Aangezien de bomen vol blad zitten en de schaduwen vrij kort zijn zal de foto van op z'n vroegst mei/juni 1986 zijn.
Moderator: Moderatoren
Ja. Dat er geen einde 50 meer nodig is en het ook niet het hoeven aanduiden van een voorrangsweg als je de kom verlaat.
Verlaten kom = voorrangsweg? Nooit geweten...Wouter N14 schreef: ↑za 16 mei 2020, 15:47en het ook niet het hoeven aanduiden van een voorrangsweg als je de kom verlaat.
Benzinestation van Looijmans op de N2 t.h.v. Boxtel richting Den Bosch. Datering: 1976-1977
Twee familieleden van mij zijn bij een ongeval op dit kruispunt overleden (in 1964 of 1965). Sindsdien noemden mijn ouders het kruispunt consequent "dodenkruispunt" als we er langs reden.
Ik herinner mij dat de viaducten voor de snelweg jaren eerder klaar waren dan de rest van de weg. De weg werd dan domweg om het viaduct (zonder aardebanen) heen geleid.
Het zou kunnen dat rijksweg 43 daar geen autosnelweg was, omdat het maar een kort stukje was. Eigenlijk alleen de afrit Leek en aansluitende wegvakken.
De foto zou van 1973 zijn, het deel tussen Tolbert en Lettelbert werd in 1975 autosnelweg. Oostelijk van Lettelbert pas in 1983. Misschien is het viaduct op de foto nog in aanbouw of nog niet in gebruik, of is de foto een paar jaartjes jonger. Maar als het voor 1983 was, en dat lijkt me wel, dan is de
Dat is wat ik zeg:Coen Tunnel schreef: ↑ma 08 jun 2020, 18:08de 6,7 kilometer rond Tolbert en Leek het enige stukje met snelwegstatus.
PrachtigGer81 schreef: ↑vr 03 jul 2020, 14:30"Een wegwijzer van de A.N.W.B. in de omgeving van Vreeswijk."
Scan van een kleurendia uit ca. 1940.
Fotograaf: D. Haalman
Bron: Het Utrechts Archief
Als ik het goed heb afgepeld, kijken we hier op de voorloper van de A2, in noordelijke richting, vlak na de Lekbrug Vianen.
De Lekdijk werd toen -blijkens TopoTijdreis- gelijkvloers gekruisd en daar worden ook de bestemmingen voor wielrijders overheen geleid, want motorvoertuigen hadden voor IJsselstein en Utrecht reeds de beschikking over de kortere en snellere route over de pré-A2.
(Situatie heden)
![]()
Joh!
Bijzonder vind ik ook dat de pijl van dat verkeersbord uit 1940 al vrijwel gelijk is aan de pijl die later in het RVV 1966 gebruikt werd. Die pijlvorm verdween pas met het RVV 1990, dus deze stijl qua pijlen is zeker een halve eeuw lang gebruikt. De soort van button copy op de pijl, die jij ook opmerkt, is inderdaad ook een leuk kenmerk.