Afbeelding

[B] [FOTO] Oude Belgische borden

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Jump
autoweg

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Jump » za 04 jan 2014, 19:41

Deze middag samen eens op stap geweest met Daviedoff om het bord te gaan zoeken. Eenmaal ter plaatse was het eerste werk de botten aan doen. Met de regen van de voorbije dagen was het daar een mooie modderpoel, en vooral glibberig. Gelukkig is geen van beide onderuit gegaan.
Het bord zelf hadden we na een kleine helling op te gaan al na een minuut gevonden. Het bord staat inderdaad in de bosjes die we eerder aangeduid hadden als mogelijke locatie, maar niet op de verwachte locatie in het bos. Hieronder staat een situatieschets van wat we gevonden hebben in dat bos:

Afbeelding

Beiden, en jullie ook waarschijnlijk, hadden verwacht dat het bord aan de andere kant van de lus zou staan. In het bos hebben we in de ganse lus ook een borduur gevonden, geen wegdek meer. De borduur was ongeveer 15cm hoog en 35cm breed en stopte een klein eindje voorbij het bord. De borduur was de buitenkant van de weg die er gelegen heeft, en lag dus een meter of 6 van het bord weg (bord stond in de binnenkant van de bocht). Als we even voorbij het bord liepen kwamen we uit op de rand van de helling en die was over een breedte van zes meter mooi vlak. Ons vermoeden was dat daar vroeger een brug gelegen heeft, want aan beide kanten van het vlakke stuk ging de helling naar beneden toe.

Helaas was er geen jaartal meer zichtbaar op het bord.

Het bord (reflectie werkt nog een beetje):

Afbeelding
Oud bord met E5 en E40 by JumpV, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding
Oud bord met E5 en E40 - Detail by JumpV, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding
Oud bord met E5 en E40 - achterkant by JumpV, on Flickr

Afbeelding
Oud bord met E5 en E40 - achterkant by JumpV, on Flickr

Afbeelding
Oud bord met E5 en E40 - Detail by JumpV, on Flickr

Enkele foto's van de weg die er lag en de borduur in spoiler:
SPOILER: TOON

Hier sta ik met mijn rug naar het bord en de R0 toe, de weg draait af naar links:

Afbeelding
Verloop oude weg by JumpV, on Flickr

Hier zie je mooi het oude wegverlop:
Afbeelding
Verloop oude weg by JumpV, on Flickr

Afbeelding
Verloop oude weg: boordsteen by JumpV, on Flickr

Afbeelding
Zicht naar het bord by JumpV, on Flickr

Ongeveer zelfde locatie als vorige foto maar zicht op de andere kant. Hier vermoeden we dat er een oude brug lag:

Afbeelding
Zicht van het bord by JumpV, on Flickr

Wesso had deze middag nog een link geplaatst naar oudere kaarten, maar deze boog staat daar ook niet op maar wel een deel van de oude configuratie:
Afbeelding

BONUS

We hebben nog meer oude borden gevonden. Twee dezelfde borden die telkens voor hetzelfde nieuwe doel gebruikt zijn.

Kijk goed en u zult wat extra info zien:
Afbeelding
Overplakt bord by JumpV, on Flickr

Extra in spoiler:

U ziet het goed, het is een oud groen E5 bord overplakt met een blauwe sticker:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waar de Meisestraat over de A12 gaat zijn nog restanten van vroeger te zien:
Afbeelding
Restanten oude A12 by JumpV, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Iemand in creatief geweest:
Afbeelding
Eigen creatie by JumpV, on Flickr

Iemand een idee wat dit wil zeggen? Stond genoteerd op een brugvoeg:
Afbeelding
Brugvoeg by JumpV, on Flickr

Afsluiter:
Afbeelding
Naamloos by JumpV, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jan 2014, 20:14

Mooi stukje wegenhistorie! :top:

Dat bord is interessant, jammer dat er op geschilderd is.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 04 jan 2014, 20:19

Leuk uitzoekwerk heren :) De kaart die we zien lijkt te bestaan uit twee kaarten van twee afzonderlijke perioden die maar aan elkaar geplakt zijn. In ieder geval is het mysterie wat de vroegere configuratie was nog niet helemaal opgelost. Daarnaast wel apart hoe die oude betonplaten daar in de middenberm van de A12 liggen. Is dat nog de oude weg van voor dat de A12 is gebouwd op deze locatie?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 04 jan 2014, 20:49

Die gaten zijn wel opmerkelijk. Het lijkt alsof dat hele bord opgevreten wordt door schimmels ofzo.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 04 jan 2014, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 jan 2014, 20:49

Leuke vangst en leuke repo :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 04 jan 2014, 20:53

Het was inderdaad een leuke en leerrijke uitstap!
Mijn foto's volgen later vanavond of uiterlijk morgen ;) .

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 04 jan 2014, 21:00

Ik heb ik hier onderstaande kaart gevonden waar er op de plaats toch een lus lijkt te liggen:

Afbeelding
Zo te zien was er toch sprake van een brug over de R0.

Hier nog een iets gedetailleerdere kaart:

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 04 jan 2014, 21:31

Leuke foto's! Goed bezig geweest!

Eigenlijk zou je dat bord veilig moeten stellen en wellicht beetje zien op te lappen. Zou zoiets niet kunnen? ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 04 jan 2014, 21:48

Alfa schreef:Die gaten zijn wel opmerkelijk. Het lijkt alsof dat hele bord opgevreten wordt door schimmels ofzo.
Schimmels? Wat dacht je van kogelgaten? Lijkt mij stuk aannemelijker dat er daar iemand z'n schietkunsten heeft geoefend.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » za 04 jan 2014, 22:23

De bestemming tussen Namen n Zaventem is slecht leesbaar, is dat Genk? Het zou,mij verwonderen of lag de snelweg er al tot Genk? Tussen welke punten liep de oude E5?

Jump
autoweg

Bericht door Jump » za 04 jan 2014, 22:25

captain007 schreef:Leuk uitzoekwerk heren :) De kaart die we zien lijkt te bestaan uit twee kaarten van twee afzonderlijke perioden die maar aan elkaar geplakt zijn. In ieder geval is het mysterie wat de vroegere configuratie was nog niet helemaal opgelost. Daarnaast wel apart hoe die oude betonplaten daar in de middenberm van de A12 liggen. Is dat nog de oude weg van voor dat de A12 is gebouwd op deze locatie?
Inderdaad. Voor dat plannetje heb ik enkele screenshots bij elkaar geplaatst om het iets duidelijker te maken. Op die kaart lopen inderdaad jammergenoeg verschillende kaarten door elkaar heen.
Alfa schreef:Ik heb ik hier onderstaande kaart gevonden waar er op de plaats toch een lus lijkt te liggen:

Afbeelding
Zo te zien was er toch sprake van een brug over de R0.

Hier nog een iets gedetailleerdere kaart:

Afbeelding

Handige links :!: :!: Dit maakt al een en ander duidelijker van de situatie, maar snap het er nog niet volledig door. Volgens mij is het bord daar geplaatst en is op een zeer korte termijn daarna die lus buiten gebruik gesteld en zijn ze vergeten het bord weg te nemen.
Mark schreef:Leuke foto's! Goed bezig geweest!

Eigenlijk zou je dat bord veilig moeten stellen en wellicht beetje zien op te lappen. Zou zoiets niet kunnen? ;)

Ik had geen ijzerzaag mee, en mijn koffer is niet groot genoeg :D
Mikhail schreef:De bestemming tussen Namen n Zaventem is slecht leesbaar, is dat Genk? Het zou,mij verwonderen of lag de snelweg er al tot Genk? Tussen welke punten liep de oude E5?

Het is Luik dat er tussen staat.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 04 jan 2014, 22:25

Mooi werk, mannen! Het extraatje van de A12 is ook helemaal top :top:
Alfa schreef:Hier nog een iets gedetailleerdere kaart:

Afbeelding
Nu kan het raadsel van de onherleidbare richtingen op het bord worden opgelost... :handshake:

De Russische kaart met waarschijnlijk de eerste variant van knooppunt Strombeek-Bever:
Afbeelding

Het bord en de toenmalige situatie (ongeveer) geprojecteerd op de huidige situatie:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 06 jan 2014, 13:44, 4 keer totaal gewijzigd.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » za 04 jan 2014, 22:36

captain007 schreef:Leuk uitzoekwerk heren :) De kaart die we zien lijkt te bestaan uit twee kaarten van twee afzonderlijke perioden die maar aan elkaar geplakt zijn. In ieder geval is het mysterie wat de vroegere configuratie was nog niet helemaal opgelost. Daarnaast wel apart hoe die oude betonplaten daar in de middenberm van de A12 liggen. Is dat nog de oude weg van voor dat de A12 is gebouwd op deze locatie?
Waarom is de a12 eigenlijk nu zo breed op dit punt? Dit is eigenlijk toch voor niets nodig of was hier voor dit laatste stuk van de A12 richting Brussel centrum een soort express snelweg gepland zoals op de middenberm van de E19 tussen Antwerpen en Brussel?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jan 2014, 10:05

Misschien is dat de oorspronkelijke weg, het is ongeveer 6,5 meter breed, wat te smal is voor een wisselbaan of twee rijstroken van een autosnelweg.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 05 jan 2014, 10:10

Mijn foto's staan in een apart nieuw topic, aangezien de meeste van hety huidige knooppunt zelf zijn.

Voor de volledigheid ook wat plaatjes van het oude bord zelf die ik genomen heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 05 jan 2014, 17:33

Chris schreef:Misschien is dat de oorspronkelijke weg, het is ongeveer 6,5 meter breed, wat te smal is voor een wisselbaan of twee rijstroken van een autosnelweg.
Een vergelijking op Bruciel levert het volgende op, klik voor de volledige afbeelding.

Afbeelding

Jump
autoweg

Bericht door Jump » ma 06 jan 2014, 0:13

^^
Op de oude foto ligt de 'A12' nog mooi tussen de bomenrij, op de oude baan dus.

Ik heb Geopunt.be nog even in detail bekeken, en je kan wel degelijk het bord zien staan op de recente foto's! Maar niet op de luchtfoto's van '79-'90:

Afbeelding

Detail en wat proberen bijwerken:

Afbeelding

Op de oude beelden van Geopunt staat al het 'vernieuwde' complex van Groot-Bijgaarden dat is halverwege de jaren '80 afgewerkt. De hernummering van de E-wegen kwam er in 1986. En aangezien het bord nog niet te zien is op de foto's waar wel al het nieuwe complex van G-B opstaat, lijkt het bord mij geplaatst te zijn in 1985 of 1986. Maar dan snap ik het nut van het bord niet meer, aangezien Strombeek-Bever toen al de huidige configuratie had.

FIK
dorpsstraat

Bericht door FIK » ma 06 jan 2014, 10:46

Wesso schreef:Nu kan het raadsel van de onherleidbare richtingen op het bord worden opgelost... :handshake:
Op een oude wegenatlas van De Rouck heb ik dit gevonden (de Timmermansstraat was een afrit en leidde naar een brug over de Ring):

Afbeelding

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 06 jan 2014, 11:50

^^ Ah, dan had het knooppunt toch de vorm die gedeeltelijk op de topografische kaart te zien was. Ik dacht dat de R0 tijdelijk iets noordelijker kwam te liggen voor reconstructie van het knooppunt, maar dat was vanaf de aanleg al zo.

Afbeelding
Wel opmerkelijk dat de Timmermansstraat volgens de wegenatlas van De Rouck geen aansluiting heeft op de R0 richting oost (precies wat het bord aangeeft). Mogelijk is de situatie destijds veranderd en is het bord toen nutteloos geworden.

Hoe oud is die wegenatlas eigenlijk?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 jan 2014, 11:57

Seat Ibiza schreef:
Alfa schreef:Die gaten zijn wel opmerkelijk. Het lijkt alsof dat hele bord opgevreten wordt door schimmels ofzo.
Schimmels? Wat dacht je van kogelgaten? Lijkt mij stuk aannemelijker dat er daar iemand z'n schietkunsten heeft geoefend.
Ziet er inderdaad uit alsof iemand daar met z'n luchtbuks heeft geschoten en het bord een schot hagel te verduren heeft gehad.

Verder is het een prachtige vondst, en best grappig dat men het bord daar gewoon heeft laten staan!
Jump schreef:Beiden, en jullie ook waarschijnlijk, hadden verwacht dat het bord aan de andere kant van de lus zou staan. In het bos hebben we in de ganse lus ook een borduur gevonden, geen wegdek meer. De borduur was ongeveer 15cm hoog en 35cm breed en stopte een klein eindje voorbij het bord. De borduur was de buitenkant van de weg die er gelegen heeft, en lag dus een meter of 6 van het bord weg (bord stond in de binnenkant van de bocht).
Wat is een borduur precies? Dat wordt me niet helemaal duidelijk... :?

Jump
autoweg

Bericht door Jump » ma 06 jan 2014, 12:54

FIK schreef:
Wesso schreef:Nu kan het raadsel van de onherleidbare richtingen op het bord worden opgelost... :handshake:
Op een oude wegenatlas van De Rouck heb ik dit gevonden (de Timmermansstraat was een afrit en leidde naar een brug over de Ring):

Afbeelding
Aha, een duidelijk kaartje met veel info! Dit bevestigd ook mijn vermoeden dat deze brug, en mogelijks deze bruggen ouder zijn dan de andere op het knooppunt.
De eerste brug heeft een volledige andere bouw als de andere, en de twee andere bruggen hebben een smaller profiel (geen pechstrook).

Uit welk jaar stamt die kaart van De Rouck?
Wesso schreef:^^ Ah, dan had het knooppunt toch de vorm die gedeeltelijk op de topografische kaart te zien was. Ik dacht dat de R0 tijdelijk iets noordelijker kwam te liggen voor reconstructie van het knooppunt, maar dat was vanaf de aanleg al zo.

Afbeelding
Wel opmerkelijk dat de Timmermansstraat volgens de wegenatlas van De Rouck geen aansluiting heeft op de R0 richting oost (precies wat het bord aangeeft). Mogelijk is de situatie destijds veranderd en is het bord toen nutteloos geworden.

Hoe oud is die wegenatlas eigenlijk?

Inderdaad. De oude baan liep op het stuk waar nu de oprit van het knooppunt ligt. De zandlichamen tussen de banen zijn er trouwens niet geplaatst, de weg is uitgegraven in het landschap leek ons eerder toen we er zaterdag liepen.
Coen Tunnel schreef:
Seat Ibiza schreef:
Ziet er inderdaad uit alsof iemand daar met z'n luchtbuks heeft geschoten en het bord een schot hagel te verduren heeft gehad.

Verder is het een prachtige vondst, en best grappig dat men het bord daar gewoon heeft laten staan!
Jump schreef:Beiden, en jullie ook waarschijnlijk, hadden verwacht dat het bord aan de andere kant van de lus zou staan. In het bos hebben we in de ganse lus ook een borduur gevonden, geen wegdek meer. De borduur was ongeveer 15cm hoog en 35cm breed en stopte een klein eindje voorbij het bord. De borduur was de buitenkant van de weg die er gelegen heeft, en lag dus een meter of 6 van het bord weg (bord stond in de binnenkant van de bocht).
Wat is een borduur precies? Dat wordt me niet helemaal duidelijk... :?
Ik had inderdaad beter boordsteen kunnen gebruiken ipv borduur :)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 06 jan 2014, 12:57

Mooie reportage! :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 jan 2014, 13:01

Wesso schreef: Wel opmerkelijk dat de Timmermansstraat volgens de wegenatlas van De Rouck geen aansluiting heeft op de R0 richting oost (precies wat het bord aangeeft). Mogelijk is de situatie destijds veranderd en is het bord toen nutteloos geworden.
Ik denk dat die aansluiting met de R0 richting oosten er op een latere datum wel lag. Anders kan het bord niet verklaard worden. Die kaart van De Rouck zal iets ouder zijn dan de Russische kaart (die van 1978 is). Zie ook het verdere verloop van de R0, op die kaart van De Rouck lag die er nog niet, op de Russische kaart wel al deels (tot iets voorbij Strombeek-Bever).

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 06 jan 2014, 13:48

^^ De R0 van Strombeek-Bever tot Machelen opende in april 1977 dus dat kan kloppen.

FIK
dorpsstraat

Bericht door FIK » ma 06 jan 2014, 15:06

Wesso schreef:Hoe oud is die wegenatlas eigenlijk?
Jump schreef:Uit welk jaar stamt die kaart van De Rouck?
Er is geen jaar van uitgave vermeld, maar ik vermoed midden jaren '70 (1975-76).

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 06 jan 2014, 19:19

Overigens is het stuk oude steenweg op de foto niet de enige vergeten klatsch. Hier verder zie je nog duidelijk de structuur van laantje met boompjes aan de kant, een stuk beton steekt nog zelfs door het gras door

https://maps.google.be/maps?q=50.913634 ... 15,,0,0.14

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 11 jan 2014, 20:41

(blijkbaar is de discussie over Sint-Niklaas verwijderd, net voor ik deze post plaatste, je kan trouwens niet meer je posts zelf verwijderen)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 17 feb 2014, 19:54

Hier nog 2 foto's genomen uit beeldmateriaal in het E17-topic

Afbeelding

Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 26 mar 2014, 22:36

Oude wegwijzer in Eeklo (Balgerhoeke). Op de foto is nog oorlogsschade te zien.
Afbeelding

Ik denk dat het ongeveer vanaf hier moet getrokken zijn.

MrL
stadsweg

Bericht door MrL » za 26 apr 2014, 19:07

Bestaat er ergens een database van verkeersborden dat schuin staan, slecht geplaatst zijn of andere gebreken vertonen? :?: