[B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
expressweg

Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's

Bericht door Wimpie25 » zo 09 mei 2021, 12:38

Snelwegfreak schreef: za 08 mei 2021, 22:45 Dat is onzin, Vincent. Bepaalde dingen zijn gestandaardiseerd. En met een reden. Afwijkingen "omdat het kan" zijn niet handig als zoals met VRI-masten uniformiteit gewenst is.
Wat deert die kleur nu? In de meeste landen zijn VRI's grijze eenheidsworst. Met onze opvallende kleurenbende wijkt de Benelux sowieso al af. Het is toch leuk om met de kleuren wat variatie in het spel te brengen? Er is nog een verschil tussen standaarden en regelneverij....

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mei 2021, 12:47

Het zal mij een zorg zijn wélke kleur die masten hebben. Het gaat mij er om dat het overal hetzelfde is. Uniformiteit is herkenbaarheid en bij dit soort verkeerszaken is dat belangrijk. Of zullen we bepaalde verkeersborden of zebrapaden her en der ook maar andere kleurtjes geven? Dat is immers toch óók veel leuker en gezelliger..? :roll:

Bij de "gaybrapaden" was dit forum te klein, maar bij dit zelfde iets minder sprekende voorbeeld maakt het ineens niets uit.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 09 mei 2021, 22:37

^^ Het verschil is natuurlijk dat de kleuren van een zebrapad (en van "bepaalde verkeersborden") in de verkeersregels zijn vastgelegd.
De kleur van een paal maakt voor de regels niet uit.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mei 2021, 22:39

^^ De kleur van VRI-masten is in Nederland ook vastgelegd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 09 mei 2021, 22:48

^^ Dat zal best, maar als weggebruiker mag ik me toch echt niet anders gedragen als de kleur van de mast anders is.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 09 mei 2021, 23:02

^^ het is alleen wel prettig als de weggebruiker de vri makkelijk en snel herkent (in Frankrijk en Duitsland merk ik bijvoorbeeld dat vri’s met grijze anonieme masten serieus minder opvallen)

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 10 mei 2021, 0:23

Snelwegfreak schreef: zo 09 mei 2021, 12:47 Het zal mij een zorg zijn wélke kleur die masten hebben. Het gaat mij er om dat het overal hetzelfde is. Uniformiteit is herkenbaarheid en bij dit soort verkeerszaken is dat belangrijk. Of zullen we bepaalde verkeersborden of zebrapaden her en der ook maar andere kleurtjes geven? Dat is immers toch óók veel leuker en gezelliger..? :roll:

Bij de "gaybrapaden" was dit forum te klein, maar bij dit zelfde iets minder sprekende voorbeeld maakt het ineens niets uit.
Voila, dan zijn we er. Als het echt niet uitmaakt welke kleur een VRI (of gerelateerd) heeft, dan deert het toch niet welke kleur bij wet is vastgelegd?
Net zoals in Nederland daar regelgeving rond bestaat, is dat in Vlaanderen niet anders.

En het is heus wel een apart verhaal als het gaat over inhoudelijke regelgeving (inhoud van borden en stijl wegmarkering) in tegenstelling tot dat er bijvoorbeeld ergens een RAL is vastgelegd in een Standaardbestek.

Ik begrijp echt die drang naar cosmetische eenheidsworst niet...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 mei 2021, 7:54

paolie schreef: zo 09 mei 2021, 23:02 ^^ het is alleen wel prettig als de weggebruiker de vri makkelijk en snel herkent
In een groot deel van de gevallen herken je ze aan 3 lichten: rood, geel en groen, in die volgorde van boven naar beneden :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 10 mei 2021, 8:14

En als de volgorde andersom is sta je op een spoorbaan. :lol:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 10 mei 2021, 8:41

Of het nu geel-zwart, wit-zwart of wit-rood zou zijn, het zou in gevallen als dit echt helpen:
https://www.google.com/maps/@44.752712, ... 312!8i6656

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 10 mei 2021, 8:58

Geen historische wegenfoto, wel een historisch bord

Namenstraat
https://maps.app.goo.gl/2bGBSF1PAfyqjxA59

Jammer genoeg vorig jaar verdwenen met de aanleg van het speelbos.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 10 mei 2021, 13:01

Palance schreef: ma 10 mei 2021, 7:54 In een groot deel van de gevallen herken je ze aan 3 lichten: rood, geel en groen
Opvallend. Ik zie bijna altijd maar één licht.
--Harry.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 mei 2021, 13:10

In Duitsland zie je er soms twee.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 10 mei 2021, 13:13

^^ Ik zei ook niet voor niks bijna.
--Harry.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 10 mei 2021, 15:44

In Antwerpen gebruiken ze zoals gezegd muizengrijze palen, die vallen toch een pak minder op dan de exemplaren die AWV gebruikt met kleurenband: https://www.google.com/maps/@51.2308828 ... 384!8i8192

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 mei 2021, 16:38

Nogmaals: het is overdreven als van Ivalo tot Tarifa alle VRI's (en lantaarnpalen) dezelfde kleur moeten hebben omdat het allemaal EU is.
Hoewel Guy Verhofstadt daar best voorstander van zal zijn.

Voordat dit aan de orde komt zullen eerst de verkeersborden (Ierland gebruikt andere borden dan het continent) en de kleuren op de wegwijzers geharmoniseerd moeten worden.

In sommige landen zijn de wegwijzers op snelwegen blauw en in andere landen groen. Dat moet dan ook gelijk getrokken worden.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 10 mei 2021, 16:43

Alfa schreef: ma 10 mei 2021, 15:44 In Antwerpen gebruiken ze zoals gezegd muizengrijze palen, die vallen toch een pak minder op dan de exemplaren die AWV gebruikt met kleurenband: https://www.google.com/maps/@51.2308828 ... 384!8i8192
Dat zijn die modellen van Siemens, Antwerpen gebruikt die ook. Die vallen idd een pak minder goed op, zeker als je niet vaak in die steden de baan op moet en je verwachtingspatroon is afgestemd op opvallende palen.

Ruben
woonerf

Bericht door Ruben » ma 10 mei 2021, 17:07

harry schreef: zo 09 mei 2021, 22:37 ^^ Het verschil is natuurlijk dat de kleuren van een zebrapad (en van "bepaalde verkeersborden") in de verkeersregels zijn vastgelegd.
De kleur van een paal maakt voor de regels niet uit.
Het probleem is dat Vlaanderen zich niet beperkt tot dingen die voor de regels niets uitmaken. Zo gebruikt ze tegenwoordig ook een andere soort wegmarkering dan die die in de wegcode voorzien is om fietsoversteekplaatsen aan te duiden. Dat maakt voor de regels wél een verschil.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 10 mei 2021, 18:57

Wimpie25 schreef: ma 10 mei 2021, 16:43
Alfa schreef: ma 10 mei 2021, 15:44 In Antwerpen gebruiken ze zoals gezegd muizengrijze palen, die vallen toch een pak minder op dan de exemplaren die AWV gebruikt met kleurenband: https://www.google.com/maps/@51.2308828 ... 384!8i8192
Dat zijn die modellen van Siemens, Antwerpen gebruikt die ook. Die vallen idd een pak minder goed op, zeker als je niet vaak in die steden de baan op moet en je verwachtingspatroon is afgestemd op opvallende palen.
Ja, en met die Siemensmodellen weet ik ook ineens niet meer helemaal zeker of ik wel in Vlaanderen ben :mrgreen:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 10 mei 2021, 19:30

Brussel plaatst ook van die Siemensmodellen, maar daar met grijze paal ipv bruine. Dat witte randje dat rond het verkeerslicht zelf zit vind ik overigens wel een meerwaarde tov de standaardverkeerslichten in het 'kaploze' tijdperk (al is het in Antwerpen nogal donker uitgevoerd). De kleur van de paal staat daar in principe los van. Maar zoals gezegd vind ik niet dat elke wegbeheerder dit op eigen houtje moet doorvoeren maar dat verkeerslichten zoveel mogelijk gestandaardiseerd binnen een land moeten zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 mei 2021, 20:09

n sommige landen zijn de wegwijzers op snelwegen blauw en in andere landen groen.
Precies. In Duitsland zijn wegwijzers op het OWN zwart-op-geel. Dat doen ze expres, want dat zijn de Vlaamse kleuren, zodat dit prima de nieuwe Europese standaard kan worden en de borden in Frankrijk kunnen worden ingevoerd.
Rijkswaterstaat heeft ook al gereageerd: "Nee, bewegwijzering moet uniformiteit uitstralen en daarom is het belangrijk dat ze in Nederland overal wit-op-blauw blijven, want dat staat voorgeschreven in de wet"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 mei 2021, 20:17

Los van je exacte schrijfsel draait de vraag om uniformiteit. En vervolgens de vraag welke dingen uniform moeten zijn en over welk gebied die uniformiteit geldt (gewest, federatie, land, EU).

Dat zijn nog best moeilijke vragen. Voor wat en waar geldt die uniformiteit? En mag er binnen de EU verschil zijn zolang herkenbaarheid gewaarborgd is?

Allemaal vragen die eigenlijk een eigen onderwerp waard zijn.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 10 mei 2021, 20:36

Alfa schreef: ma 10 mei 2021, 19:30 Brussel plaatst ook van die Siemensmodellen, maar daar met grijze paal ipv bruine. Dat witte randje dat rond het verkeerslicht zelf zit vind ik overigens wel een meerwaarde tov de standaardverkeerslichten in het 'kaploze' tijdperk (al is het in Antwerpen nogal donker uitgevoerd). De kleur van de paal staat daar in principe los van. Maar zoals gezegd vind ik niet dat elke wegbeheerder dit op eigen houtje moet doorvoeren maar dat verkeerslichten zoveel mogelijk gestandaardiseerd binnen een land moeten zijn.
Ik vermoed dat dat vroeger ergens wel bij norm vastgelegd was gezien elk verkeerslicht in België er exact hetzelfde uitzag. Echter met de komst van de slimme verkeerslichten en het aantrekkelijker inrichten van de steden zijn er externe leveranciers in het spel geslopen.

Vergeet ook niet dat een dikke tien jaar geleden Vlaanderen met een heel nieuwe "huisstijl" op de proppen is gekomen en daar hoorde plannen bij om van de gele verkeerslichten af te stappen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 10 mei 2021, 21:11

^^ in Nederland kennen we ook externe leveranciers en slimme verkeerslichten, maar worden de masten wel keurig in wit-zwart uitgevoerd. Het is maar precies wat je als opdrachtgever voorschrijft.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 10 mei 2021, 23:08

Als de gebruikte masten van het Belgische model zijn, worden ze wel in het klassieke patroon gezet. In 90% van de gevallen is de Vlaamse overheid opdrachtgever en die houdt zich keurig aan SB270.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 mei 2021, 23:35

paolie schreef: ma 10 mei 2021, 21:11 ^^ in Nederland kennen we ook externe leveranciers en slimme verkeerslichten, maar worden de masten wel keurig in wit-zwart uitgevoerd. Het is maar precies wat je als opdrachtgever voorschrijft.
In Nederland staat het denk ik in het RVV? Er zijn landen zonder voorschriften; die hebben vaak een egaal grijze mast (zelfde kleur als lichtmasten). Sommige landen stellen voorwaarden; dat het minimaal gestreept of geblokt moet zijn, of dat er minimaal zoveel procent wit in zit.
Ik kan me er zelf niet zo druk om maken. Er is een reden dat er in Nederland voor zwart-wit is gekozen: namelijk om onderscheid te maken met wegwijzermasten die blauw-wit zijn. Maar ik vraag me echt af of het nou relevant is voor de weggebruiker. Voor een land als Duitsland, Frankrijk, Zwitserland moet ik er in SV voor gaan turen om te weten welke kleuren er gebruikt worden. En van België weet ik het vooral door iemand als Wimpie. Toen ik vorig jaar in Wallonië en Vlaanderen rondreed was de gewestgrens me slechts opgevallen door een andere taal op de wegwijzers en de verkeersborden...

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 11 mei 2021, 9:18

^^
Er zijn nog een klein 100-tal andere verschillen. Maar die springen misschien enkel bij de couleur locale in het oog ;)

In Vlaanderen wordt het ontwerp van verkeerslichten opgelegd in SB270. Toch een flinke smak bladzijden.
Her ontwerp is uiteraard gebaseerd op hetgeen in de tijd van België gangbaar was, maar er zijn wel wat zaken gewijzigd in de loop der jaren .

Uiteraard de introductie van LED, andere diameter van de lenzen, het weglaten van achtergrondschilden.
Ook kleine details zoals een andere tint van het geel, Vlaams geel is vandaag zonnebloemgeel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 mei 2021, 16:55

In Wallonië zijn ze ook aan het "verledden" geslagen. Straks zijn de plaatjes met de oude pontificale Belgische lichtmasten echt historische foto's geworden :)

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 12 mei 2021, 9:54

^^
Ik heb gisteren nog eens een rondrit gemaakt om te 'gluren bij de buren' E314, E40 richting Luik om dan daar terug de E313 richting de E314 en Aarschot te nemen. Qua LED op de autosnelwegen gaat het er inderdaad ook hard, op het OWN iets minder qua gemeentewegen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 13 mei 2021, 15:42

Sterker: in Wallonië zijn ze zelfs veel eerder begonnen met de verledding en stonden ze er lange tijd ook verder in. In Vlaanderen was de ledverlichting lange tijd beperkt tot dat proefproject in Stabroek (dat overigens van 2014 tot 2015 liep, minder lang geleden dan je zou denken) terwijl het in Wallonië al uitgerold werd.

Al weet ik niet of ze nog steeds een voorsprong hebben nu AWV ook in hoogtempo aan het verledden is.