[B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door Kaaiman » ma 10 okt 2016, 22:41

Afgelopen vrijdag heb ik het project A11 Zeebrugge mogen bezoeken. In allerlei opzichten is de A11 een bijzondere weg. In het zuiden gaat de weg behoorlijk de hoogte in, om verder naar het noorden vooral verdiept te liggen. Een fotoreportage van zuid naar noord.

Afbeelding
1. De A11 kruist de spoorlijn Brugge - Knokke-Heist en het Boudewijnkanaal met één enorm viaduct, dat uit meerdere delen bestaat. Door de dunne zijden lijkt het brugdek heel mooi rank. Wie goed kijkt, ziet trouwens dat de pijlers op de achtergrond aan het brugdek vastzitten, terwijl bij de pijlers dichterbij het brugdek los op de pijlers rust. Dit is om de zetting van de constructie op te kunnen vangen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
2. Kruising met de spoorlijn. De constructie van dit deel is anders dan de rest van het viaduct, omdat de overspanningen groter moesten zijn vanwege de spoorlijn die diagonaal gekruist wordt. De dubbele pijler rechts markeert de overgang van de verschillende constructies. Daar komt een flinke voegovergang die maar liefst 40 cm zetting moet kunnen opvangen.

Afbeelding
3. De bekisting van de pijler in aanbouw links heeft in brand gestaan en is inmiddels vrijwel vervangen. Goed zichtbaar zijn de spankabels om het beton te spannen rechts.

Afbeelding
4. Het viaduct maakt een mooie curve. Op de achtergrond gaat het viaduct over het Boudewijnkanaal.

Afbeelding
5. Waarschijnlijk komt hier een portaal. Prachtig zicht op het omringende landschap.

Afbeelding
6. De andere zijde van het viaduct, met zicht op de afwerking van het naastliggende viaduct.

Afbeelding
7. Zwevend tussen de twee viaducthelften, blik richting noorden.

Afbeelding
8. Blik richting zuiden, links moet de rand nog worden afgewerkt.

Afbeelding
9. Ingezoomd richting zuiden.

Afbeelding
10. Ingezoomd weer richting noorden. Zo te zien wordt aan de afwerking gewerkt.

Afbeelding
11. Blik op de spoorlijn en de afwerking van de buitenbocht van het viaduct.

Afbeelding
12. In de binnenbocht ligt de afwatering al klaar.

Afbeelding
13. Nabij het Boudewijnkanaal komt een beweegbare brug. Naar verluidt de eerste beweegbare brug in een autosnelweg in België. Opvallende keuze, want in Nederland wordt brug na brug vervangen door een aquaduct.

Afbeelding
14. De beweegbare brug wordt een basculebrug, net als de bestaande spoorbrug ernaast. Wie goed kijkt, kan de scharnierpunten al zien zitten. De brugdekken zullen door een Nederlandse firma worden ingehesen.

Afbeelding
15. De naastgelegen spoorbrug is een stuk lager dan de autosnelwegbrug.

Afbeelding
16. Blik op de overkant met het vervolg van het tracé richting het noorden.

Afbeelding
17. Blik terug naar het zuiden.

Afbeelding
18. Idem, een paar meter lager.

Afbeelding
19. Ook hier weer een flinke voegovergang tussen het viaductgedeelte en het bruggedeelte over het Boudewijnkanaal.

Afbeelding
20. Nogmaals het viaduct, gezien richting het zuiden.

Afbeelding
21. Aan de overzijde van het Boudewijnkanaal wordt nog gebouwd.

Afbeelding
22. Met dit ingenieuze bekistingssysteem doet men ongeveer 1 overspanning per week.
Afbeelding
23. De A11 komt strak langs de spoorlijn te liggen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
24. Op het noordelijke deel ligt al wat asfalt.

Afbeelding
25. Detail van de barrier.

Afbeelding
26. Iets verder naar het zuiden ligt er alleen nog maar een puinbaan. De kranen op de achtergrond staan bij de brug over het Boudewijnkanaal.

Afbeelding
27. Nieuwe fietstunnel onder het spoor en de A11.

Afbeelding
28. De fietstunnel komt uit in het polderlandschap.

Afbeelding
29. Ook parallel aan de A11 is een fietspad aangelegd.

Afbeelding
30. Er is een behoorlijk hoogteverschil, de gewapende aarde staat onder een flinke hoek van 70 graden.

Afbeelding
31. De gewapende aarde wordt geheel beplant voor een natuurlijke aanblik.

Afbeelding
32. Vanuit een (hoge) auto ziet het er dan zo uit.
Afbeelding
33. Vanaf de nu nog aanwezige spoorwegovergang is de aansluiting met de N350 goed te zien. Deze aansluiting wordt uitgevoerd als een Hollands complex, oftewel een diamantaansluiting.
SPOILER: TOON

Afbeelding
34. De toerit richting Brugge.

Afbeelding
35. Het spoorviaduct.

Afbeelding
36. Brug over het Leopoldkanaal. De achterste witte pijlers zijn van de verbindingsweg tussen de N350 en N300 die vanaf de aansluiting parallel aan de A11 loopt.
Afbeelding
37. Bij Westkapelle wordt de A11 verdiept aangelegd. Er komen twee tunneltjes met daartussen een open tunnelbak. Er komt een tunneltje ter hoogte van de N374 wegens nabije bebouwing en een ter hoogte van de N376 vanwege een Vogelrichtlijngebied (Natura 2000).
SPOILER: TOON

Afbeelding
38. Op de voorgrond het tunneltje voor het Vogelrichtlijngebied, op de achtergrond is de andere tunnel zichtbaar, die in ruwbouw klaar is. De kuip op de voorgrond lijkt me bestemd voor de Zuidwatergang.

Afbeelding
39. Aan de tunnel bij het Vogelrichtlijngebied wordt nog volop gewerkt. Alle beton wordt in het werk gestort.

Afbeelding
40. Goed is te zien dat het tunneldak straks precies op maaiveldniveau komt.

Afbeelding
41. Overzicht van tunnelbak en toerit.

Afbeelding
42. Zuidelijke toerit naar de tunnelbak.

Afbeelding
43. Noordelijke toerit naar de tunnelbak.

Afbeelding
44. Ter hoogte van de Zuidwatergangdreef ligt de A11 op maaiveld. De oostelijke rijbaan is reeds open voor verkeer, net als delen van het knooppunt met de N49. Hiervan helaas geen foto's, maar aangezien dat deel gewoon toegankelijk is, laat ik dat over aan een ander. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door Rein » ma 10 okt 2016, 22:49

Fraaie foto's van een interessant project!

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door Davy » ma 10 okt 2016, 23:06

Ik heb jullie zien lopen trouwens, net toen de groep de Ter Doeststraat opwandelde (de weg die onder het viaduct gaat naast het kanaal aan de westzijde) reed ik daar voorbij met mijn auto (lichtblauwe Opel Corsa).

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door vynkce » di 11 okt 2016, 12:07

Heel tof om zoveel exclusieve foto's te zien!

:top:

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door tompie » di 11 okt 2016, 13:06

Knappe fotoreeks :top: , ik passeer er af en toe maar dan zie je natuurlijk nooit de details.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door Jump » di 11 okt 2016, 13:20

Mooie fotoreeks!

Ssofie
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 19:43

Re: [B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door Ssofie » ma 05 jun 2017, 22:25

Ik heb nog een oudere foto van het viaduct https://www.instagram.com/p/BMPXER9h71P ... lgianroads. Ik heb er nog van vorige week (tijdens het weekend naar zee geweest) maar nog niet geupload :). Ik zal dat eens moeten doen de komende week.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door Hajo » di 06 jun 2017, 20:53

Fantastische foto's! :top: Wist niet dat dit zo'n groot project was. Indrukwekkend!

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B] [FOTO][A011] Zeebrugge

Bericht door captain007 » di 06 jun 2017, 21:02

^^ Zie ook de projectdraad. Een erg indrukwekkend project al zeg ik zelf.

Plaats reactie