[B] [FOTO] Oude Belgische borden

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

[B] [FOTO] Oude Belgische borden

Bericht door Davy » wo 31 mar 2010, 21:06

enkele foto's van oude Belgische borden:

Afbeelding
locatie: kruispunt R34 (ring Torhout) met de aartrijkestraat.
de blauwe wegwijzers zijn al erg oud, onder het blauwgeschilderd vak is nog N64 te lezen, dat is het oude wegnummer! (nu R34 en verderop N32)
hieronder zie je dan dat het bord uit 1984 is.

Afbeelding


een oude handwegwijzer vlakbij sint-laureins, tegenaan de grens niet ver van Eede (Vuilpanstraat)
Afbeelding

en een paar 10 meter verder bij het binnenrijden van Belgie dit plaatsnaambord:
Afbeelding

BartDJ
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 15:10
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door BartDJ » wo 31 mar 2010, 21:24

Zo één staat er ook nog hier op de grens tussen Mechelen en Hofstade, en dus ook op de grens tussen Provincie Antwerpen en Provincie Vlaams Brabant.
Het bord dateert van voor de federalisering, en draagt dus nog het opschrift 'Brabant', zonder voorvoegsel. Ook nog een reclame voor het Gemeentekrediet.

Ik maak nog eens een foto.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Seat » wo 31 mar 2010, 23:49

Die reclame vind ik wel heel erg bijzonder. Ik heb naar mijn weten nog nooit elders reclame op een officieel verkeersbord zien staan.

BartDJ
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 15:10
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door BartDJ » do 01 apr 2010, 1:03

Dezer dagen is het niet meer toegestaan. Vroeger kwam het frequent voor op de oranje grensborden tussen de gemeenten en de provincies.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Kaaiman » do 01 apr 2010, 12:38

Dat laatste bord is zelfs nog in het oude Nederlands/Belgische lettertype! :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Palance » do 01 apr 2010, 17:12

Ik heb ooit deze nog gefotografeerd:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door harry » do 01 apr 2010, 18:14

Palance schreef:Ik heb ooit deze nog gefotografeerd
Op 9 april 2007. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Palance » do 01 apr 2010, 18:54

Ik wíst gewoon dat Harry hierop zou reageren. :yesyesyes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » di 06 apr 2010, 19:44

BartDJ schreef:Dezer dagen is het niet meer toegestaan. Vroeger kwam het frequent voor op de oranje grensborden tussen de gemeenten en de provincies.
Ik weet ze eigenlijk enkel in Sint-Laureins staan. Blijkbaar zijn alle borden daar enkele decennia geleden vernieuwd met steun van Gemeentekrediet (dat was sowieso een semi-publieke organisatie). Overigens werden niet enkel de gemeenteborden gesponserd, maar ook de naamaanduidingen van waterlopen (zoals het Leopoldskanaal). Blijkbaar kon men enkel informatieve borden sponsoren. Volgens mij kan het nog altijd, zie het grote aantal gemeenten dat sponsering toelaat op haar straatnaamborden (al zie je ook al minder dan vroeger).

Momenteel is men in Sint-Laureins overigens bezig deze borden te vervangen door moderne exemplaren.

Overigens: Aardenburg-Sluis is toch opvallend als plaatsaanduiding (vooral de vermelding van het relatief onbeduidende Sluis: Oostburg zou ik veel logischer vinden)? Ik dacht altijd dat het naar de gemeentenaam verwees (gemeente Aardenburg-Sluis dus), maar dat kan niet aangezien deze maar van 1995 tot 2003 bestaan heeft en dit bord al veel ouder is.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door denne007 » wo 07 apr 2010, 10:47

^^ ik denk dat je het op de borden hebt die het grondgebied aanduiden, die zie je toch nog vaak hoor. hier in oostende plaatsen ze ze zelfs nog nieuw

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » wo 07 apr 2010, 16:14

^^Met reclame?

oemfoeland
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 okt 2009, 14:10
Locatie: Godsheide, Hasselt, Belgie
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door oemfoeland » wo 07 apr 2010, 16:56

Ter hoogte van de grens tussen Hasselt en Diepenbeek is er reclame op de oranje gemeentegrensborden van Electrabel. Ik zal eens foto's nemen wanneer ik er langs kom.

oemfoeland
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 19 okt 2009, 14:10
Locatie: Godsheide, Hasselt, Belgie
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door oemfoeland » wo 07 apr 2010, 17:02

BartDJ schreef:Dezer dagen is het niet meer toegestaan. Vroeger kwam het frequent voor op de oranje grensborden tussen de gemeenten en de provincies.
Jij bent daar trouwens normaal vlakbij geweest, aan dat raar complex met die lichten aan de Tuikabelbrug heb je een dergelijk gemeentegrensbord! Het is wel zeer raar geplaatst naar mijn mening maar de grens tussen Hasselt en Diepenbeek is daar ook nogal vaag.

Nog een weetje over de Beerhoutstraat, op een gegeven moment zijn de huizen aan de ene kant van de straat op Diepenbeeks grondgebied en heet de straat daar Mizerikstraat. Aan de andere kant heet de straat Beerhoutstraat, de kant van Godsheide. Je kan dat heel goed zien ter hoogte van het kruispunt met de Kapelveldstraat in Godsheide. Vrij bizar om te zien! Ik zal er zo snel mogelijk foto's van posten, morgen ofzo.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Via » wo 07 apr 2010, 20:11

Ik heb die reclame ook nog wel gezien vorig jaar in de dorpen rondom Turnhout, en dat waren vrij nieuwe borden.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door denne007 » wo 07 apr 2010, 23:56

Alfa schreef:^^Met reclame?
Nee de nieuwe zijn nu wel zonder reclame.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Davy » do 08 apr 2010, 2:02

nog wat plaatjes:

oud:
Afbeelding

het nieuwe bordje staat er vlak naast:
Afbeelding

en nog oud:
Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door vynkce » vr 09 apr 2010, 10:06

ViaHaaren schreef:Ik heb die reclame ook nog wel gezien vorig jaar in de dorpen rondom Turnhout, en dat waren vrij nieuwe borden.
Bij ons in de buurt zie ik ze inderdaad ook nog regelmatig. Toch zijn deze borden met "Gemeentekrediet" al tamelijk oud (van voor 1996). Toen werd deze bank overgenomen door Dexia.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door denne007 » vr 09 apr 2010, 10:56

^^ dexia kwam er door een samensmelting, niet door een overname.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door vynkce » vr 09 apr 2010, 11:22

^^ Ja zoiets bedoelde ik, ik weet het fijne er niet van :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Pino » vr 09 apr 2010, 12:45

daviedoff schreef:Afbeelding
Nou vind ikzelf de naam van het water dat je kruist het meest interessante aan zo'n bord. De naam van het plaatsje zou je al moeten kennen van andere borden en de naam van de brug heeft nauwelijks relevantie. Dus waarom zetten ze dan de naam van het water onderaan met de kleinste letter?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » vr 09 apr 2010, 17:21

Omdat het laatste bord en het eerste bord elkaar niet vervangen. De naam van de brug wordt vaak opgehangen aan de brug zelf. Het is een beetje de gestandaardiseerde vorm van dit Nederlandse voorbeeld:Afbeelding


Maar altijd zal er ook nog een bordje staan met de naam van de waterloop, dat is een totaal andere categorie verkeersborden. Dat is dan ook de reden waarom men het oude niet weggehaald heeft. Het bordje met de brugnaam is misschien inderdaad nogal vreemd geplaatst. Normaal doet men dit op deze manier:
Afbeelding

Als je goed kijkt is het naamsbordje in het midden van de brug opgehangen. Het is een initiatief van de dienst Waterwegen en Zeekanaal en ze komen, logischerwijs, enkel voor op bruggen over waterlopen. Het is eigenlijk oorspronkelijk ingevoerd als oriëntatiepunt voor schippers, later heeft men beslist ze aan alle bruggen in het beheer van Waterwegen en Zeekanaal op te hangen, ook als het kanaal in kwestie niet bevaarbaar is.

Nu ik er aan denk is dat waarschijnlijk de reden waarom de palen van het bord zo hoog zijn in het voorbeeld aan de Sint-Jansbrug. Het bordje met de naam van de waterloop moet er nog boven. Het is nog maar de vraag of dat werkelijk zal gebeuren. Waarschijnlijk dacht één of andere ambtenaar dat, als de naam van de waterloop ook op het bordje met de brugnaam opgenomen is (normaal is dat niet het geval), het wel zal volstaan, (zeker gezien het Leopoldskanaal niet bevaarbaar is en het bordje dus niet zichtbaar moet zijn vanop het kanaal).

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Davy » za 10 apr 2010, 20:08

het gemeentekrediet is ook nog op andere plekken vertegenwoordigd... ik was vandaag in de regio Oostkamp-Beernem en daar ook nog 2 plaatsnaambordjes gespot met gemeentekredietreclame erop, ze zagen er wel iets recenter uit dan degene op de foto's hier...
eentje staat zelfs langs de gewestweg N50 van Waardamme richting Oostkamp, het bordje dat de grens met Oostkamp aangeeft.

en nog een vraagje: wanneer is dat wegnummer N64 verdwenen en vervangen door N32?

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Caesar » zo 11 apr 2010, 9:01

ViaHaaren schreef:Ik heb die reclame ook nog wel gezien vorig jaar in de dorpen rondom Turnhout, en dat waren vrij nieuwe borden.
Ik woon in "een dorp rond Turnhout" ...maar ik zou het echt niet eens weten of er nog reclame op die borden staat.... straks toch eens op letten :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door vynkce » zo 11 apr 2010, 9:58

^^ Idem, en ik weet dat er verschillende borden zijn waar het nog opstaat, maar ik kan er nu niet direct een opnoemen :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door harry » ma 12 apr 2010, 9:58

Ben gisteren in een aantal dorpen rond Turnhout geweest. Volgens mij hadden bijna alle gele borden reclame eronder staan...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

zackvrs
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 23:50

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door zackvrs » zo 09 mei 2010, 0:14

ff off topic
hoe kan het eigenlijk dat je nauwelijks oude borden in Nederland treft? is er een soort centrale database met alle borden (waar ze staan, wanneer ze geplaatst zijn etc.) zodat men weet wanneer ze vervangen moeten worden ofzo?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Via » zo 09 mei 2010, 12:59

In Nederland tref je ook nog een hoop oude borden hoor, zeker verkeersborden die uit het RVV 1966 komen. Als je er goed op gaat letten kom je nog heel wat oud spul tegen. Wegwijzers zijn over het algemeen wel nieuwer, maar ook daar komt her en der nog wel eens een oud bord voorbij.

De oorzaak: in Nederland liggen het vervangingstempo en de investeringen in de infrastructuur hoger.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Davy » ma 10 mei 2010, 1:29

^^ inderdaad klopt helemaal... in de gemeente Sluis staan best nog veel oude verkeersborden, zo weet ik her en der nog een paar "kinderlokkers" staan zoals jullie dat zo leuk omschrijven... :D :lol:
wegwijzers zijn inderdaad vaker nieuw of vernieuwd... hoewel het ook opvalt dat ook in NL elke beheerder van desbetreffende weg zo een beetje zijn eigen zin doet... ook in Belgie is dit zeker en vast zo!

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Davy » ma 11 okt 2010, 19:30

*schop*

vlakbij Houffalize:
Afbeelding

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door tovm74 » ma 11 okt 2010, 19:34

Deze stond al in een andere thread omdat ik niet wist dat deze bestond.

Afbeelding

Post in de andere thread
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Plaats reactie