[B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » wo 15 jan 2014, 23:20

Ik moet wel toegeven dat er de laatste jaren een veiligheidsmaatregel bijgekomen is die voor auto's wellicht veel doelmatiger is dan het fysiek onmogelijk maken de overweg over te steken: de flitscamera. Maar dat werkt niet voor fietsers en voetgangers. Dus blijf ik voorstander van dubbele slagbomen, eventueel aangevuld met een onderhek.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 16 jan 2014, 1:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » wo 15 jan 2014, 23:33

Ik vraag me inderdaad ook af waar precies die 16 overwegen zich bevinden...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » do 16 jan 2014, 1:02

Die zijn moeilijker te vinden omdat dubbele slagbomen er niet echt uitspringen en er bijna exact hetzelfde uitzien als overwegen van de 2de categorie. Kleinere overwegen zonder slagbomen of lichten vallen veel meer op.

Ik heb nog een tijdje bij Infrabel gewerkt en daar hing een grote poster met alle overwegen van district Noord-West inclusief welke categorie. Helaas is dat niet online te vinden.

Hier vind je er alvast één.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door boe! » do 16 jan 2014, 22:18

^^ Is dat er wel een? Vanaf de andere kant is de spoorwegovergang gesloten, maar ik zie voldoende ruimte tussen de spoorbomen.

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Kenw00t » ma 20 jan 2014, 0:04

Op de fameuze spoorlijn 82 heb ik er alvast 1 gevonden met enorme masten slagbomen: http://goo.gl/maps/wqfb0
Iets verder in Haaltert op spoorlijn 89 de variant met 4 halve slagbomen: http://goo.gl/maps/JTga2
Nog iets verder in Welle op dezelfde lijn een twijfelgeval: http://goo.gl/maps/iYOK4
Ik denk dat deze iets langer zijn vanwege het fietspad, maar toch de andere rijrichting ook (deels) dekken. Het valt trouwens op dat bovenstaande gevallen zich steeds op N-wegen bevinden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » ma 20 jan 2014, 0:32

^^Die extreem lange slagbomen in Erpe-Mere zijn mij ook al opgevallen. Maar ik denk dat de aanwezigheid van station Erpe-Mere hier voor iets tussenzit. Als de trein richting Aalst halteert dan blijft de overweg gesloten. Waarschijnlijk zullen dan te veel mensen geprobeerd hebben te 'zigzaggen' wat op die baan vrij gevaarlijk is.

Maar het blijft wel opmerkelijk om zo'n gigantische slagbomen te zien op zo'n boerenlijntje als L82 (het moet nog geen 10 keer per dag sluiten). Het zijn denk ik de grootste slagbomen die ik ken. Die motoren die dat aansturen moeten zeer krachtig zijn.
boe! schreef:^^ Is dat er wel een? Vanaf de andere kant is de spoorwegovergang gesloten, maar ik zie voldoende ruimte tussen de spoorbomen.
Categorie 1 betekent dubbele slagbomen. Het zegt niets over de lengte van die slagbomen. Dus een overweg met 1 slagboom die langer is dan de straat breed is blijft een overweg van categorie 2.

Maar nog even over veiligheid: mij lijkt het toch veiliger om dubbele slagbomen te hebben die je dan gefaseerd kunt sluiten ipv 1 lange waar dat uiteraard niet mogelijk is. Nog een reden waarom ik geen voorstander ben van de geplande afschaffing van overwegcategorie 1. Een typisch geval van schijnveiligheid.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » ma 20 jan 2014, 19:12

Die van Erpe-Mere zijn nu toch niet zoveel groter dan diegene die je hier bij Leuven ziet, of ik ben ik op die verkeerde plaats aan het kijken langs lijn 82?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » ma 20 jan 2014, 19:19

Je kan de vakjes tellen. Beiden hebben 26 vakjes. Ze zullen dus even hoog zijn denk ik dan. Maar dat blijven gigantische slagbomen, toch? ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » ma 20 jan 2014, 19:23

Dat zeker, dat is altijd leuk om te zien hoe die neerkomen. Het lijkt altijd alsof ze bijna door zullen knappen.

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Kenw00t » ma 20 jan 2014, 19:50

In Heverlee is er nog een overweg met 4 halve slagbomen (http://goo.gl/maps/NjjwA), alhoewel ze toch een verschillende lengte hebben. Hier is het dus duidelijk voor de voetgangers en fietsers bedoeld.
Wimpie25 schreef:Die van Erpe-Mere zijn nu toch niet zoveel groter dan diegene die je hier bij Leuven ziet, of ik ben ik op die verkeerde plaats aan het kijken langs lijn 82?
Grappig, als je goed kijkt zie je dat er langs de ene kant dubbele slagbomen zijn geplaatst, en langs de andere maar een enkele. Alweer een speciaal geval dus (vanwege de zijstraat?).
Dus een overweg met 1 slagboom die langer is dan de [b]straat [/b]breed is blijft een overweg van categorie 2. schreef:
Euh, rijstrook bedoel je? Volgens uw overzicht op pagina 2 is een slagboom die de volledige straat (=beide rijrichtingen) afsluit, een categorie 1.

Het is inderdaad wel waar dat die extreem lange slagbomen gevaarlijk zijn: http://www.webnieuwserpemerelede.be/ind ... om-af.html
Ik heb er met de lijnbus ook eens opgestaan toen de bel ging en er stond een file richting E40. Het is altijd even schrikken maar de chauffeur kon zich toen net zoals de vrachtwagen op de middenstrook gooien (zonder slagboom te raken). Dit scenario valt vrij veel voor op die drukke steenweg.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Mark » ma 20 jan 2014, 19:54

Bij die van Heverlee, waarom mist de witte lamp?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » ma 20 jan 2014, 20:07

^^
Omdat het verkeer daar al volledig geregeld wordt door de traditionele verkeerslichten. Het is niet nodig om daar nog een extra signaal te plaatsen.
Vandaag ziet de situatie er daar trouwens flink anders uit.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Tommy » do 23 jan 2014, 16:17

Niet te doen :S
Slalommen tussen slagbomen aan Muide
Filmpje: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... ampaign=pm
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door captain007 » do 23 jan 2014, 16:40

^^ Die tweede auto raakt volgens mij een slagboom. Ik zie daar namelijk wat rood wit gekleurds vallen.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » do 23 jan 2014, 16:42

Vorige week in Essen ook een slalommer gehad. Verzachtende omstandigheid is dat de overweg erg lang dicht zat, maar we (mijn collega-overwegenliefhebber was erbij en heeft zelfs gefilmd maar nog niet online gezet) zagen dit gedrag ruim op voorhand al aankomen...

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Jump » do 23 jan 2014, 17:33

Tommy schreef:Niet te doen :S
Slalommen tussen slagbomen aan Muide
Filmpje: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... ampaign=pm
Ik moet wel zeggen dat die slagbomen altijd een zeer lange tijd naar beneden blijven voordat er een trein aankomt, maar dat is nog steeds geen reden om door de slagbomen heen te rijden.

Betreffende overweg, gefilmd van uit de Pauwstraat.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » do 23 jan 2014, 17:42

Dat is de overweg waar de trein naar Eeklo altijd langsrijdt. De reden waarom die overweg zolang openstaat is omdat de lijn sinds de vernieuwing van de Wiedauwkaaibrug is opgewaardeerd naar 80 per uur. Alle seinen en spoorstroomkringen zijn dus ook aan die snelheid aangepast. Maar in werkelijkheid rijdt de trein op dat punt nog steeds 40 per uur. Dus eigenlijk sluiten de slagbomen veel te vroeg.



Trouwens. Die slagbomen moeten vrij fragiel zijn als ze al meteen breken als je er tegen rijdt. Maar dat maakt het wel veiliger zijn en zal wel bewust gedaan zijn.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 23 jan 2014, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Wimpie25 » do 23 jan 2014, 18:30

captain007 schreef:^^ Die tweede auto raakt volgens mij een slagboom. Ik zie daar namelijk wat rood wit gekleurds vallen.
Als je het filmpje met geluid luistert, hoor je dat de passagiers van de auto ook letterlijk zeggen ;)
(je hoort de bareel trouwens ook vallen)

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Davy » za 01 feb 2014, 1:42

[youtube]lzjJ4xi0RWQ[/youtube]

Niet door mij gefilmd, maar ik was hier wel getuige van...
Een erg opgefokt iemand, maar aan de andere kant zat deze overweg wel heel erg lang dicht. België kent namelijk geen "stop-door"-schakeling zoals in Nederland, waardoor een overweg die vlak na een station ligt vertraagd zal sluiten bij een trein die op dit station halt houdt. Mogen ze wat mij betreft wel invoeren, voorkomt dit soort situaties waarbij overwegen minutenlang dichtzitten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door boe! » za 01 feb 2014, 9:22

Daviedoff schreef:Een erg opgefokt iemand
Nederlander, petje, snelle Duitse auto. Alle vooroordelen worden weer bevestigd.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door MrL » za 01 feb 2014, 10:49

^^ een opel Manta was toch beter geweest. :mrgreen:

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Kenw00t » za 01 feb 2014, 13:55

Jammer dat jullie het bordje "Motor stilleggen a.u.b." niet hadden gezien. :facepalm:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door captain007 » za 01 feb 2014, 16:49

Die overweg zit wel bizar lang dicht zeg. Dit zal wel veel vaker gebeuren bij deze overgang denk ik....

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » za 01 feb 2014, 22:17

Ik doe dit niet graag, maar ik kan me heel goed voorstellen waarom die jonge gasten (macho's) dat deden. Ik zou wellicht hetzelfde doen. Het is schandalig hoe lang je hier staat te wachten op niks. Niks menselijks is ons vreemd: als je 5 minuten naar een dichte spoorwegovergang kijkt waar niks overheen rijdt ga je gewoon een keuze maken. Heel begrijpelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door nielske1990 » za 01 feb 2014, 22:32

Ergens niet gek nee, zeker omdat ze aan het begin van het filmpje al buiten staan gaan er vermoedelijk nog wel enkele minuten aan vooraf. Dat is gewoon uitlokken...
Alleen die actie als ze er over heen gaan rijden is een beetje dom... Eerst kijken en dan eens instappen en gaan manoeuvreren, dat kost hem 11 seconde. :facepalm: Als zijn vriend nou gewoon even te voet oversteekt, zou het nog redelijk veilig kunnen.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Alfa » za 01 feb 2014, 22:35

Het blijft gevaarlijk. Er kan ook een trein van de andere kant komen. Maar inderdaad stop-doorschakelingen moeten ook in België algemeen ingevoerd worden. Dit zou al veel nodeloos wachten schelen en zou dit soort acties gevoelig verminderen.

Wat me trouwens nog het meest verbaast is dat die jongeren dit 'durven' terwijl er een camera staat te filmen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Snelwegfreak » za 01 feb 2014, 23:48

Het is uiteraard gevaarlijk, en er was zoals al gezegd ook een slimmere tactiek om het rode licht te negeren...

Zou mij ook niks verbazen dat de jongens dit deden vanwege de camera. Overigens, heb je geen opmerkingen gekregen over het feit dat je aan het filmen was? Meestal worden dat soort gasten helemaal gek als ze een camera zien...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » zo 02 feb 2014, 17:09

captain007 schreef:Die overweg zit wel bizar lang dicht zeg. Dit zal wel veel vaker gebeuren bij deze overgang denk ik....
In Zwitserland liggen overwegen standaard zo lang dicht. Kwestie van opvoeding. Mensen gedragen zich daar namelijk wel :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door Palance » zo 02 feb 2014, 18:06

In Luxemburg ook, en op de Balkan ook, en ook daar kunnen mensen zich beter gedragen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B][VIDEO][FOTO] Belgische spoorwegovergangen

Bericht door sirdanilot » zo 02 feb 2014, 18:10

Nederlanders staan nu eenmaal niet bekend om hun engelengeduld. Als we zo'n systeem hadden in ons land zouden er jaarlijks veel meer doden vallen op overwegen. Zelfs ondanks ons relatief kleine aantal overwegen op doorgaande wegen.

Plaats reactie