze ook nog tegen
Afbeelding

En wat foto's van het verkeerslicht voor landbouwverkeer dat de 2e Heinenoordtunnel in wil
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door mavas » do 16 jun 2022, 20:11

Palance schreef: vr 06 sep 2019, 10:38 Er verschijnt morgen een boek over die brug. Voor zover ik heb begrepen zal het alleen te verkrijgen zijn in boekhandels in Barendrecht en de Hoeksche Waard.

(link naar het artikel in het AD, maar het is wel een Premiumartikel)
In het kader van de renovatie van de Heinenoordtunnel is vandaag aandacht besteed aan de Barendrechtse brug en het boek daarover:
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... oordtunnel

Afbeelding

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

miesiel
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 23:38
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door miesiel » ma 20 jun 2022, 23:25

Zie ook dit filmpje wat gisteren door het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid is geplaatst op Youtube over de opening van de Heinenoordtunnel.

Link

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Palance » di 21 jun 2022, 8:33

Het lint bij de opening vermeldt Rijkstunnel Oude Maas. Was dat een werknaam voor de tunnel?

Die fietslift kende ik niet, ik heb hem nooit meegemaakt,
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Alex52889 » di 21 jun 2022, 11:11

Snorfietsen én bromfietsen moeten allebei (tegenwoordig, sinds de laaste keer dat ik er was) gebruik maken van de fietstunnel.

Brommobielen en landbouwverkeer van de tunnel voor hen, met de stoplichten. Wat mij opvalt, volgens mij staan alle 2 de stoplichten (beide in-/uitgangen) standaard op rood, heb daar ooit drie minuten moeten wachten, maar geen tegenliggend verkeer. Overigens is de Vmax in deze tunnel :A1-30:

De A27 is ook interessant, bij hank heb je eenzelfde situatie maar dan OP de snelweg.

Je rijdt dan eerst een tunneltje in, om vervolgens op de snelweg te komen, en er weer onderdoor te gaan. Deze weg is overigens afgesloten voor alles, nee niet met :C1: maar met :C12: [uitgezonderd tractoren en brommobielen] icm :C15:

Ook deze heeft stoplichten omdat het smal is voor 2 richtingen tegelijk. Wisten jullie al van die locatie? Ik ben er bij toeval achter gekomen, je rijdt dan met je tractor of brommobiel OP de snelweg tussen 2 richtingen in (wel afgeschermd), maar toch leuk om te doen. Leuke situatie daar
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Hajo » di 21 jun 2022, 12:49

^^ Die situatie is mij inderdaad bekend. ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » wo 22 jun 2022, 9:51

Alex52889 schreef: di 21 jun 2022, 11:11 De A27 is ook interessant, bij hank heb je eenzelfde situatie maar dan OP de snelweg.

Je rijdt dan eerst een tunneltje in, om vervolgens op de snelweg te komen, en er weer onderdoor te gaan. Deze weg is overigens afgesloten voor alles, nee niet met :C1: maar met :C12: [uitgezonderd tractoren en brommobielen] icm :C15:

Ook deze heeft stoplichten omdat het smal is voor 2 richtingen tegelijk. Wisten jullie al van die locatie? Ik ben er bij toeval achter gekomen, je rijdt dan met je tractor of brommobiel OP de snelweg tussen 2 richtingen in (wel afgeschermd), maar toch leuk om te doen. Leuke situatie daar
Zie ook mn fotoserie in dit topic

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 aug 2022, 15:26

Palance schreef: di 21 jun 2022, 8:33 Het lint bij de opening vermeldt Rijkstunnel Oude Maas. Was dat een werknaam voor de tunnel?

Die fietslift kende ik niet, ik heb hem nooit meegemaakt,
Ik ben één keer per fiets door de Heinenoordtunnel gegaan, dat was ergens rond 2000. Ik kan me nog herinneren dat ik met een lift naar beneden moest en ook weer met een lift naar boven. Maar ik weet niet of dat dezelfde liften waren als op dat filmpje.

Zijn er nu geen liften meer dan?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Palance » zo 14 aug 2022, 15:40

De huidige fietstunnel heeft ze uiteraard wel, maar deze bij de oude tunnel was mij niet bekend.

Ik ben vaak door de tunnel gefietst via die fietsstrook maar heb nooit een (verwijzing naar) een lift gezien. En dus ook niet gebruikt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Starlet » do 18 aug 2022, 14:42

^^ Alleen bij de uitgang zit er een lift, zoals in het filmpje: Als de klim je te stijl is, kan je deze nemen.
https://goo.gl/maps/6yndUK7KKNCJwUqY9

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Palance » do 18 aug 2022, 14:52

Niet kan, kon. Ik zou hier nu niet graag willen fietsen :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Pino » do 18 aug 2022, 15:49

^^ Sowieso vind ik wandelen door een snelweg-tunnel al een vrij bijzonder idee. Met lawaai en uitlaatgas zal dat toch ook bepaald geen lol zijn geweest. Wanneer hebben ze dat eigenlijk opgeheven? Het is niet dat ik heel regelmatig in de Heinenoordtunnel kwam in mijn jeugd (jaren '80-90), maar ik heb hier toch geen beeld van.

Iets anders: in het filmpje wordt ook gesproken over dat er waarschijnlijk wel twintig snelwegtunnels zouden komen in Nederland. En toen begon ik een beetje te tellen, op basis van dit overzicht. Ja, op dit moment hebben we twintig snelwegtunnels, maar daar zitten er een paar bij die indertijd totaal niet gepland waren: de A73-tunnels, de landtunnels bij Utrecht, Amsterdam, Schiedam, Leidschendam en Maastricht. Dus welke tunnels waren toen bedacht, maar zijn er niet gekomen? Blankenburg, bedenk ik me heel vlug. Was wellicht de IJtunnel voorbestemd om als begin van de A7 opgenomen te worden in het Rijkswegennet? Wat bnog meer?

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door tsov » do 18 aug 2022, 16:08

Volgens de normen van destijds waren de IJtunnel en Maastunnel waarschijnlijk snelwegen, dus die zou ik sowieso meetellen.
Verder zou het kunnen dat er bij Krimpen in de A38 aan een tunnel werd gedacht?
En voor de kruising van het Schelde-Rijnkanaal in de A58 wellicht ook?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Wouter N14 » do 18 aug 2022, 16:10

Hubertustunnel idem, en wellicht werd de Utrechtsebaan meegeteld. En de A3 had vast ook wel een of meer tunnels kunnen krijgen.
A4 Spui / Oude Maas?
A16 Rotte?

Of in hoeverre was het idee om alle beweegbare bruggen te vervangen door tunnels danwel aquaducten?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Pino » do 18 aug 2022, 16:25

^^ Heeft de Hubertustunnel zo'n lange geschiedenis dan? Kijk je naar de A3: die komt weinig grote waterlopen tegen, dus dat zou ik allemaal hoogstens in de aquaduct-hoek plaatsen. A16 Stamweg zelfde verhaal (uitgezonderd natuurlijk de Wijkertunnel, ooit gedacht als onderdeel daarvan).
tsov schreef: do 18 aug 2022, 16:08 Volgens de normen van destijds waren de IJtunnel en Maastunnel waarschijnlijk snelwegen, dus die zou ik sowieso meetellen.
Ik zie dat ook de Westerscheldetunnel niet op de Rijkswaterstaat-lijst staat, en de Kiltunnel ook niet. Want niet in beheer van RWS. Ik vermoed dat beide in 1969 al wel in de planning zaten.

Ik denk naast deze nog aan twee locaties: een tweede stadstunnel in Rotterdam, wat uiteindelijk de Willemsbrug werd, en mogelijk een tunnel in de A15 Ressen-Zevenaar? Of werd daar toen nog gedacht aan een brug?
Laatst gewijzigd door Pino op do 18 aug 2022, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Kaaiman » do 18 aug 2022, 16:27

De Westerscheldetunnel stond inderdaad al lang op het wensenlijstje.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door verfmeer95 » do 18 aug 2022, 17:46

Pino schreef: do 18 aug 2022, 16:25 ^^ Kijk je naar de A3: die komt weinig grote waterlopen tegen, dus dat zou ik allemaal hoogstens in de aquaduct-hoek plaatsen. A16 Stamweg zelfde verhaal (uitgezonderd natuurlijk de Wijkertunnel, ooit gedacht als onderdeel daarvan).
Voor de A3 hadden ze sowieso een tunnel onder de Beneden Merwede en de Lek gepland, en een tunnel/aquaduct onder de Hollandse IJssel.
Verder had de A59 tussen Sabina en Oude Tonge ook makkelijk een tunnel onder het Volkerak kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door harry » do 18 aug 2022, 18:04

Pino schreef: do 18 aug 2022, 16:25 dus dat zou ik allemaal hoogstens in de aquaduct-hoek plaatsen.
Vroeger werden aquaducten al heel gauw tunnel genoemd. Zie Prinses Margriettunnel in de A7.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Wouter N14 » do 18 aug 2022, 18:19

^^ En ik dacht aan de Vlaketunnel ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » do 18 aug 2022, 18:41

Zouden voor in de Afsluitdijk destijds deeën voor tunnels zijn geweest?
Of de A2 bij de Lek en de Waal?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [A029] Heinenoordtunnel

Bericht door Pino » do 18 aug 2022, 19:05

verfmeer95 schreef: do 18 aug 2022, 17:46 Voor de A3 hadden ze sowieso een tunnel onder de Beneden Merwede en de Lek gepland, en een tunnel/aquaduct onder de Hollandse IJssel.
Ach ja, Gouda-Dordrecht zat toen in de A3-plannen, ik keek puur naar Gouda-Amsterdam.

Resumerend
Huidige lijst van 20
- 9 landtunnels
+ toltunnels Westerschelde, Kiltunnel
+ stadstunnels Maastunnel, IJtunnel
+ nog te realiseren Blankenburg
+ nog 4, mogelijk tweede stadstunnel Rotterdam, twee in de A3, een in de A38?

Plaats reactie