[B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Tommy » di 13 apr 2021, 14:43

^^
Eerste filmpje - Lijn Brussel-Wolvertem-Londerzeel:
Op minuut 5 zal dat wel de A12 zijn. Opvallend: de fietser. Dit zou nu zelfmoord zijn.
Paar duidelijke tracés van deze lijn, binnen het huidige wegennet:
Meise - Wolvertem: https://www.google.be/maps/dir/50.92050 ... m2!4m1!3e2
Imde - Londerzeel: https://www.google.be/maps/dir/50.97008 ... m2!4m1!3e2

Via google kwam ik deze tegen: https://www.railations.net/oudetraces.html
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » di 13 apr 2021, 22:12

^^

Als voetganger was je beter beschermd. Op deze plek was er immers een voetgangersbrug, die je in het filmpje goed kunt zien: https://www.google.com/maps/@50.9356029 ... 384!8i8192

Aan de oude A12 is op die plek in al die decennia zo goed als niets veranderd. Dezelfde fietspaden (!), bomen én de trambedding die ontdaan is van sporen en volgestort met rood of grijs grind. Je kunt ze volgen van Wolvertem tot aan de Bouchoutlaan, waar de tram de weg overstak om aan de westkant richting Brussel te rijden, of af te takken richting Grimbergen via de Koninklijke Kasteeldreef.
https://www.google.com/maps/@50.9374274 ... 384!8i8192

Ga dat zien nu het nog kan, bij voorkeur met de fiets 8-) (neem van mij aan dat het fietspad er niet al te fameus bij ligt)

JJN

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 26 apr 2021, 10:06

Hier nog een tof filmpje over de Rijkswacht.

https://euscreen.eu/item.html?id=EUS_6B ... 8EB2B4B0A8

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » vr 30 apr 2021, 0:18

Tof, op die dode bestuurder met het dekentje na... :|

Doet me heel hard denken aan wat ik ooit als kind heb gezien op de ring van Hasselt aan het kruispunt met de N2 richting Diest. Ik stak met mijn vader over (toen nog zonder tunnels) om naar het voetbalstadion te gaan. Blijkbaar was er juist een ongeval gebeurd, de hulpdiensten kwamen net toe. Uit het kapotte raam van één van de wagens hing een levensloze bestuurder. Arm uit de auto, bewegingsloos lichaam naar achteren hangend. Een beeld dat ik nooit zal vergeten...

MotelMioveni
dorpsstraat

Bericht door MotelMioveni » vr 30 apr 2021, 13:46

Is het ongepast om te reageren op een 4½ jaar oud bericht, als je iets opvalt? Ik heb zelf geen actieve herinnering aan de gele belijning van vluchtstroken in België, maar wel aan gele lijnen op wegen in Oostenrijk. Wij kwamen zelden in België en ik zat nog op de achterbank in de tijd dat deze foto werd gemaakt:
Wimpie25 schreef:
zo 25 dec 2016, 14:12
<knip>

Hier de opening van de E40 bij de Duitse grens, zoals je kan zien gebruikten we toen een totaal ander wegmarkeringssysteem als vandaag. De Duitse grens begint waar de verlichtingsarmaturen veranderen.

Afbeelding

<knip>
Emolenaar schreef:
zo 21 okt 2018, 15:58
Ik weet niet of dit filmpje al eens geplaatst is op het forum, maar bij deze een stukje film uit de jaren 70 van o.a. de Ring Antwerpen
Link
Daarstraks zag ik een filmpje van de Kennedytunnel uit de jaren '70, ook al met gele belijning. Ik heb altijd geleerd dat je niet over een doorgetrokken streep heen mag rijden en al helemaal niet over een dubbele doorgetrokken streep! Heb ik nou goed gezien dat je in de jaren '70 in België over een dubbele doorgetrokken gele streep moest invoegen? :nahzeg:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 30 apr 2021, 14:00

Je mag in Nederland toch ook over de doorgetrokken streep als het een spitsstrook is? Hangt allemaal maar net af van wat voor regeltjes je afspreekt, hoe tegendraads het ook is.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 30 apr 2021, 14:07

Een gele dubbele streep gaf aan dat je voorrang moest verleden aan het verkeer op de hoofdweg. Vergelijkbaar aan de dubbele witte stippenlijn in het Britse systeem.

Ergens begin jaren 80 is die dubbele gele lijn vervangen door haaientanden, samen met de herziening van de rest van onze wegmarkeringen. De meeste zaken die gewijzigd zijn, zijn toen vanuit Nederland overgenomen.

Battice

Afbeelding

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 03 mei 2021, 17:57

Geen foto, maar bewegende beelden! Genomen in 1993, het jaar dat België een Federale Staat is geworden en het wegbeheer definitief aan de gewesten is overgedragen. Ik verschiet ervan dat zoveel verkeerslichten al zwart-geel waren. Aan de randen van de achtergrondschilden kan je zien dat ze tot kort nog rood-wit waren. Vlaanderen heeft namelijk op een bepaald moment beslist om ook die randen geel ipv wit te maken.

https://youtu.be/BMloUVdxuec

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 03 mei 2021, 18:09

^^ De overgang tussen rood- witte en zwart-gele palen heeft kennelijk rond 1990 plaatsgevonden.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 03 mei 2021, 18:43

Bij opdracht van de eerste Vlaamse Minister van Openbare Werken, Johan Sauwens. Het was blijkbaar zijn eerste groot beleidspunt.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 03 mei 2021, 19:31

België is dan wel officieel een federale staat geworden in 1993, toch is de overdracht van bevoegdheden in verschillende golven tot stand gekomen. Wegbeheer is onderdeel van de derde staatshervorming die overdracht is al rond 1988 gebeurd.

Overigens, hoe kan je nu zonder ironie zeggen dat het veranderen van de kleur van de palen van de verkeerslichten een grootste beleidsdaad is?
Willem schreef:
ma 03 mei 2021, 18:09
^^ De overgang tussen rood- witte en zwart-gele palen heeft kennelijk rond 1990 plaatsgevonden.
Klopt: met de omzendbrief van 12 februari 1990, inderdaad door Sauwers.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 03 mei 2021, 20:54

Overigens, hoe kan je nu zonder ironie zeggen dat het veranderen van de kleur van de palen van de verkeerslichten een grootste beleidsdaad is?
Het is een tamelijk eenvoudig te implementeren beleid en het wordt ook nog eens redelijk consequent uitgevoerd. Ik ken mindere beleidsdaden :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 03 mei 2021, 21:02

^^ Zoiets wordt veel vaker een symbooldossier genoemd dan een grote beleidsdaad.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 03 mei 2021, 21:06

Zo kun je elk beleid symbolisch noemen :roll:

Iedere positieve verandering van de status-quo is vooruitgang! :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 03 mei 2021, 21:14

^^ Wat is er positief aan een verandering van rode palen naar gele palen? De definitie van een symbooldossier is dat het weinig met inhoud te maken heeft maar enkel voor de vorm en ego van de beslissingsnemer is. Dat lijkt me hier perfect van toepassing.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 03 mei 2021, 21:15

^^ Inderdaad, ook nooit begrepen. Maar het hoort wel in de smijt-met-geld-cultuur die we in BE wel gewoon zijn.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 03 mei 2021, 21:20

Men heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het naast een veiligheidskwestie ook een politieke vorm van territoriumafbakening was.

Met identiteit in de openbare ruimte verwerken is trouwens niets mis. Daarnaast onderzoek bleek wel degelijk dat zwart en geel een grotere impact op de veiligheid hadden. Ik ben heel blij dat we ik Vlaanderen onze eigen kleur hebben, je ziet direct waar je bent puur alleen al door de verkeerslichten.

Bovendien - zoals Vinny aangeeft - was het een heel eenvoudig iets. Periodiek onderhoud aan de palen vindt sowieso plaats, op de rijkswegen werden die vrijwel elk jaar wel ergens opnieuw geschilderd. Men moest enkel andere kleuren meegeven in de dienstorder.

Het was trouwens ook de bedoeling om de palen van de seinen en de slagbomen aan overwegen te veranderen naar zwart-geel, maar dat is nooit gelukt.

.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 03 mei 2021, 22:13

^^ Want om een identiteit te geven aan een gebied zo groot als een voetbalveld dienen we andere kleuren lichtpalen te hebben?

Serieus, je geeft letterlijk aan waarom België niet kan blijven bestaan. Die versnippering zorgt er juist voor waarom niemand nog iets begrijpt van dit land. Burgers incluis, en de verdeeldheid is er zeker niet kleiner door geworden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 03 mei 2021, 22:25

Wimpie25 schreef:
ma 03 mei 2021, 21:20
Men heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het naast een veiligheidskwestie ook een politieke vorm van territoriumafbakening was.
Dan had ik toch als reactie op de Vlaamse geel-zwarte palen geel-rode palen in Wallonië verwacht ;)
Maar serieus is dit toch nauwelijks te noemen...

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 03 mei 2021, 22:55

^^
Zonder te zwanzen, in Brussel heeft men geëxperimenteerd met blauw-gele palen. En die zijn twee keer overschilderd geweest omdat het blauw de eerste maal te donker was en ze er van ver als Vlaamse verkeerslichten uitzagen. :mrgreen:

In Wallonië gebruikt men trouwens wel effectief rood-geel bij verlichte oversteekplaatsen voor voetgangers.

Maar eerlijk, ik verschiet wel van de reacties op die beleidsbeslissing. Ik heb nooit anders geweten dat verkeerslichten in Vlaanderen en Wallonië een andere kleur hebben. Waarom geven we kleur aan dingen? Soms moeten er keuzes gemaakt worden, met deze sloeg men twee vliegen in één klap.

Identiteit is mijn ogen een belangrijk iets. Punt.

Brussel
Afbeelding

Vlaamse oversteek

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 mei 2021, 23:11

Wimpie25 schreef:
ma 03 mei 2021, 21:20
Ik ben heel blij dat we ik Vlaanderen onze eigen kleur hebben, je ziet direct waar je bent puur alleen al door de verkeerslichten.
Hier begrijp ik dus helemaal niks van...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 03 mei 2021, 23:24

^^
Dat je door een paar cosmetische verschillen direct aan de openbare ruimte kan zien in welke deelstaat je je bevindt.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 mei 2021, 6:59

^^ Want de bordjes aan de "grens" doen dat niet...je moet miljoenen palen een andere kleur geven. Gotcha...

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 04 mei 2021, 7:41

Km357 schreef:
di 04 mei 2021, 6:59
^^ Want de bordjes aan de "grens" doen dat niet...je moet miljoenen palen een andere kleur geven. Gotcha...
Het is vaak niet te zien als je vanuit Vlaanderen Wallonië inrijdt. Er staat meestal geen bord anders dan een gemeentebord en dan moet je maar even zien dat dat in het frans is.
Andersom, als je van Wallonië Vlaanderen inrijdt, dan staat er meestal een bord "welkom in Vlaanderen" en een infobord met snelheden zoals ook bij landsgrenzen gebruikelijk is.

Dus ja, net zoals bij ons dat je maar moet zien hoe hard je mag rijden aan de hand van de strepen op de weg moet je dat in Wallonië maar zien aan de hand van de kleur van de verkeerslichten.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 04 mei 2021, 8:08

^^ In Wallonië geldt de nationale limiet, het is Vlaanderen die "speciaal" moest doen door bubeko 70 te maken ipv 90. Er is dus niks moeilijks aan om te weten hoeveel je mag in Wallonië maar in Vlaanderen heb je er een bord voor nodig om de weggebruiker er nog eens op te wijzen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 04 mei 2021, 8:10

Maar jongens, het is toch gewoon één land..? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 04 mei 2021, 8:38

Km357 schreef:
di 04 mei 2021, 8:08
^^ In Wallonië geldt de nationale limiet, het is Vlaanderen die "speciaal" moest doen door bubeko 70 te maken ipv 90. Er is dus niks moeilijks aan om te weten hoeveel je mag in Wallonië maar in Vlaanderen heb je er een bord voor nodig om de weggebruiker er nog eens op te wijzen.
Het probleem is vooral voor de buitenlandse weggebruiker, namelijk dat je het bord met de nationale limiet niet meer passeert als je door Vlaanderen het land binnenkomt :nuts:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 04 mei 2021, 8:51

Alsof zo’n bord bij passeren van de grens met 130 per uur lekker leesbaar is...
Nationale snelheden horen gewoon bij de ouderwetse reisvoorbereiding. En anders geeft je navigatie je wel redelijk nauwkeurig aan wat je maximum snelheid zou moeten zijn.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 04 mei 2021, 10:01

Km357 schreef:
di 04 mei 2021, 6:59
Dat moet niet, maar het kan gewoon zonder dat het ons meer moeite kost. Alsof we enkel zaken mogen invoeren als ze echt praktisch nut hebben. Wat een saaie wereld zou dat zijn.
Egbert schreef:
di 04 mei 2021, 7:41

Het is vaak niet te zien als je vanuit Vlaanderen Wallonië inrijdt. Er staat meestal geen bord anders dan een gemeentebord en dan moet je maar even zien dat dat in het frans is.
Andersom, als je van Wallonië Vlaanderen inrijdt, dan staat er meestal een bord "welkom in Vlaanderen" en een infobord met snelheden zoals ook bij landsgrenzen gebruikelijk is.

Dus ja, net zoals bij ons dat je maar moet zien hoe hard je mag rijden aan de hand van de strepen op de weg moet je dat in Wallonië maar zien aan de hand van de kleur van de verkeerslichten.
Normaal gezien zou je bij het binnenrijden van het Waals geweest ook die grensborden met snelheden moeten zien staan. Ik heb wel de indruk dat men ze daar inderdaad enkel op gewestwegen plaatst.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 04 mei 2021, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 04 mei 2021, 10:19

^^ Normaal gezien zou je binnen één land niet twee (of drie) totaal verschillende snelheidsregimes moeten hebben. Dat dit in België wel zo is, is aan niemand uit te leggen.