[B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Wimpie24 » ma 15 aug 2011, 15:28

In Limburg heeft men aan het knooppunt Lummen alle reflecterende borden terug vervangen door Lichtbakken. Nuja, vooral in Vlaams-Brabant zijn ze nog populair, in Limburg vind je inderdaad meer en meer reflecterende zaken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Willem » ma 15 aug 2011, 15:49

In of na bochten zal het licht van de koplampen niet goed op de borden schijnen, waardoor de reflectie niet goed werkt. Mogelijk is dat een reden waarom ze bij Lummen toch maar weer overgestapt zijn op de duurdere lichtbakken.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door denne007 » di 16 aug 2011, 18:01

Lichtbakken mogen van mij overal weg behalve op die masten aan afritten en op de portieken aan knooppunten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Alfa » di 16 aug 2011, 20:25

^^Als je lichtbak plaatst aan de afslag vind ik dat ook de wegwijzer(s) ervoor aan dezelfde afrit lichtbakken moeten zijn. Dit vanwege de consequentie. Meestal gebeurt dat ook.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door denne007 » di 16 aug 2011, 20:34

de borden 800m voor de afrit worden allemaal vervangen door reflecterende borden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Alfa » di 16 aug 2011, 22:19

^^Nochtans worden ze soms ook nog nieuw geplaatst. Zoals in Eeklo aan de E34.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Wimpie24 » wo 17 aug 2011, 14:42

^^
Op diezelfde E34 ten westen van Antwerpen zijn ze net allemaal weggehaald en vervangen terwijl dat toch ook nog redelijk nieuwe lichtbakken waren.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door tompie » do 06 sep 2012, 4:38

tompie schreef:
tompie schreef:Afbeelding
Dit bord is ondertussen verwijderd en wordt vervangen door een nieuwe mast met nieuwe lichtbak, ook in de andere richting :); ik had dit eerlijk gezegd niet meer verwacht gelet op de trend om dit soort borden nu gewoon in de berm te zetten.
Hierbij de foto van de fonkelnieuwe lichtbak die eind juli geplaatst is
Afbeelding
Ik vond het indertijd al vreemd dat deze nog nieuw geplaatst werd maar deze nieuwe lichtbak is ondertussen na er welgeteld 1 jaar te staan weggenomen en vervangen door een reflecterend model in de zijberm, men had beter direct een reflecterend model geplaatst van geldverkwisting gesproken...
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Alfa » do 06 sep 2012, 8:48

^^Men had beter gewoon de lichtbak laten staan. Ik vind vooral het reflecterende bord geldverspilling. Waarom moest dat nu weer? :neenee:

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door JonasCoryn » vr 07 sep 2012, 18:37

^^
Idd, is dat om energiebesparingen dat ze nu overal de - meestal nog nog in goede staat verkerende - lichtbakken weghalen en reflecterende borden zetten? Ik vind het alvast triestig. Ik vind het best wel gezellig zo'n lichtgevende borden op de donkere snelweg, en nog steeds een stuk duidelijker dan een reflecterende versie. Zeker nu de lichten 's nachts gedoofd worden. Daarbij komt dat bij mist/ vriesweer de reflecterende borden soms half bedoomd /bevroren zijn en nóg minder leesbaar. Al komt dit laatste enkel voor bij open velden en plaatsen waar mist soms opduikt.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Groningen » vr 07 sep 2012, 19:01

JonasCoryn schreef:en nog steeds een stuk duidelijker dan een reflecterende versie. Zeker nu de lichten 's nachts gedoofd worden.
Die lichtbakken zijn alleen maar beter zichtbaar als ze ook werken. En daar schortte het nog wel eens aan. Bovendien scheelt het enorm in onderhoud, bij reflecterende borden hoef je geen lampen te vervangen / bekabeling te repareren. Scheelt dus behoorlijk geld op termijn.
JonasCoryn schreef:Daarbij komt dat bij mist/ vriesweer de reflecterende borden soms half bedoomd /bevroren zijn en nóg minder leesbaar. Al komt dit laatste enkel voor bij open velden en plaatsen waar mist soms opduikt.
Daar zijn coatings voor om dat te voorkomen. In NL zie ik dat opvriezen / aanslaan vrijwel niet.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Davy » vr 07 sep 2012, 19:21

Reflecterende borden zijn zeker goed, en lichtbakken hebben inderdaad het nadeel dat ze meer onderhoud vergen... maar men mag nu zeggen wat men wil, een goed werkende lichtbak is 10 keer beter leesbaar in het donker dan een reflecterend bord. ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Alfa » vr 07 sep 2012, 19:49

Zou de plotse weghaling van nieuwe lichtbakken misschien te maken hebben met het nieuwe lichtplan? Vroeger sloot men immers lichtbakken aan op het reguliere lichtnet. Maar nu laat men op veel plaatsen die lichten uit. Misschien vonden ze het te duur een apart circuit te leggen voor die enkele lichtbakken? :dontknow:
Groningen schreef: Die lichtbakken zijn alleen maar beter zichtbaar als ze ook werken. En daar schortte het nog wel eens aan. Bovendien scheelt het enorm in onderhoud, bij reflecterende borden hoef je geen lampen te vervangen / bekabeling te repareren. Scheelt dus behoorlijk geld op termijn.
Het onderhoud van een lichtbak kost nu ook geen stukken van mensen. De besparing is dus minimaal. En als je leds in die lichtbakken steekt hoef je de lampen zelfs bijna nooit te vervangen.

Verder wordt het gebrek aan onderhoud overdreven. Niet werkende lichtbakken zijn eerder zeldzaamheid dan regel. Zeker de laatste jaren.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Groningen » vr 07 sep 2012, 20:51

^^ Qua materiaal scheelt het misschien weinig tot niets. Maar manuren kosten ook geld. Meer dan de onderdelen. Daar haal je de besparing op.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Wimpie25 » vr 07 sep 2012, 23:58

Alle verlichting waaronder toe ook de lichtbakken werden gerekend kostten elke Belg 2 euro per jaar. Dat geld ben je al kwijt als je 2 keer naar het toilet gaat in de Kinepolis...

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door MA60 » za 08 sep 2012, 1:40

Lichtbakken??? Tjsonge jonge....dat zulke ouwe troep nog gemaakt wordt..... :facepalm:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Vinny » za 08 sep 2012, 8:33

Kom op zeg. Lichtbakken zijn de mooiste wegwijzers die er zijn. Helaas in Nederland vrijwel uitgestorven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door boe! » za 08 sep 2012, 9:48

Wimpie25 schreef:Alle verlichting waaronder toe ook de lichtbakken werden gerekend kostten elke Belg 2 euro per jaar. Dat geld ben je al kwijt als je 2 keer naar het toilet gaat in de Kinepolis...
En wegwijzers zonder lichtbak kosten één euro per Belg per jaar. Kan je vier keer naar het toilet. B(

Vergeet niet dat al die extra's bij elkaar heel veel geld is, dat je ook aan andere (belangrijkere) zaken had kunnen besteden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Wimpie25 » za 08 sep 2012, 10:05

^^
Op een manier die we nog altijd niet snappen, staan de lichtbakken los van de gewone bewegwijzering. Met andere woorden, we weten nog altijd niet wie wat maakt :D
Vinny schreef:Kom op zeg. Lichtbakken zijn de mooiste wegwijzers die er zijn. Helaas in Nederland vrijwel uitgestorven...
Ze zijn mooi maar het is niet zozeer het geheel zelf dat bij bevalt maar vooral de opmaak van lichtbakken. Men lijkt daar nog de voorschriften tot in de puntjes te volgen en ze zijn ook altijd erg groot met breedschrift en dus goed leesbaar.
De enige regionale afdeling die er tot nu toe in geslaagd is om succesvol het concept van lichtbakken op reflecterende borden over te brengen, is Limburg :)

Om toch ontopic te blijven, lichtbakken nieuwe stijl op de E17

Afbeelding

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door tompie » za 08 sep 2012, 16:13

^^ Dat soort van portalen met lichtbakken, hebben ze dan wel terug vernieuwd op de verkeerswisselaar E403/A19, in het voorjaar zijn daar de oudste portalen volledig vervangen en zo goed als alle lichtbakken door nieuwe.Ik begrijp niet waarom er geen eenduidigheid meer is, de ene keer wel lichtbak de andere keer niet.
Ook bij het plaatsen van reflecterende borden ter hoogte van de afritten zijn er grote verschillen, in West-Vlaanderen worden de borden nu in de berm geplaatst en staat het afritnummer op het bord zelf vermeld, in Oost-Vlaanderen hangt men ze dan weer omhoog aan de oude masten van de lichtbakken en word er aan de mast dan nog eens een apart bord met het afritnummer gehangen. Wat mij betreft mag er één instantie komen die bevoegd is voor alle borden op wegen die beheerd worden door AWV.
daviedoff schreef:Reflecterende borden zijn zeker goed, en lichtbakken hebben inderdaad het nadeel dat ze meer onderhoud vergen... maar men mag nu zeggen wat men wil, een goed werkende lichtbak is 10 keer beter leesbaar in het donker dan een reflecterend bord. ;)
Persoonlijk heb ik ook liever die lichtbakken maar ik denk dat dit meer om nostalgische redenen is, ik moet toegeven dat de nieuwste borden op de E403 zeker even leesbaar zijn als de oude lichtbakken, alleen stel ik me de vraag hoe het gesteld is met de reflectie als de borden wat bevuild zijn, volgens mij moeten die borden veel meer gereinigd worden om een goeie reflectie te behouden.
Laatst gewijzigd door tompie op za 08 sep 2012, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
belgie is zo slecht nog niet

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Groningen » za 08 sep 2012, 16:16

^^ In NL wisselt het ook hoe ze gezet worden hoor. De ene keer gewoon in de berm, op andere plaatsen op mast (waarbij ook de zichtbaarheid vanaf de weg meespeelt: bij de verbreding van de A28 tussen Zwolle en Lankhorst naar 2x3 zijn alle borden op mast geplaatst ten behoeve van de zichtbaarheid).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][E403][E017][FOTO] Brugge - Kortrijk - Gent

Bericht door Wimpie25 » za 08 sep 2012, 17:03

Mij valt inderdaad ook op dat men in West-Vlaanderen momenteel het afwijkendste bezig is. Maar zoals gezegd, het zou inderdaad handig zijn als men nu overal het standaardbestek zou gaan volgen. Zoals Oost-Vlaanderen doet is momenteel de juiste oplossing wat betreft het plaatsen van reflecterende borden. Ze ophangen aan de oude structuren van de lichtbakken. Ook Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg doet men dat zo. Sterker nog, recentelijk heeft men op het vernieuwde stuk van de E313 in Limburg allemaal nieuwe palen gezet voor lichtbakken en er gigantische - ook nieuwe - reflecterende borden aangehangen.

Plaats reactie