[FOTO] Foto's regionale archieven

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Palance » vr 05 mar 2021, 12:30

Als het bij Zestienhoven is, mis ik de parallelweg die vlak langs de oprit loopt: https://www.google.nl/maps/@51.950331,4 ... 384!8i8192
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Pino » vr 05 mar 2021, 12:38

^^ Ja, en die bocht in de achtergrond klopt niet. De invoeger aan de linkerkant kan ik ook niet plaatsen met mijn herinnering van de jaren '80 daar.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Wesso » vr 05 mar 2021, 12:41

Rene schreef: vr 05 mar 2021, 12:13 Ter hoogte van Delft-Noord was jarenlang alleen een toerit in noordelijke richting. Dat was geen complete aansluiting.

Ik houd het wèl op de A13 bij Zestienhoven. De invoeger onder het kunstwerk is van het tankstation dat op A13-Li in die aansluiting heeft gezeten.
Ik pak Topotijdreis er weer eens bij.

Afbeelding

Afbeelding

Hieruit kan ik opmaken dat er bij Zestienhoven ook een oprit van een tankstation geweest moet zijn. Op de kaart van 1982 zie ik een groot gebouw in de oksel van de afrit. De afritconfiguratie bij Zestienhoven klopt ook met wat er op de foto herkenbaar is. Dus ik weet eigenlijk wel zeker dat je gelijk hebt, René.

Afbeelding
Het is een vage foto, ik denk dat het een screenshot van een amateurfilmpje is.
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 05 mar 2021, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Wouter N14 » vr 05 mar 2021, 12:53

Je kan toch nooit een tankstation kwijt onder dat viaduct, of is het talud nadien aangepast?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door harry » vr 05 mar 2021, 12:58

Wesso schreef: vr 05 mar 2021, 12:41 Ik pak Topotijdreis er weer eens bij.
...
Dus ik weet eigenlijk wel zeker dat je gelijk hebt, René.
Die kaartjes overtuigen mij juist dat het Delft-Noord is!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Snelwegfreak » vr 05 mar 2021, 13:11

^^ Mij ook. Vrijwel zeker.
Enne gojje mins blieft altied leave.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door LennyKravitz » vr 05 mar 2021, 13:29

Het is Delft noord.

Ter meerdere ondersteuning hiervoor, de toerit links zit veel te ver weg van het viaduct waar de foto is genomen om de uitloper te zijn van de verbinding Doenkade >> A20.

Allee bij Delft-Noord komt deze toerit bij de snelweg, waar rechts de toerit ook bij de snelweg komt.
It aint over 'till it's over...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Pino » vr 05 mar 2021, 13:43

Volgens mij zat dat tankstation bij afrit Zestienhoven ook eerder hier, aan de Parallelstraat. Vraag me af of dat op de een of andere manier bereikbaar was vanaf de A13 richting Den Haag. Misschien met een klein doorsteekje vanaf de verbindingslus naar de parallelweg, zoals je dat op de afrit richting Rotterdam nog steeds hebt. Ben er hoe dan ook vrij zeker van dat het nooit een eigen invoeger heeft gehad, want dat had dwars door de uitvoeger richting Doenkade heen moeten lopen. En je zat daar al vrij kort op de invoeger vanuit Overschie zelf; de halve afrit ter hoogte van de Mercedesflat.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Wesso » vr 05 mar 2021, 14:18

^^ Leuk zoekplaatje dit. Voor beide locaties valt wat te zeggen en de argumentatie voor Delft-Noord lijkt sterker. De parallelweg die in de noordwesthoek van Zestienhoven moet zitten ontbreekt ook op de foto.

Als iemand een foto heeft van dat tankstation aan de Parallelstraat bij Zestienhoven weten we echt zeker dat het Delft-Noord is.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Snelwegfreak » vr 05 mar 2021, 14:44

Ik heb in ieder geval deze luchtfoto gevonden van ietsjes verderop: https://haagsgemeentearchief.nl/mediaba ... a0dc7e55db

Qua aantal rijstroken lijkt dit ook goed te kloppen met de foto hierboven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Willem » vr 05 mar 2021, 15:06

Ergens op internet (ik was aan het zoeken naar een oude foto van Delft-Noord) stond deze foto van het tankstation op de A13 bij Zestienhoven richting Den Haag:

https://www.google.com/search?source=un ... fj5xTmOTYM

https://www.google.com/search?source=un ... e+foto+a13

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Snelwegfreak » vr 05 mar 2021, 15:17

Je linkjes bevatten de Google-zoekopdracht en geen specifieke foto ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Wesso » vr 05 mar 2021, 15:44

Willem bedoelt waarschijnlijk deze foto uit 1959. Er lag toen een tankstation in de oksel van Zestienhoven, maar het lijkt erop dat het in 1981 anders was.

Afbeelding

Deze foto komt ook van Pinterest:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Willem » vr 05 mar 2021, 16:14

Wesso schreef: vr 05 mar 2021, 15:44 Willem bedoelt waarschijnlijk deze foto uit 1959. Er lag toen een tankstation in de oksel van Zestienhoven,
Ja, alleen ging bij de link iets fout.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door waldo79 » vr 05 mar 2021, 16:32

Bijzonder dat Antwerpen werd vermeld aan de noordzijde van Rotterdam.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Pino » vr 05 mar 2021, 17:17

^^ Had het wel eens gezien op foto's van de Maastunnel-traverse (waar je op deze foto ook nog naartoe werd gestuurd). Dáár en hier vier E10-doelen in lijn. Geen heel sterke bewegwijzering, als je het mij vraagt.
Wesso schreef: vr 05 mar 2021, 15:44 Willem bedoelt waarschijnlijk deze foto uit 1959. Er lag toen een tankstation in de oksel van Zestienhoven, maar het lijkt erop dat het in 1981 anders was.

Afbeelding
Ik woonde de eerste tien jaar van mijn leven in Overschie en heb echt geen enkel beeld in mijn hoofd van een tankstation op deze plek. Nu zijn mijn oudste herinneringen van iets later dan 1981, maar het is met de intensiteiten van toen ook niet meer voor te stellen om op deze plek zo’n soort tankstation te hebben. Nu is bekend dat de A13 op het hele stuk Kleinpolderplein-Doenkade wel wat elementen had die substandaard waren. Ik denk dan met name aan de afrit naar de Parallelstraat, waar tegenwoordig alleen nog de oprit vanaf de Mercedesflat van over is. Die was ooit volledig. En dit tankstation was er ook een. Die elementen zijn allemaal al vóór mijn herinneringen weggehaald, met uitzondering van de afrit vanuit Den Haag naar de Parallelstraat, die het meen ik nog tot in de jaren ‘90 heeft volgehouden.

Waar het nog wél aan raakt, is dit: aan de Parallelstraat in Overschie zit een tankstation -tegenwoordig Haan, vroeger Esso- kort vóór die gekke halve oprit bij de Mercedesflat. In mijn herinneringen stond bij dat tankstation een bord dat het de laatste tank was tot aan Delft (of zelfs Den Haag). Vond dat altijd een wat aparte vermelding, maar mogelijk was het juist ook een bord dat diende als herinnering dat het tankstation in de oksel van afrit Zestienhoven toen nog maar vrij kort geleden was opgedoekt. Verzorgingsplaats Ruyven was er toen nog niet. Ik herinner me wat dat betreft ook de komst van Ruyven nog wel, evenals Vrijenban enkele jaren daarvoor. Als ik er nu zo over nadenk, zullen die er zijn gekomen als onderdeel van een breder plan waarbij eerst de substandaard pompstations bij Zestienhoven en Delft-Noord verdwenen, en er toen nieuwe goede verzorgingsplaatsen voor in de plaats kwamen.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 05 mar 2021, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Wesso » vr 05 mar 2021, 17:40

^^ Schiedam als enige afslaande doel is ook wel karig. Misschien was rijksweg 20 richting Schiedam toen net klaar en het Kleinpolderplein nog in aanbouw, of ging de route eerst door Overschie?

Afbeelding

De E36 volgde toen als het goed is de Kanaalweg (tweede plein vanaf het bord) en uiteindelijk de Mathenesserweg naar Schiedam.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 mar 2021, 18:05

^^ Het traject Kleinpolderplein-Schiedam opende in 1969. De route rechtsaf naar Schiedam zal dan wel via Overschie, de Spaansebrug en de Spaanse Polder geleid zijn.

De enige andere logische bestemming die je nog had kunnen vermelden was Vlaardingen, maar echt noodzakelijk lijkt mij dat niet. Verkeer vanaf Den Haag en Delft richting Hoek van Holland zal andere routes hebben genomen, en bij gebrek aan een Beneluxtunnel was er rechtsaf ook niks aan te geven voor bestemmingen ten zuiden van de Nieuwe Waterweg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door harry » vr 05 mar 2021, 21:58

Pino schreef: vr 05 mar 2021, 17:17 de afrit vanuit Den Haag naar de Parallelstraat, die het meen ik nog tot in de jaren ‘90 heeft volgehouden.
Misschien zelfs nog tot in deze eeuw. Op mijn site staat deze foto, gemaakt in 2004, met daarbij de tekst "Afrit 12 is helemaal afgesloten, maar de borden zijn lange tijd blijven staan. Pas in 2006 is het laatste bord weggehaald."
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Pino » vr 05 mar 2021, 22:09

^^ Hij staat in ieder geval nog op de topografische kaart van 1998, op die van 2007 is hij weg (maar dat volgt al uit jouw laatste observatie).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Willem » vr 05 mar 2021, 22:22

^^ Die afrit kan ik me nog goed herinneren. Overigens bestaat de oprit aan de overzijde, richting Den Haag, nog steeds.

Terugkomend op de originele vraag ga ik, bij nader inzien, wel mee in de opinie dat die foto bij Delft-Noord is genomen. Vooral vanwege de dingen die aan de rechterzijde te zien zijn.
Aan het einde van de oprit rechts lijkt al direct een bocht te beginnen. Dat komt overeen met de situatie bij Delft Noord.
Los daarvan ligt rechts van de snelweg, moeilijk te zien, een soort verhoging of "heuvel". Uit mijn herinnering vanuit de jaren '90 weet ik nog dat daarop een fietspad lag. Daar ben ik destijds af en toe overheen gefietst. Rechts achter de bomen lag het toenmalige vliegveld Ypenburg.

Een plaatje anno 2021 vanaf het viaduct is dan dit:

https://maps.app.goo.gl/xzx3ELLpKbw4vy1c7

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 mar 2021, 22:50

De reling aan de andere kant van het viaduct van de Brasserkade komt ook overeen met de foto van de Opel Ascona uit 1981: https://www.google.nl/maps/@52.0263752, ... 384!8i8192

Het lijkt mij aannemelijk dat het viaduct na 1981 nog wel een keer is verbreed, aan de noordzijde zo te zien. De reling daar ziet er moderner uit. Maar die aan de zuidkant lijkt nog origineel te zijn.

In ieder geval, het is nog een aanwijzing dat het Delft-Noord is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Hajo » ma 08 mar 2021, 13:26

Die foto met de Opel Ascona is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bij Delft-Noord genomen. Ik ben er eigenlijk wel zeker van.

Ik meen mij te herinneren dat ik daar in 1993 met een incident te maken had: spoedrit wegens verdachte personen met vermoedelijk gestolen spullen in de auto. Dat bleek te kloppen. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door harry » ma 08 mar 2021, 17:55

Coen Tunnel schreef: vr 05 mar 2021, 22:50 Het lijkt mij aannemelijk dat het viaduct na 1981 nog wel een keer is verbreed
Dat klopt, ergens tussen 2002 en 2012, toen ik werkte in het kantoorgebouw dat uitkijkt op dit viaduct.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Foto uit 2004: :)
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Tachi » wo 10 mar 2021, 10:32

Wesso schreef: vr 05 mar 2021, 12:41
Rene schreef: vr 05 mar 2021, 12:13 Ter hoogte van Delft-Noord was jarenlang alleen een toerit in noordelijke richting. Dat was geen complete aansluiting.

Ik houd het wèl op de A13 bij Zestienhoven. De invoeger onder het kunstwerk is van het tankstation dat op A13-Li in die aansluiting heeft gezeten.
Ik pak Topotijdreis er weer eens bij.

Afbeelding

Afbeelding

Hieruit kan ik opmaken dat er bij Zestienhoven ook een oprit van een tankstation geweest moet zijn. Op de kaart van 1982 zie ik een groot gebouw in de oksel van de afrit. De afritconfiguratie bij Zestienhoven klopt ook met wat er op de foto herkenbaar is. Dus ik weet eigenlijk wel zeker dat je gelijk hebt, René.

Afbeelding
Het is een vage foto, ik denk dat het een screenshot van een amateurfilmpje is.
Zal ik ook maar 'ns een duit in het zakje doen? In eerste instantie dacht ik ook aan Zestienhoven, maar hoe langer ik naar de foto kijk, hoe eerder ik denk dat het Delft-Noord is.
Op de foto zie je links een bomenrij. Bij Zestienhoven heb je ook bomen langs de snelweg, maar daar ligt tussen de bomenrij en de snelweg nog een parallelweg en die zie ik niet terug op de foto. Daarmee is voor mij vrijwel uitgesloten dat de foto bij afslag Zestienhoven genomen is. Dat is nog niet de enige.
De bocht naar rechts begint op deze foto veel later. Beste manier om dat te bepalen is door de lichtmasten in de middenberm te tellen. Hierbij ga ik ervan uit dat de afstand tussen de masten door de jaren heen niet veranderd is.
Bij Zestienhoven zet de bocht al in bij de derde mast en de vierde mast staat al in de bocht.
Bij Delft-Noord is de weg na 9 à 10 lichtmasten nog steeds recht.
Als laatste is de uitvoeger rechts vermoedelijk van een tankstation dat zich aan de zuidkant van Delft-Noord bevond. Op Topotijdreis zie je dat de invoeger van het tankstation -witte lijn op de kaart- voor het viaduct begint.
Door deze optelsom denk ik dat de foto bij Delft-Noord is genomen.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door tsov » ma 05 apr 2021, 21:11

Helaas foto met copyright, dus kan hem hier niet delen, maar wel via deze link een mooie foto van de E10 in Amsterdam-Noord (met kilometersteen!) voordat de IJtunnel er was. Dit is de vijfsprong Leeuwarderweg/Adelaarsweg/Meeuwenlaan/Nieuwendammerdijk/Waddenweg, zie hier het standpunt in streetview. De Leeuwarderweg liep toen door over wat nu de Nieuwe Leeuwarderweg (s116) is richting N247, zou je niet zeggen als je het straatje nu ziet :)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Wesso » do 08 apr 2021, 14:46

Grappig, de E10 moet dan nog een tijdje over de Meeuwenlaan hebben gelopen naar een pont over het IJ, terwijl de Schellingwouderbrug al in 1957 werd geopend. Terwijl de Coentunnel nog in aanbouw was tot 1966. Hoe liep de E10 eigenlijk in de jaren na 1960?

Kaart uit 1964:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Coen Tunnel » do 08 apr 2021, 15:22

^^ Topotijdreis van na de opening van de Coentunnel laat zien dat de E10 over de N247 loopt, en vervolgens weer opduikt bij het Coentunnelcircuit en daarna de huidige A10-west.

Afgaande op de kaart lijkt de route over de huidige S116 en S118 de doorgaande route te zijn geweest. Voor zover ik kan beoordelen heeft de E10 nooit over de Schellingwouderbrug gelopen, al kan ik me wel voorstellen dat na de opening van de Schellingwouderbrug en voor de opening van de Coentunnel doorgaand verkeer via Tuindorp Nieuwendam over de Schellingwouderbrug werd geleid, ook al liep de E10 destijds formeel via een veerpont.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Wesso » do 08 apr 2021, 15:47

^^ Dat zou betekenen dat de E10 een tijd door het centrum van Amsterdam werd gestuurd voordat de Coentunnel klaar was. Ik heb daar nog geen foto's van gevonden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door verfmeer95 » do 08 apr 2021, 15:55

tsov schreef: ma 05 apr 2021, 21:11 De Leeuwarderweg liep toen door over wat nu de Nieuwe Leeuwarderweg (s116) is richting N247, zou je niet zeggen als je het straatje nu ziet :)
Dat straatje was in die tijd de parallelweg. De doorgaande weg liep waar nu links het park is.

Plaats reactie