[B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

[B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 03 nov 2013, 3:38

In navolging van Nederland, nu ook een topic over Belgische spoorwegovergangen 8-) .
Ik heb er gisteren eentje op video gezet, er zullen er in de toekomst zeker nog volgen ;) .
[youtube]ewPMS_mOuR0[/youtube]
Locatie: http://goo.gl/maps/Etuqj

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Tommy » zo 03 nov 2013, 11:19

Eén van de meest scheve overgangen dat ik ken is hier. Daar is het ook al meermaals misgelopen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 03 nov 2013, 11:42

^^ Een leuke inderdaad, bedankt voor de tip!

Wat mij opvalt is dat een gemiddelde Belgische overweg er toch vrij "oud" uitziet wat de installaties betreft. Ik heb totnutoe nog nergens LED-modellen gezien bijvoorbeeld (vorig jaar zijn in Zeebrugge nog nieuwe geplaatst, en dat zijn nog steeds gloeilampmodellen) en men gebruikt nog steeds mechanische bellen (schoolbellen :p ).
België is ook een van de weinige landen in Europa die nog standaard het witte knipperlicht heeft bij de meeste overwegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » zo 03 nov 2013, 11:50

^^
Dat komt vooral door de huidige (binnenkort wordt toch het één en ander eindelijk geoptimaliseerd en vereenvoudigd) van de NMBS. Infrabel is verantwoordelijk voor de infrastructuur wat betreft de "ijzeren wegen". Daarnaast heb je dan nog B-Rail en de NMBS-Holding. Dit resulteert in een logge en verouderde organisatie die vooral qua infrastructuur buiten de stations op de Ijzeren Wegen zelf nog gebruik maakt van redelijk oude infrastructuur. Dit is niet overal zo, de infrastructuur en de voorzieningen in de Belgische stations zijn één van de modernste en optimaalste die ik in Europa ken. De spoorwegen zelf zijn ook prima onderhouden. Waar het vooral mis gaat blijkbaar is dat de NMBS niet kan volgen met het tempo van het AWV en dat er blijkbaar heel weinig communicatie tussen die twee is.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Mark » zo 03 nov 2013, 11:52

In België (en in meer landen in de EU geloof ik) is het ontwerp van de overweg nooit echt veel veranderd zover ik kan nagaan. In Nederland zijn er wel diverse evoluties geweest en bestaan ook vandaag de dag diverse types aan overwegen, al wordt gaandeweg het merendeel een ahob (en in havengebieden hali of haki).

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 03 nov 2013, 12:24

^^ En dat is wat Nederlandse overwegen zo leuk maakt voor mij: heel veel verschillende uitvoeringen. België is op dat vlak veel saaier...

AKI's (eigenlijk een ongebruikelijke term in Vlaanderen, net als AHOB. AKI = Automatische KnipperlichtInstallatie, AHOB = Automatische Halve OverwegBomen) heb ik op de reguliere spoorlijnen zelfs nooit gekend, ik heb nog nooit anders geweten dan dat er slagbomen aanwezig zijn. Je ziet ze alleen bij goederenlijnen (deze hebben dan weer geen wit knipperlicht trouwens)...
Wat je ook naar mijn weten niet ziet zijn stationsoverwegen (ligt Nederland vol mee), ofwel heb je een tunneltje ofwel moet je via de dichtsbijzijnde normale overweg oversteken.

Op zich is er niets verkeerd met het huidige model van overwegbeveiliging, alleen zien ze er af en toe wat verwaarloosd uit en zouden ze wat mij betreft wel LED mogen gebruiken.
Laatst gewijzigd door Davy op zo 03 nov 2013, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » zo 03 nov 2013, 12:26

Ik vind deze ook een leuke; schuine overgang op een drukke 2x2 weg. Ik heb echter nooit meegemaakt dat hier een trein over reed, en deze overgang is ook bewaakt, dus ik denk dat het wel acceptabel is qua veiligheid.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 03 nov 2013, 12:31

^^ Deze overweg werd vroeger gebruikt voor goederentransport van en naar de suikerfabriek in Moerbeke. Die fabriek is nu dicht en de spoorlijn is afgebroken, de overweg zelf ligt er nog wel met alles erop en eraan (ik ben er gisteren nog toevallig overheen gereden).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » zo 03 nov 2013, 12:44

Daviedoff schreef:^^ En dat is wat Nederlandse overwegen zo leuk maakt voor mij: heel veel verschillende uitvoeringen. België is op dat vlak veel saaier...

AKI's (eigenlijk een ongebruikelijke term in Vlaanderen, net als AHOB. AKI = Automatische KnipperlichtInstallatie, AHOB = Automatische Halve OverwegBomen) heb ik op de reguliere spoorlijnen zelfs nooit gekend, ik heb nog nooit anders geweten dan dat er slagbomen aanwezig zijn. Je ziet ze alleen bij goederenlijnen (deze hebben dan weer geen wit knipperlicht trouwens)...
Wat je ook naar mijn weten niet ziet zijn stationsoverwegen (ligt Nederland vol mee), ofwel heb je een tunneltje ofwel moet je via de dichtsbijzijnde normale overweg oversteken.

Op zich is er niets verkeerd met het huidige model van overwegbeveiliging, alleen zien ze er af en toe wat verwaarloosd uit en zouden ze wat mij betreft wel LED mogen gebruiken.
Van die stationsoverwegen kom je op zich wel regelmatig tegen hoor, alleen zijn ze niet toegankelijk voor het gewone publiek. De stationschef in Aarschot heeft mij er ooit eens met een gebroken been en een rolstoel overgeduwd.
Wat betreft onze overwegen, die zien er inderdaad wel eens verouderd uit en vaak totaal niet compatibel met een anders recent gemoderniseerd wegbeeld. Zoals hier is dat wel goed gelukt maar hier in Aarschot dan weer iets minder.
Onze VRI's zijn de laatste jaren sterk geevolueerd, zowel qua technologie als uitstraling. Bij overwegen is dat wat stil blijven staan.
HET knapste aan de Belgische overwegen vind ik wel ons Andrieskruis, dat is zo anders dan wat je in andere landen tegenkomt.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door captain007 » zo 03 nov 2013, 12:47

@Daviedoff: Op de luchtfoto's bij Moerbeke kan je ook zien dat het hele emplacement daar is opgebroken. Alleen het ballast ligt er nog. Ook is goed te zien dat de hele fabriek is gesloopt en het terrein is gesaneerd. Op streetview is nog de oude situatie te zien.

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Kenw00t » zo 03 nov 2013, 12:59

Hier naast de R4 maakt de overweg het kruispunt net iets complexer. Als je uit de zijstraat komt waar de kleine vrachtwagen rijdt, dan is de bocht zo scherp dat het quasi onmogelijk is om de verkeerslichten te zien.
En hier nog een oude overweg. De NMBS maakt geen gebruik meer van deze lijn, maar wel een plaatselijke stoomtreinclub.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » zo 03 nov 2013, 13:23

^ Het is verkeer boven de 3.5 ton verboden daar rechts af te slaan. Sowieso is dat een erg scherpe bocht, dus m.i. terecht.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » zo 03 nov 2013, 13:50

Daviedoff schreef: Wat mij opvalt is dat een gemiddelde Belgische overweg er toch vrij "oud" uitziet wat de installaties betreft. Ik heb totnutoe nog nergens LED-modellen gezien bijvoorbeeld (vorig jaar zijn in Zeebrugge nog nieuwe geplaatst, en dat zijn nog steeds gloeilampmodellen) en men gebruikt nog steeds mechanische bellen (schoolbellen :p ).

Als de gloeilamp kapot is kan men dit detecteren. Ik weet niet of dat met ledlampen ook mogelijk is.

Wat trouwens ook opvalt aan Belgische spoorwegovergangen zijn de gigantische slagbomen. In het buitenland werkt men meestal met kleinere modellen.

Wat ik wel mooier vind aan de Nederlandse modellen is dat slagboom en 'knipperlicht' geïntegreerd zijn. Dit waarschijnlijk omdat ze hun model van de Amerikanen gekopieerd hebben. Anderzijds overdrijven ze in Nederland wel een beetje met de knipperende lampjes zodat het vaak een beetje potsierlijk wordt.



Wimpie25 schreef:^^
Dat komt vooral door de huidige (binnenkort wordt toch het één en ander eindelijk geoptimaliseerd en vereenvoudigd) van de NMBS. Infrabel is verantwoordelijk voor de infrastructuur wat betreft de "ijzeren wegen". Daarnaast heb je dan nog B-Rail en de NMBS-Holding. Dit resulteert in een logge en verouderde organisatie die vooral qua infrastructuur buiten de stations op de Ijzeren Wegen zelf nog gebruik maakt van redelijk oude infrastructuur. Dit is niet overal zo, de infrastructuur en de voorzieningen in de Belgische stations zijn één van de modernste en optimaalste die ik in Europa ken. De spoorwegen zelf zijn ook prima onderhouden. Waar het vooral mis gaat blijkbaar is dat de NMBS niet kan volgen met het tempo van het AWV en dat er blijkbaar heel weinig communicatie tussen die twee is.
Met de structuur van het spoorwegbedrijf zal het maar weinig mee te maken hebben. Infrabel is verantwoordelijk voor de infrastructuur inclusief de overwegen, dat is vrij eenvoudig en niet anders dan in het buitenland.

Het zal eerder te maken hebben met de conservatieve houding van Infrabel. Daar denken ze vaak 'wat werkt moet je niet veranderen'. Uiteindelijk is er ook weinig mis met de overwegen.

Deze foto illustreert dat de nieuwe overwegen inderdaad er nog precies hetzelfde uitzien als 30 jaar geleden:
Afbeelding
(overweg Wiedauwkaaibrug in Gent).
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 03 nov 2013, 13:57, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » zo 03 nov 2013, 13:51

Daviedoff schreef:In navolging van Nederland, nu ook een topic over Belgische spoorwegovergangen 8-) .
Ik heb er gisteren eentje op video gezet, er zullen er in de toekomst zeker nog volgen ;) .
[youtube]ewPMS_mOuR0[/youtube]
Locatie: http://goo.gl/maps/Etuqj
Deze overweg zal binnenkort trouwens verdwijnen door de verbreding van Spoorlijn 50A. Eentje voor het nageslacht dus. ;)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 03 nov 2013, 13:59

Spoorlijn 50a loopt daar toch niet? De overweg hier in beeld ligt aan de spoorlijn Brugge - Kortrijk...

M

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » zo 03 nov 2013, 14:16

Juist, ik haalde even Oostkamp en Loppem door elkaar.

Trouwens: ik heb even jouw youtubekanaal 'overwegen' wat naderbij bekeken en je bent zeker bedreven in het filmen van spoorwegovergangen. :top: Altijd scherp, goed gekadreerd, goed geluid en je filmt het noodzakelijke (dus niet 2 minuten van ervoor zoals bij sommige filmpjes). Hoe film je dat eigenlijk? Vanuit een auto of gebruik je een statief?
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 03 nov 2013, 16:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » zo 03 nov 2013, 14:29

Daviedoff schreef: AKI's (eigenlijk een ongebruikelijke term in Vlaanderen, net als AHOB. AKI = Automatische KnipperlichtInstallatie, AHOB = Automatische Halve OverwegBomen) heb ik op de reguliere spoorlijnen zelfs nooit gekend, ik heb nog nooit anders geweten dan dat er slagbomen aanwezig zijn. Je ziet ze alleen bij goederenlijnen (deze hebben dan weer geen wit knipperlicht trouwens)...
Er zijn er nog enkele overwegen zonder slagbomen. Meestal gaat het dan om ontsluitingswegen voor boeren. Toen ik destijds, als landmeter bij Infrabel, spoorlijn 51 moest opmeten kwam ik dit tegen:
Afbeelding

Deze bevindt zich hier. Maar dit is uitzonderlijk. Het is bij mijn weten de enige spoorwegovergang in het district Noord-West (ruwweg provincies Oost- en West-Vlaanderen) waar op een reguliere spoorlijn dergelijke overweg ligt zonder enige vorm van automatische signalisatie. Om het te bereiken moet je trouwens door een boerenhof waardoor het eigenlijk niet publiek toegankelijk is, behalve dan voor de boer in kwestie. Het is ergens wel grappig dat ze desondanks kosten nog moeite gespaard hebben om een gedegen bovenleidingbeveiliging te voorzien (de kloeke palen met het bordje 'gevaar elektriciteit').




Daviedoff schreef: Wat je ook naar mijn weten niet ziet zijn stationsoverwegen (ligt Nederland vol mee), ofwel heb je een tunneltje ofwel moet je via de dichtsbijzijnde normale overweg oversteken.
Dat zijn erg veel stationsoverwegen. Maar meestal ontbreekt elke vorm van signalisatie waardoor het enkel onder begeleiding toegankelijk is. Zie dit voorbeeld in Londerzeel.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 03 nov 2013, 18:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Willem » zo 03 nov 2013, 15:59

Zijn er in België nog overwegen over meer dan twee sporen? Dat komt in Nederland op een enkele plaats nog voor (reguliere overwegen, geen stationsoverwegen).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » zo 03 nov 2013, 16:12

Er zijn er nog enkele. Hier moet je 4 sporen oversteken. Wellicht één van de breedste spoorwegovergangen. Al worden 2 sporen gebruikt als goederenlijnen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » zo 03 nov 2013, 16:22

Er moeten er nog zijn, mijn grootvader heeft ooit eens vastgezeten op zo'n superbrede overweg tussen 2 slagbomen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » zo 03 nov 2013, 16:42

Vlakbij het station van Dendermonde ligt er zelfs een overweg waar je 5 sporen moet oversteken. Zie hier.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door tompie » zo 03 nov 2013, 17:06

Daviedoff schreef:^^ Een leuke inderdaad, bedankt voor de tip!

Wat mij opvalt is dat een gemiddelde Belgische overweg er toch vrij "oud" uitziet wat de installaties betreft. Ik heb totnutoe nog nergens LED-modellen gezien bijvoorbeeld (vorig jaar zijn in Zeebrugge nog nieuwe geplaatst, en dat zijn nog steeds gloeilampmodellen) en men gebruikt nog steeds mechanische bellen (schoolbellen :p ).
België is ook een van de weinige landen in Europa die nog standaard het witte knipperlicht heeft bij de meeste overwegen.
De overweg op de Wondelgemkaai te Gent (N458) heeft dacht ik led-lampen maar ik vermoed dat deze overweg door een prive maatschappij beheerd word aangezien ze recht een fabriek binnengaat.

Hier in Roeselare een met 4 sporen maar deze is momenteel aan het verdwijnen voor de aanleg van een tunnel...

Deze in Kortrijk is een speciaal geval de overweg ligt pal op een Y-splitsing.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door captain007 » zo 03 nov 2013, 17:39

Alfa schreef:Als de gloeilamp kapot is kan men dit detecteren. Ik weet niet of dat met ledlampen ook mogelijk is.
Kan ook, maar heb je wel een stukje elektronica voor nodig die bepaalt hoeveel ledjes nog werken en wat dan acceptabel is.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Tommy » ma 04 nov 2013, 11:06

Gewoon omdat het een leuke is: hier!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » ma 04 nov 2013, 11:56

^^
Wet is wet, bewaakte en onbewaakte spoorwegovergangen moeten altijd aangekondigd worden met hun respectievelijke waarschuwingsborden. Alleen zie je die laatste veel minder dus is het inderdaad een erg leuke!
Alfa schreef:Vlakbij het station van Dendermonde ligt er zelfs een overweg waar je 5 sporen moet oversteken. Zie hier.
We kunnen het er allemaal over eens zijn dat er veel contrast is te vinden in België tussen de omgevingen in de onmiddelijke nabijheid van spoorweginfrastructuur. Dikwijls is het modern en pas gemoderniseerd maar vaak ziet het er ook niet al te apetijtelijk uit. Het voorbeeld dat jij hier laat zien Alfa, is zo één waar je van denkt "Dat is nu toch weer typisch!" :D

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » ma 04 nov 2013, 12:41

Het lijkt wel of men bij de weginfrastructuur totaal geen rekening heeft gehouden waar de spoorlijnen lopen. Men plempt gewoon maar wat neer, ook al loopt het spoor in een gekke hoek recht over een kruispunt heen.

In Nederland is dat allemaal wat meer geordend, zodat je alleen loodrechte spoorwegovergangen hebt (behalve dan misschien bij kleine goederenspoortjes in havengebieden waar toch weinig treinen rijden).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door paolie » ma 04 nov 2013, 13:46

Alfa schreef:Vlakbij het station van Dendermonde ligt er zelfs een overweg waar je 5 sporen moet oversteken. Zie hier.
In Roermond ligt een overweg met 7 sporen (waarvan 4 sporen gebruikt worden voor passagierstreinen): https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51 ... 5,,0,-0.18
Laatst gewijzigd door paolie op ma 04 nov 2013, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 nov 2013, 15:01

Wimpie25 schreef:Dit is niet overal zo, de infrastructuur en de voorzieningen in de Belgische stations zijn één van de modernste en optimaalste die ik in Europa ken.
Nou nou... In de meeste grote steden zijn de stations inderdaad modern en goed onderhouden, maar in kleinere steden kom je soms nog zwaar verouderde stations tegen, zoals Mechelen, Schaarbeek, Aarlen... Op sommige plekken heb je nog perrons waar enkel grint ligt en geen verharding! Ik heb tussen 2006 en 2012 zeer veel (tienduizenden kilometers) met de trein gereisd door Europa, ook geregeld naar en door België, maar België komt over de gehele linie toch duidelijk achter Nederland, Zwitserland en Spanje te staan als het gaat om de stations. Het zit eerder op hetzelfde niveau als Duitsland en Frankrijk: de grote stations zijn doorgaans goed, op kleinere stations schort het er vaak aan.

Dat België één van de weinige West-Europese landen is waar je geen kaartje kan kopen bij een kaartautomaat (alleen met een Belgische bankpas) vind ik ook niet positief.
Wimpie25 schreef:De spoorwegen zelf zijn ook prima onderhouden.
Pas als overal het nieuwe veiligheidssysteem in werking is kun je zeggen dat de spoorwegen prima zijn onderhouden. Nu is het beter dan in de meeste Oost-Europese landen, maar van een modern veiligheidssysteem is nog absoluut geen sprake.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door paolie » ma 04 nov 2013, 16:06

sirdanilot schreef:Het lijkt wel of men bij de weginfrastructuur totaal geen rekening heeft gehouden waar de spoorlijnen lopen. Men plempt gewoon maar wat neer, ook al loopt het spoor in een gekke hoek recht over een kruispunt heen.

In Nederland is dat allemaal wat meer geordend, zodat je alleen loodrechte spoorwegovergangen hebt (behalve dan misschien bij kleine goederenspoortjes in havengebieden waar toch weinig treinen rijden).
Wat een onzin kraam je hier uit....
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51 ... 6,,0,12.84
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51 ... ,3.43&z=15
Laatst gewijzigd door paolie op ma 04 nov 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » ma 04 nov 2013, 16:09

@Coen Tunnel
Onderhoud van de spoorwegen zelf heeft mijn inziens niets te maken met de veiligheidsvoorzieningen. Je kan niet beweren dat er in België spoorlijnen op het publieke net er erbarmelijk bijliggen. Wat die kaartautomaten betreft, die zijn in elk station aanwezig en ze zijn recentelijk trouwens allemaal vervangen door de nieuwe modellen met aanraakscherm. Ontworpen in de nieuwe huiststijl van de NMBS. Dat je enkel met een Belgische bankkaart er kan betalen, daar kan ik niet over oordelen. Over het algemeen zijn die automaten trouwens toch niet altijd nuttig, je kan onder alle omstandigheden ook gewoon een treinticket bij de treinbegeleider krijgen.
sirdanilot schreef:Het lijkt wel of men bij de weginfrastructuur totaal geen rekening heeft gehouden waar de spoorlijnen lopen. Men plempt gewoon maar wat neer, ook al loopt het spoor in een gekke hoek recht over een kruispunt heen.

In Nederland is dat allemaal wat meer geordend, zodat je alleen loodrechte spoorwegovergangen hebt (behalve dan misschien bij kleine goederenspoortjes in havengebieden waar toch weinig treinen rijden).
Je moet ook denken dat België het eerste land op het Europese vasteland was met een Spoorwegnetwerk. Het allereerste ter wereld dat nationaal aangelegd, georganiseerd en onderhouden werd. Dit had als gevolg dat er al vele duizenden kilometers spoor lag nog voor dat er sprake was van verharde wegen en zelfs autoverkeer. Het spoor lag er dus eerder dan de weg en die laatste heeft zich dus naar het eerste moeten schikken.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 05 nov 2013, 8:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie