[B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » ma 26 dec 2016, 11:53

^^
Half jaren 70 heeft men een tijdje geëxperimenteerd met exclusief groene bewegijzering op de categorie der autosnelwegen. Het valt samen met de volwaardige implementatie van E-nummers en het invoeren van afritnummers. Uiteindelijk zal daar enkel de groene verwijzing uit overgebleven zijn.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Lambo19 » ma 26 dec 2016, 15:37

Ik vind het trouwens positief dat er in België een onderscheid wordt gemaakt op bewegwijzering door een reisweg over een snelweg in een afwijkende kleur te bewegwijzeren t.o.v. het OWN. Dat bevordert sterk de leesbaarheid doordat je in een oogopslag ziet of de desbetreffende route al dan niet over de snelweg loopt.

Eigenlijk vreemd dat er nooit niet is geëxperimenteerd is geweest met groene bewegwijzering op onze snelwegen. Gezien de groene bewegwijzering op het OWN en de witte E-nummers op een groene achtergond lijkt me dat een goede ontwikkeling. Het lijkt me niet verkeerd om dan een verschillende kleur te gebruiken bij afritten en knooppunten. Dan komt zowel blauwe als groene bewegwijzering voor op autosnelwegen. Zo ontstaat er een duidelijk visueel onderscheid bij bewegwijzering nabij knooppunten (groen) en uitsmijters bij afritten (blauw) naar OWN. Vorkborden worden tevens in groen uitgevoerd, zo springen de N-nummers op blauwe achtergond meer in het oog.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » ma 26 dec 2016, 16:09

^^
Zoals ik beschreef in mijn vorig bericht, is daar weldegelijk mee geëxperimenteerd geweest. ;) Alle bewegwijzering was tot half de jaren 70 immers vrijwel exclusief reflecterend dus er was ruimte om snel opeenvolgend met verschillende ontwerpen in de praktijk te experimenteren. Uiteindelijk is groen nog een tijdje voorbehouden geweest om horeca te bewegwijzering (vandaag bruin op geel). Vandaag wordt de kleur enkel nog voor scheepvaartbewegwijzering gebruikt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Lambo19 » ma 26 dec 2016, 20:34

^^
Ik had je vorige post in dit topic over het hoofd gezien. :oops:

Wat ik me afvraag is waarom men dan besloten heeft af te zien van groene bewegwijzering op snelwegen. De kostprijs zal in elk geval geen reden zijn geweest.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 dec 2016, 22:25

^^ Dat was in Nederland anders wel de reden. Wij hadden ook een experiment met groene snelwegbewegwijzering, maar dat heeft nooit een vervolg gekregen omdat het vervangen van alle borden toch behoorlijk prijzig zou worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » ma 26 dec 2016, 23:12

^^
Het Belgische snelwegennet is in tijdspanne van een dikke 5 jaar aangelegd, in die periode is ook de huidige bewegwijzering tot stand gekomen. Er moesten beslissingen gemaakt worden, men had de keuze om voor groen te gaan en men heeft het uiteindelijk niet gedaan. België is uiteindelijk samen met Nederland één van de weinige landen waar bewegwijzeringen in de basis altijd blauw is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Vinny » di 27 dec 2016, 10:21

In België werd het kleurverschil ook gemaakt om langzaam verkeer te geleiden. Je kon op sommige kruispunten dezelfde bestemming vinden met verschillende kleuren voor twee richtingen. Op de snelweg zelf is dat niet nodig en konden de wegwijzers blauw blijven. En omdat blauwe wegwijzers beter leesbaar zijn dan groene vind ik dat geen gekke keuze. Ik zou dan eerder het OWN 'vergroenen'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » di 27 dec 2016, 10:32

^^
Die laatste bedenking heb ik mij ooit ook al gemaakt, je ziet het bijvoorbeeld in het VK en Ierland dat Groen wordt gebruikt voor het doorgaande OWN en dat werkt best goed. Alleen zou men in de periode 60-70 dan ook alle bewegwijzering op het OWN hebben moeten vervangen dus is die keuze vanuit budgettaire redenen waarschijnlijk nooit gemaakt.

België gebruikt al sinds de jaren 30 blauwe reflecterende bewegwijzering die qua ontwerp al sterk overeen kwam met de moderne zaken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Rene » di 27 dec 2016, 13:40

In de tijd van vóór de retroreflectie waren borden op donkergroene achtergrond net zo goed leesbaar als die met donkerblauwe achtergrond. Bij nacht was er al helemaal geen merkbaar verschil. Met de komst van de volledig retroreflecterende borden rond 1990 is er wel degelijk een verschil, waarbij blauw in het donker een net wat betere contrastwerking geeft dan groen - hoewel dat verschil ook weer niet dusdanig is dat groen een doodzonde zou zijn.

Groen of blauw is vooral een kwestie van nationale smaak, en geld + tijd die het zou kosten voor het hele netwerk van de andere kleur zou worden voorzien. De meerwaarde weegt daarbij niet op tegen die kosten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » di 27 dec 2016, 14:08

Bij oranje SOX-verlichting kan men meer niet dan wel het verschil zien tussen groen en blauw. Voor de komst van reflecterende folie in de jaren 80, heeft men ruim 50 jaar verkeersborden met reflecterende lakverf geproduceerd. Daar was het kleurverschil zodoende nog kleiner en werd daarom een donkerde tint blauw en een lichtere tint groen gebruikt. In de jaren 70 bestond er trouwens een soort van overgangsperiode waarbij de belettering van een wegwijzer al uit folie bestond maar de rest van het bord nog uit relfecterende lak.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Willem » di 27 dec 2016, 19:10

Coen Tunnel schreef:^^ Dat was in Nederland anders wel de reden. Wij hadden ook een experiment met groene snelwegbewegwijzering, maar dat heeft nooit een vervolg gekregen omdat het vervangen van alle borden toch behoorlijk prijzig zou worden.
Of je moet het alleen doen als een bord toch aan vervanging toe is, maar dan wordt het wel een project van heel veel jaar. Overigens lijkt bij NBA het kostenelement minder mee te spelen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2016, 19:15

^^ De invoeren van NBA gaat nou ook weer niet zo snel, en een complicerende factor is dat pas enkele jaren na de invoering van NBA de netwerkdoelensystematiek definitief is geworden waardoor op sommige plekken wel NBA-borden staan die echter niet conform de netwerkdoelensystematiek zijn, en dus ook vervangen zouden moeten worden.

De eerste NBA-wegwijzers verschenen in 2007 en in 2008 werd besloten om het door te zetten. We zijn nu bijna in 2017 en ik zie niet gebeuren dat binnen 10 jaar overal NBA staat dat ook nog eens conform de netwerkdoelensystematiek is. Dit is ook een project van de lange adem en het verdient geen schoonheidsprijs. :geeuw:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door marcel » za 31 dec 2016, 10:32

Alleen Nederland en Wit-Rusland gebruiken altijd dezelfde kleur voor snelwegen en andere wegen:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... gn-colours

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » vr 06 jan 2017, 13:10

De Kapitel in Aarschot. De weg naar beneden is vandaag nog altijd een N-weg.

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=591E8B09

Locatie

15 Diestsestraat

https://goo.gl/maps/hHAwwQUYG4m

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Chris » vr 06 jan 2017, 15:53

marcel schreef:Alleen Nederland en Wit-Rusland gebruiken altijd dezelfde kleur voor snelwegen en andere wegen:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... gn-colours
Zou dat overgenomen zijn uit de Verenigde Staten? In de Amerika's is het gebruikelijk dat de kleur van bewegwijzering op alle typen wegen hetzelfde is. Alleen dan groen in plaats van blauw.

Ik heb wel eens gelezen dat de leesbaarheid van wit-op-blauw praktisch hetzelfde is als wit-op-groen. Echter blauwe borden vallen meer op in een begroeide achtergrond.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door harry » vr 06 jan 2017, 17:34

Chris schreef:Zou dat overgenomen zijn uit de Verenigde Staten?
Ik denk dat het een gevolg is van het feit dat er qua route geen onderscheid gemaakt wordt tussen snelweg en OWN.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door duikgek89 » vr 06 jan 2017, 17:38

^^ Dat strookt met mijn persoonlijke bevindingen. Overigens vind ik zwart op geel ook niet slecht, maar beduidend minder dan wit op blauw. Zwart op wit is op de een of andere manier niet zo mijn favoriet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » vr 06 jan 2017, 19:41

Zwart op geel staat op plaats drie qua leesbaarheid maar moet het vooral snachts afleggen tegen groen en blauw. Persoonlijk vind ik groen 's nachts het beste leesbaar.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door tompie » za 14 jan 2017, 9:47

Afbeelding
E17 thv Kortrijk-Zuid richting Frankrijk net na de openstelling begin jaren '70, vermoedelijk was het stuk Kortrijk-Zuid>Franse grens nog niet volledig afgewerkt wat deze rare borden verklaren.
Afbeelding
E17 richting Frankrijk net voor afrit 1 Menen, let op het ontbreken van de vluchtstrook in één richting
Afbeelding
R8 leiebrug te Kortrijk thv de kruising met de N43 kort na de bouw in 1979. Deze brug ligt er nu bijna 40j later nog steeds zo onafgewerkt bij....
Afbeelding
R36 te Kortrijk (Groeningebrug) in 1990
Afbeelding
R36 te Kortrijk (Groeningebrug) in 2016
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door tompie » za 14 jan 2017, 10:08

Aanleg viaduct E17 te Gentbrugge.
Afbeelding
Afbeelding
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » za 14 jan 2017, 12:02

Prachtige foto's! Die beschrijving bij de laatste foto's is trouwens ook in enorm deftig Nederlands geschreven :D

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Willem » za 14 jan 2017, 19:08

Wat waren destijds eigenlijk de plannen voor Gentbrugge? Nu ligt het viaduct daar, met een tramlijn daaronder, maar in de omgeving is er niets (in mijn ogen als voorbijganger over de E17) dat dit viaduct noodzakelijk maakt.
Waren er bij de planvorming en bouw van het viaduct plannen voor grootstedelijke ontwikkeling in deze omgeving?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Vinny » za 14 jan 2017, 21:34

Is het niet een overstromingszone?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Alfa » za 14 jan 2017, 22:53

Er zijn daar op korte afstand 4 wegen en een spoorlijn die al op een brug loopt en die allen moeten overbrugd worden. Dan is een hoog viaduct de meest logische optie, al is het maar om de aanloophellingen. Zie ook hier waar staat 'In Gentbrugge impliceerde een modernisering - ophoging- van de spoorlijn 59 dat het toekomstige E3-viaduct hoger gelegen moest zijn dan noodzakelijk.'

Wat misschien ook mee zal gespeeld hebben is de wens op de stad permeabel te houden zodat de E17 (of E3 toen nog) geen al te harde barrière zou vormen.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Hensepens » zo 15 jan 2017, 15:41

^^ Bij de foto van de Leijebrug in Kortrijk (N43). Moest daar een verhoogd viaduct of tunnel komen? Aan de andere zijde zie ik ook een niet afgewerkt stuk. Volgens mij een verbinding tussen twee wegdelen die niet is doorgegaan?

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door tompie » zo 15 jan 2017, 21:30

^^ Daar moet ooit nog een viaduct komen om het kruispunt van de R8 en de N43 en een paar aanpalende straten weg te werken. Ter plaatse kan je zelfs de fundamenten voor de pijlers zien zitten.....
Tegen dat ze de R8 gaan afwerken mogen ze de huidige brug ook slopen, ze is ondertussen ook al 40 jaar oud....
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door harry » ma 16 jan 2017, 15:52

^^ Zelfs het afrit-bord is al die tijd al voorbereid op de afbouw. Alleen de pijl is afgeplakt:
Afbeelding
:)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door tompie » ma 16 jan 2017, 19:31

^^ Die zijn ondertussen al een tijdje verdwenen
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door harry » ma 16 jan 2017, 21:29

^^ Ah, dan ben ik er te lang niet meer geweest...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Mundial » ma 16 jan 2017, 22:02

Alfa schreef:Wat misschien ook mee zal gespeeld hebben is de wens op de stad permeabel te houden zodat de E17 (of E3 toen nog) geen al te harde barrière zou vormen.
Dat zou wel eens kunnen, als je er met de auto onderdoor rijdt voelt het verrassend open, in tegenstelling tot dat van Wilrijk...

Plaats reactie