[foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Alfa » zo 08 nov 2015, 22:52

harry schreef: Dat geldt hier niet: het gele bord staat er alleen maar omdat de witte borden tegenwoordig geen plaatsnaam meer mogen bevatten...
Hoezo 'geen plaatsnaam meer mogen bevatten'?

harry schreef: Afbeelding
Taalwetten doorgeschoten: Edingen is een faciliteitengemeente en dus staat ook de Nederlandse naam van Labliau op het bord...
De Nederlandse naam blijkt dan ook nog eens 'Abele' te zijn en niet Labliau. Geen idee waarom dat niet op de borden staat. Een beetje een gevalletje zoals Lixhe-Lieze.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 nov 2015, 23:21

^^ Volgens mij houdt men in België ook gewoon de lijst van de Taalunie aan. Daar staat Abele niet vermeld. Dus wordt Labliau gebruikt - of dat nu historisch correct is of niet. Er zal wel een reden zijn dat Abele niet in die lijst staat.

Lieze staat wel in die lijst, maar dat ligt niet in een faciliteitengemeente. Strikt genomen zou dat vanaf Voeren echter ook tevems als Lieze moeten worden aangegeven en niet alleen als Lixhe. Dat gebeurt immers ook met Luik-Liège, Wezet-Visé en Maastricht-Maestricht. Gelukkig zijn ze in Wallonië wél met die onzinnige spelling van Maestricht gestopt en is volgens mij nog maar één wegwijzer over in het Luikse met een vermelding naar Maestricht.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door harry » ma 09 nov 2015, 0:13

Coen Tunnel schreef:(er) is volgens mij nog maar één wegwijzer over in het Luikse met een vermelding naar Maestricht.
Ik kon de afgelopen 10 jaar deze twee vinden. De tweede foto is uit 2007. Bedoel je dat die wegwijzer inmiddels weg is?
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door harry » ma 09 nov 2015, 0:15

harry schreef:Dat geldt hier niet: het gele bord staat er alleen maar omdat de witte borden tegenwoordig geen plaatsnaam meer mogen bevatten...
Alfa schreef:Hoezo 'geen plaatsnaam meer mogen bevatten'?
Ik meende van een van jullie begrepen te hebben dat alleen dit soort komborden nog geplaatst mogen worden:
Afbeelding

Ik zie ze dan ook (helaas) steeds meer verschijnen. Of nog erger: geen komborden meer, maar alleen :zone-30: (maar dan met 50).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Alfa » ma 09 nov 2015, 0:18

In de wegcode zijn zowel versies met en zonder plaatsnaam opgenomen. De versie zonder plaatsnaam is nieuw sinds 2005, maar gelukkig niet algemeen (je wil immers weten in welk dorp je komt).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 nov 2015, 0:22

harry schreef:
Coen Tunnel schreef:(er) is volgens mij nog maar één wegwijzer over in het Luikse met een vermelding naar Maestricht.
Ik kon de afgelopen 10 jaar deze twee vinden. De tweede foto is uit 2007. Bedoel je dat die wegwijzer inmiddels weg is?
Afbeelding
Afbeelding
In Voeren staan er nog wel een paar. Ik bedoelde eentje in Wallonië, dit antieke exemplaar.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Willem » ma 09 nov 2015, 15:41

De bovenste foto (die van de N648) staat ook in Voeren (Hagelstein), zij het slechts een paar meter. Rechts van het gele huis zie je de zijkant van het gemeentebord.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door paolie » ma 09 nov 2015, 16:32

^^ ook de onderste foto (E25) staat in Voeren.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Lambo19 » ma 09 nov 2015, 19:39

Alfa schreef:In de wegcode zijn zowel versies met en zonder plaatsnaam opgenomen. De versie zonder plaatsnaam is nieuw sinds 2005, maar gelukkig niet algemeen (je wil immers weten in welk dorp je komt).
Persoonlijk zie ik het nut niet in van een kombord zonder plaatsnaam. Dan kan je wat mij betreft meteen de weg een snelheidsbeperking geven van 70 km/u of desnoods inrichten als een ZONE 50. Er zijn wegen genoeg gelegen in de bebouwde kom waar feitelijk zonder problemen 60 of zelfs 70 km/u gereden kan worden. Vaak is het wegprofiel bij het binnenrijden van de bebouwde kom ook onveranderd aan dat van een bubeko weg.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Wimpie25 » ma 09 nov 2015, 21:18

^^
Die versie is ingevoerd om absurditeiten op plaatsen waar de komgrens met de gemeentegrens samenvalt, te vermijden. Theoretisch zou je het ook kunnen gebruiken om geconcentreerde verkavelingen tot naamloze kom om te vormen. Bibeko gelden nog andere regels dan in een ZONE 50 bubeko.
Gelukkig zijn er tot nu toe nog geen flagrante flaters mee gepleegd. De gemeenten zijn berucht voor creatieve bebording.
Coen Tunnel schreef:^^ Ah, die kende ik niet. Nou ja, laat ik het dan zo stellen, de meeste wegwijzers met Lüttich-Liège zijn niet gehavend. :)

Wat een oud ding trouwens met die overgeplakte E-nummers...
Inderdaad al een oldtimertje want het N-nummer lijkt ook overplakt te zijn. Tenzij het rijksnummer daar ooit gewijzigd is geweest, is deze dus al minstens voor 1986 :D

Wat de doorstreepte borden in de oostkantons betreft, de Waalse wegbeheerder heeft zich ooit beziggehouden met het verwijderen van de Franse versie van tweetalig bewegwijzerde bestemmingen. Te zien aan het gebruik van oplosbare schrapverf. Op portalen bestemmingen gaan uitschrappen zonder hoogtewerkers valt al onder serieuze waaghalzerij en lijkt mij enkel voorbehouden voor ultrafanatieke taalactivitisten.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Lambo19 » ma 09 nov 2015, 21:26

Ik vind het alleszins nogal slordig en onprofessioneel van het Waals gewest om op zulke manier bestemmingen te verwijderen van de bewegwijzering.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door paolie » ma 09 nov 2015, 21:36

Lambo19 schreef:
Alfa schreef:In de wegcode zijn zowel versies met en zonder plaatsnaam opgenomen. De versie zonder plaatsnaam is nieuw sinds 2005, maar gelukkig niet algemeen (je wil immers weten in welk dorp je komt).
Persoonlijk zie ik het nut niet in van een kombord zonder plaatsnaam.
De gemeente Voeren maakt voor haar kernen gebruik van deze variant. Scheelt heel wat in de jaarlijkse schoonmaakkosten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door harry » ma 09 nov 2015, 23:40

^^ Het probleem is daar alleen verplaatst naar iets verder buiten de kom.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door harry » ma 09 nov 2015, 23:41

Wimpie25 schreef:Die versie is ingevoerd om absurditeiten op plaatsen waar de komgrens met de gemeentegrens samenvalt, te vermijden.
Dat is dan niet echt gelukt, getuige het voorbeeld van Halen hierboven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Alfa » di 10 nov 2015, 13:52

Een andere mogelijkheid is dat men geen overvolle borden wenste. Want de toevoeging van dat 'komsymbool' dreigde veel borden zeer druk te maken. Zeker tweetalige (zoals in Voeren). Wellicht oordeelde men dat de komnaam slechts bijkomstige informatie is en niet essentieel voor de weggebruiker.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Vinny » di 10 nov 2015, 20:39

Lambo19 schreef:Ik vind het alleszins nogal slordig en onprofessioneel van het Waals gewest om op zulke manier bestemmingen te verwijderen van de bewegwijzering.
Bovendien gebruiken ze in de rest van het gewest over het algemeen wel professionele stickers om bestemmingen uit te stuffen of over te plakken. Ik denk dat het een haastklus is geweest die geen geld mocht kosten, maar zoiets hoort er niet 20 jaar lang zo bij te staan. Het is gewoon geen porum, het leidt tot verloedering en het geeft een verkeerd voorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 nov 2015, 8:43

^^ Het staat er inderdaad al zeker een jaar of twintig zo bij en is de omgeving daar nu echt zoveel meer verloederd? Ik denk dat dat in de Oostkantons wel meevalt, het is doorgaans een net stukje België. Als er van verloedering al sprake is, dan komt dat echt niet door wat slecht aangebrachte verf op wegwijzers.

Dat het er niet uitziet is een heel andere discussie. Want inderdaad, fraai is het niet en het is niet zoals het hoort.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Wimpie25 » vr 13 nov 2015, 13:58

harry schreef:
Wimpie25 schreef:Die versie is ingevoerd om absurditeiten op plaatsen waar de komgrens met de gemeentegrens samenvalt, te vermijden.
Dat is dan niet echt gelukt, getuige het voorbeeld van Halen hierboven.
Het verplicht vermijden van dubbele vermeldingen is niet in voege, het lege kombord is en blijft facultief. Bovendien is de kans bestaande dat die borden er al stonden voor de introductie van het lege kombord. Het kombord met silhouet is pas in 2004 ingevoerd met een overgangsperiode van 11 jaar. Over een leeg kombord is nooit gecommuniceerd geweest en het gebruik ervan is ook pas mogelijk geworden sinds de invoering van het silhouet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Vinny » vr 13 nov 2015, 20:58

CoenTunnel schreef:j en is de omgeving daar nu echt zoveel meer verloederd? Ik denk dat dat in de Oostkantons wel meevalt, het is doorgaans een net stukje België. Als er van verloedering al sprake is, dan komt dat echt niet door wat slecht aangebrachte verf op wegwijzers.
Er is een relatie tussen hoe net de openbare ruimte is, en hoe netjes mensen zich gaan gedragen. Dat is wetenschappelijk onderzocht:
http://www.novimores.nl/2014/03/een-omg ... -gedrag-3/
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 nov 2015, 21:12

^^ Dat is alom bekend. Maar aoals gezegd is - afgezien van die niet zo netjes overgeverfde wegwijzers - de openbare ruimte in een plaats als Sankt-Vith best netjes. Alleen overgeverfde wegwijzers zorgen er nog niet voor dat een gebied in verval raakt. Ik ben van mening dat de Oostkantons nu een frissere indruk maken dan zo'n 15-20 jaar geleden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Vinny » za 14 nov 2015, 10:28

Ik heb het idee dat ze in heel Wallonië bezig zijn om de openbare ruimte op te frissen. Het gaat alleen tergend langzaam, en dit soort wegwijzers lijkt me nou laaghangend fruit. Voordat je Charleroi-Centrum hebt opgeknapt ben je vele miljoenen euro's verder. Hier hoef je alleen maar een paar nieuwe wegwijzers te bestellen en gelijk de doelen er op te zetten waarvan het Waals gewest vijf jaar geleden(!) had besloten om ze neer te zetten.
https://goo.gl/maps/WEBvhZgFw2N2
Saarbrücken dus en geen Trier.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door EtienneM » za 14 nov 2015, 18:14

Wallonië is ook bezig met het plaatsen van een nieuw soort handwijzer, wat een beetje op Redesign lijkt. Vooral het formaat van de nieuwe borden is een stuk kleiner en daardoor zijn ze dus een stuk minder goed leesbaar vanaf een afstand. Vergelijk deze streetviewbeelden bijvoorbeeld maar eens met 2009... Ik heb dit soort handwijzers wel eens eerder gemeld, maar ik had toen alleen een wazige foto. Kwam ze toevallig laatst nog tegen in Visé (Wezet) tegen:

https://www.google.nl/maps/@50.731741,5 ... 56!6m1!1e1
https://www.google.nl/maps/@50.7318172, ... 56!6m1!1e1
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Lambo19 » za 14 nov 2015, 19:21

^^
Klopt aan de Belgische-Franse grens in West-Vlaanderen zijn deze exemplaren ook te vinden als ik mij niet vergis.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Coen Tunnel » za 14 nov 2015, 20:15

Vinny schreef:Ik heb het idee dat ze in heel Wallonië bezig zijn om de openbare ruimte op te frissen. Het gaat alleen tergend langzaam, en dit soort wegwijzers lijkt me nou laaghangend fruit. Voordat je Charleroi-Centrum hebt opgeknapt ben je vele miljoenen euro's verder. Hier hoef je alleen maar een paar nieuwe wegwijzers te bestellen en gelijk de doelen er op te zetten waarvan het Waals gewest vijf jaar geleden(!) had besloten om ze neer te zetten.
https://goo.gl/maps/WEBvhZgFw2N2
Saarbrücken dus en geen Trier.
Nieuwe wegwijzers zouden inderdaad een stuk beter staan. Maar of er Saarbrücken op moet staan? Leuk dat het Waals gewest dat beslist heeft, maar voorlopig staat op de A60 pas na Prüm voor het eerst Saarbrücken aangegeven.
EtienneM schreef:Wallonië is ook bezig met het plaatsen van een nieuw soort handwijzer, wat een beetje op Redesign lijkt. Vooral het formaat van de nieuwe borden is een stuk kleiner en daardoor zijn ze dus een stuk minder goed leesbaar vanaf een afstand. Vergelijk deze streetviewbeelden bijvoorbeeld maar eens met 2009... Ik heb dit soort handwijzers wel eens eerder gemeld, maar ik had toen alleen een wazige foto. Kwam ze toevallig laatst nog tegen in Visé (Wezet) tegen:
Ik heb ze ook in Barvaux gezien, maar volgens mij was dat de locatie die jij al eerder had gemeld. Ik ben er geen fan van, de klassieke wegwijzers in SNV zijn veel beter leesbaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Vinny » za 14 nov 2015, 20:21

In Mons staan ze ook:
https://goo.gl/maps/yLm3wi5bpPq

Ik heb het idee dat ze alleen geplaatst worden binnen de bebouwde kom, of dat het een contract is dat slechts voor een bepaald aantal wegwijzerleveranciers geldt, want ik zie ook nieuwe borden volgens de oude standaard geplaatst worden... :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Lambo19 » za 14 nov 2015, 20:25

De verkeerslichten zijn blijkbaar ook op de schop gegaan...

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door tompie » zo 15 nov 2015, 6:49

Vinny schreef:In Mons staan ze ook:
https://goo.gl/maps/yLm3wi5bpPq

Ik heb het idee dat ze alleen geplaatst worden binnen de bebouwde kom, of dat het een contract is dat slechts voor een bepaald aantal wegwijzerleveranciers geldt, want ik zie ook nieuwe borden volgens de oude standaard geplaatst worden... :dontknow:
Deze wegwijzers worden geplaatst op wegen beheerd door het Waals Gewest die door een drukke stad/bebouwde kom lopen (in Henegouwen kan je ze al vinden in Mouscron, Tournai, Ath, Mons,...) De meeste zijn inwendig verlicht (niet allemaal, je ziet het verschil enkel aan de dikte van het bord)en ze hebben allemaal zo een speciaal model van paal waarop ze gemonteerd zijn. Ook VRI's op deze wegen krijgen zo een type paal zoals al goed te zien is in Mons.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door harry » zo 15 nov 2015, 20:51

Vergelijk "Frans" en "Redesign" model, in Luik:
Afbeelding
(foto uit 2010 alweer)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door Vinny » zo 15 nov 2015, 23:12

Het is me af en toe een raadsel wat de wegbeheerders in Wallonië bezielt, maar het houdt het forum wel levendig met allerlei bijzondere foto's. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [foto] [B] provincies Namen, Luik e.o.

Bericht door RSK » zo 15 nov 2015, 23:17

Volgens mij doen ze daar gewoon praktijktests om te kijken wat bevalt. Zo naast elkaar valt te zien dat Frans erg mooi is en redesign spuuglelijk. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie