[FOTO] Foto's regionale archieven

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Taurus
stadsweg
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Taurus » di 06 okt 2015, 17:11

Nummer 9: Zutphen. Kruising Den Elterweg - Warnsveldseweg. Is volgens mij nog steeds de N348.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 06 okt 2015, 18:23

Volgens GMaps is dat inderdaad de N348 :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » di 06 okt 2015, 21:46

Ik dacht dat de S52 nu de N314 was daar. :facepalm:

Overigens is de Warnsveldseweg de vroegere rijksweg 346.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » di 06 okt 2015, 21:54

Afbeelding
6. <-- klik

Afbeelding
10. <-- klik
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » wo 07 okt 2015, 1:27

Ik had al hoofdbrekens over nummer 6. Die omgeving is wel enorm veranderd met die bomen. Je kan het wel aan de middengeleider herkennen.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » wo 07 okt 2015, 22:52

Het was wel een interessante van René. De weg in kwestie heeft wel als "autosnelweg" ingetekend gestaan in het 100.000 stratenboek. Zelf heb ik nooit over die weg heen gereden. En op de wegwijzers is de weg heden ten dage nummerloos en bovendien is het redesigngepruts. Dan is de enige reden die overblijft het landschap van Landgraaf e.o., een magere reden om 300 kilometer door het land te crossen... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » wo 07 okt 2015, 23:24

Weet niet of deze al eens was gepost ergens. Kon het zo snel niet vinden dus misschien ten overvloede:
Foto's van de aanleg van de rijksweg 6 (A9) langs Amstelveen in 1968

Afbeelding

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 07 okt 2015, 23:36

Van boven naar beneden het rijksweg 3 tracé
Anno 1906.

Mark
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door Mark » do 08 okt 2015, 0:05

In hoeverre had het gescheeld of dat stuk A3 er had gelegen of niet? Beetje hetzelfde verhaal als de A4 Midden-Delfland?
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 08 okt 2015, 10:18

^^ Dan vermoedelijk wel beperkt tot het stukje A3 langs Amstelveen, als een soort oostelijke randweg. Om uiteraard later nog eens door te trekken naar Gouda.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 08 okt 2015, 10:28

Mark schreef:In hoeverre had het gescheeld of dat stuk A3 er had gelegen of niet? Beetje hetzelfde verhaal als de A4 Midden-Delfland?
Mijn ouders woonden toendertijd in De Hoef en hebben er flink tegen geprotesteerd. Volgens mijn vader was er al een reeks helicopterbakens over de gehele lengte geplaatst om het trace vanuit de lucht te kunnen volgen en inspecteren. Maar ten opzichte van de A4 MD viel het nog mee want de zandlichamen werden slechts tot aan Amstelveen voorbereid. De A4 is echt op het allerlaaste moment pas geblokkeerd.

RSK
Penningmeester
Contacteer:

Bericht door RSK » do 08 okt 2015, 10:34

Prachtige beelden! Los van de inhoudelijke vraag of die A3 er nu wel of niet zou moeten komen, blijf ik van mening dat de vlinderdas het fraaiste knooppunttype is. Jammer dat er nooit een volledig is gerealiseerd.

Afbeelding
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 08 okt 2015, 11:01

Ik weet dat het knooppunt bij Buitenveldert op de A10 ongeveer had moeten worden zoals KP Watergraafsmeer. Maar heeft iemand misschien een plaatje van de exacte verbindingsbogen?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » do 08 okt 2015, 12:16

RSK schreef:Prachtige beelden! Los van de inhoudelijke vraag of die A3 er nu wel of niet zou moeten komen, blijf ik van mening dat de vlinderdas het fraaiste knooppunttype is. Jammer dat er nooit een volledig is gerealiseerd.

De vlinderdas was een favoriete configuratie in die tijd lijkt wel. In ieder geval de knooppunten Muiderberg, Holendrecht, Noordhoek en Gooiseweg/rw6 waren zo gepland. En ook Oud-dijk had vlinderdas eigenschappen in zich.

Ben overigens wel benieuwd of er ooit ontwerpen zijn gemaakt voor de knooppunten A3/A80, A3/A11, A3/A15, A3/A38 en A3/A12 (de splitsing Gouwe zal vast een ander ontwerp hebben gekend)

Mark
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door Mark » do 08 okt 2015, 13:04

Kaaiman schreef:^^ Dan vermoedelijk wel beperkt tot het stukje A3 langs Amstelveen, als een soort oostelijke randweg. Om uiteraard later nog eens door te trekken naar Gouda.
Dat is inderdaad het stuk wat ik bedoel omdat hier toch al gevorderde grondwerken voor waren. Waren er soms plannen om het gedeelte tussen de A10 en Amstelveen-zuid eerder open te stellen?
#A4ZuidNu!

RSK
Penningmeester
Contacteer:

Bericht door RSK » do 08 okt 2015, 13:13

Voor wat betreft de splitsing A3/A12 kan ik er kort over zijn: ik weet vrijwel zeker dat daar nooit een ander ontwerp aan ten grondslag heeft gelegen. Eind jaren '30 is Rijksweg 3 (wat nu de A20 is) met een vloeiende splitsing aangesloten op de A12. Tot en met het 1200km-plan was het de bedoeling dat de A12 en de A3 vanaf dat punt richting het noorden het tegenwoordige A12-tracé deelden tot aan Bodegraven, alwaar de A3 dan in noordoostelijke richting rechtdoor zou gaan. Een beetje dezelfde situatie dus als de A15 en A16 tussen de knooppunten Ridderkerk. Gelet op de hoofdrichtingen en de intensiteiten in die tijd, zouden twee splitsingen dus volstaan hebben.

Pas vanaf het Structuurschema Hoofdwegennet 1966 heeft men de A3 anders ingetekend. Toen heeft men gekozen voor een nieuw tracé oostelijk langs Waddinxveen en Boskoop. De weg zou echter niet op de A20 aangesloten worden, maar een parallel tracé enkele kilometers ten noorden van de A20 volgen. Een aardige indruk van hoe de A3 bedacht was te lopen krijg je bij het streekplan wat rond 1967 was vastgesteld. Zie de spoiler voor een kaarttekening daarvan uit een Leidse krant. Het lijkt er op dat de A12 en de A3 elkaar slechts kruisten, zonder uitwisseling.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » do 08 okt 2015, 14:31

Wat nummers erin gezet. Ze staan ook heel klein bij de lijnen. De huidige A20 staat als rw 3 en de lijn ten westen als rw3a als ik het goed zie.
Rw11 staat ook aangeduid. De weg die parallel eronder loopt waar ik vraagtekens bij heb gezet zou de route kunnen zijn die nu deels N455 is.
De weg die aftakt van de A3 en onder Gouda langs loopt kan ik niet zo snel plaatsen.

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Contacteer:

Bericht door RSK » do 08 okt 2015, 14:39

^^ Die vraagtekens zijn deels te beantwoorden. Rechtsonder zie je de geplande Rijksweg 24, die onder Gouda langs door de Krimpenerwaard richting Nieuwegein zou lopen. Het vraagteken bij de bovenste weg is niet de N455 (die loopt daar nog boven, rechts van waar jij N209 hebt gezet). Mijn vermoeden is dat de vraagtekenweg een nieuw tracé voor de A12 had moeten worden. Dan zou de oude Rijksweg (inclusief de beweegbare brug over de Gouwe) een meer regionale functie hebben gekregen. In plaats daarvan heeft men echter een jaar of 10 later besloten tot verdubbeling van de A12 over het bestaande tracé, waarbij de Gouwetunnel (thans Gouwe-aquaduct) in beeld is gekomen.

Mark
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door Mark » do 08 okt 2015, 15:00

De "N209" zou eventueel ook als Stamweg door het leven kunnen gaan (weet alleen niet waarom deze opeens stopt op de kaart).
#A4ZuidNu!

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » do 08 okt 2015, 18:52

^^ Nu ik de kaart nog een keer bekijk, die dunne lijn links van wat dan de A16 moet zijn is eigenlijk de N209.

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 09 okt 2015, 9:45

Als ik zulke kaartjes zie, ben ik stiekem toch wel blij met de oliecrises.

RSK
Penningmeester
Contacteer:

Bericht door RSK » vr 09 okt 2015, 10:18

^^ Als je in het Groene Hart woont, denk je daar soms (deels) anders over. Je wordt hier door het ontbreken van een fatsoenlijk onderliggend wegennet gedwongen om je met de A12 en N11 te redden. Laatst was er een ongeval in het Gouwe-Aquaduct en kostte het iemand uit Waddinxveen ruim anderhalf uur om in Bodegraven te komen omdat echt alles vast stond...

Een iets fijnmaziger netwerk aan stroomwegen (al is het maar 1x2 ongelijkvloers) zou wat dat betreft erg prettig zijn. Een doordachte middenweg tussen het huidige wegennet en de plannen van toen zou ik alvast verwelkomen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » vr 09 okt 2015, 11:11

Die ingetekende weg vanaf Bodegraven boven Alphen langs richting de A4 daar zou de huidige Zegerbaan onderdeel van zijn lijkt wel. En misschien ook deels vervanging van de huidige N446 ten westen van Woubrugge.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 okt 2015, 11:39

RSK schreef:Prachtige beelden! Los van de inhoudelijke vraag of die A3 er nu wel of niet zou moeten komen, blijf ik van mening dat de vlinderdas het fraaiste knooppunttype is. Jammer dat er nooit een volledig is gerealiseerd.
Ook in het buitenland zijn ze zeldzaam. Het Schönefelder Kreuz in Duitsland is er wel eentje, en het knooppunt A4/A26 bij Vicolungo in Italië is een perfect symmetrische vlinderdas.

RSK
Penningmeester
Contacteer:

Bericht door RSK » vr 09 okt 2015, 13:14

^^ En die voorbeelden vind ik dan weer niet zo mooi: de wegen kruisen elkaar net te haaks en bij beiden is één lus wat vervormd. Binnen het huidige Nederlandse wegennet is het m.i. wel een mooie oplossing voor knooppunt Everdingen. Daar kruisen de snelwegen elkaar onder een hoek, en de thans ontbrekende relaties zijn nou niet echt belangrijk. Maar wel handig wanneer het door calamiteit als omleiding gebruikt moet worden.

mavas
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 09 okt 2015, 18:41

Jackbauer1350 schreef:Weet niet of deze al eens was gepost ergens. Kon het zo snel niet vinden dus misschien ten overvloede:
Foto's van de aanleg van de rijksweg 6 (A9) langs Amstelveen in 1968

Afbeelding
Leuk, je ziet de oude provinciale weg Haarlem - Amsterdam-ZO hier nog langs het in aanbouw zijnde trace lopen. Je ziet ook dat deze al deels verlegd is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 25 okt 2015, 13:04

Mooi plaatje vandaag op facebook:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 25 okt 2015, 16:07

It aint over 'till it's over...

harry
Wegnummerfotograaf
Contacteer:

Bericht door harry » zo 25 okt 2015, 16:50

Leuk. Ik wist niet dat Hellegatsplein de voorloper was van Zierikzee. :mrgreen:
http://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: http://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 25 okt 2015, 19:06

Grappig. Hellegatsplein (toen via een omweg door Barendrecht) en Brielle via twee verschillende routes lijkt een vreemde combinatie, maar begrijpelijk als je de topokaart van 1963 erbij pakt.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie