[B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

[B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Jump » za 20 feb 2016, 20:59

Niet echt een artikel over Wegen in Beeld, maar over diegene die de wegen via beelden bekijken.

Afbeelding

Het Vlaams Verkeerscentrum (VVC) verspreid sinds 4 jaar ook de belangrijkste verkeersinformatie via Twitter (@verkeerscentrum). Om hun vierde verjaardag te vieren hebben ze een rondleiding gegeven in het zenuwcentrum van de organisatie. Een 140-tal mensen hadden opgegeven geïnteresseerd te zijn. Hieruit zijn twee keer tien personen uitgenodigd die ook nog iemand mochten meebrengen. We waren in de voormiddag (er was nog een groep in de namiddag ook), met iets meer dan twintig personen. Stipt om tien uur stond Peter Bruyninckx ons op te wachten. Samen gingen we naar het zevende verdiep in een van de gebouwen aan het Kievitplein in Antwerpen (vlak aan Antwerpen-Centraal).

We mochten overal foto's nemen in het kantoor, behalve in de Tunnelcentrum. Wat ook niet mocht is een detail foto van de schermen gaan nemen. Dit in verband met de privacy wetgeving. Dat is de reden waarom ik ook enkele foto's niet in een groter formaat gelinkt heb.
Alle foto's zijn van mij, uitgezonderd als er expliciet een bron onder vermeld is.

Afbeelding
Bron: Gert Van Hoecke @ Twitter

Het eerste wat we tegenkwamen in het kantoor was dit:
Afbeelding
Bron: Leen Van De Moere @ Twitter

Het eerste uur heeft Peter een uitgebreide presentatie gegeven over de werking van het VVC, wat onder hun beheer valt, en een klein stukje over de geschiedenis. Het VVC is gestart in 2000 in een klein kantoor bovenop de Craeybeckxtunnel (als ik het mij goed herinner). Voor de eerste jaren voldeed dat kantoor, maar naar mate er steeds meer verantwoordelijkheden bijkwamen, groeide ook het aantal werknemers. Een viertal jaar geleden zijn ze verhuisd naar de huidige locatie. De nu ongeveer 50-60 werknemers hadden immers een hoop ruimte nodig.
Daar nemen ze drie verdiepen in gebruik van het gebouw. Op het bovenste van de drie zitten er kantoren en vergaderzalen. Hier zit het onthaal, alsook het personeel dat de studies doet, en nog een hoop bureaus. Hier hebben we het eerste uur genoten van de taart.
De middelste verdieping hebben we niet bezocht, maar op de onderste van de drie bevindt zich het zenuwcentrum.

Enkele getallen:
* 1000+ camera's in gebruik. Vaste en pan-zoom camera's. Ook volledige dekking in de tunnels.
* Elke maand. Normaal wordt elke camera elke maand onderhouden. Wat wilt zeggen dat de lenzen gekuist worden en klein onderhoud. Soms durft er wel eens een vogel gaan broeden op een camera, of heb je een spin vol in beeld.
* 42 000 000 hits sturen de 4500 tellussen per dag door naar hen. Een hit is een passage op een tellus.
* 24/7/365 het VVC is dag in, dag uit, elke dag van het jaar bemand met operator en ander personeel.
* 25 keer, zoveel keer is vorig jaar de Liefkenshoektunnel tolvrij gemaakt.
* 300+ keer, dit is het aantal keer de het VVC contact opgenomen heeft met de Nederlandse wegbeheerder voor te weten als ze grensverkeer via de A12 of E19 kunnen omleiden. Voorbeeld: indien op de E19 een ongeval gebeurd, wordt het verkeer via de A12 omgeleid. Maar dit enkel maar nadat NL hun akkoord gegeven heeft. Dit om te vermijden dat het verkeer zich vastrijdt mocht op de A4 ook een ongeval gebeurd zijn.
* 7 dagen. Zolang worden alle beelden bijgehouden. Maar terugkijken mogen ze zelf niet doen, enkel met machtiging van hogerop of op verzoek van de politie.

Op de onderste verdieping zit niet enkel het zenuwcentrum. Er is ook een kantoor van de Lokale Politie van Antwerpen en het Tunnelcentrum (daarover later meer).

Een overzicht:
Afbeelding
(Klik voor grote versie)

Aan de buitenste muren is er plaats voor tien operatoren. Meestal zijn er zoveel niet aanwezig. In de week zijn er vijf mensen aanwezig, in het weekend drie, en tijdens de nacht minstens twee.
Tot vorig jaar was 's nachts maar een persoon aanwezig, maar doordat de Vlaamse Overheid meer en meer onderhoudswerken 's nachts uitvoert en daarbij de nodige signalisatie aangepast en in de gaten dient te gehouden worden is deze uitgebreid naar twee personen.

De drie nu aanwezige operatoren hadden elk een segment voor hun rekening: Oost/West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen/Limburg. In geval van calamiteiten kunnen deze uiteraard verschonen worden.

Elke operator heeft vijf schermen recht voor hen, twee grotere voor camerabeelden er vlak boven, en per twee/drie operatoren hangt er ook nog een extra scherm bovenaan.

Afbeelding

De onderste vijf schermen worden gebruikt voor het gewone werk: aanpassen RSS, VMS, RVMS, ... signalisatie, selecteren van camera's voor te tonen op bovenste schermen, twitter, en een hoop meer. Op het middelste scherm zie je een stukje van de ring van Gent, elk icoontje dat je er ziet op staan is een camera. Het zijn er dus meer dan je zou denken.
Op de twee schermen erboven kunnen van een tot vijftien verschillende camera's per beeld getoond worden. Elke operator heeft ook een joystick waarmee de pan-zoom camera's volledig beheerd kunnen worden.
Wie goed kijkt, herkent linksboven het kruispunt R4-Langerbruggestraat, daarnaast de opstelstroken aan Eurosilos kruispunt komende van Zelzate, en daaronder de twee VMS borden nabij Aalter.

Op het scherm dat aan de muur hangt komen de incidenten op, maar eerst wat over de camera's. Veel camera's zijn 'slim'. Dat wil zeggen dat ze het beeld gaan verwerken. Op onderstaand beeld zie je twee zaken. Het eerste is de pijlen per rijvak. Deze tellen de voertuigen. Het tweede is minder goed zichtbaar, maar zijn de lange witte rechthoeken per rijvak.
Hierin worden de voertuigen gevolgd en hun snelheid geschat. Is dit opeens veel lager, of zelf negatief (spookrijder) dan verschijnen die beelden op het grote scherm met een rode rand er rond.
Dit slimme systeem zorgt er voor dat de operator niet alle 1000+ camera's effectief in de gaten hoeven te houden. Van zodra iets opgemerkt wordt, worden ze verwittigd en kan actie ondernomen worden als er effectief iets aan de hand is.

Afbeelding
Bron: @verkeerscentrum

Wie is ook nog aanwezig in die ruimte? Op de middelste bureau is ook altijd iemand aanwezig van de Wegpolitie Antwerpen. Zo kan men van op het 'veld' ook snel ingrijpen op de actuele situatie. Ook is er een post aanwezig van de Lokale Politie van Antwerpen (niet op beeld).

De praatpalen. Ja, die rode palen die je langs de autosnelwegen en op carpool parkings ziet staan. Daar komen nu bijna geen oproepen meer op binnen.
Waar er vroeger tot 40 oproepen binnen kwamen per dag, is dat nu bijna niks meer. Vandaag waren er reeds drie geweest, maar alle drie waren prank calls van op carpool parkings. Af en toe probeert er ook eens iemand pizza te bestellen op die manier. In de zomer wordt er meer gebruik van gemaakt dan in de winterperiode, toerisme.

De praatpalen komen toe op een aparte bureau. Deze is niet permanent bemand, maar komt iemand naartoe indien er een oproep is.
Afbeelding


Aan de andere kant van de verdieping is het Tunnelcentrum aanwezig. Hier mochten we helaas geen foto's nemen.
Wat doen het Tunnelcentrum? Zij houden de tunnels op het TERN netwerk in de gaten, zijnde: Craeybeckxtunnel, Kennedytunnel en Leonardkruispunt (het ging vlug daar, dus kan er even naast zitten met die laatste). Alhoewel daar de laatste tijd ook meer andere tunnels bij hun verantwoordelijkheden zijn gekomen.

Bij de tunnels houden zij waterstanden en zo in de gaten. Ze monitoren de pompen, stuwen, ... Bij een ADR-incident bijvoorbeeld in een tunnel moeten dan ook de pompen onmiddellijk uitgeschakeld worden.

Zij houden ook alles in de gaten dat iets met mechanica, elektronica te manken heeft langs de Vlaamse autosnelwegen. Maar ook de fietsersliften aan Sint-Anna en aan de Kennedytunnel (waar juist twee personen 30 minuten vastgezeten hebben). De noodtelefoons van die liften komen rechtstreeks bij hen uit. Zij nemen dan ook contact op met de techniekers en sturen die op pad.

Hoewel ze op het zelfde verdiep zitten, zijn er soms rare situaties. Het Tunnelcentrum heeft bijvoorbeeld geen toegang tot de beelden van de Zelzatetunnel, of van bepaalde andere tunnels. Alhoewel ze die graag willen hebben. Vermoedelijk is dit een gevolg van de privacycommissie over het feit van wie allemaal de beelden kan en mag bekijken.


Enkele willekeurige foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bron: @PeterBruyninckx

Afbeelding
Bron: Ellen Mestdag @ Twitter

--

Er worden zeldzaam rondleidingen gegeven in het VVC. Alhoewel daar regelmatig vragen voor komen. Af en toe geven ze effectief een rondleiding aan verenigingen. Indien er van hieruit interesse is, is het altijd eens de moeite waard op het via de vereniging eens te vragen. Wie niet waagt, niet wint. ;)

Nog dit: heb je iets gemerkt op de weg, een obstakel, voetganger of iets anders? Bel 112. Stuur geen tweet naar hen, of bel ook niet Touring Mobilis. Via de politie vernemen zij het ook binnen de twee-drie minuten. En de gegevens die bij Touring Molibis binnenkomen gaan niet naar het VVC, dus dan weten zij nog niks en kunnen ze ook geen actie ondernemen!
Laatst gewijzigd door Jump op za 20 feb 2016, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door captain007 » za 20 feb 2016, 21:10

Leuke reportage. Volgens mij is ooit wel eens een forummeeting geweest bij het oude verkeerscentrum wat toen nog heel amateuristisch was opgezet als ik me de fotoseries van destijds kan herinneren. Wat dat betreft zijn er ze er wel flink op vooruit gegaan in de afgelopen jaren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Rein » za 20 feb 2016, 21:14

Mooi verhaal inderdaad. Inderdaad erg interessant zo'n verkeerscentrale en leuk te lezen dat sommige zaken net anders zijn/gaan dan in Nederland.
Jump schreef: * 300+ keer, dit is het aantal keer de het VVC contact opgenomen heeft met de VID voor te weten als ze grensverkeer via de A12 of E19 kunnen omleiden. Voorbeeld: indien op de E19 een ongeval gebeurd, wordt het verkeer via de A12 omgeleid. Maar dit enkel maar nadat de VID hun akkoord gegeven heeft. Dit om te vermijden dat het verkeer zich vastrijdt mocht op de A4 ook een ongeval gebeurd zijn.
Dit klopt niet helemaal of je hebt het verkeerd begrepen. De VID is een commerciële partij die verkeersinformatie verkoopt en is geen wegbeheerder o.i.d. Het lijkt me niet dat de VID formeel akkoord kan/moet geven bij een omleiding over Nederlands grondgebied. Uiteraard kan zij wel aangeven of een omleiding al dan niet handig is (in verband met mogelijke problemen op de omleidingsroute), maar een formele stem hebben ze lijkt mij niet.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Jump » za 20 feb 2016, 21:16

^^

Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast.

Er was sprake van "de Nederlandse collega's", en ik nam foutief aan dat dat de VID is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door captain007 » za 20 feb 2016, 21:17

^^ Oftewel men zal het dan wel aan Rijkswaterstaat doorgeven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Mark » za 20 feb 2016, 21:18

Interessant verslag en erg opmerkelijk wat betreft de privacywetgeving. Ik wist niet dat ze inmiddels verhuisd zijn want ja, in 2005 is een forumdelegatie inderdaad op bezoek geweest in de keet bovenop de Craeybeckxtunnel :) (dat was hier).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Palance » za 20 feb 2016, 21:39

2005 alweer? Lang geleden dat ik er geweest ben. En ja, dit ziet er nu een stuk moderner uit dan wat we toen zagen, al was ook dat een interessant bezoek. Leuke repo :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door marcel » zo 21 feb 2016, 10:55

Mark schreef:Interessant verslag en erg opmerkelijk wat betreft de privacywetgeving.
Het klinkt inderdaad absurd. Het lijkt wel Zwitserland ...
Ik wist niet dat ze inmiddels verhuisd zijn want ja, in 2005 is een forumdelegatie inderdaad op bezoek geweest
Ik ook niet. Het was 18 maart 2006, ik dacht ook dat het minder lang geleden was.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door waldo79 » zo 21 feb 2016, 13:37

^^Leuke reportage, Jump. Ik was er ook bij in 2006 bij de meeting.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Alfa » zo 21 feb 2016, 18:21

marcel schreef:
Mark schreef:Interessant verslag en erg opmerkelijk wat betreft de privacywetgeving.
Het klinkt inderdaad absurd. Het lijkt wel Zwitserland ...
Dat is allesbehalve absurd. Openbare camera's zijn aan strenge regels onderworpen. Je zou anders iemand via de camera's kunnen volgen. Foto's nemen van die schermen is een beetje hetzelfde als de beelden zelf verspreiden, logisch dat zoiets dus verboden is.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Mark » zo 21 feb 2016, 19:11

Ik heb zelf privacy zeer hoog in het vaandel staan, maar beelden van het verkeer in het tunnel zijn toch behoorlijk essentieel voor een veilige bewaking van de tunnel. En zolang de beelden voor de rest niet/beperkt opgeslagen worden niet openbaar te zien zijn, lijkt de privacy mij toch behoorlijk gewaarborgd. Of zijn er in België incidenten in het verleden geweest die het tegendeel bewijzen?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Alfa » zo 21 feb 2016, 19:40

^^De beelden worden bekeken door de medewerkers van het Vlaams Verkeerscentrum. Allen mogen ze niet daarbuiten verspreid worden zonder toestemming.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Palance » zo 21 feb 2016, 20:41

Een foto maken heeft natuurlijk niets met vespreiden te maken zolang ik niets met die foto doe. Privacy kun je ook schenden door mee te kijken, wat kentekens te onthouden en die dan op facebook ofzo te plaatsen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Alfa » zo 21 feb 2016, 23:03

^^Dat valt dan buiten de controle van het VVC. Terwijl ze wel mede-aansprakelijk kunnen gesteld worden als de foto toch verspreid wordt. Ik blijf het dus zeer logisch vinden dat ze dat gewoon verbieden. Overigens is de foto zelf ook al verspreiding omdat daarmee sowieso iemand van buiten het VVC die beelden te zien krijgt (zelfs al is het maar de fotograaf zelf). Dus zelfs dat gaat eigenlijk al te ver.
Palance schreef:Privacy kun je ook schenden door mee te kijken, wat kentekens te onthouden en die dan op facebook ofzo te plaatsen.
Volgens de letter van de wet zouden derden die beelden überhaupt niet mogen zien, dat klopt. Dus het VVC past de regels niet streng toe maar eerder laks. Maar dat valt te begrijpen, foto's zijn veel directer en blijvender (en risico op verdere verspreiding) dan slechts even de schermen kunnen zien.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door kees » zo 21 feb 2016, 23:54

Ik zou best belangstelling hebben voor een rondleiding aldaar. In 2006 ben ik er niet bij geweest.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Wimpie25 » ma 22 feb 2016, 11:47

Palance schreef:Een foto maken heeft natuurlijk niets met vespreiden te maken zolang ik niets met die foto doe. Privacy kun je ook schenden door mee te kijken, wat kentekens te onthouden en die dan op facebook ofzo te plaatsen.
De Privacy-Bobo's in België zijn hypersensitief als het op camerabeelden aankomt. Op zich geen ramp maar er zijn in het verleden eigenlijk geen noemenswaardige problemen geweest. Absurd dat de tunnelbeelden niet door de volledige dienst kunnen geraadpleegd worden.

Mooie beelden en toffe reportage trouwens. Die kriekentaart zag er heerlijk uit! :yes:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Palance » ma 22 feb 2016, 19:20

Alfa schreef:^^Dat valt dan buiten de controle van het VVC. Terwijl ze wel mede-aansprakelijk kunnen gesteld worden als de foto toch verspreid wordt. Ik blijf het dus zeer logisch vinden dat ze dat gewoon verbieden. Overigens is de foto zelf ook al verspreiding omdat daarmee sowieso iemand van buiten het VVC die beelden te zien krijgt
En als ik nu langs de E19 ga zitten om kentekens te noteren? Dat is gewoon openbare ruimte.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Lambo19 » ma 15 aug 2016, 8:08

Achter de schermen bij het Vlaams Verkeerscentrum:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kont ... -a2829260/

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door tompie » ma 15 aug 2016, 8:38

^^ zou dit dan gebruiker jan leirs vanop dit forum zijn?Ik dacht al dat ik die naam hier eerder had gezien.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][FOTO] Het Vlaams Verkeerscentrum

Bericht door Lambo19 » ma 15 aug 2016, 10:20

^^
Gegarandeerd, daar lijkt me geen twijfel over mogelijk. :yes:

Plaats reactie