[B][FOTO] Provinciegrenspaal N9

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

[B][FOTO] Provinciegrenspaal N9

Bericht door Davy » ma 10 mei 2021, 19:17

Langs de N9 t.h.v. de provinciegrens West- en Oost-Vlaanderen bij Donk staat deze oude stenen grenspaal. Op sommige andere plaatsen langs provinciegrenzen komt het dacht ik nog voor.
Iemand wat meer info i.v.m. de historiek hiervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Davy op ma 10 mei 2021, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: [B][FOTO] Provinciegrenspaal N9

Bericht door Alfa » ma 10 mei 2021, 19:22

Hier vind je een uitgebreide omschrijving: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... cten/50028:
Grenspaal op de grens tussen Oost- en West-Vlaanderen, aan de zuidzijde van de steenweg. Doorgaans gedateerd in de Hollandse periode, doch recent onderzoek wijst uit dat deze vermoedelijk circa 1870 geplaatst is op initiatief van het Oost-Vlaams provinciebestuur, dat langs alle grote wegen aan de provinciegrenzen soortgelijke grenspalen plaatst. Andere locaties van grenspalen onder meer in Elsegem, Erembodegem, Kerkhove (Avelgem), Knesselare, Ronse, Stekene (beschermd bij Ministerieel Besluit van 27/07/1994) en Lebbeke; laatstgenoemde gekend als Vlaamse Staak, geplaatst op de grens tussen Oost-Vlaanderen en Brabant en in 2003 gerestaureerd naar het model van de grenspaal te Sijsele-Maldegem voor wat de bekroning betreft.
Dus geplaatst in 1870, minder oud dan je zou vermoeden. Maar dat hoeft ook niet te verwonderen, want de grens tussen West- en Oost-Vlaanderen is altijd een administratieve grens zonder veel historische betekenis geweest.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 mei 2021, 19:51

Zijn er nog andere provincies die soortgelijke palen op de grens geplaatst hebben?

Ruben
woonerf

Bericht door Ruben » ma 10 mei 2021, 20:35

Deze herinner ik me nog van mijn kinderjaren, maar volgens mij stond die toen aan de andere kant van de weg. Blijkbaar ligt daar nu een fietspad, dus waarschijnlijk is de paal verplaatst n.a.v. de aanleg daarvan.

https://www.google.be/maps/@51.1223768, ... 312!8i6656

Ik dacht, maar ben niet zeker, dat er op dat "lint" rond de paal "Oost-Vlaanderen" en "West-Vlaanderen" geschreven stond.