[B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 feb 2014, 18:10

Luxemburg heb ik vorige zomer nog meegemaakt. Ook een overweg direct na een station: stonden denk ook wel 10 minuten stil zonder dat er iets aan kwam rijden. Maar toch: je wacht wel netjes. Althans, wij wel. Er waren enkele lokalen die dat niet deden en rechtsomkeert maakten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 02 feb 2014, 18:23

Ik heb toch inderdaad de sterke indruk dat het een typisch Nederlands probleem is...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » zo 02 feb 2014, 18:29

Het is toch ook gewoon volstrekt nutteloos en inefficiënt om zo'n overweg zo lang dicht te laten? Geen wonder dat mensen daar niet op gaan wachten. Bij de Sluiskilbrug zie je ook heel veel fietsers nog onder de dichtgaande slagboom doorkruipen om de brug te halen, anders moet je 20 minuten wachten waar niemand trek in heeft. Met de auto maken veel mensen rechtsomkeert als hij net dichtgaat.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 02 feb 2014, 18:39

Ja dat is zo maar in Nederland zie je dit soort fratsen ook bij overwegen die 1 minuut dichtzitten...
Als ik al zou doorrijden bij meerdere minuten wachten of een storing zou ik in ieder geval mijn medepassagier op de uitkijk zetten en als ik alleen rij maak ik rechtsomkeer na een tijd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76272
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Chris » zo 02 feb 2014, 18:42

In mijn ervaring hoef je bijna nergens zo kort voor een spoorwegovergang te wachten als in Nederland. In Duitsland sta je vaak zo 3 of 4 minuten te wachten voor één of ander boemeltreintje.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 02 feb 2014, 18:44

Het valt in Nederland inderdaad best mee. Het is de mentaliteit van "ikke, ikke, ikke hoef niet te wachten". Je bent ook volstrekt niet wijs als je om de bomen heen slalomt, ongeacht je vervoermiddel. :heygrr:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 feb 2014, 18:57

^^ Hoog moraalridder gehalte dit... Als ik te voet of fiets ben en zie dat de bomen al 5 minuten dicht zijn en er is nog niks langsgekomen ga ik ook kijken of er iets aan komt. Zo nee, dan ga ik er ook langs :nothanks:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door keokiracer » zo 02 feb 2014, 19:09

Chris schreef:In mijn ervaring hoef je bijna nergens zo kort voor een spoorwegovergang te wachten als in Nederland.
Chicago doet een gooi naar de titel voor zo kort mogelijk voor niets wachtem:
[youtube]P99Jk6ucyq0&start=283[/youtube]
(zou op 4:43 moeten beginnen)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 feb 2014, 19:11

Doet hij ook ;)

Dat is wel aan de korte kant ja :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 02 feb 2014, 19:14

Snelwegfreak schreef:Hoog moraalridder gehalte dit... Als ik te voet of fiets ben en zie dat de bomen al 5 minuten dicht zijn en er is nog niks langsgekomen ga ik ook kijken of er iets aan komt. Zo nee, dan ga ik er ook langs :nothanks:
Er zijn wel vaker mensen gegrepen die zeker wisten dat er niks aankwam. :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 feb 2014, 19:16

Ja, of mensen die niet gekeken hebben. Let wel, dit doe je natuurlijk niet als de spoorlijn in een bocht ligt en je niet een kilometer ver kunt kijken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » zo 02 feb 2014, 19:18

Ik kom niet zo vaak langs een spoorwegovergang, eigenlijk alleen die op de lijn Leiden-Woerden (morsweg, haagweg, herenstraat). De weinige keren dat ik daar moet wachten komt het niet eens in me op om eromheen te slalommen, ik hoef nog niet dood hoor.

In Terneuzen e.o. heb ik wel eens om diverse redenen een eind langs de spoorlijn gelopen, daar rijden toch bijna geen treinen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 feb 2014, 19:28

Blijkbaar niet goed duidelijk gemaakt dat ik het ook nog nooit gedaan heb en het ook niet zo snel in mij zou opkomen, maar als ik echt 5 minuten of meer moet wachten en ongeveer een kilometer zicht heb op het spoor, sluit ik niet uit dat ik ook oversteek.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 02 feb 2014, 19:33

Snelwegfreak schreef:Ja, of mensen die niet gekeken hebben.
Er gebeuren vaker ongevallen terwijl er mensen zeker wisten dat ze echt goed zicht hadden en echt goed gekeken hadden.

En wat als je oversteekt en je auto stopt ermee? Mocht er alsnog een trein aankomen dan remt die niet zomaar.
Nee dank je, ik blijf lekker wachten. Wie dan toch over wil steken moet het vooral doen, maar verwacht niet van mij dat ik de rotzooi van de rails kom schrapen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 feb 2014, 19:34

Met de auto oversteken is per definitie debiel... Maar goed, de kans dat ik het ooit zal doen acht ik ook wel lager dan 1% ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 02 feb 2014, 19:36

Ik heb één keer een overwegstoring meegemaakt, toen zat ik in de bus en de politie stond de boel te regelen. Toch voel je je niet prettig als je om de bomen heen mag slalommen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 02 feb 2014, 19:37

@Snelwegfreak: Hetzelfde verhaal hier. De overweg zou echt al meerdere minuten moeten dichtzitten hoor, en dan nog... Ik zou denk ik nog eerder rechtsomkeer maken of er moet iemand op de uitkijk staan. Ik heb dergelijke actie trouwens ook nog nooit gedaan bij een reguliere spoorwegovergang, wel 1 keertje bij een overweg van een enkelsporige goederenlijn waar treinen langzaam rijden en de overweg manueel bediend word, men vergat doodleuk de overweg weer uit te zetten...
Men moet nu ook niet gaan overdrijven aan de andere kant en heiliger dan de paus willen doen hier...

Bij het voorval van essen zou ik het al niet gedaan hebben, want je zag de erg traagrijdende intercity al aankomen en ook hadden we gezien dat de stoptrein op het station van Essen stond...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » zo 02 feb 2014, 23:29

Het hangt er ook vanaf welke overweg. Zo ken ik deze overweg in Eeklo op een museumlijn waar enkel op zondag kans bestaat een oude stoomtrein tegen te komen. De bediening gebeurt door een soort pinnetje (een asteller) op de sporen die aangetikt wordt door de trein. Regelmatig gebeurt het echter dat jongeren dit pinnetje overhalen waardoor de overweg gesloten wordt en uiteindelijk in groot alarm valt. Dan moeten technici ter plaatse komen. Dat duurt toch al gauw een half uur tot een uur. In zo'n geval zou ik toch ook durven oversteken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2014, 7:49

Snelwegfreak schreef:Blijkbaar niet goed duidelijk gemaakt dat ik het ook nog nooit gedaan heb en het ook niet zo snel in mij zou opkomen, maar als ik echt 5 minuten of meer moet wachten en ongeveer een kilometer zicht heb op het spoor, sluit ik niet uit dat ik ook oversteek.
Elke overweg heeft een telefoonnummer waarmee je het Schakel en Meldcentrum van ProRail kunt bereiken. Gebruik dat dan ook en bel die lui op. Als er een overwegstoring is dan zullen ze het treinverkeer waarschuwen, en kun je veilig de overweg passeren. Treinen zullen dan stapvoets de overweg passeren en gebruik maken van geluidssignalen. :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » ma 03 feb 2014, 10:07

^^ Dat moet je ook maar net weten dan... Maar goed dat je het zegt, mocht het een keer voorkomen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » ma 03 feb 2014, 12:22

Vinny schreef:
Snelwegfreak schreef:Blijkbaar niet goed duidelijk gemaakt dat ik het ook nog nooit gedaan heb en het ook niet zo snel in mij zou opkomen, maar als ik echt 5 minuten of meer moet wachten en ongeveer een kilometer zicht heb op het spoor, sluit ik niet uit dat ik ook oversteek.
Elke overweg heeft een telefoonnummer waarmee je het Schakel en Meldcentrum van ProRail kunt bereiken. Gebruik dat dan ook en bel die lui op. Als er een overwegstoring is dan zullen ze het treinverkeer waarschuwen, en kun je veilig de overweg passeren. Treinen zullen dan stapvoets de overweg passeren en gebruik maken van geluidssignalen. :!:
Meestal worden die automatisch op de hoogte gebracht als de overweg in alarmstand valt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2014, 20:50

Klopt, maar goed ook die techniek faalt wel eens. Als er een stroomstoring is bijvoorbeeld waardoor het SMC niet bereikt kan worden. Dan zijn mobieltjes best wel handig :)

En nee, een stroomstoring in het seinwezen betekent niet automatisch dat de bovenleiding voedingsloos wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door MrL » vr 07 feb 2014, 14:24

Deze overweg sluit elke dag 216 keer
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... keer.dhtml

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door waldo79 » vr 07 feb 2014, 15:52

Uitgaande van een gemiddelde over 24 uur is dat 9 sluitingen per uur. Vind dat op zich nog overzichtelijk.
In Nederland zijn er overwegen te vinden die vaker dichtgaan (maar dat is inherent aan de hogere frequenties), maar liggen de overwegen korter dicht ;)

Deze overweg sluit 20 keer per uur. 's avonds en in het weekend 16 keer per uur, naar schatting passeren hier per etmaal circa 400 treinen 8-)
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 07 feb 2014, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » vr 07 feb 2014, 15:56

Het hangt er ook vanaf hoe belangrijk de weg is, die de spoorweg kruist. Een woonstraat met een dergelijke overweg is niet zo'n probleem, maar een doorgaande weg natuurlijk wel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door waldo79 » vr 07 feb 2014, 16:02

Geef ik je gelijk in. Al is het in Vlaanderen bij veel overwegen stukken drukker doordat het veel stedelijker is dan Nederland.
De overweg, die ik toonde, ligt in een weg waar weinig verkeer komt 8-)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » za 08 feb 2014, 21:01

waldo79 schreef:Uitgaande van een gemiddelde over 24 uur is dat 9 sluitingen per uur. Vind dat op zich nog overzichtelijk.
Het zijn de buurtbewoners die met het cijfer van 216 afkomen. Dat klinkt natuurlijk extreem terwijl het een heel normale situatie is. Maar ja, het is in hun belang om het slechter te laten voorstellen dan het is. Het Laatste Nieuws mag wel een beetje kritischer zijn ipv het zomaar over te nemen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door RSK » ma 10 feb 2014, 10:19

Hoewel het fenomeen 'overweg' in Nederland binnen enkele jaren slechts iets voor de musea is, heb ik de (thans verdwenen) overweg in Papekop nog helder voor de geest. Toen ik daar in september 2009 een ruim half uurtje heb gestaan om een stoomtrein op de foto te zetten, ging dat ding om de haverklap dicht. Als voorbeeld heb ik even gekeken wat daar op werkdagen tussen 10:00 en 11:00 voorbij komt: 24 reizigerstreinen. In theorie lag die overweg (overdag) dus elke 2,5 minuut een keer dicht.

Op drukke lijnen kan ik me dan ook wel voorstellen dat mensen het lange wachten zat zijn, of dat de situatie gewoon gevaarlijk wordt. Maar als ik dan in de stukken van ProRail lees wat voor problemen het allemaal moet geven als de frequentie op de lijn Leiden-Woerden verhoogd wordt van 2 naar 4 treinen per uur per richting, dan vraag ik me af of we niet een beetje zijn doorgeschoten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door nielske1990 » ma 10 feb 2014, 13:18

RSK schreef:Hoewel het fenomeen 'overweg' in Nederland binnen enkele jaren slechts iets voor de musea is,
Hoewel het fenomeen 'overweg' in de Randstad binnen enkele jaren slechts iets voor de musea is, ...
;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door captain007 » ma 10 feb 2014, 13:20

^^ Zelfs dat is nog een utopie. Nog genoeg overwegen te vinden in de randstad.

Plaats reactie