[B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » za 11 apr 2015, 18:09

Dat klopt volgens mij ook. Volgens mij stond daar een rij historische herenhuizen.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Bluemoon23 » za 11 apr 2015, 22:18

Wimpie25 schreef:In veel Belgische steden heb je nog wijken waar de huizen bewust zijn aangelegd met een voortuintje. Zo ook in Aarschot kennen wij een tuinwijk, daar heb ik ook nog ergens voor en na foto's van. Hier alvast de situering. We zien hier de Leliestraat die uitgeeft op het Chrysantenplein.

https://www.google.be/maps/@50.990892,4 ... uqynjA!2e0
En op die Streentview-opname zie je gelijk het probleem van volkswijken met rijtjshuizen.
Er is maar plek voor auto`s aan 1 kant van de straat, waarschijnlijk is er nog niet eens 1 per plek per huis gereserveerd.

Ik woon ook in een nieuwbouwwijk maar bij mij was de gemeente aardig royaler met parkeerplek.
Aan mijn kant is er een berm van 5m breed en bij de overburen 3m breed.
Nu is er aan allebei de kanten nog gewoon gras in de berm, maar aan de kant van 5m breed komen later parkeerhavens, maar dat gaat de gemeente pas doen als 80% van de kavels bebouwd zijn (kan nog wel jaren duren, het loopt niet zo hard...)
En eigenlijk zijn die brede bermen niet eens nodig want het zijn allemaal 2 onder 1 kap woningen of vrijstaande huizen in de wijk, iedereen heeft een oprit waar 2 auto`s naast elkaar kunnen staan 8-)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Lambo19 » za 11 apr 2015, 23:15

Sowieso vind ik dat het niet de taak is van de stad of gemeente om zelf parkeerplaatsen te voorzien bij nieuwbouwprojecten. Bij een nieuw gerealiseerd nieuwbouwproject in Tremelo enkele jaren geleden, is de toegangsweg tot die verkaveling versmald om een deel ervan in te richten als parkeerplaatsen. Ook hier worden die parkeerplaatsen amper gebruikt door de bewoners, doordat quasi iedereen een oprit heeft die geschikt is voor minstens twee personenwagen. Zoals je al aangeeft is het vooral een probleem bij oudere (sociale)wijken die aangelegd zijn in het tijdperk dat iedereen beschikte over hoogstens één personenwagen. Die bewoners beschikken de dag van vandaag dan meestal over minstens twee auto en moeten die noodgedwongen op straat parkeren. Ook bij quasi elk nieuwe grootschalig appartementsgebouw wordt er een ondergrondse parking voorzien. Dat is iets dat je vroeger zelden zag.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » za 11 apr 2015, 23:50

Bluemoon23 schreef:
Wimpie25 schreef:In veel Belgische steden heb je nog wijken waar de huizen bewust zijn aangelegd met een voortuintje. Zo ook in Aarschot kennen wij een tuinwijk, daar heb ik ook nog ergens voor en na foto's van. Hier alvast de situering. We zien hier de Leliestraat die uitgeeft op het Chrysantenplein.

https://www.google.be/maps/@50.990892,4 ... uqynjA!2e0
En op die Streentview-opname zie je gelijk het probleem van volkswijken met rijtjshuizen.
Er is maar plek voor auto`s aan 1 kant van de straat, waarschijnlijk is er nog niet eens 1 per plek per huis gereserveerd.
Bij de aanleg van deze tuinwijk in de jaren 20 en 30 was er inderdaad niet voorzien dat alle bewoners een wagen zouden hebben. Wat wel voorzien was, waren ventwegen die achter de woningen liepen zodat men met fietsen, karren en leveringen tot in de achtertuintjes kon geraken. Deze voorzienende en planmatige opstelling was voor die tijd redelijk revolutionair, zeker voor een volkswijk.
Vandaag de dag vind je daar bij vrijwel elke woning een garage voor 1 wagen en plek om er eventueel nog eentje voor de poort te zetten. Er is dus parkeerplaats voor alle wagens. Moraal van het verhaal? Zoom eerst altijd even uit voordat je van leer trekt ;)

Regelgeving voor de gehele wijk

Deze ventwegen kan je op Maps goed zien liggen.

Streetview heeft zelfs sommige van deze straatjes vastgelegd.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Bluemoon23 » zo 12 apr 2015, 2:57

Wimpie25 schreef: Moraal van het verhaal? Zoom eerst altijd even uit voordat je van leer trekt ;)
Die eerste link wat jij poste en waar ik op reageerde, daar was alleen een parkeerstrook te zien aan 1 kant van de weg. :geeuw:
Jij bent ter plaatse bekend, dan is het interpreteren van sattelietbeelden al wat makkelijker.
De "ventwegen" die ik in dit soort wijken in NL ken zijn amper een meter breed en eigenlijk alleen bedoeld om met de fiets bij het schuurtje achter thuis te komen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door waldo79 » zo 12 apr 2015, 11:20

Die ventwegen in Nederland van amper 1 meter breed zijn hier bekend als brandgangen en bijkomstig een snelle route om op achtererven te geraken :)

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door jdb2 » ma 13 apr 2015, 18:47

Verkeer in Antwerpen, 1953
Link
3:35 vond ik even grappig ("de moderne tram"), die PCC's rijden vandaag nog steeds rond 8-)
Antwerpen leek toen één grote kasseienzee. Ik kan me nog van mijn jeugd (jaren '90) herinneren dat veel belangrijke straten in Antwerpen er nog altijd met kasseien bijlagen. Er lijkt in de laatste 20 jaar tijd meer veranderd te zijn dan over 60 jaar geleden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wesso » di 14 apr 2015, 12:09

Amai, wat een chaos in het wegbeeld! Rijen trams die zich tussen de auto's en fietsers moeten voegen. En dan is er ook nog een "ergerlijke onverschilligheid tussen de verschillende weggebruikers"....

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door paolie » di 14 apr 2015, 12:49

Een beetje vergelijkbaar met Amsterdam in 1955:
Link

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » di 14 apr 2015, 17:04

jdb2 schreef: Antwerpen leek toen één grote kasseienzee. Ik kan me nog van mijn jeugd (jaren '90) herinneren dat veel belangrijke straten in Antwerpen er nog altijd met kasseien bijlagen. Er lijkt in de laatste 20 jaar tijd meer veranderd te zijn dan over 60 jaar geleden.
Ik denk dat dat in het algemeen voor alle steden in Vlaanderen geldt. De stedenvlucht kende in de jaren 80 haar hoogtepunt met als gevolg dat de binnensteden er in de jaren 90 wat verweesd achterbleven. Je hebt daar uitzondering op - zoals Leuven - maar als ik naar mijn eigen thuisstad kijk, geldt jouw stelling eens te meer. Er is hier de laatste 5 jaar meer veranderd dan in de 25 jaar daarvoor.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » zo 19 apr 2015, 18:48

De Kruidtuinlaan te Brussel in 1979. Nog deels te zien; onze oude wegmarkeringen en het oude viaduct dat naar Koekelberg toeliep. Vandaag een tunnel.

Afbeelding1979 +/- Boulevard du Jardin Botanique, Bruxelles by michelhuhardeaux, on Flickr

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Egbert » ma 20 apr 2015, 6:43

En een groepje nozems dat brommers staat te kieken? :mrgreen:
Ter hoogte van welke kruising is deze foto genomen? En dat viaduct, waar lag dat, over het kanaal?

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door tovm74 » ma 20 apr 2015, 10:00

Lijkt me een foto van een autoloze zondag uit de jaren '70?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » ma 20 apr 2015, 13:04

Ik bedenk net, aangezien zebrapaden in die tijd nog geel waren, konden we dan van tijgerpadenspreken (zoals in Hong-Kong)? :)
Egbert schreef:En een groepje nozems dat brommers staat te kieken? :mrgreen:
Ter hoogte van welke kruising is deze foto genomen? En dat viaduct, waar lag dat, over het kanaal?
Tussen de koningsstraat en de kleine ring( Kruidtuinlaan). Vandaag ligt daar de Leopold II tunnel, de langste autotunnel van België. De bouw daarvan is in 1979 begonnen, het jaar dat ook deze foto genomen is. Vandaar dat het Leo II viaduct er op de foto al afgestript uitziet.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Lambo19 » ma 20 apr 2015, 18:32

Jammer dat dergelijke impressionante stadsviaducten stilaan tot het verleden behoren. Alhoewel de Leopold II tunnel een drastische verbetering is wat de leefbaarheid en het uitzicht betreft, vind ik het doodzonde dat viaducten zoals bv. het Reyersviaduct verdwijnen. Dergelijke viaducten kwamen altijd erg grootstedelijk over.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » ma 20 apr 2015, 18:49

^^
Dat van het Reyersviaduct vind ik ook doozonde. Ook het viaduct ter hoogte van de Tervuursepoort in Leuven dreigt te verdwijnen. Wat Reyers betreft, ik ben al blij dat er een tunnel in de plek aan Meiser komt want daar was eerst geen sprake van.

Diegene die wensen kunnen een petitie voor het behoud van het Reyersviaduct ondertekenen.

http://www.viaduc-reyers.org/nl/petitie.htm

Nog een interessant stukje over dat viaduct aan Koekelberg en de sloop van viaducten.
HLN schreef:De eerste brug die tegen de grond ging was het viaduct van Koekelberg, over de Leopold II-laan, dat werd opgetrokken voor de Wereldtentoonstelling in 1958. Het ging om een tijdelijke constructie, die desalniettemin bleef staan tot 1984. Daarna werd de brug verscheept naar de Thaise hoofdstad Bangkok, waar ze nog steeds in gebruik is. In Brussel werd de brug vervangen door een tunnel.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Lambo19 » ma 20 apr 2015, 19:41

Het is inderdaad nogal vreemd dat men na controle beslist heeft het Reyersviaduct niet meer te renoveren maar gewoon af te breken. Dat het viaduct er erger aan toe was dan verwacht was geen onverwacht nieuws. Het zuid-vaiduct in Gent was er ook niet te best aan toe, desondanks heeft men beslist het viaduct een grondige renovatie te geven. Die petitie zal trouwens niets meer uithalen aangezien de voorbereidende werken al aangevat zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Km357 » ma 20 apr 2015, 19:44

Wanneer is de Leopold tunnel dan eigenlijk uitgegraven, begin de jaren 80 of zo?

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Lambo19 » ma 20 apr 2015, 19:59

De werken aan de Leopold II tunnel duurde toch zo'n 6 jaar wat vrij lang. De voornaamste oorzaken van de nogal trage aanleg zijn het feit dat de tunnel heel wat straten, treinsporen en voorts ook een kanaal kruist. Traditioneel verlopen wegenwerken in het BHG vaak een heel pak trager en moeizamer dan in Vlaanderen, dat de Leopold II tunnel met meer dan 2km, de langste autotunnel is van België was ook niet bepaald een voordeel.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » wo 22 apr 2015, 18:55

Nog even een kleine historische vergelijking. Oude foto's van begin 20e eeuw. Vandaag de Diestsesteenweg en de N19d

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » di 28 apr 2015, 14:40

Grote Markt Aarschot 1966
(klik voor groter formaat)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 28 apr 2015, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Alfa » di 28 apr 2015, 17:50

Nog van in de tijd dat alle marktpleinen in dit land herschapen waren in parkings. Gelukkig is dat veranderd. Al bestaat het wel nog altijd op sommige plaatsen, denk aan Oudenaarde.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » di 28 apr 2015, 19:46

Hier een paar jaar verder in 1971. Tegen dan had men ook de kasseien op het voormalige plein overlaagd met asfalt. Het heeft er zo bijgelegen tot 1986 toen er een stadsvernieuwing is gepasseerd. Men heeft toen een groot deel van de stad - waaronder de Grote Markt - vernieuwd in een stijl typisch voor de jaren 80. Natuursteenachtige, betonklinkers, veel pastelkleuren, geometrische voetpaden en een sterk contrast tussen de rijweg en troitoirs. Zo valt het plein nog te bewonderen op Streetview trouwens.
In 2010 hebben we dan weer een nieuwe stadsvernieuwing gekregen, ook toen is alles heraangelegd geweest in...kasseien :D

1971

Afbeelding

Afbeelding

1987

Afbeelding

Vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Lambo19 » di 28 apr 2015, 19:48

Alfa schreef:Nog van in de tijd dat alle marktpleinen in dit land herschapen waren in parkings. Gelukkig is dat veranderd. Al bestaat het wel nog altijd op sommige plaatsen, denk aan Oudenaarde.
Nu is de Grote Markt in Aarschot zo kaal al iets en is er buiten enkel horecazaken maar weinig sfeer. In Tremelo is naar aanleiding van de heiligverklaring van Pater Damiaan, het Gemeenteplein in 2009 helemaal heraangelegd geweest waarbij er heel wat groen verdwenen is. Ik zie niet in waarom je degelijke pleinen niet ter beschikking kunt stellen als parkeerplaatsen, anders zie ik het nut er niet van in.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » di 28 apr 2015, 20:35

^^
Daar gaan veel Kasseistampers het niet mee eens zijn, dat is typische doempraat van niet-stadsbewoners :D. Het feit dat er nu op het "voornaamste plein van de stad" zoveel plaats is worden er enorm veel meer activiteiten als vroeger georganiseerd, er is veel meer begankenis als vroeger en nu het groen een jaar of 5 heeft kunnen groeien zitten daar ook geen problemen meer. In feite is het plein nu terug in de staat van voor 1950 hersteld.
Donderdag vind er nog een festival plaats, iedereen welkom!
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 28 apr 2015, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door nederland24 » di 28 apr 2015, 20:36

Waarom zou je in de binnenstad verkeer willen hebben? Ik vind dat bepaalde straten in het centrum best autoluw kunnen zijn, mits er aan de rand maar voldoende parkeergelegenheid is. Een centrum met weinig verkeer kun je veel fijner recreëren.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Lambo19 » di 28 apr 2015, 20:55

Wimpie25 schreef:^^
Daar gaan veel Kasseistampers het niet mee eens zijn, dat is typische doempraat van niet-stadsbewoners :D. Het feit dat er nu op het "voornaamste plein van de stad" zoveel plaats is worden er enorm veel meer activiteiten als vroeger georganiseerd, er is veel meer begankenis als vroeger en nu het groen een jaar of 5 heeft kunnen groeien zitten daar ook geen problemen meer. In feite is het plein nu terug in de staat van voor 1950 hersteld.
Donderdag vind er nog een festival plaats, iedereen welkom!
Een stads- of gemeenteplein is inderdaad erg handig voor het organiseren van evenementen, markten en degelijke. Naar mijn mening ogen degelijke pleinen gewoon erg kaal als er geen evenementen georganiseerd worden en dan zie ik niet in waarom die niet kunnen dienen als parkeerplaatsen. Dan kan je die ruimte beter benutten. Ook erg jammer dan er vaak geen groen aanwezig bij zulke pleinen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Alfa » di 28 apr 2015, 21:50

Lambo19 schreef:
Alfa schreef:Nog van in de tijd dat alle marktpleinen in dit land herschapen waren in parkings. Gelukkig is dat veranderd. Al bestaat het wel nog altijd op sommige plaatsen, denk aan Oudenaarde.
Nu is de Grote Markt in Aarschot zo kaal al iets en is er buiten enkel horecazaken maar weinig sfeer. In Tremelo is naar aanleiding van de heiligverklaring van Pater Damiaan, het Gemeenteplein in 2009 helemaal heraangelegd geweest waarbij er heel wat groen verdwenen is. Ik zie niet in waarom je degelijke pleinen niet ter beschikking kunt stellen als parkeerplaatsen, anders zie ik het nut er niet van in.
Want parkeerplaatsen geven sfeer. :roll: Het marktplein is de attractie. Als je daar auto's laat parkeren komt dat niet meer uit. Dan degradeer je het letterlijk tot parking, als een plek waar je je auto dumpt om dan ergens anders heen te gaan.

Ook historisch waren het meestal marktpleinen die een groot deel leeg. Zie bv deze foto van dezelfde markt in Aarschot die dus honderd jaar geleden ook leeg was. Geen Belgische plein is zo groot dat je er pleinvrees van krijgt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door paolie » wo 29 apr 2015, 8:55

Ik zie niet in waarom je degelijke pleinen niet ter beschikking kunt stellen als parkeerplaatsen, anders zie ik het nut er niet van in.
Tsja, ik weet wel wat ik gezelliger vind....
(Markt Maastricht)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Chris » wo 29 apr 2015, 10:02

Parkeren op een marktplein was in een tijd dat er nog geen grote supermarkten waren, maar wel massamobiliteit, waardoor je dus voor alle inkopen nog het centrum in moet. Tegenwoordig is dat heel anders, er zijn parkeergarages en voor de dagelijkse boodschappen kan je prima terecht in de wijksupermarkten en wijkwinkelcentra.

Plaats reactie