[FOTO] Antwerpse fietstunnels

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Palance » zo 20 mar 2011, 11:13

Met mijn GSM heb ik gisteren een paar foto's gemaakt van de Kennedyfietstunnel en de St.Annatunnel. Die laatste is eigenlijk een voetgangerstunnel waar fietsers gedoogd worden.

De Kennedytunnel: Een kombord én bewegwijzering.
Afbeelding

Met een lift ga je onder een hoek van 45 graden naar beneden ipv. precies verticaal. (foto mislukt...) Eenmaal beneden is dit de fietstunnel. Hij ligt vlak naast de autotunnel want hoewel je niets ziet, hoor je het verkeer heel goed voorbijrazen. De fietstunnel was vrijwel geheel verlaten.
Afbeelding

De St.Annatunnel op de Linkeroever. Nog net is te zien dat de lift (en de tunnel dus ook) zich op 34 meter diepte bevindt. Dat 5km-bordje is blijkbaar niet heel standaard :)
Afbeelding

In de tunnel. Het was nog rustig, tegen de tijd dat ik aan de andere kant was, was het een stuk drukker.
Afbeelding

Wat brokjes interessante informatie
Afbeelding

De in-/uitgang van de tunnel aan de centrumzijde. Er staat ook een wegwijzer voor de fietsers.
Afbeelding

Dat bordje staat niet op de foto. Gelukkig stond er nog een andere foto online van mij van een paar jaar terug, die zet ik er even bij. Dit bordje is nog altijd niet vervangen.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door vynkce » zo 20 mar 2011, 11:22

Leuke foto's! De voetgangerstunnel heb ik wel een paar keer gedaan, maar die andere wordt volgens mij niet veel gebruikt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Davy » zo 20 mar 2011, 11:36

Ah ik wist niet dat er een fietstunnel bij de Kennedytunnel zat :o .
Dat kombord is wel wat apart vind ik :p .

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Palance » zo 20 mar 2011, 11:45

daviedoff schreef:Ah ik wist niet dat er een fietstunnel bij de Kennedytunnel zaT
Ik ook niet. Ik wilde tot aan die tunnel fietsen en dan weer terug, maar al bij de Annatunnel was er een (zeldzame) fietswegwijzer waarop stond dat er ook een mogelijkheid was om door de Kennedytunnel te fietsen. Dus dat dan maar eens proberen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Wimpie24 » zo 20 mar 2011, 12:11

Ik heb de St. Annatunnel altijd al een Art-Deco pareltje gevonden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 189
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Cartman » zo 20 mar 2011, 18:20

Jammer dat het mooiste stuk van de tunnel er niet opstaat. Die houten roltrappen en de trappenhal met die halve draai hebben altijd indruk op mij gemaakt.

Ik ben er al lang niet meer geweest, maar als ik in Antwerpen kom bezoek ik die tunnel nog eens graag...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Willem » zo 20 mar 2011, 20:20

Die twee tunnels in Antwerpen zijn zeker de enige fietstunnels van Belgie?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Wimpie24 » zo 20 mar 2011, 20:24

Er zullen er nog wel meer zijn (vooral in en rond Antwerpen), het zijn alleszins de bekendste.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Alfa » zo 20 mar 2011, 22:45

Willem schreef:Die twee tunnels in Antwerpen zijn zeker de enige fietstunnels van Belgie?
Waarom denk je dat?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mar 2011, 8:55

Ik denk dat Willem vermoedt dat het de enige langere fietstunnels zijn, korte fietstunnels onder een gewone weg bijvoorbeeld niet meegerekend. In Nederland ligt naast sommige autotunnels ook wel een fietstunnel (Maastunnel, Heinenoordtunnel).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door mavas » ma 21 mar 2011, 11:42

Alfa schreef:
Willem schreef:Die twee tunnels in Antwerpen zijn zeker de enige fietstunnels van Belgie?
Waarom denk je dat?
Hij denkt dat niet, het is een gewone vraag. Wellicht dat jij weet of er meer fietstunnels in Belgie zijn onder water door, en zo ja waar die liggen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Palance » ma 21 mar 2011, 18:04

Cartman schreef:Jammer dat het mooiste stuk van de tunnel er niet opstaat. Die houten roltrappen en de trappenhal met die halve draai hebben altijd indruk op mij gemaakt.
Ik was met de fiets, daarom ben ik de roltrappen niet opgeweest (die zagen er trouwens net zo uit als die van de Maastunnel in Rotterdam :) ) en een halve draai heb ik helaas dus ook niet gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Alfa » ma 21 mar 2011, 18:48

mavas schreef:
Alfa schreef:
Willem schreef:Die twee tunnels in Antwerpen zijn zeker de enige fietstunnels van Belgie?
Waarom denk je dat?
Hij denkt dat niet, het is een gewone vraag. Wellicht dat jij weet of er meer fietstunnels in Belgie zijn onder water door, en zo ja waar die liggen?
Er liggen honderden fietstunneltjes onder autosnelwegen en treinsporen. Maar ok, als je lange bedoeld dan weet ik er zoveel niet zijn. Wat trouwens vrij logisch is aangezien er weinig brede rivieren zijn in Vlaanderen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Wimpie24 » ma 21 mar 2011, 18:51

^^
En over het albertkanaal zijn er allemaal fietsbruggen gebouwd. Ik ken wel redelijke lange fietstunnels onder spoorvelden nabij grote stations.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Palance » ma 21 mar 2011, 20:32

Alfa schreef:Wat trouwens vrij logisch is aangezien er weinig brede rivieren zijn in Vlaanderen.
In Nederland zijn het er - naar mijn weten - anders ook niet zo heel veel. De Heinenoordtunnel, Maastunnel en de Beneluxtunnel in/bij Rotterdam en ik neem aan dat de IJtunnel er ook een heeft (of kun je daar alleen overvaren?). De Kiltunnel bij Dordrecht heeft ook een fietstunnel volgens mij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 mar 2011, 21:01

IJtunnel niet, fietsers moeten gebruikmaken van één van de veerponten of omfietsen via de Schellingwouderbrug. De Kiltunnel heeft wel een vrijliggend fietspad in de tunnel (tolvrij ;)). De Schipholtunnel heeft ook een vrijliggend fietspad, ik weet niet of dat in een van het andere verkeer door tunnelwanden afgesloten deel zit. Veel aquaducten hebben ook wel een fietspad of een weg voor langzaam verkeer waarop fietsers mogen rijden.

Veel tunnels zijn natuurlijk gebouwd ter vervanging van een brug, in de meeste gevallen bleef de fietsroute dan via die brug lopen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Willem » ma 21 mar 2011, 21:05

Nederland heeft meer rivieren dan Belgie en de door Palance genoemde tunnels zijn de enige die er zijn. Zoals gezegd niet veel dus. Het verbaasde me dat er naast de St. Annatunnel nog een andere fietstunnel was (de Kennedytunnel, zoals de meesten dacht ik ook dat die alleen voor auto's was bestemd) en naar aanleiding daarvan kwam de vraag op of er nog meer van dat soort fietstunnels in Belgie te vinden waren. Het gaat daarbij om langere tunnels onder (voornamelijk) een rivier. Tunneltjes onder een snelweg of een spoorlijn tellen dus niet mee.

Omdat de Schelde stroomopwaarts van Antwerpen snel smaller wordt lijkt het niet waarschijnlijk dat zich daar nog een dergelijke tunnel bevindt. Potentiele plaatsen waar het mogelijk zou zijn is de Rupel bij Boom (parallel aan de A12) of onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Eventueel zou de Maas bij Luik nog kunnen, hoewel daar minder gefietst zal worden.

De vraag was niet negatief bedoeld, sowieso is er geen aanleiding om negatief over Belgie te doen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Ds79m » ma 21 mar 2011, 21:09

Palance schreef:De Kiltunnel bij Dordrecht heeft ook een fietstunnel volgens mij.
Fietsbanen langs de beide rijbanen voorzover ik weet. Wel voorzien van roltrappen aan de stijgende kant.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Rein » ma 21 mar 2011, 22:13

Coen Tunnel schreef:\ De Schipholtunnel heeft ook een vrijliggend fietspad, ik weet niet of dat in een van het andere verkeer door tunnelwanden afgesloten deel zit.
Ik ben daar één keer doorheen gefietst. Voor zover ik mij kan herinneren is het een aparte koker die (deels) met plexiglas is afgescheiden van de meest oostelijke tunnel die gebruikt wordt voor bussen (o.a. Zuidtangent).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door captain007 » di 22 mar 2011, 15:40

^^ Klopt en bijzonder weinig afzuiging (volgens mij geen) waardoor je een rookgasvergiftiging oploopt wanneer er een brommer of scooter doorheen rijdt ;)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Wimpie24 » di 22 mar 2011, 17:59

Hoewel de fietstunnel die onderdeel uitmaakt van het Kennedytunnelcomplex bij de openingen heel bekend was, is die nu in de vergetelheid geraakt bij de bevolking buiten Antwerpen.
Zoals de meeste Vlamingen wel weten is de kennedytunnel "ingewandeld" geweest. De fietstunnel dus ook.

Afbeelding

Afbeelding

Trappen naar de fietstunnel
http://www.flickr.com/photos/oogsnoep/3972135924/
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 22 mar 2011, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding niet zichtbaar, veranderd in link. M.v.g., NL-moderator Coen Tunnel
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Via » vr 22 apr 2011, 19:36

Wimpie24 schreef:Ik heb de St. Annatunnel altijd al een Art-Deco pareltje gevonden.
Daar heb je wel gelijk in. Prachtige bouwstijl van die tunnelhuizen en betegeling binnenin.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door Alfa » wo 05 nov 2014, 1:30

Tip voor de mensen die reglematig de Kennedytunnel nemen per fiets. Een website met informatie of de fietsliften operationeel zijn: http://www.wegenenverkeer.be/fietserslift/.

Zeer handig, want die liften zijn meer dan eens defect. Ik heb het gisteren bv ook voorgehad. En de trap is zeer stijl om je fiets naar boven te sleuren (de fietsgoten zijn onfunctioneel wegens te stijl):
Afbeelding
Davy schreef:Ah ik wist niet dat er een fietstunnel bij de Kennedytunnel zat :o .
Het is eigenlijk de evacuatiebuis in het midden van de tunnel (tussen de twee rijbanen). Die hebben ze opengesteld voor fietsers.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] Antwerpse fietstunnels

Bericht door waldo79 » wo 05 nov 2014, 9:02

Aha, handig. Jammer dat die trapgoten nogal steil zijn.

Plaats reactie