[B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbeke

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] nieuw aansluitingscomplex E34 Moerbeke-Kruisstraa

Bericht door Alfa » di 16 nov 2010, 0:37

^^Er is ook nog de Zoomse weg, die is toch qua naam vrij gekend op dit forum.


Wat een officiële straatnaam en wat niet, daar kunnen we enkel op Google afgaan. Of zij daar zo correct in zijn weet ik niet.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] nieuw aansluitingscomplex E34 Moerbeke-Kruisstraa

Bericht door Wimpie24 » di 16 nov 2010, 15:38

^^
Daarvoor moet je afgaan op topografische kaarten opgesteld door het Nationaal Geografisch Instituut. Google baseert zich grotendeels op die kaarten dus het is over het algemeen correct.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] nieuw aansluitingscomplex E34 Moerbeke-Kruisstraa

Bericht door Vinny » di 16 nov 2010, 17:52

Het verschil tussen straatnamen en wegnamen is soms wat discutabel. Maar straatnamen worden toegekend door de gemeente aan alle wegen die op haar grondgebied liggen, ook al is de weg in beheer bij iemand anders. Niet alle gemeenten gaan hier even consequent mee om, de meeste gemeenten kennen geen naam toe aan een autosnelweg. Een wegnaam, zoals de Koning Boudewijnsnelweg wordt door de wegbeheerder bepaalt. Alleen de Waalse wegbeheerder geeft zulke namen aan op de routebevestigingsbordjes: Dus bestaan de "Autoroute de Roi Baudouin" / "König Baudouin Autobahn", de "Autoroute de Wallonie", de "Autoroute des Ardennes", de "Autoroute du Soleil" en de "Autoroute la Hennuyère"
Afbeelding
Foto van Harry.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

[B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbeke

Bericht door sirdanilot » wo 18 apr 2012, 11:27

Deze video heb ik gemaakt, reizende vanaf Zuiddorpe (NL grens) richting Antwerpen. Alle opvallende zaken staan in de annotations, dus zet die niet uit.

Klik hier

De video is een beetje schokkerig en je wil hem liever niet op fullscreen zetten; ik ben echt niet goed in videos maken, laat staan editen. Excuses hiervoor.

Hopelijk begrijpen jullie nu waarom deze nieuwe situatie niet geheel ideaal is (doch was het oude verkeerslicht natuurlijk geheel uit de tijd en erg onveilig).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

[B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbeke

Bericht door Alfa » wo 18 apr 2012, 11:39

^^^Het zijn allemaal erg kleine puntjes die je opnoemt. Zoals de wegwijzer die E34 zegt: wat is er mis met een wegnummer als doel? Dat de betonnen 'vangrail' de zichtbaarheid ontnemen klopt inderdaad. Anderzijds is de afscheiding ook veiliger voor de fietsers. En het feit dat je een U-bocht moet maken om richting Antwerpen te gaan is echt geen nadeel. Anders hadden ze nóg een rotonde moeten bouwen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door Davy » wo 18 apr 2012, 12:02

^^ Ik kan me wel in bovenstaand vinden, zo druk is het er ook allemaal niet, hoewel het inderdaad een wat vreemde constructie is...

PS: Ik heb dit even samengevoegd met een al reeds bestaande draad over dit aansluitingscomplex.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door sirdanilot » wo 18 apr 2012, 12:19

Goed, deze weg voert naar alle doelen voor snelweg E34, dus Antwerpen/Brugge hoeft inderdaad niet per se op het bord. Toch kan het ook geen kwaad extra info te geven.

De betonnen vangrail zorgt voor een zeer onveilige situatie als je in het donker vanuit Antwerpen komt aanrijden. Wij rijden tegenwoordig zelfs via afrit Zelzate om dit te voorkomen ! Voor fietsers had een normale vangrail die minder hoog is ook volstaan.

Het omkeren om naar Antwerpen te gaan is verwarrend en zorgt voor nodeloos veel verkeer op de rotonde. Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen rotonde nodig was geweest op dit punt; een simpele voorrangskruising is voldoende omdat maar weinig verkeer via dit complex rijdt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door Alfa » wo 18 apr 2012, 18:21

sirdanilot schreef: De betonnen vangrail zorgt voor een zeer onveilige situatie als je in het donker vanuit Antwerpen komt aanrijden. Wij rijden tegenwoordig zelfs via afrit Zelzate om dit te voorkomen ! Voor fietsers had een normale vangrail die minder hoog is ook volstaan.

Ik erken inderdaad dat de zichtbaarheid als je vanuit Antwerpen de rotonde oprijdt niet optimaal is. Misschien kan een spiegel soelaas bieden?

sirdanilot schreef: Het omkeren om naar Antwerpen te gaan is verwarrend en zorgt voor nodeloos veel verkeer op de rotonde. Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen rotonde nodig was geweest op dit punt; een simpele voorrangskruising is voldoende omdat maar weinig verkeer via dit complex rijdt.
Maar de huidige oplossing is wel veiliger. En net omdat er zo weinig verkeer is is die 'extra belasting' op de rotonde geen probleem.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door mavas » do 19 apr 2012, 0:21

Men had die aansluiting op de E34 nooit zo moeten vormgeven, en de aansluiting rechtstreeks op de rotonde moeten aansluiten ipv via invoegstrook/uitvoegstrook.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door sirdanilot » do 19 apr 2012, 1:05

Wij zijn in deze omgeving zeer bekend, maar toch reden we de eerste keer nadat dit complex was geopend fout, juist door de verwarrende situatie van het omkeren bij de rotonde. Bovendien zijn er mensen die midden op de weg keren om rechtstreeks richting Antwerpen te rijden (ik heb het zelf nooit gezien maar het is alleszins mogelijk, en om het verkeer hoef je het ook niet te laten).

Kijk, het is alles beter dan de oude situatie van een VRI met deelconflict ( :nuts: ) maar moest het nou zo'n achtbaan worden?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door Alfa » do 19 apr 2012, 9:16

sirdanilot schreef: VRI met deelconflict ( :nuts: )
VRI's met deelconflict zijn niet zo ongewoon in Europa, enkel in Nederland. Zo een oplossing kan perfect werken als er niet teveel afslaand verkeer is.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door sirdanilot » do 19 apr 2012, 15:42

Ja maar op een 120 km/u weg hadden wij daar toch nooit zo'n veilig gevoel bij...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door Alfa » do 19 apr 2012, 17:33

90 km/u weg. Bij de verkeerslichten is de snelheid beperkt. ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door sirdanilot » vr 20 apr 2012, 1:16

Toch heb ik het idee dat het verkeer hier harder rijdt dan bijvoorbeeld op de Kennedylaan, die volledig 90 is. Die had dan natuurlijk wel veel meer kruispunten, en juist dat maakte het oude stoplicht op de E34 zo gevaarlijk; je verwacht daar geen kruispunt.

Nu de andere stoplichten nog opdoeken tot aan Maldegem ! Maar liefst betere afritcomplexen bouwen dan deze...

Bartje
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 22 jan 2010, 23:28
Locatie: Zuiddorpe

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door Bartje » vr 20 apr 2012, 13:45

sirdanilot schreef: Bovendien zijn er mensen die midden op de weg keren om rechtstreeks richting Antwerpen te rijden (ik heb het zelf nooit gezien maar het is alleszins mogelijk, en om het verkeer hoef je het ook niet te laten).
Dat klinkt me bekend in de oren. Je kunt de uitvoegstrook pakken aan de rechterkant en dan met een grote bocht de snelweg richting Antwerpen oprijden. ;)
De situatie aan Moerbeekse kant is gewoon een aanfluiting. Ze hadden de rotonde iets meer op moeten schuiven richting de snelweg en de parallelwegen hierop aan moeten sluiten. :facepalm:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E034][FOTO][VIDEO] nieuw aansluitingscomplex Moerbek

Bericht door Alfa » vr 20 apr 2012, 14:43

^^De parallelwegen zijn er op aangesloten. Ik vind de huidige oplossing net behoorlijk inventief. Vooral het feit dat men de parallelwegen aan de oosterzijde via de bestaande weg (de Kruisstraat) op het complex aansloot. Ook de efficiënte invulling van de rotonde kant Moerbeke kan me bekoren. Die had helemaal niet dichter bij de E34 kunnen gebouwd worden. want de Kruisstraat is uiteraard de reden waarom de rotonde net daar ligt. Ook klopt het inderdaad dat mensen die vanuit het noorden richting Antwerpen willen een kleine omtoer moeten doen. Maar ik denk dat men via tellingen tot de conclusie is gekomen dat deze stroom relatief klein is. Daarom ipv het verkeer te frustreren door 3 rotondes heeft men gekozen voor 2 rotondes en een kleine omweg voor verkeer dat vanuit het noorden naar Antwerpen moet of verkeer dat vanop de E34 richting Antwerpen richting Noorden moet. Prima verdedigbaar dus.

Enkel de zichtbaarheid kan op sommige punten inderdaad beter. Iets wat men overigens op voorhand kon weten.
sirdanilot schreef: Nu de andere stoplichten nog opdoeken tot aan Maldegem ! Maar liefst betere afritcomplexen bouwen dan deze...
Enkel nog in Kaprijke zal een volledig nieuw afritcomplex verschijnen. De rest ligt er al of worden gewoon bruggen.

Ik heb het voorlopige ontwerp ervan gezien en ik denk niet dat je er fan van zal zijn. Het lijkt een beetje op dat van Moerbeke met dat verschil dat de brug niet in een rechte lijn over de E34 gaat maar in hoefijzervorm. Dit om ruimte te sparen (anders moet Kasteel Ter Cruyssen gesloopt worden). Bijkomende moeilijkheid is de aansluiting van de Beekstraat (N436) en de parallelwegen. Dat worden dus twee gigantische rotondes met aan de ene kant 6 aansluitingen en aan de andere kant 7. Ik heb een rudimentair schetsje gemaakt:
Afbeelding
(de grijze lijnen zijn de parallelwegen)

Al staat het ontwerp nog niet helemaal vast. Evenals de loop van de fietspaden.

Plaats reactie