[B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door harry » wo 17 sep 2014, 0:20

Wimpie25 schreef:De "harde G" komt zowiezo in geen enkel Vlaams regiolect voor en ook de standaardspraak van het Algemeen Nederlands in België bevat die G niet. Als er iets is waarmee Franstaligen in het Nederlands het erg moeilijk mee hebben, is het de zachte G. Ze oefenen de uitspraak van deze in het Frans onbestaande klank door onder andere te proberen tijdens het uitspreken van zinnen een spiegeltje te bewasemen :D
Ze kunnen natuurlijk ook met West-Vlaams accent gaan praten. Dan voorkomt problemen omdat je de hee eihenlijk nerhens uitspreekt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Wimpie25 » wo 17 sep 2014, 14:16

^^
Het ironische is dat in een groot deel van de West-Vlaamse dialecten, de H uitgesproken wordt als een zachte G en het geval eigenlijk helemaal wordt omgedraaid! :D

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2014, 12:55

harry schreef:In de Voerstreek staat Maastricht/Maestricht, in Wallonië (meestal) alleen Maastricht op de borden.
Ook in de Voerstreek kom je nauwelijks meer Maestricht tegen. Een jaar of vijf geleden stond het nog bij de toerit naar de E25 bij Moelingen, maar daar is het intussen niet meer te vinden.

In Wallonië ken ik enkel dit stuk antiek waar nog Maestricht vermeld staat. Maar dit is duidelijk een bord dat meer dan 30 jaar oud is, de nummers E5 en E9 zijn overgeplakt.
Palance schreef:Ik vermoed dat het de enige Nederlandse plaats is die vanuit Belgiē in het Frans wordt vermeld op wegwijzers. Ik ken trouwens nog wel een wegwijzer met Eysden ipv Eijsden. Maar of dat Frans is?
Hmm, lijkt me eerder een foutje. Dat bord staat bij Withuis en dat is in Vlaanderen (of er moet ergens in Wallonië nog zo'n bord staan). Als Eysden de Franse benaming zou zijn zou daar dan hoe dan ook Eijsden bij moeten staan, als Nederlandse benaming. Hier in Lanaye staat het fietsveer naar Eijsden gewoon aangegeven als "BAC Lanaye-Eijsden", dus correct gespeld.

Veel Franse benamingen zijn er ook niet, of het moet al de oude Nederlandse spelling zijn zoals Maestricht. Fauqemont (Valkenburg) ligt te ver van de grens om al aangegeven te worden vanuit de Voerstreek. Eigenlijk worden vanuit dat deel van Wallonië alleen Maastricht en Vaals (op de N608) consequent aangegeven.

Vanuit het grensgebied wordt naast Vaals en Maastricht Slenaken ook nog vanuit België bewegwijzerd, maar ook die plaats slechts in het Nederlands (en bv. geen Slenaeken o.i.d.). Sommige wegen zijn in het geheel niet bewegwijzerd, de weg van 's Gravenvoeren naar Mheer is bijvoorbeeld niet bewegwijzerd vanuit Nederland en België, maar die weg is rond de grens dan ook voor een klein stukje onverhard (overigens prima te rijden).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Willem » ma 22 sep 2014, 19:53

Conform de logica bij Maastricht zou er nog een Vaels moeten zijn, maar dat bestaat dan weer niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Palance » ma 22 sep 2014, 19:59

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:Ik vermoed dat het de enige Nederlandse plaats is die vanuit Belgiē in het Frans wordt vermeld op wegwijzers. Ik ken trouwens nog wel een wegwijzer met Eysden ipv Eijsden. Maar of dat Frans is?
Hmm, lijkt me eerder een foutje. Dat bord staat bij Withuis en dat is in Vlaanderen (of er moet ergens in Wallonië nog zo'n bord staan). Als Eysden de Franse benaming zou zijn zou daar dan hoe dan ook Eijsden bij moeten staan, als Nederlandse benaming.
Het is inderdaad in de Voerstreek.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Vinny » ma 22 sep 2014, 20:05

De "ij" als "y" spellen lijkt me eerder een foutje. Wel opmerkelijk dat juist een Nederlandstalige wegbeheerder dat fout doet. In het Frans kennen ze de "ij" niet als letter:
http://fr.wikipedia.org/wiki/IJ_(lettre)
In het Frans komt de y met trema wel weer voor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trema#Deelteken_boven_y, al is deze letter (die in geschreven tekst niet verschilt van ij) uiterst zeldzaam.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 11:35

Willem schreef:Conform de logica bij Maastricht zou er nog een Vaels moeten zijn, maar dat bestaat dan weer niet.
Maastricht/Maestricht wordt in Voeren tweetalig aangegeven, maar in Wallonië staat er alleen Maastricht (afgezien van die stokoude wegwijzer bij Wandre die alleen Maestricht vermeldt).

Vaals wordt in België enkel op de N608 vermeld en die weg loopt weliswaar langs de grens van de gemeente Voeren, maar ligt overal op Waals grondgebied. En de Walen geven tegenwoordig enkel de Nederlandse benaming aan voor een plaats in Nederland, dus zelfs als er al een benaming Vaels zou zijn hoef je die daar niet te verwachten. De voorwegwijzer vanaf de N648, die nog op het grondgebied van Voeren staat, vermeldt Vaals in het geheel niet. Pas op het kruispunt met de N608 staat Vaals aangegeven, maar dan zit je al in Wallonië.

Slenaken wordt in Teuven in de gemeente Voeren aangegeven, maar blijkbaar is daar geen Franse benaming voor (je zou kunnen denken aan Slenaeken, analoog aan het nabijgelegen Waalse Sippenaeken). Opvallend is wel dat in Teuven een eentalige wegwijzer naar Remersdaal staat, al heeft die plaats, gelegen in Voeren, ook de Franstalige benaming Remersdael.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Palance » wo 24 sep 2014, 16:35

Coen Tunnel schreef: Vaals wordt in België enkel op de N608 vermeld en die weg loopt weliswaar langs de grens van de gemeente Voeren, maar ligt overal op Waals grondgebied. En de Walen geven tegenwoordig enkel de Nederlandse benaming aan voor een plaats in Nederland, dus zelfs als er al een benaming Vaels zou zijn hoef je die daar niet te verwachten. De voorwegwijzer vanaf de N648, die nog op het grondgebied van Voeren staat, vermeldt Vaals in het geheel niet. Pas op het kruispunt met de N608 staat Vaals aangegeven, maar dan zit je al in Wallonië.
Deze staat nog net in Voeren volgens mij (de grens loopt hier net op of langs de weg, getuige het tweetalige bord net links ervan).
Vaals is ook nog op de N3 en N613 te vinden ten oosten van de Voerstreeek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 17:17

^^ De wegwijzers lijken meer op de Waalse exemplaren op dat kruispunt, dan op de tweetalige Vlaamse exemplaren. Dus ik denk dat dit Waalse wegwijzers zijn. De N608 zelf ligt volgens mij nergens in Vlaanderen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 17:27

Als ik op kaartniveau de omgeving van de Hagelstein (straatnaam) bekijk schurkt de gewestgrens tegen de N608 aan. Ik ga ervan uit dat de gewestgrens door de bermen en langs de voordeuren van de huizen in oost-westrichting loopt. De wegwijzers van de noordkant van de kruising met de N648 kunnen net op Vlaams grondgebied zijn neergezet en daarmee is de tweetaligheid verklaard :yes:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Alfa » wo 24 sep 2014, 17:32

Op NGI kan je de exacte grens bekijken (onderste zoomniveau TOP10MAP). De N608 kruist de taalgrens enkele keren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 17:40

^^ Dank, dat is inderdaad wat duidelijker dan Google of Open Street Map. ;)
Palance schreef:Deze staat nog net in Voeren volgens mij (de grens loopt hier net op of langs de weg, getuige het tweetalige bord net links ervan).
Vaals is ook nog op de N3 en N613 te vinden ten oosten van de Voerstreeek.
Vaag... Als ik de grens goed bekijk op die link vraag ik me juist van dat tweetalige bord af of het niet in Wallonië staat. De wegwijzer die jij linkt lijkt inderdaad op Vlaams grondgebied te staan, al is juist op dat stukje de kaart niet helemaal duidelijk.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 17:42

^^Handige applicatie, Alfa. Je hebt gelijk. Dan is gelijk die tweetalige wegwijzer duidelijk. De aangrenzende Waalse gemeente Aubel is eentalig Frans, daar zijn tweetalige wegwijzers "uitgesloten".

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Alfa » wo 24 sep 2014, 17:48

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:Deze staat nog net in Voeren volgens mij (de grens loopt hier net op of langs de weg, getuige het tweetalige bord net links ervan).
Vaals is ook nog op de N3 en N613 te vinden ten oosten van de Voerstreeek.
Vaag... Als ik de grens goed bekijk op die link vraag ik me juist van dat tweetalige bord af of het niet in Wallonië staat. De wegwijzer die jij linkt lijkt inderdaad op Vlaams grondgebied te staan, al is juist op dat stukje de kaart niet helemaal duidelijk.
Ik denk dat de grens dwars door het kruispunt loopt. Dan kloppen de wegwijzers eigenlijk wel. Google tekent de grens iets te noordelijk.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 21:12

Coen Tunnel schreef:^^ De wegwijzers lijken meer op de Waalse exemplaren op dat kruispunt, dan op de tweetalige Vlaamse exemplaren. Dus ik denk dat dit Waalse wegwijzers zijn. De N608 zelf ligt volgens mij nergens in Vlaanderen.
De Waalse wegbeheerder is hier wel eens onderwerp geweest van een klachtenprocedure wegens een overtreding van de taalwet.
Het ging volgens mij om deze wegwijzer:
https://maps.google.nl/maps?q=De+Plank, ... -1.88&z=16
Daar stond in de Old-School variant alleen Aken (Aachen). Nu dus mét Franstalige naam :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 21:15

Interessant bord, met Maestricht (zonder de Nederlandse naam) en Aix-la-Chapelle in het Frans. Het lijkt niet eens zo'n oud bord.

smulderke
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 13:08

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door smulderke » wo 24 sep 2014, 21:22

En het vreemde bij die kruising is dat vanuit Aubel op de N648 (in Wallonië dus) "De Planck" staat aangegeven ipv La Planck. Gezien toen ik hier van de zomer gefietst heb.

Zie hier

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 21:24

Coen Tunnel schreef:Interessant bord, met Maestricht (zonder de Nederlandse naam) en Aix-la-Chapelle in het Frans. Het lijkt niet eens zo'n oud bord.
Dat bord is dus geplaatst nadat er over het oude bord zoveel commotie is geschopt, ik vermoed dat het begin deze eeuw is neergezet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Alfa » wo 24 sep 2014, 21:39

Vinny schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ De wegwijzers lijken meer op de Waalse exemplaren op dat kruispunt, dan op de tweetalige Vlaamse exemplaren. Dus ik denk dat dit Waalse wegwijzers zijn. De N608 zelf ligt volgens mij nergens in Vlaanderen.
De Waalse wegbeheerder is hier wel eens onderwerp geweest van een klachtenprocedure wegens een overtreding van de taalwet.
Het ging volgens mij om deze wegwijzer:
https://maps.google.nl/maps?q=De+Plank, ... -1.88&z=16
Daar stond in de Old-School variant alleen Aken (Aachen). Nu dus mét Franstalige naam :D
Dat bord staat in eentalig gebied Wallonië. Dan is eigenlijk overal waar ze enkel de endoniemen gebruiken een overtreding van de taalwet. Al is het waarschijnlijker dat de klager zich eerder stoorde aan het Nederlandstalige Aken op dat bord.

De onduidelijke grenzenkwestie zal daar wel voor iets tussenzitten. Misschien wou de Waalse wegbeheerder op veilig spelen door er ook maar meteen de Nederlandse namen bij te vermelden (naast het endoniem wat ze standaard bewegwijzeren). Dat die voorzichtigheid commotie zou losbrengen had men natuurlijk ook niet kunnen voorzien.

Dit is trouwens het oude bord:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 21:49

Maar Alfa, buitenlandse steden mogen met hun endoniem worden aangeduid van de Taalwet. Dat was nu juist de "revolutie" van enige jaren geleden. Dat had je volgens mij zelf een keer gepost ;)
De klacht dateert dan ook van voor dat beleid lijkt me. Moet dus van voor 2005 ofzo geweest zijn :) Wellicht is er in de forumhistorie nog wat over te vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Alfa » wo 24 sep 2014, 21:51

Nu ik het nog eens opzoek, volgens deze kaart is het het AWV dat dit stukje weg beheert. Er is wellicht een speciaal samenwerkingsakkoord afgesloten om homogene beheerstukken te hebben wars van het eigenlijke (grillige) verloop van de grens.

Het zou dus best kunnen dat het oude controversiële bord met Aken-Aachen eerder geplaatst is door de Vlaamse wegbeheerder. Gezien daar opstaat wat er normaal zou opstaan mocht het in Voeren geplaatst zijn zou dat best kunnen. In de rest van Limburg werden toen ook dat soort aluminiumwegwijzers geplaatst.

Maar zulke samenwerkingsakkoorden doen natuurlijk niets af aan het feit dat de wegbeheerder de taalwet moet volgen en dus een 'Franstalig' bord plaatsen als dat in Wallonië is. Ookal is het onder het beheer van het Vlaamse AWV.

Omgekeerd zal dat ook zo zijn. Volgens die dienstkaart is de N608 op die plek onder Waals beheer. Dus zal ook Wallonië verplicht zijn om wegwijzers te voorzien die conform taalwet te zijn, in casu een Vlaamse faciliteitengemeente met dus Nederlands eerst en Frans tweede. Maar het is misschien nog complexer. Want de grens loopt door het kruispunt, de hoofdweg is in Waals beheer volgens de dienstkaart, de aansluitende weg is wel in beheer van AWV tot aan het kruispunt. Als je nauwkeurig kijkt zie je dat een poot de typisch Vlaamse muizegrijze paal is en de andere paal meer Waals is. Horen handwegwijzers wijzend naar een zijweg nog bij de hoofdweg of al bij de zijweg?
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 24 sep 2014, 22:20, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 22:05

De klacht werd geadresseerd aan en behandeld door de Waalse overheid. Dat was opvallend, want de klacht was van een Franstalig persoon aan de Waalse overheid, en daarmee tamelijk uniek. Vrijwel alle andere klachten van Franstaligen waren gericht tegen de Vlaamse overheid.
Of het bord door / in opdracht van het Vlaamse of Waalse gewest is geplaatst is mij niet helemaal duidelijk. In ieder geval ontbreekt nu weer de Nederlandstalige naam van Maastricht. Maar kennelijk heeft nog niemand zich met lange tenen gemeld bij de commissie ter bevordering van linguïstische egaliteit. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Alfa » wo 24 sep 2014, 22:08

Vinny schreef:De klacht werd geadresseerd aan en behandeld door de Waalse overheid.
Het bord staat feitelijk ook in Wallonië. Samenwerkingsakkoorden doen daar niets aan af en behelzen meestal een limitatieve vorm van verantwoordelijkheid zoals beheer en ervoor zorgen dat er gestrooid wordt. Voor de rest is het evenveel Wallonië als Luik of Charleroi.

Dus ik denk dat het wel terecht is dat de klacht naar Wallonië is gestuurd. Zij zullen op hun beurt AWV nog eens fijntjes op de taalwetgeving en de locatie van het bord gewezen hebben.

Ook rond het Leonardkruispunt heb je zo'n complexe grenzen en beheersstructuur met het gekende voorbeeld van Luxemb(o)urg waarvan de o zwart gemaakt is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 22:15

Het is alleen jammer dat het nieuwe bord nog steeds niet aan de taalwet voldoet. :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door harry » wo 24 sep 2014, 23:00

smulderke schreef:En het vreemde bij die kruising is dat vanuit Aubel op de N648 (in Wallonië dus) "De Planck" staat aangegeven ipv La Planck.
Men schijnt besloten te hebben dat het nu alleen nog maar De Plank heet.
Althans volgens de plaatsnaamborden:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 23:03

Dat is een niet-rechtsgeldige aanpassing van de Vlaamse overheid ;) Volgens mij loopt die procedure nog. Vlaanderen is niet bevoegd om de Nederlandstalige naam op te leggen aan Franstalige inwoners die woonachtig zijn in haar gewest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Wimpie25 » wo 24 sep 2014, 23:08

^^
Daar zijn klachten vanuit Wallonië over gekomen ja, maar het is en blijft een non-discussie. De Vlaamse overheid staat vrij in het uitvoeren van haar eigen decreten die volledige rechtsgeldigheid hebben in het gebied van haar eigen invloedssfeer. Dat wil zeggen, Vlaanderen staat vrij te doen en te laten binnen de grenzen van haar gewest zolang men de enkele federale bepalingen die er nu nog zijn, niet overtreedt. De bedoeling is dat alle Franstalige benamingen van Vlaamse gemeenten binnen het Vlaamse gewest binnenkort nietig worden verklaard.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door harry » wo 24 sep 2014, 23:11

Vinny schreef:Dat is een niet-rechtsgeldige aanpassing van de Vlaamse overheid
^^ Maar wat nou als De Plank nooit in een officiële namenlijst heeft gestaan? Dan kan de overheid volhouden dat dit de naam van die plaats is, in welke taal dan ook.
In Voeren heb je ook deze:
Afbeelding
(Op diverse kaarten en door Wikipedia ook Schoppem genoemd.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 23:33

Wimpie25 schreef:^^
Daar zijn klachten vanuit Wallonië over gekomen ja, maar het is en blijft een non-discussie. De Vlaamse overheid staat vrij in het uitvoeren van haar eigen decreten die volledige rechtsgeldigheid hebben in het gebied van haar eigen invloedssfeer. Dat wil zeggen, Vlaanderen staat vrij te doen en te laten binnen de grenzen van haar gewest zolang men de enkele federale bepalingen die er nu nog zijn, niet overtreedt. De bedoeling is dat alle Franstalige benamingen van Vlaamse gemeenten binnen het Vlaamse gewest binnenkort nietig worden verklaard.
Volgens mij moet je nog maar een keertje het handvest ter bescherming van minderheden doorlezen, Wimpie.
Franstalige inwoners in Vlaanderen zijn een minderheid met rechten. Dat kan de Vlaamse regering niet zomaar terzijde schuiven. Het is echt belangrijk zo'n stukje bescherming. Nu zal het in België wellicht niet zo'n vaart lopen (al weet je nooit zeker hoezeer de taalstrijd kan escaleren) maar de situatie in de Balkan en het Midden-Oosten laat zien dat je als meerderheid beter niet zomaar je wil aan de minderheid kan opleggen. Taalfaciliteiten zitten verder niemand in de weg, en zolang Vlaanderen zelf categorisch weigert om de Franstalige namen van steden in Wallonië te communiceren hebben ze minimaal net zoveel boter op hun hoofd. Heel hypocriet dus weer :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO][N602][N671][N619] 's-Gravenvoeren - Kanne

Bericht door Alfa » do 25 sep 2014, 2:24

Wimpie25 schreef:^^
Daar zijn klachten vanuit Wallonië over gekomen ja, maar het is en blijft een non-discussie.

De Vlaamse overheid staat vrij in het uitvoeren van haar eigen decreten die volledige rechtsgeldigheid hebben in het gebied van haar eigen invloedssfeer. Dat wil zeggen, Vlaanderen staat vrij te doen en te laten binnen de grenzen van haar gewest zolang men de enkele federale bepalingen die er nu nog zijn, niet overtreedt. De bedoeling is dat alle Franstalige benamingen van Vlaamse gemeenten binnen het Vlaamse gewest binnenkort nietig worden verklaard.
Dat heeft Vlaanderen in 2006 al eens geprobeerd. Ze zijn toen teruggefloten door de Raad van State: http://ovv.be/page.php?ID=1163. Terecht trouwens, de Vlaamse regering kan inderdaad niet bepalen hoe Franstaligen hun taal moeten gebruiken.


Namen van gehuchten hebben trouwens geen wettelijke basis. Daar is het de gemeente die borden kan plaatsen en gelijk welke spelling kan gebruiken. Enkel deelgemeenten en gemeenten hebben een officiële spelling, in zowel Frans als Nederlands (als die niet dezelfde zijn).
Vinny schreef: Volgens mij moet je nog maar een keertje het handvest ter bescherming van minderheden doorlezen, Wimpie.
België heeft dat Handvest niet ondertekend. Net om te vermijden dat dat Handvest het communautaire evenwicht zou verstoren. Dat neemt niet weg dat ik het wel eens ben dat Vlaanderen ooit zal moeten erkennen dat Vlaanderen ook diverse minderheidsgroepen binnen de grenzen heeft.

Die klachten waar Wimpie het over heeft komen zelden uit Wallonië maar van Franstaligen uit Vlaanderen zelf. Vlamingen dus.

Plaats reactie